@RayDelft: het AutoWeek onderzoek was toch het TU Delft onderzoek met welgeteld één winterband en één zomerband op een rollerbaan in een laboratorium waar men epoxy gebruikte onder kamertemperatuur om de winterse omstandigheden na te bootsen? Als uit zo'n beperkt onderzoek andere uitkomsten verschijnen dan de zeer uitgebreide testen met
echte auto's op
echte wegen onder
echte omstandigheden, is dat reden om te twijfelen aan de onderzoeken op het echte wegdek of is dat reden om te twijfelen aan het laboratorium onderzoek?
Bij de ADAC test (bron van o.a. ANWB winterbanden-test) gebruikt men drie verschillende type auto's, koopt men van twee gangbare bandenmaten 10 verschillende sets winterbanden anoniem in de winkel (echte winkelexemplaren en geen ge-optimaliseerde testexemplaren), rijdt men langdurig onder alle mogelijke omstandigheden flink grote afstanden met nauwkeurige meetapparatuur die voorwaartse en zijdelingse grip meet, etc.
Lees eens hoe de ADAC test (
www.adac.de) wordt uitgevoerd en vergelijk dat met de testaanpak van een tegensprekende test, dan zou ik eerst de twijfelachtige testomstandigheden van de zeer beperkte test ter discussie willen stellen voordat we daarvan de conclusies overnemen. Dat is een gangbare norm bij wetenschappelijk onderzoek, bij sterk afwijkende uitkomsten, moet een onderzoeker altijd eerst dubbelchecken dat een fout in de onderzoekmethode niet de oorzaak is van de afwijkende conclusie. En dat is natuurlijk zeker nodig bij een zeer beperkte test die een andere uitkomst heeft dan een zeer grondige test. De onderzoeker van een beperkte test is dan feitelijk verplicht om grondiger te testen.
Ik denk dat een logisch vervolgstap zou zijn als betreffende onderzoekers hun test nog een keer grondig overdeden in de buitenlucht.
Verder is het natuurlijk opmerkelijk dat de laboratoriumtest enorm afwijkt van de gebruikerservaringen. Zolang onze wegen niet van epoxy zijn en verwarmd tot 20C graden, dan doe ik even niets met de uitkomsten van dat soort onderzoeken.
Ik heb de afgelopen vier weken 1600 km per week gereden, bijna alle dagen onder natte en/of winterse omstandigheden (koud, nat, soms sneeuw), ik heb proefondervindelijk gemerkt dat winterbanden meer dan een stukje marketing en/of psychologie zijn. De koude droge omstandigheden waarin zomerbanden inderdaad (iets) op asfalt beter presteren dan winterbanden, die waren er helaas vrij weinig.