fokkesukke
Lid
Sorry Bob, zal het niet meer doen.....:blush::blush:
Dat gebeurt vaak genoeg in testen.......... Bij de ADAC Test, de meest geaccepteerde, uitgebreide en realistische testen van winterbanden, werd een aantal keer de beste zomerband en de beste all-seasonband meegenomen in de winterbandentest onder alle denkbare winterse omstandigheden...........Ik zou toch eens een test lezen waar zomer en winterbanden in een direct vergelijk worden beoordeeld.
Veiligheid voor alles, denk ook aan anderen, ik kan me niet voorstellen wat er verkeerd is om de meest veilige middelen te kiezen voor een gevaarlijke voertuig zoals een auto........... ik wil ook tijdig stilstaan als het voorval niet mijn schuld is, als automobilist heb je ook een grote verantwoordelijkheid om andermans fouten te corrigeren.......En dan nog eens nadenken voor je zulke stellingen poneert over andere weggebruikers.
Dat suggereer ik ook niet. Ik ga er vanuit dat als iemand hier iets plaatst, dat daar juist over nagedacht is. Alleen is nadenken is iets ander dan napraten en je niet baseren op feiten maar op fabels of achterhaalde feiten.@Wijnand:
- dat iemand een stelling poneert waar jij het niet mee eens bent wil niet zeggen dat diegene niet heeft nagedacht
Discussie zijn er om gevoerd te worden. Ook over standpunten waar ik het niet mee eens ben. Ik stel ook mijn beeld bij als er onderbouwde tegenargumenten komen. Het is voor mij geen levensdoel om discussies te moeten winnen om te winnen, voor zover er van winnen uberhaupt sprake is. Wel is het begrip nuance voor mij heel belangrijk. En juist die nuance lijkt bij de discussies over winterbanden volledig zoek. Uitlatingen als dat iemand willens en wetens andermans leven op het spel zet als hij met zomerbanden de weg op gaat, hebben niets met nuance te maken maar alles met populistisch roepen en makkelijk willen scoren. Prima, maar niet over mijn rug.- dat iemand een stelling poneert waar jij het niet mee eens bent gaat nog wel eens gebeuren. Maak er geen levensdoel van om dat te voorkomen op dit forum s.v p.
Iedereen bepaalt voor zich waar hij zijn mening op baseert. Ik streef het echt niet na dat iemand mijn denkbeelden overneemt. Wel wil ik dat een discussie zuiver wordt gevoerd. En dat is rond het thema winterbanden allang niet meer het geval, de emoties hebben (niet alleen hier) zwaar de overhand genomen. Ik heb echt een hekel aan het ontkennen van zaken die al meerdere keren aantoonbaar achterhaald zijn en waarbij anderen daar dan vooral aan vast blijven houden en het vervolgens als de waarheid presenteren. En gelijktijdig de ander dan ook nog eens zonder pardon veroordelen tot onverantwoord risico op de weg. Dan ben je in mijn beleving niet meer bezig om een goede discussie te voeren, dan wil je over de rug van een ander je gelijk halen. Prima, maar dan haak ik af. Zoals zo vaak: de wereld verandert permanent, ook die van de "zomer" en winterband.- schiften tussen feiten en meningen, zou je dat voor jezelf willen doen? Ik doe het ook liever zelf, zo goed en zo kwaad als het gaat.
@Constant:
Als men per euro zoveel mogelijk veiligheid wil creëren voor de medemens heeft de aanschaf van winterbanden bij velen wellicht niet het meest effect. Als iemand besluit geen winterbanden te nemen overdrijf je echt zwaar als je dat als een morele tekortkoming neer zet. Naarmate je meer uren in de auto doorbrengt en die uren ook minder goed zelf gekozen kunnen worden, wordt het belangrijker natuurlijk. Maar voor veel mensen gaat het voor ritten waarbij winterbanden serieus echt verschil maken maar om zeer weinig rij-uren op jaarbasis. Dat is dan voor alleen situaties waarin ze inderdaad overvallen worden door een weersomslag. Daar komt nog bij dat winterbanden alleen verschil maken in onverwachtse situaties, de rest is een kwestie van anticiperen. Dat die onverwachtse situatie zich binnen die zeer weinige rij-uren voordoet is echt een heel kleine kans. En van de keren dat het dan mis gaat is het het leeuwendeel weer blikschade en verzekeringswerk. Economisch wellicht te verdedigen als je het afzet tegen de kosten van winterbanden, manuren om te wisselen, en kosten en milieubelasting van hoger verbruik/grotere uitstoot.
Zouden er niet sowieso meer schades ontstaan in de winter dan in de zomer?De studies díe er zijn gedaan, wijzen geloof ik* -niet geheel gek genoeg eigenlijk als je de uitleg hoort - uit, dat relatief meer schade ontstaat bij winterbanden.
Er is een verkeerspsycholoog die dit elke winter op tv verkondigt, dit zijn kwalitatieve uitspraken cq veronderstellingen, cijferkundige onderbouwing ontbreekt volledig. Statistisch onderzoek van verzekeraars geeft een zeer sterke indicatie van het tegendeel, Nederlandse winterbandrijders hebben aanzienlijk minder schade dan zomerbandrijders per gereden kilometer in de winter.De studies díe er zijn gedaan, wijzen geloof ik* -niet geheel gek genoeg eigenlijk als je de uitleg hoort - uit, dat relatief meer schade ontstaat bij winterbanden.
Stapel manipuleerde de onderbouwende cijfers, deze verkeerspsycholoog blijft hangen in veronderstellingen die hij vergeet te onderbouwen, beetje onwetenschappelijk...... natuurlijk klopt het dat automobilisten zich veiliger voelen met extra veiligheidsopties zoals winterbanden en abs, en zich daardoor gevaarlijker gaan gedragen, maar dat nadelige effect hoeft de voordelen niet te overtreffen, dat had deze meneer moeten onderzoeken...........Een 'Stapeltje'?
Eén keer een echte noodstop moeten maken met zomerbanden op een koud nat wegdek en je schrikt van het glij-effect van de meeste zomerbanden. Wie het dan nog niet wil geloven, die speelt ook met andermans gezondheid en/of leven......
die speelt ook met andermans gezondheid en/of leven......