Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?


  • Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Kijk, om precies déze eindeloze discussie NIET meer aan te hoeven gaan zou onze overheid er goed aan doen om in te grijpen.

Iedereen kan zich vast nog wel de beelden van 2 jaar geleden herinneren.
Eindeloze files, mensen die niet thuis konden komen, veel blikschade en menselijk leed, ontiegelijke economische schade etc.
Landen om ons heen (Duitsland b.v.) waar de klimatologische omstandigheden, in het grootste gedeelte van het land, niet noemenswaardig veel verschillen van de onze hebben die stap al veel eerder gezet.

Enne... slimme "bandenboeren" kunnen de massa wel iets beinvloeden om geld in het laadje te krijgen, maar laten we wel wezen, geen enkel land met een winterbandenverplichting gaat af op enkel de mening van deze groep.
En verder:
- Ons klimaat verandert behoorlijk, winters zoals die van 2 en 3 jaar geleden kenden mijn ouders in de jaren 50 en 60, ik kan me echt niet herinneren dat ik zo'n strenge winter als die van 2 jaar geleden ooit eerder heb meegemaakt.
- De verkeersdichtheid neemt alsmaar toe, ook in de winter is het erg druk op de weg, het aantal schadegevallen (blik- en letselschade) nemen alsmaar toe, de overheid dient de regelgeving aan te passen aan de huidige tijd.
- Uit ervaring kan ik zeggen (ik reed tot voor kort circa 70k per jaar) dat ik heel veel ellende op de winterse wegen heb aanschouwd, ik pretendeer nu niet dat winterbanden hét wondermiddel zijn, maar ik durf te garanderen dat ons allen veel leed bespaard zou kunnen blijven als ook ons land de nu nog vrijblijvende regelgeving hieromtrent zou aanscherpen.

Tot slot: ik zou de winterbanden (en zelfs all-season for that matter) sceptici mee willen geven, op het moment dat jullie vroeg of laat die onafwendbare klapper maken (onder winterse omstandigheden op zomerrubber welteverstaan) en jullie veroorzaken veel leed bij andere weggebruikers, denk dan nog eens terug aan onze welwillende en goedbedoelde aanbevelingen...

We can show you the water, but we can't make you drink it!

Ik wens eenieder veel grip, verantwoordelijksheidsgevoel en gezond verstand toe op onze winterse wegen.

Just my 2 cents
 

Noord26

Forumguru
De winterbanden doen idd veel, maar je moet respect voor de omstandigheden blijven houden.

Zelf haalde eergisteren een auto mij in en een kilometer verder over dezelfde 60km binnendoor weg lag deze in de slootkant. Heb hem nog geholpen om door in mijn auto te laten zitten om wat bij te komen. Wij hadden beide winterbanden, maar een ijzige ondergrond helpt dan ook totaal niet meer. Zomer- of wintersloffen.

In DE respecteert men ook veel meer de omstandigheden als in NL. Als het daar mist, stevig regent of sneeuwval is zie je iedereen meer afstand nemen en de snelheid omlaag brengen. Kunnen we in NL nog heel wat van leren. Daarin helpt een verplichting van wintersloffen zeker, maar meer respect hebben voor omstandigheden zal nog veel meer helpen.
 

Rallye

Forumguru
Landen om ons heen (Duitsland b.v.) waar de klimatologische omstandigheden, in het grootste gedeelte van het land, niet noemenswaardig veel verschillen van de onze

Er zijn wel grote verschillen. Zelfs even over de grens zit je al behoorlijk veel hoger dan in Nederland en verder van de kust. Dus is het daar kouder. Je merkt dat al in Münster, waar ik de afgelopen paar dagen was. In Nederland heb je veel minder voordeel van winterbanden en dus mag je het zelf beslissen. Als het dan eens een keer winters is, dan zou je je rit kunnen vermijden/uitstellen. Daar wil ik niet van afhankelijk zijn: ik heb dus winterbanden.
 

Wijnand850

Forumguru
@Noord26: Eindelijk eens reactie die hout snijdt. Dat is namelijk precies waar het om gaat. Je rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden. Accepteren dat bij bepaalde omstandigheden er iets meer defensief gereden moet worden. En dan heb ik het niet over de extremen die 15 km/h rijden waar een veel hogere snelheid prima te doen is.

In deze discussie worden permanent feiten en onderbuikgevoelens door elkaar gehaald. Om nog maar niet te spreken over makkelijk populistisch sentiment waarbij de mensen die op zomerbanden rijden zo ongeveer tot misdadiger op de weg worden verklaard. Waar haal je het vandaan om zo over anderen te oordelen. Ook ik heb verkeersveiligheid hoog in het vaandel. Maar ik maak keuzes op basis van feiten en niet op emotionele kroegklets, die door de bandenboeren perfect is omgezet in een ijzersterke marketing. Terwijl het, op basis van feiten zo simpel is.

Enkel en alleen op sneeuw heb je met winterbanden meer grip, en dat extra deel grip is ook nog eens eindig. Op ijs glijdt alles, misschien winterbanden iets later. Maar onder alle en dan bedoel ik echt alle andere omstandigheden is een zomerband superieur aan de winterband. En niet alleen boven de 7 graden, nee gewoon ruim van onder het nulpunt. Dat blijkt keer op keer uit direct vergelijk tussen winter en zomerbanden onder dezelfde omstandigheden. Feiten dus, geen mening. Zodra er geveegd en gestrooid is, is de zomerband gewoon de betere band. En aangezien er in Nederland goed en snel wordt gezorgd dat de wegen weer begaanbaar zijn, is het profijt van winterbanden in NL maar zeer minimaal. In tegenstelling tot landen waar veel meer sneeuw valt in een winter en je dus veel vaker met besneeuwde wegen te maken hebt. Zelfs met de sneeuwbuien van afgelopen vrijdag was de duur dat wegen echt besneeuwd waren, beperkt. Voor het beeld: ik woon in het midden van het land, waar het het langst heeft gesneeuwd. En dan hebben we het niet meer over besneeuwde wegen, maar over natte wegen.

Je kan zelfs de stelling aan dat het onder de Nederlandse omstandigheden onveiliger wordt op de weg met al die winterbanden. De remweg bij droog en nat wegdek is (feitelijk aangetoond, geen mening) langer dan bij zomerbanden. En dan hebben we het niet over C-merk banden, maar gewoon over de grote merken.

Dat je voor jezelf winterbanden verantwoord vindt, prima. Moet je helemaal zelf weten. Ik heb ze ook liggen. Enkel en alleen voor de wintersport omdat ik de banden inzet waar ze voor bedoeld zijn: de iets extremere omstandigheden in skigebieden. Maar reken iemand die puur op feiten afgaat en niet op massale napraterij niet af op het maken van een andere keuze. Zeker als die op feiten gebaseerde keuze ook nog eens jaar op jaar wordt bevestigd na de zomerband/winterband wissel.

Even voor het vergelijk: zullen we de auto's zonder ABS, ESP, ASR en vooruit, 4x4 aandrijving ook maar gewoon verbieden in de winter? Je bent toch wel echt onverantwoord bezig als je met zo'n auto op straat durft te komen als er drie vlokken sneeuw vallen...

Een deel van de lieden hierboven zou zich eens moeten verdiepen in "cognitieve dissonantie reductie". Google daar maar eens op...
 

Constant

Erelid
maar een ijzige ondergrond helpt dan ook totaal niet meer. Zomer- of wintersloffen.
Pertinent niet waar, een winterband presteert matig op ijs, een zomerband ronduit slecht. Als je moet kiezen tussen enkele meters wegglijden (winterband op ijs) en tientallen meters ongecontroleerd wegglijden (zomerband op ijs), wat kies je dan?

IJzel is maar deels voorspelbaar, dus we kunnen verrast worden tijdens de winter met deze ongein. Daar kan geen anticiperend rijgedrag tegenop. Verder kan platgereden sneeuw een ijzige laag vormen, vaak verborgen onder een laag verse sneeuw, dat zie je niet als je rijdt, dus ook voorzichtige rijders kunnen onverwachts geconfronteerd worden met wegglijden. Met zomerbanden reddeloos verloren, dan heb je nog een goede kans met winterbanden.

De remweg bij droog en nat wegdek is (feitelijk aangetoond, geen mening) langer dan bij zomerbanden
Eens, maar droog wegdek komt maar 30% van de tijd voor tijdens de winter. En winterbanden neem je vooral vanwege de onveilige winterdagen, niet voor het rijden tijdens de spaarzame mooi weer dagen................ Verder is de remweg van winterbanden op droog koud wegdek een drietal meters meer tijdens remproeven, dat weegt zeer goed op tegen de tientallen meters extra remweg voor een zomerband op sneeuw....
 
Het mooie aan dit forum is dat iedereen zijn of haar mening mag verkondigen danwel verdedigen, al dan niet verkregen uit de media danwel proefondervindelijk vastgesteld (persoonlijk hecht ik aan het laatste).
Allemaal prima, maar laten we elkaar wel in ieders eigen waarde laten.
Dat wil zeggen, mensen geen woorden in de mond leggen of een draai geven aan uitspraken waardoor deze een (onbedoelde) negatieve lading krijgen, O.K.?

En last but not least: vooral rustig blijven en je niet laten verleiden tot emotionele uitspraken, dat komt de gezelligheid alleen maar ten goede :aangenaam:
 

Constant

Erelid
En het allerbelangrijkste, laten we met z'n allen vooral op gladde dagen ook rustig blijven achter het stuur :xyxthumbs:

Wat betreft de link naar VK Magazine, er zijn zoveel testen in de echte sneeuw, dan zijn testen op epoxy niet nodig. Rijden op epoxy is zeer nuttig voor rijvaardigheidstrainingen, dat zeker wel. Maar het is gewoon geen bewijs......
 

Jewepe

Forumguru
Mijn overwegingen om winterbanden te gebruiken zijn vrij simpel. De rubbercomponent en het profiel zijn aangepast op winterse omstandigheden (dat is dus meer dan alleen maar sneeuw, daar valt ook nattigheid en "blubbersneeuw" onder). Hiernaast kies ik altijd voor de smalst mogelijke/toegestane bandenmaat i.v.m. het gemiddelde gewicht per cm2 contactoppervlak. Ik heb het gevoel (heb dus geen objectieve meetgegevens) dat de controleerbaarheid van de auto onder winterse omstandigheden hierdoor toeneemt. Hiernaast verlengt elke kilometer gereden op de winterbanden de levensduur van mijn zomerset. Dat levert natuurlijk geen geld op maar ik moet wel later naar de bandenboer ;).

Verder ben ik het hartgrondig eens met alle opmerkingen over aanpassing van de rijstijl en dat hier de meeste winst te behalen valt m.b.t. de verkeersveiligheid. Zeker in geval van het rijden met winterbanden. De schijnzekerheid die dat oproept zou misschien wel het grootste gevaar ervan kunnen zijn!

En dat bandenboeren goede marketeers zijn klopt ook. Maar daar kan ik alleen maar respect voor het ondernemerschap tonen. Het is toch knap als je in tijd van een paar jaar een heel volk aan de winterbanden krijgt, zonder dat er (zoals bij onze oosterburen) een wettelijke verplichting aan ten grondslag ligt. Zelfs de Consumentenbond :worshippy: voert testen uit met winterbanden!
 
Sorry als ik met mijn vorige post de "gezelligheid" heb weggenomen maar mijn commentaar is enkel het resultaat van Wijnand's subjectieve mening
De link heb ik geplaatst vanwege het FEIT dat de test is gedaan, NIET onder winterse omstandigheden maar onder omstandigheden representatief voor het NL klimaat.

De sneer is misschien overkill maar ik kon het niet laten...
Persoonlijk kan ik er slecht tegen als je je eigen subjectieve waarneming als waarheid plaatst.
En noem aub een drol, een drol en geen fecaliën, het gebruik van chique (lees: niet in het algemeen gebruikte) woorden zetten totaal geen kracht bij, vooral om ook nog ff te melden dat het gegoogled kan worden.... Valt bij mij onder de noemer: lullen als een politicus; veel geluid en niks zeggen.

Nogmaals: Gezond verstand is niet 's winters met zomerbanden voorzichtig rijden, gezond verstand is 's winters met winterbanden voorzichtig rijden!!!



 

Constant

Erelid
Een auto is per definitie een gevaarlijk voertuig (staat ook in de wet) en alles wat men redelijkerwijs kan doen om de onveiligheid te verminderen, dat moet men doen met rijgedrag en goede uitrusting.........

Eén keer een echte noodstop moeten maken met zomerbanden op een koud nat wegdek en je schrikt van het glij-effect van de meeste zomerbanden. Wie het dan nog niet wil geloven, die speelt ook met andermans gezondheid en/of leven......
 

Figaro75

Senior Member
Afgelopen donderdag weg gereden bij een T-splitsing op een Provinciale weg en ondanks dat ik linksaf wilde......wilde de Octi alleen maar rechtuit.......:(
En ik heb rijvaardigheidstraining gehad en ik weet dat als sturen niet helpt meer sturen ook niet helpt.
Met de ABS er vol op gelukkig net de grote dikke paal van de VRI gemist en uiteindelijk toch linksaf gegaan.

En ik heb winterbanden.......ze lagen alleen netjes droog in de schuur en de octi stond nog op haar zomerslippers.

Zaterdag beide auto's voorzien van hun winterboots......is toch een veiliger idee.

Twee jaar geleden op dezelfde dag met twee verschillende auto's bij mij thuis vertrokken voor een boodschap, 1 op winterbanden en 1 op zomerbanden.
Met winterbanden gewoon weggereden en verder nergens druk overgemaakt.
Daarna met de andere auto gleden we bij de eerste bocht al over de straat omdat de klinkers nogal glad waren.
Dan zit je wel even raar te kijken omdat het verschil zo duidelijk was......

Sindsdien dus beide auto's in de winter op de winterbanden en met een kleine achterin is dat wel zo'n veilig idee..........
 

Wijnand850

Forumguru
Sorry als ik met mijn vorige post de "gezelligheid" heb weggenomen maar mijn commentaar is enkel het resultaat van Wijnand's subjectieve mening

Een mening is per definitie subjectief. Maar, misschien moest je toch eens een cursus begrijpend lezen volgen? Mijn post was enkel een opsomming van feiten, niet van meningen. Maar dat had je kennelijk even over het hoofd gezien. Dat jij je dan laat verleiden tot zulke conclusies over mijn persoon zegt meer over jou dan mij. Ik ken jou niet, jij mij niet, maar conclusies over of je mij wel of niet achter je moet hebben tijdens de winter zijn op z'n minst voorbarig en slaan nergens op. Maar ja, als je de feiten niet wilt kennen,moet het maar op de persoon, niet waar?

Overigens regent het hier nu en is het vijf graden boven nul. Weer omstandigheden waar de zomerband beter presteert...


Prettig zondag verder...
 

Skoody Boo

Actief lid
Ach joh, dankzij een flinke dosis mazzel ben ik ondanks alles toch nog veilig thuis gekomen :worshippy:. En omdat het met zomerbanden toch altijd onveilig is dacht ik "dan kan ik net zo goed een beetje opschieten". Aan die veiligheid valt met zomerbanden verder toch al niks meer te doen, maar dan heb je tenminste nog een beetje tijdswinst.
 

Wijnand850

Forumguru
Eén keer een echte noodstop moeten maken met zomerbanden op een koud nat wegdek en je schrikt van het glij-effect van de meeste zomerbanden. Wie het dan nog niet wil geloven, die speelt ook met andermans gezondheid en/of leven......

Ik zou toch eens een test lezen waar zomer en winterbanden in een direct vergelijk worden beoordeeld. En dan nog eens nadenken voor je zulke stellingen poneert over andere weggebruikers.
 

wanderer

Senior Member
elk jaar hetzelfde gezever....welles/nietes....net zo lang zoeken naar een test tot men (schijnbaar) gelijk heeft....
 
Heren, heren... dit duurt niet lang meer op deze manier :ot:
Nog even en een modje grijpt in en daar zit helemaal niemand op te wachten.

Willen diegenen die zich persoonlijk aangevallen voelen aub. stoppen met modder gooien?
Graag de aandacht weer richten op onze gezamelijke interesse!
Dank U.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan