Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Die bandenboom ziet eruit alsof hij van de Makro komt! We hebben hier ook twee van die dingen, eentje voor mijn banden en een voor de set van mijn ouders. Niet gek stevig maar hij voldoet en houdt de banden van de grond en van elkaar. Kostte toen een tientje excl. BTW geloof ik. Toch zou ik iedereen die in de markt is voor een bandenstandaard aanraden een paar euro meer uit te geven ;)

Ik doe dat al zolang ik het me kan herinneren (gewoon stapelen) en nog nooit heb ik daar ook maar enig nadeel van ondervonden of bemerkt.
En ik ben een echte Pietlut als het om mijn spullen gaat en zeer zeker als het om mijn auto(toebehoren) gaat ;)

Is een kwestie van de juiste opvoeding genoten te hebben denk ik en het komt mede doordat ik altijd veel geld in mijn bandjes steek.
Heb b.v. 840 Euro afgetikt voor de laatste set rubber die ik onlangs gekocht heb en dan ga je er sowieso wat zorgvuldiger mee om dan met een Hong Kong Foei setje van een paar tientjes.

Dusse... zolang je ze niet buiten in de tuin opstapelt is er niks aan het handje.

deusjevo

Forumguru
Heb vandaag weer genoten van m'n bandjes, er lag echt serieus veel sneeuw hier vanaf vanmorgen om 06.00 uur en de rest van de dag.
De "spinners" stonden stil halverwege het viaduct hier, deus maalde gewoon door op z'n ContiWinterContact TS 830 P .... :super:

Ik heb op mijn TS800's ook naar volle tevredenheid gereden. Niet één keer abs, esp of tractioncontrol in hoeven grijpen. Natuurlijk wel met aangepaste snelheid en in een hogere versnelling dan normaal, maar het ging prima. Toegegeven: dit was mijn eerste keer op sneeuw rijden, dus ik begon toch wel met wat zenuwen aan de rit.

Constant

Erelid
Die Conti's zijn zo goed, ik raak er haast ontroerd van. :worshippy:

Gisteren en eergisteren weer fijn en veilig door de winterse omstandigheden gereden, totaal ongeveer 750 km......:yeah:

Fabia

† In Memoriam
Eigenlijk zouden winterbanden verplicht gesteld moeten worden. Ik reed vandaag weer eens achter een auto op zomerbanden en die ging echt niet harder dan 10km/uur en toen die eeeeeeindelijk afsloeg reed ik gewoon 50km/uur zonder enige problemen. En dat begint m.i. een steeds groter probleem te worden. Dan investeer je in winterbanden en dan houden al die zomerbanden rijders de boel giga op.

Ach, troost je maar.
Ik rijd al minstens 15 jaar op winterrubber en zie al net zolang met lede ogen aan wat de anti-winterbanden-lobby voor ellende veroorzaakt op de weg.
Argumenten als: "voor die 2 weken per jaar dat er sneeuw ligt ga ik geen winterbanden aanschaffen" en "als het glad is rijd ik gewoon even wat rustiger de bocht om en dat kunnen mijn zomerbandjes best aan" hoor ik al zolang voorbij komen...

Voor mij zou een winterbandenplicht in Nederland als een overwinning van het gezonde verstand voelen! :xyxthumbs:

CharlesTucker

Forumguru
Ik ben eerlijk gezegd niet zo voor een winterbandenverplichting, gezond verstand kun je helaas niet afdwingen. Vooral ook omdat in dit land de weersomstandigheden dermate onvoorspelbaar en wisselend zijn dat je toch nooit kunt zeggen wanneer zó'n verplichting in zou moeten gaan. Wel vind ik dat een auto geschikt moet zijn voor de omstandigheden, en daar mag best streng op gecontroleerd worden, iemand die met een auto de weg op gaat die niet uitgerust is voor de omstandigheden verdient een hele fikse boete (laten we zagen dermate hoog dat je er ook de winterbanden van had kunnen bekostigen). Verder kun je (een beetje vergelijkbaar met Duitsland) de schuld van een eventueel ongeval in principe neerleggen bij diegene die met een ongeschikte auto rondrijdt, want die is dan per definitie de veroorzaker.

Geen winterbanden, prima, kan in NL het grootste deel van de winter geen kwaad, maar dan had je gisteren wel thuis moeten blijven of met de bus moeten gaan. Verantwoordelijk leggen bij de autorijders zelf, maar ook zelf opdraaien voor de consequenties van verkeerde keuzes. Met 10km/u rondtuffen waar je met winterbanden veilig 50 km/u rijden betekent dan een hele vette boete wegens het bewust in gevaar brengen van het overige verkeer. Even een bewustwordingscampagne en dan daadwerkelijk handhaven, dan ben je binnen de kortste keren van het probleem af.

Overigens vertelde m'n eigen gezonde verstand me gisteren dat het beter was om maar een dagje thuis te werken, ondanks dat m'n O2C uiteraard weer op de winterconti's staat. Gelukkig kan ik dat, waardoor er weer net wat meer ruimte was op de wegen voor diegenen die die keus niet hebben.

Constant

Erelid
Ik snap nog steeds niet waarom de vierseizoenenband niet echt populair is geworden in NL, mijn inziens de ideale band voor degene die het gehele jaar met dezelfde banden wilt rijden. Perfect voor ons polderklimaat, perfect voor mensen die niet zoveel kilometers maken, binnen NL blijven, etc.

wanderer

Senior Member
4 seizoenen band heeft als nadeel dat hij maar mag slijten tot 4mm, is het profiel minder, dan mag hij net zoals de echte winterband, niet meer als winterband gebruikt worden....

turboturbo

Forumguru
Men vindt dat over het algemeen wel, ja. De voordelen van een 4-seizoen band of winterband zijn inherent aan de (tov. zomerbanden) veel grotere profieldiepte, inderdaad.
Maar wie bepaalt of het 'mag' of niet.....

APK keuringseisen voor wielen

• Bij de apk is een wettelijk minimum vastgesteld van 1.6 millimeter diepte van het profiel van de band. Vaak wordt onder de 2.5 millimeter profieldiepte vervanging van de band aangeraden.

bron: APK keuringseisen voor wielen - APK KEURINGSEISEN

Overigens zal deze eis in landen waar winter- of 4 seizoensbanden verplicht zijn, misschien wel in die richting zijn...

Constant

Erelid
4 seizoenen band heeft als nadeel dat hij maar mag slijten tot 4mm

In Duitsland is de wettelijke minimumprofiel diepte voor een winterband (4 season of echte winterband) tijdens winterse omstandigheden............. 2 mm.

Frankrijk minimaal 3,5 mm en echte winterbanden (in de enkele gebieden plus omstandigheden dat er winterbandenplicht geldt).

In heel Oostenrijk winterbanden met 4 mm profiel van medio oktober tot medio april.

Beneden de 4 mm is een winterband nog steeds een band met winterrubber, en een vierseizoenenband nog steeds een vierseizoenenband, maar is de grip op de sneeuw een flink stuk minder geworden door de verdwenen sneeuwlamellen (maar nog altijd beter dan zomerbanden).

Persoonlijk ga ik vervangen bij 4 mm, ik wil veilig in de Alpen kunnen rijden..... voor omstandigheden in NL ga ik ze niet direct weggooien bij minder dan 4 mm, zeker niet in februari of maart.

Wijnand850

Forumguru
En daar gaan we weer :). Het immer geliefde winterwonderband-ophemel topic. Hierbij dan ook mijn ervaringen van gisteren en vandaag op de wat jullie noemen "zomerbanden" maar wat natuurlijk niet meer is dan een door marketingjongens van de bandenboeren verzonnen kreet: ruim 200km gereden over alle mogelijke soorten wegen onder verschillende omstandigheden (gestrooid/niet gestooid, geveegd/niet geveegd), maar toch echt nergens last van gehad. Nergens gegleden, hooguit iets later op mijn werk omdat er gewoon goed geanticipeerd werd. Daar waar het dubbelbaans was, was het wel opvallend hoeveel mensen met van die mooie zwarte velgen over de linker baan bliezen... Over gezond verstand gesproken... En iemand die met zomerbanden 10km/h rijdt doet dat met winterbanden ook. Niet echt een referentie dus.

In sneeuw/ijs voldoet een winterband vast beter dan een "zomerband" (is in de Alpen ook zeker mijn ervaring, hoewel winterbanden ook duidelijk hun grenzen hebben), maar de testen laten elk jaar weer zien dat onder alle andere omstandigheden tot onder het vriespunt de "zomer"band superieur is aan de winterband. Ik heb winterbanden liggen, maar ze gaan er bij mij pas onder als we op wintersport gaan en daarna gaan ze er ook net zo snel weer af.

Ola Todos,
Sorry maar ik heb even een vraagje voor alle "winter/zomerbandensceptici" onder ons: wat is het probleem 4 velgen met winter/ 4 seizoenen rubber aan te schaffen??
Kosten zegt u: u rijdt 30 a 40 % van uw km op winterbanden en dus 30 a 40% minder op de zomerbanden!! dus de kosten zijn hetzelfde.
Op het moment dat de periode begint dat de temperaturen onder de +4 gaan is het bewezen dat u veiliger op weg bent met ander rubber dan zomerbandenrubber.
Het enige contact tussen de weg en pak 'm beet 1350-1700 kg auto is die paar cm rubber.
Ik (en degene die ik raakte) heb aan de lijve mogen ondervinden wat incorrect rubber doet; NIET op tijd stil staan.
Ik spreek dus niet alleen uit ervaring maar lees ook de onafhankelijke testen.
Wuif weersomstandigheden, regelgeving ed niet weg, want het is uw verantwoordelijkheid voor u en de uwen en uw medeweggebruikers dat u er voor zorgt dat uw voertuig in staat is correct en veilig deel te nemen aan het verkeer!! tuurlijk nagelnieuwe zomerbanden zullen bij de omstandigheden die nu in NL en Belgie heersen, prima functioneren maar mij gebeurt het niet meer. Zodra koning winter zich aandient gaat er winterrubber onder (afgezien dat ik veel in landen kom waar het verplicht is).

Gezond verstand is niet 's winters met zomerbanden voorzichtig rijden, gezond verstand is 's winters MET winterbanden voorzichtig rijden!!!

Constant

Erelid
Inderdaad, alles draait om tijdig kunnen stilstaan, ik irriteer me ook mateloos aan lieden die andermans veiligheid negeren met onveilig rijgedrag of verkeerde uitrusting........ (of zelfs beide). Bij discussies over rijden tijdens de winter hoor ik te weinig over tijdig remmen en teveel over het kunnen (weg)rijden uit de sneeuw. Helemaal eens met bovenstaande reactie.

Bij mij liep het in het verleden altijd net goed af tijdens gladheid, dat was naast de aangepaste rijstijl ook voor een deel geluk. Ik kan heel goed rijden met zomerbanden in de sneeuw, dat kan vrijwel iedereen, maar ik heb nog nooit iemand goed zien remmen met zomerbanden op sneeuw of beijzelde wegen, ook niet bij voorzichtig rijden, ook niet bij flink afstand houden..... Elke keer zit er toch een gelukscomponent in waardoor je zonder brokken thuis komt en op een dag dan zit het geluk gewoon tegen...............

turboturbo

Forumguru
Nergens gegleden,
Ja, zo kan ik het ook met een subjectieve ervaring.
Ik ben eergisteren wel degelijk weggleden in de straat bij m'n werk, op winterbanden. Ik gleed zo pardoes richting de geparkeerde auto's langs de straat. Gelukkig kreeg ik net op tijd weer grip. Ik reed 25~30km/u in z'n 3 (stationair iig) dus niet erg hard.

Natuurlijk kan je prima 200km door de sneeuw geploegd hebben met zomerbanden. Misschien had 1000km ook nog wel gelukt!
Het zal maar net die 5 meter, of 5 cm maar zijn die je tekort komt, op dat ene moment, ongeacht je totale reisafstand, bedoel ik maar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan