Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

mikehotel

Actief lid
@Rallye: Ik rij nu met de Conti WinterContact 830P rond (225/40R18) en ik ervaar je klachten in het geheel niet. Heb hiervoor met de 830 gereden (andere auto's en andere maten), maar dat "P"-tje in de type-aanduiding maakt toch flink wat uit.

Rallye

Forumguru
Ik zou eerlijk gezegd niet weten of ik misschien niet ook 830p's heb. Wat houdt die "p" in?

Jij hebt dus wel een maatje groter. Bevalt dat? Mag ik vragen wat je betaald hebt per band? Mijn offertes lagen (in november 2010) tussen de 200 en de 265 euro, voor 225/45/17V.

octavia-gek

Actief lid
De 830P is de opvolger van de 830, de 830 is nog maar in beperkte maten leverbaar en de 830P leverbaar in de meest voorkomende bandenmaten.
de 830P heeft een heel ander profiel en karkas opbouw dan de 830

andrehj

Forumguru
Mijn offertes lagen (in november 2010) tussen de 200 en de 265 euro, voor 225/45/17V.
Sodemieter, wat een geld. Ik betaalde vorig jaar 140 euro precies (excl montage van 11 euro) voor Michelin Alpin A4 205/55R16, en dat ook nog in de hoge snelheids- en loadindex van 94V.
De 830P is de opvolger van de 830, de 830 is nog maar in beperkte maten leverbaar en de 830P leverbaar in de meest voorkomende bandenmaten.
de 830P heeft een heel ander profiel en karkas opbouw dan de 830
De 830 is toch opgevolgd door de 850? Dat is ook het type wat (in de maat 205/55r16) dit jaar de ADAC-test won en nu mijn eerste keus zou zijn, omdat Continental grote stappen voorwaarts heeft gezet op het gebied van slijtage en verbruik.
Als ik mijn Michelins gunstig kan verkopen, zou ik zo nieuwe Conti's aanschaffen. Iemand nog belangstelling voor vier zo goed als nieuwe Alpin's A4 met maar liefst 8 mm profiel? (Slechts 4358 km op gereden)?:laugh:

mikehotel

Actief lid
@Rallye: De "P" staat voor "performance", dus een winterband specifiek voor de wat meer sportievere rijder/auto.
Winterbanden in dezelfde maat als de zomerbanden maakt qua rijgedrag veel uit. Ik heb de laatste 10 jaar op verschillende auto's de winterbanden altijd 1 maat kleiner (en smaller) gehad dan de zomerbanden en dat merk je duidelijk. Door de hogere bandwang en het specifieke winterbandprofiel rijdt de auto minder strak (staat veel "losser") en in doordraaiende bochten rijdt het wat minder strak. Met de 18" merk ik nauwelijks verschil, het stuurt vooral wat lichter bij lage snelheden.
Voor de 225/40R18 92V heb ik inclusief montage en balanceren per stuk ongeveer €230 betaald. Kost inderdaad een aardige duit meer dan de 205/55R16 van andrehj, maar die is ook een stuk smaller ten opzichte van 17" 225 breed. Het prijsverschil tussen 17"' en 18" 225 breed is namelijk weer erg klein, voor mij een reden om 18" te nemen en die op de bestaande Themisto velgen te monteren.

Spector

Forumguru
Voor mij zijn het ook de Conti's geworden. 225/45/R17 op lm wintervelg. Banden kost €200,-- incl montage en btw, nette prijs imo

AGTon

Forumguru
Goedemorgen,

Ik heb momenteel 195/55 R 15 onder de auto (Roomster 2011) zitten. Nu zoek ik winterbanden en vroeg mij af of het mogelijk is een afwijkende maat er onder te plaatsen.

Is 14 inch mogelijk, of 185 ? Ik bestel de winterbanden met velgen compleet.

Wat zullen de gevolgen zijn van een afwijkende maat en waar moet ik op letten ?

alvast bedankt.

Spector

Forumguru
Je moet opletten dat de omtrek niet veranderd, een kleinere velg betekend dus een "dikkere" band. Verder opletten of de band de belasting van de auto kan dragen, maar de betere bandenboer kan je hierin heel goed adviseren. Je kan ook daar de info inwinnen en verder zelf gaan shoppen op het internet.

AGTon

Forumguru
Ik begrijp het niet helemaal. Een kleindere velg, is meer band ? Maar dat is dan meer rubber, en zou de kleinere band duurder moeten zijn toch ?

Ik zie overigens dat mijn huisdealer niet (veel) duurder is dan de online bandenman met continentals, dus daarvoor hoef ik ook het net niet op blijkbaar

mikehotel

Actief lid
@AGTon:
Of 14 inch past, zal vooral bepaald worden door de grootte van de remmen (remschijf en remklauw) aan de voorzijde van de auto. Daar moet de velg immers omheen kunnen passen en je dealer zal dat ongetwijfeld kunnen vertellen. Een iets smallere band ten opzichte van de zomerbanden is op zich ook geen probleem, in de door jou aangehaalde maat zou je dan uitkomen op 185/65R14; deze heeft een nagenoeg identieke diameter in vergelijking met je zomerbanden (scheelt 0,1%). Door de hogere wang van de band (65% van 185 mm = 120 mm, in plaats van 55% van 195 mm = 107 mm) zal de auto wat minder strak aanvoelen. Dit wordt overigens mede ook door het andere profiel van de winterbanden veroorzaakt. Het is allemaal niet schokkend, maar wees je daarvan wel bewust.

Ten aanzien van de kostprijs van banden, deze wordt niet zozeer bepaald door de hoeveelheid rubber in de zijkant van de band, maar meer door de constructie in de band en het rubber op het loopvlak. Daardoor zijn de plattere en sportieve banden duurder dan de "gewone" banden.

Het belangrijkste is dat je kiest voor een kwalitatief goede band. Niet alleen voor jezelf en je passagiersd, maar ook voor je mede weggebruikers.

Rallye

Forumguru
@AGton: waarom zou je eigenlijk zulke kleine wielen willen? Is 14" is wel standaard gemonteerd op een Roomster? Ik zie verder zelf ook geen voordelen van 14". Welke zie jij?

hemi24

Forumguru
@AGton: waarom zou je eigenlijk zulke kleine wielen willen? Is 14" is wel standaard gemonteerd op een Roomster? Ik zie verder zelf ook geen voordelen van 14". Welke zie jij?

Om maar eens twee te noemen:
1. Prijs zal van de 14" gunstiger zijn
2. Voor winterbanden kan het geen kwaad om een maatje smaller te nemen dan de zomerbanden, i.v.m. grip.

peperskoda

Forumguru
Een Roomster op 14" is geen enkel probleem. Kijk voor de juiste maat maar bij de Fabia. Mijn vader heeft inmiddels zijn derde Roomster op 14" winterbanden staan en het enige verschil met de 15" die er standaard onder zitten is het aanzicht van de auto, dat vind ik er niet uitzien(maar dat is subjectief natuurlijk) Verder merkt hij met zijn rijstijl geen verschil. Ik vraag me wel af hoe groot het prijsverschil is tussen 14" en 15", kan volgens mij niet echt heel groot zijn en dan heb ik er toch liever 15" onder, puur vanwege het uiterlijk. Je kunt dan wel een smallere maat nemen, bijvoorbeeld 185/65R15, dan heb je toch een redelijk gevulde wielkast en het voordeel van meer druk per vierkante centimeter in winterse omstandigheden.

Benno

Lid
Geplaatst Vandaag , 14:35
Koninklijke sloffen,

dinsdag jl. (net op tijd) de winterbanden er onder laten zetten. Ik heb voor lichtmetalen Royal Speed Grey velgen gekozen, het prijsverschil is niet heel groot met stalen velgen en het staat mooier.
Met Nokian banden WRD3 205/55/16. 91 H
Velgenboom aangeschaft, vandaag de bestaande banden schoon gemaakt, het wachten is op bandenhoezen (komen vanmiddag) en dan ben ik klaar voor de winter.
Totaalplaatje volgt als de Yeti weer buiten komt.

2_Freistellen-ROYAL WHEELS-h400-w400-br0.jpg 19158943.jpg 19158943a.jpg

Bijlagen

• banden_opberghoes.jpg
    banden_opberghoes.jpg
    14,8 KB · Weergaven: 73
  • IMG_1926.jpg
    IMG_1926.jpg
    43 KB · Weergaven: 73
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan