Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?


  • Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Constant

Erelid
Ik zou toch eens een test lezen waar zomer en winterbanden in een direct vergelijk worden beoordeeld.
Dat gebeurt vaak genoeg in testen.......... Bij de ADAC Test, de meest geaccepteerde, uitgebreide en realistische testen van winterbanden, werd een aantal keer de beste zomerband en de beste all-seasonband meegenomen in de winterbandentest onder alle denkbare winterse omstandigheden...........

En dan nog eens nadenken voor je zulke stellingen poneert over andere weggebruikers.
Veiligheid voor alles, denk ook aan anderen, ik kan me niet voorstellen wat er verkeerd is om de meest veilige middelen te kiezen voor een gevaarlijke voertuig zoals een auto........... ik wil ook tijdig stilstaan als het voorval niet mijn schuld is, als automobilist heb je ook een grote verantwoordelijkheid om andermans fouten te corrigeren.......

stap 1 is erkennen dat een auto een gevaarlijk voertuig is, stap 2 is onderkennen dat er middelen en methoden zijn om veiliger te rijden........wie dat onzin vindt, die moet zich diep gaan schamen.......neem verantwoordelijkheid als automobilist en denk allereerst aan andermans veiligheid, het is hun probleem niet dat jij ergens heen wilt..........zo denk ik erover als ik in de auto stap en iedereen mag mij er op aanspreken mocht ik desondanks toch iets onveiligs doen.........

Vorige week zag ik een fietser (met voorrang) iets te laat, nog wel tijdig geremd maar zeker niet netjes om iemand te laten schrikken, dan schaam ik mij diep terwijl menig automobilist z'n verantwoordelijkheid weglacht....... we maken allemaal fouten, maar laten we niet bagatelliseren wat de risico's in het verkeer zijn..........
 

Skoody Boo

Actief lid
@Wijnand:
- dat iemand een stelling poneert waar jij het niet mee eens bent wil niet zeggen dat diegene niet heeft nagedacht
- dat iemand een stelling poneert waar jij het niet mee eens bent gaat nog wel eens gebeuren. Maak er geen levensdoel van om dat te voorkomen op dit forum s.v p.
- schiften tussen feiten en meningen, zou je dat voor jezelf willen doen? Ik doe het ook liever zelf, zo goed en zo kwaad als het gaat.

@Constant:
Als men per euro zoveel mogelijk veiligheid wil creëren voor de medemens heeft de aanschaf van winterbanden bij velen wellicht niet het meest effect. Als iemand besluit geen winterbanden te nemen overdrijf je echt zwaar als je dat als een morele tekortkoming neer zet. Naarmate je meer uren in de auto doorbrengt en die uren ook minder goed zelf gekozen kunnen worden, wordt het belangrijker natuurlijk. Maar voor veel mensen gaat het voor ritten waarbij winterbanden serieus echt verschil maken maar om zeer weinig rij-uren op jaarbasis. Dat is dan voor alleen situaties waarin ze inderdaad overvallen worden door een weersomslag. Daar komt nog bij dat winterbanden alleen verschil maken in onverwachtse situaties, de rest is een kwestie van anticiperen. Dat die onverwachtse situatie zich binnen die zeer weinige rij-uren voordoet is echt een heel kleine kans. En van de keren dat het dan mis gaat is het het leeuwendeel weer blikschade en verzekeringswerk. Economisch wellicht te verdedigen als je het afzet tegen de kosten van winterbanden, manuren om te wisselen, en kosten en milieubelasting van hoger verbruik/grotere uitstoot.
 
eeehm Skoody, volgens mij vind Constant het een morele tekortkoming als de voordelen ontkent worden..ik kan het mis hebben..
ontkenning van de voordelen in het algemeen daar raak ik ook licht geïrriteerd van. Vooral als er subjectieve argumenten gebruikt worden.

In jouw argumentatie om winterbanden niet te gebruiken kan ik mij deels vinden. Enkel het hogere kostenplaatje is naar mijn idee niet van toepassing.

Ik rijd per jaar 60- 80.000 km. Daarvan rij ik bijna 45 % van de tijd op winterslofjes. Mijn kosten op banden stijgen niet omdat ik langer met een set kan doen ( 2 winterseizoenen met winterslofjes, 2 zomerseizoenen met zomerslofjes)
 

Wijnand850

Forumguru
@Wijnand:
- dat iemand een stelling poneert waar jij het niet mee eens bent wil niet zeggen dat diegene niet heeft nagedacht
Dat suggereer ik ook niet. Ik ga er vanuit dat als iemand hier iets plaatst, dat daar juist over nagedacht is. Alleen is nadenken is iets ander dan napraten en je niet baseren op feiten maar op fabels of achterhaalde feiten.

- dat iemand een stelling poneert waar jij het niet mee eens bent gaat nog wel eens gebeuren. Maak er geen levensdoel van om dat te voorkomen op dit forum s.v p.
Discussie zijn er om gevoerd te worden. Ook over standpunten waar ik het niet mee eens ben. Ik stel ook mijn beeld bij als er onderbouwde tegenargumenten komen. Het is voor mij geen levensdoel om discussies te moeten winnen om te winnen, voor zover er van winnen uberhaupt sprake is. Wel is het begrip nuance voor mij heel belangrijk. En juist die nuance lijkt bij de discussies over winterbanden volledig zoek. Uitlatingen als dat iemand willens en wetens andermans leven op het spel zet als hij met zomerbanden de weg op gaat, hebben niets met nuance te maken maar alles met populistisch roepen en makkelijk willen scoren. Prima, maar niet over mijn rug.

- schiften tussen feiten en meningen, zou je dat voor jezelf willen doen? Ik doe het ook liever zelf, zo goed en zo kwaad als het gaat.
Iedereen bepaalt voor zich waar hij zijn mening op baseert. Ik streef het echt niet na dat iemand mijn denkbeelden overneemt. Wel wil ik dat een discussie zuiver wordt gevoerd. En dat is rond het thema winterbanden allang niet meer het geval, de emoties hebben (niet alleen hier) zwaar de overhand genomen. Ik heb echt een hekel aan het ontkennen van zaken die al meerdere keren aantoonbaar achterhaald zijn en waarbij anderen daar dan vooral aan vast blijven houden en het vervolgens als de waarheid presenteren. En gelijktijdig de ander dan ook nog eens zonder pardon veroordelen tot onverantwoord risico op de weg. Dan ben je in mijn beleving niet meer bezig om een goede discussie te voeren, dan wil je over de rug van een ander je gelijk halen. Prima, maar dan haak ik af. Zoals zo vaak: de wereld verandert permanent, ook die van de "zomer" en winterband.

@Constant:
Als men per euro zoveel mogelijk veiligheid wil creëren voor de medemens heeft de aanschaf van winterbanden bij velen wellicht niet het meest effect. Als iemand besluit geen winterbanden te nemen overdrijf je echt zwaar als je dat als een morele tekortkoming neer zet. Naarmate je meer uren in de auto doorbrengt en die uren ook minder goed zelf gekozen kunnen worden, wordt het belangrijker natuurlijk. Maar voor veel mensen gaat het voor ritten waarbij winterbanden serieus echt verschil maken maar om zeer weinig rij-uren op jaarbasis. Dat is dan voor alleen situaties waarin ze inderdaad overvallen worden door een weersomslag. Daar komt nog bij dat winterbanden alleen verschil maken in onverwachtse situaties, de rest is een kwestie van anticiperen. Dat die onverwachtse situatie zich binnen die zeer weinige rij-uren voordoet is echt een heel kleine kans. En van de keren dat het dan mis gaat is het het leeuwendeel weer blikschade en verzekeringswerk. Economisch wellicht te verdedigen als je het afzet tegen de kosten van winterbanden, manuren om te wisselen, en kosten en milieubelasting van hoger verbruik/grotere uitstoot.

Hier ben ik het van harte mee eens!

Tot slot: om de jubelstemming over winterbanden hier niet langer te verstoren trek ik mij terug uit deze "discussie". Er is hier kennelijk geen ruimte meer voor iemand die een gefundeerd tegengeluid laten horen (en dan niet om het tegen-zijn, maar om de discussie genuanceerd te houden) zonder dat 'ie als misdadiger op de weg wordt weggezet. Daar herken ik mij totaal niet in, en daar doe ik dan ook niet aan mee.

Gegroet.
 
Beste Wijnand,

U zet de discussie op scherp, krijgt van een aantal de wind van voren en nu strekt u de stekker eruit.... jammer.

Ik nodig u uit d.m.v. externe links uw punt te maken. Ik bedoel dit niet sarcastisch, ben oprecht geïnteresseerd.
Wel verzoek ik u om te proberen uw eigen emoties buiten de discussie te laten, ik beloof u hetzelfde.

Groet Paco
 

Constant

Erelid
@Skoobydoo en Wijnand: dat schrijf ik niet. Ik ga me niet verdedigen voor iets wat ik niet schrijf.

Svp eerst lezen, dan reageren, dat houdt een discussie een stuk opbouwender en gezelliger...... en als je je gelijk probeert te krijgen door iemands woorden bewust op een verkeerde manier te citeren, te verdraaien of gewoon te verzinnen, meestal is dat een teken van groot ongelijk.... Dat soort rare truukjes lukken misschien in een verbale discussie in een druk café, maar op een forum kan iedereen teruglezen wat er werkelijk is gezegd..............

En winterbandbezitters mogen gewoon best jubelen over de toegenomen verkeersveiligheid, in mijn jeugd was er op gladde dagen bijna elke dag blikschade bij iemand in onze straat, dat hoor je tegenwoordig veel minder. De afname van het aantal verkeersdoden gedurende de afgelopen dertig jaar dankzij zeer veel maatregelen, dat is trouwens ook jubelwaardig, ik hoop dat een winterbandplicht tijdens sneeuw of ijzel ook in NL wordt ingevoerd, dan wordt het nog veiliger.....

Verder ben ik helaas 15 minuten geleden als voetganger bijna omver gereden door een automobilist die fundamentele verkeersregels niet beheerste, ik zal de details besparen, maar ik sta nu niet even open voor een soepele houding ten aanzien van minder veiligheid, want het was best eng............ Ik had m'n auto bewust thuis laten staan, want ik voelde me niet helemaal fit, dus naar de supermarkt gelopen, word je vervolgens bijna aangereden door iemand die compleet niet oplet...... In het verkeer moet men als automobilist elk moment alert wezen, zijn voertuig beheersen en bewust zijn van risico's, wie dat niet doet, moet zich op z'n minst schamen............
 

The bone collector

Senior Member
Als ik dit topic even doorneem, besluipt mij toch ook het gevoel dat sommigen vinden dat het al bijna niet meer moreel aanvaardbaar is om nog zonder winterbanden rond te rijden. In de praktijk ligt dat genuanceerder, denk ik.

Het is toch niet omdat een winterband in een test beter presteert, dat het daarom de verkeersveiligheid in het algemeen enorm gaat beïnvloeden. In het slechtste geval zou dat zelfs een pervers effect kunnen hebben omdat iedereen zich te veilig waant en roekelozer wordt (ik zeg maar iets). Wat je werkelijk zou moeten hebben is een studie waarin blijkt hoeveel % ongevallen er minder gebeuren in een bepaald land (en dan kunnen we Siberië niet vergelijk met Egypte) door het gebruik van winterbanden. Daarbij zou je ook economische effecten in overweging kunnen nemen, zoals het effect op de economie als de wegen dichtslibben.

Bovendien bekom je dan een gemiddelde, zo zal een vertegenwoordiger die 80k km per jaar aflegt, heel wat meer risico lopen op een ongeval, en zal de economische kost van winterbanden laag zijn omdat hij ze toch snel verslijt. Een gepensioneerde die 4k per jaar aflegt, zal sowieso veel minder kans op een ongeval hebben en de kost van winterbanden is hoog, want na 4 jaar (of zoiets) opslag zijn ze versleten van ouderdom. En dan nog kan het zijn dat de groep gepensioneerden met zomerbanden in absolute aantallen heel wat minder ongevallen veroorzaken dan de groep vertegenwoordigers met winterbanden. Maar de groep vertegenwoordigers kan de gepensioneerden dan wel veroordelen als onverantwoordelijke gekken.

Je moet m.a.w altijd een afweging maken tussen enorm veel factoren. Anders kan je ook fietsen gaan verbieden omdat het ook voor meer verkeersdoden zorgt.
 

turboturbo

Forumguru
De studies díe er zijn gedaan, wijzen geloof ik* -niet geheel gek genoeg eigenlijk als je de uitleg hoort - uit, dat relatief meer schade ontstaat bij winterbanden.

Dit zou komen omdat de gebruiker een 'vals' gevoel van veiligheid ervaart. Deels omdat je tijdens het rijden denkt: 'he, dit gaat nog prima. Ik merk er niks van, van die gladheid' en je zou onbewust je rijgedrag toch niet zoveel aanpassen, als wanneer je ervaart dat het een grote gilbberpartij is, ergo - je rijdt op zomerbanden en ervaart beperkingen in de grip. Dat verklaart mensen die, en daar ben ik zelf ook schuldig aan, die denken: 'sorry, maar ik ga jou inhalen met je stapvoets rijden hier, want het kan best wat harder hier'.

*dit heb ik ook van horen zeggen en heb dus geen bron informatie hierover.
 

Canon-Eye

Forumguru
De studies díe er zijn gedaan, wijzen geloof ik* -niet geheel gek genoeg eigenlijk als je de uitleg hoort - uit, dat relatief meer schade ontstaat bij winterbanden.
Zouden er niet sowieso meer schades ontstaan in de winter dan in de zomer?
Dan rijden er dus meer mensen op winterbanden - wat op zichzelf niet de oorzaak van de schades hoeft te zijn. Zonder winterbanden waren er wellicht nog veel meer (en/of ernstiger) schades geweest.

Lijkt me een conclusie in de trant van "als het regent, word je nat".
Een 'Stapeltje'?
 

Constant

Erelid
De studies díe er zijn gedaan, wijzen geloof ik* -niet geheel gek genoeg eigenlijk als je de uitleg hoort - uit, dat relatief meer schade ontstaat bij winterbanden.
Er is een verkeerspsycholoog die dit elke winter op tv verkondigt, dit zijn kwalitatieve uitspraken cq veronderstellingen, cijferkundige onderbouwing ontbreekt volledig. Statistisch onderzoek van verzekeraars geeft een zeer sterke indicatie van het tegendeel, Nederlandse winterbandrijders hebben aanzienlijk minder schade dan zomerbandrijders per gereden kilometer in de winter.

Een 'Stapeltje'?
Stapel manipuleerde de onderbouwende cijfers, deze verkeerspsycholoog blijft hangen in veronderstellingen die hij vergeet te onderbouwen, beetje onwetenschappelijk...... natuurlijk klopt het dat automobilisten zich veiliger voelen met extra veiligheidsopties zoals winterbanden en abs, en zich daardoor gevaarlijker gaan gedragen, maar dat nadelige effect hoeft de voordelen niet te overtreffen, dat had deze meneer moeten onderzoeken...........
 

The bone collector

Senior Member
Het zou hoogst uitzonderlijk zijn als winterbanden een negatief effect zouden hebben, denk ik. Maar laat ons niet vervallen in het veroordelen van elkaar omdat we nog niet op winterbanden rijden, dat is mijn mening. Anders kunnen we in de afdeling 'Felicia' van dit forum meteen een waarschuwing zetten dat het rijden met deze, ondertussen maatschappelijk onverantwoorde, auto niet meer gewenst is. Geen welkom voor die mensen, naar de sloop met die rommel! De yeti is vooraan nogal hoog, slecht voor voetgangers bij ongevallen, weg ermee! En op vakantie met de auto zorgt alleen maar voor meer ongevallen, dat kunnen we ook niet meer tolereren.

Het is (mijn mening) niet aan ons om dat uit te maken, daarvoor hebben we een overheid. Natuurlijk beïnvloed door allerhande drukkingsgroepen, want iedereen heeft een eigen agenda. Verzekeringsmaatschappijen zullen maar al te luid roepen 'het is veiliger, iedereen aan de winterband!'. Maar zullen de premies die we betalen dan zakken? Neen, de verzekeringsmaatschappijen zullen wat meer winst halen. Zo weet ik (persoonlijk, werkgerelateerd) dat automobilistenverenigingen (VAB, touring, … in België) al jaren lobbyen om de fluo vestjes verplicht te maken in België, voor fietsers. Daarbij zwaaien ze maar al te graag met verhoogde veiligheid in het verkeer. Maar de overheid houdt dit tegen omdat het de verantwoordelijkheid verschuift, want dan is de fietser in fout als hij zijn vestje niet aanheeft.
 

The bone collector

Senior Member
Correctie op mijn vorige post: het Nederlandse verbond van verzekeraars is blijkbaar helemaal niet zulke harde voorstander van verplicht invoeren van winterbanden als ik verondersteld had. Dit is wat ze zelf op hun website zetten:

Zouden winterbanden in Nederland verplicht moeten worden gesteld?

Het Verbond van Verzekeraars signaleert een trend waarbij steeds meer consumenten mede door de recente strenge en besneeuwde winters op eigen initiatief winterbanden aanschaffen. Ook garagebedrijven en autobandenleveranciers attenderen automobilisten steeds vaker op het belang van winterbanden. Autoverzekeraars houden deze ontwikkelingen nauw in de gaten en anticiperen op deze veiligheidstrend door winterbanden steeds vaker op te nemen in hun polis of korting aan te bieden op winterbanden. Over de steeds terugkerende vraag of winterbanden in Nederland wettelijk verplicht moeten worden gesteld door de overheid, is het Verbond terughoudend. Een wettelijke verplichting is een besluit dat de politiek moet nemen. Die laat het vooralsnog ook over aan de individuele verantwoordelijkheid van de automobilist. Het Verbond vindt een wettelijke verplichting van winterbanden in Nederland wel een vergaande en voor de consument kostbare maatregel. Het zou betekenen dat ook oude of tweedehandsauto’s die voornamelijk in de stad kilometers maken en als ‘boodschappenauto’ worden gebruikt aan winterbanden moeten geloven. En bovendien worden minder draagkrachtige consumenten door een verplichtstelling op kosten gejaagd. Verder toont onderzoek niet zonder meer aan dat winterbanden de verkeersveiligheid bevorderen en het aantal verkeersdoden en -gewonden significant terugbrengen.


Zijn er cijfers of onderzoeken die aantonen dat winterbanden tot minder schade leiden?
Er is in Nederland weinig onderzoek gedaan naar de effecten van winterbanden op het voorkomen van schade, maar het onderzoek dat er is wijst uit dat automobilisten met winterbanden minder schade veroorzaken. Uitgangspunt daarbij is overigens wel dat automobilisten normaal rijgedrag blijven vertonen en niet denken dat ze minder risico lopen omdat ‘ze toch winterbanden hebben’ en daardoor harder of roekelozer gaan rijden.

 

Constant

Erelid
Beetje rare veronderstelling van de verzekeraars waarom er geen wettelijke plicht zou moeten komen vanwege oude auto's, in de landen om ons heen geldt de winterbandplicht alleen als je gaat rijden als er sneeuw of ijzel op het wegdek ligt, dan hoeft niemand verplicht aan de winterbanden, alleen zij die toch gaan rijden bij winterse gladheid...... En wie boodschappen moet doen in z'n boodschappenkarretje, meestal is er binnen 1-2 uur weer goed gepekeld, dus even wachten is toch de oplossing als iemand winterrubber wilt uitsparen....?
 

The bone collector

Senior Member
Ik denk niet dat dat is wat ze schrijven, er staat 'Het zou betekenen dat ook oude of tweedehandsauto’s die voornamelijk in de stad kilometers maken en als ‘boodschappenauto’ worden gebruikt aan winterbanden moeten geloven'. M.a.w. ook de auto's waarbij het effect op de verkeersveiligheid het kleinst zal zijn, of misschien zelfs te verwaarlozen is. Het gaat hier niet over het feit dat het oude of tweedehandsauto's zijn, maar wel over de manier waarop die gebruikt worden....


 

deusjevo

Forumguru
Ik ben wel voorstander van de Duitse "verplichting", aanpassen aan de omstandigheden dus.
Je doet tenslotte ook antivries in je ruitensproeier om zicht te blijven houden in het winterweer.
Doe je dat niet dan ben je als 1e verwijtbaar bij een evt. ongeval.
Kan je welbewust voor jezelf bepalen of je echt wel nu (met sneeuwval) de weg op moet of dat het ook morgen of wellicht volgende maand kan.

Oh ja, onze "stadsauto" Fiat Panda staat ook op 4-seizoenenbanden ook al komt hij zelden de stad uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan