Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?


  • Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Constant

Erelid
@bone collector: ik vind die paar kilometers in de stad juist het engst. Van alle bange momenten op m'n zomerbanden in de sneeuw, zaten de meeste vlak bij m'n toenmalige woning, waar er niet werd gepekeld. Ik zie dat ook bij mijn buren met zomerrubber in de winter, die reden hun schades dicht in de buurt van de flat. Er lag wat ijzel, met m'n winterrubber (en voorzichtige rijstijl!) ging het nog maar net goed, maar diverse buren reden schade (zomerbanden).

Verder maakt het de verzekeraars wellicht niet uit hoeveel schade er wordt gereden, want dat verdienen ze wel terug aan de terugval in no-claim korting?! Ik ben benieuwd, op wie zouden ze de meeste winst maken, op de schadevrije rijder of degene die terugvalt in de no-claim?

Helemaal eens met 2CV, laten we ons aanpassen aan de omstandigheden, we lopen toch ook niet met zomerschroeisel door de sneeuw?! :smiley29:
 

The bone collector

Senior Member
@bone collector: ik vind die paar kilometers in de stad juist het engst. Van alle bange momenten op m'n zomerbanden in de sneeuw, zaten de meeste vlak bij m'n toenmalige woning, waar er niet werd gepekeld. Ik zie dat ook bij mijn buren met zomerrubber in de winter, die reden hun schades dicht in de buurt van de flat. Er lag wat ijzel, met m'n winterrubber (en voorzichtige rijstijl!) ging het nog maar net goed, maar diverse buren reden schade (zomerbanden).

Niet om je persoonlijk aan te vallen hoor. Maar op basis van wat jij 'eng' vindt en buren die schade veroorzaken (en waarbij jij veronderstelt dat dat kwam doordat ze op zomerbanden reden), kan je niet veralgemenen dat het net de stadskilometers zijn, die het gevaarlijkst zijn. Ik bedoel maar, verplicht maken van winterbanden kan je niet baseren op emoties en persoonlijke verhalen. Daar ligt eerder harde statistiek van aan de basis.


Verder maakt het de verzekeraars wellicht niet uit hoeveel schade er wordt gereden, want dat verdienen ze wel terug aan de terugval in no-claim korting?! Ik ben benieuwd, op wie zouden ze de meeste winst maken, op de schadevrije rijder of degene die terugvalt in de no-claim?

Die vermindering van de no-claim korting zal niet snel een ongeval afbetalen, vrees ik. Bewijs is er met het feit dat mensen die vaak ongevallen veroorzaken, moeilijk(er) of zelfs geen verzekering krijgen.
 
Die Royal Speed Grey velgen zien er verrekte goed uit onder je Yeti :xyxthumbs:

Mooie locatie ook om een beetje in de wei te raggen :grin:
 

RayDelft

Forumguru
POLL. Heb jij winterbanden?

Voor het eerst in mijn automobiele leven heb ik winterbanden laten monteren.
Dat wordt in Nederland steeds gewoner.

Ik ben benieuwd hoe het met de winterbanden onder de Skodarijders zit, vandaar de enquete.

Overigens, in een recente Autoweek was er weer een uitgebreide winterbandentest. Ik heb dus maar gekozen voor de winnende Conti 850 banden, op LM velgen.(16 ". Beetje gek gezicht)
Wel werd in de test alweer afgerekend met de mythe dat winterbanden onder de pakweg 8 graden beter zijn dan zomerbanden.
Het blijft er dus op neerkomen dat je, zolang er geen sneeuw ligt, met zomerbanden beter af bent.
Ik vind het stuurgevoel ook niet prettig met deze banden. Maar goed, misschien ben ik er straks nog blij mee als het inderdaad gaat sneeuwen.
Voorlopig krijgen we een knalgroene kerst.
 

michelover

Forumguru
Dus als ik het goed begrijp kunnen we het hele jaar op zomerbanden rijden en als het sneeuwt gooi je er een paar sneeuwkettingen op en klaar.
Nou dat stuk wil ik ook wel eens lezen, in welk nummer van de autoweek stond dat?
Heb je een kleiner formaat wielen onder de auto gezet dan normaal? Misschien verklaart dat het stuurgevoel wat niet prettig is.
Heb zelf voor zomer en winter 18" en ook de conti's erop, geen verschil in weggedrag te voelen.
 

Cordoba

Forumguru
Sneeuwkettingen zijn in NL verboden i.v.m. beschadiging van het wegdek. Overigens denk ik dat er grote verschillen zijn tussen km-vreters en mensen die weinig km's maken als je gaat kijken naar het percentage winterbanden-gebruikers.

Vorige week was ik ook weer één van de mensen met die met de minste vertraging op het werk wist te komen, ondanks zomerbanden. Vorig jaar een dag gehad dat ik halverwege mijn route naar het werk moest omdraaien omdat er voor me een paar auto's half in de sloot gegleden waren en er niet meer als een meter wegbreedte over was om erlangs te komen. Alternatieve weg zaten ook auto's vast in de sneeuw, met geduld en beleid een andere route gekozen, waar veel anderen niet eens durfden te rijden. Overigens al deze wegen waren niet breder dan een auto + fietser, passeren van tegenliggers alleen mogelijk op zogenaamde passeer plaatsen, en aan beide zijden van de weg diep water.

Edit: ik maak 12-14000 km/jaar.
 

Noord26

Forumguru
Onder de kilometervreter idd wel wintersloffen. Maar onder de 2e auto (Alto 2009 waarmee 4 a 5 Dkm per jaar mee gereden wordt) alleen zomersloffen.
 

RayDelft

Forumguru
Dus als ik het goed begrijp kunnen we het hele jaar op zomerbanden rijden en als het sneeuwt gooi je er een paar sneeuwkettingen op en klaar.
Nou dat stuk wil ik ook wel eens lezen, in welk nummer van de autoweek stond dat?
Heb je een kleiner formaat wielen onder de auto gezet dan normaal? Misschien verklaart dat het stuurgevoel wat niet prettig is.
Heb zelf voor zomer en winter 18" en ook de conti's erop, geen verschil in weggedrag te voelen.

In een recent nummer. Ik weet niet meer welk, maar ik denk ca 5 a 6 weken geleden.
In elk geval was de conclusie dat winterbanden bij lagere temperaturen beter presteren een sprookje.
Dat had ik overigens vaker gelezen.
Winterbanden hebben ALLEEN bij gladde omstandigheden een meerwaarde en voor de rest dus NIET.

Ik heb een velg van 1 inch kleiner maar hogere banden. De afrolomtrek zou hetzelfde zijn nu.
Profile Tyrecentre kon die 850's in 17 "niet leveren en die bestaan misschien ook niet in die maat.
 

mikehotel

Actief lid
Zeker ook weer winterbanden. Zomerbanden (conti sportcontact 3) worden bij lage temperaturen erg hard en rijdt gewoon minder prettig. Heb geen consessies gedaan aan kwaliteit en kleinere maat en rij nu rond met 225/40R18 WinterContact 830P. Met de sneeuw van vorige week (hier ca.15 cm) was het prima te doen en ook nu met hogere temperaturen en regenachtig weer geen enkel gevoel dat het slechter rijdt.
 

RayDelft

Forumguru
met geduld en beleid.

Ik denk dat het daarom gaat. Geduld en beleid. Dat is veiliger dan het vals-veilige gevoel van winterbanden of enige andere veiligheidsvoorziening.
Veel mensen realiseren zich niet dat ze met een projectiel van minstens 1000 kilo onderweg zijn en lijken zich ook niet erg bewust van een aantal elementaire natuurkundige wetten.
"Ik hoef geen afstand te houden want ik heb ABS"
"Ik kan niet slippen, want ik heb ESP"
" Ik......."want (vul maar in )

Veel mensen weten niet hoe dicht ze bij " het randje " rijden.

Enfin, onder meer hieraan verdien ik mijn dagelijks brood.

Kenmerkende opmerkingen zijn :
"Ik had nooit "gedacht dat........
"Ik wist niet dat...."
" En plotseling.... dat ".


Dus wees voorzichtig.
 

Tallguy

Forumguru
Boeltje wordt aangepast. Topic van RayDelft hoort hier te staan, er hoefde niet een apart topic over gestart te worden, zeker niet in een verkeerd forumdeel.
 

Fabia

† In Memoriam
Heel goed Kensei. Het is toch een discussie waar we nooit uit gaan komen. Zodra het weer winter wordt komt dit topic ook weer tot leven.
 

Redhead

Nieuw lid
De standaard bandenmaat onder de GL is 185/55R15. Je kunt er velgen van 14 inch onder zetten op zich kan dat geen kwaad. Met winterbanden is een maatje smaller zelfs wel aan te bevelen omdat de druk per vierkante centimeter contactoppervlak groter word en je daardoor nog meer grip zult krijgen. Zorg er wel voor dat wanneer je in Dld gaat rijden je velg/band combinatie voldoen aan de specificaties van de fabrikant anders bestaat de mogelijkheid dat je bij een onverhoopt ongeval in de problemen komt. Volgens mij moet je dealer je de goede 14 inch velgen probleemloos kunnen leveren.


De genoemde maat is niet de juiste, de juiste maat 15 inch moet zijn : 185/60-15
Dit is eigenlijk ook de enige en juiste maat voor een greenline.
 

RayDelft

Forumguru
Boeltje wordt aangepast. Topic van RayDelft hoort hier te staan, er hoefde niet een apart topic over gestart te worden, zeker niet in een verkeerd forumdeel.

Sorry, het was ook niet als discussie bedoeld maar als poll.
overigens vind ik die massatopics ontzettend onoverzichtelijk.
je ziet ook niet of er iets nieuws wordt gemeld, tenzij je ze allemaal blijft volgen en dat is zowat niet te doen .
zou het niet een idee zijn om de topics bij een x aantal berichten te splitsen?
 

andrehj

Forumguru
Winterbanden hebben ALLEEN bij gladde omstandigheden een meerwaarde en voor de rest dus NIET.

Dat de grens niet bij 7 graden ligt, dat ben ik met je eens, maar zodra de temperatuur onder het vriespunt komt, wordt zomerrubber gewoon te hard, en heb je met winterrubber meer grip. Maar het zou (op droog wegdek) ook zomaar kunnen dat het omslagpunt bij -5 ligt.

Maar waarom ik wel (op beide auto's) winterbanden heb en daar vanaf half november t/m maart mee rond rij:
Bij droge omstandigheden heb je met winterbanden misschien 10% minder grip, maar dat zijn nou juist de omstandigheden waarbij je grip zat hebt, en de veiligheid niet in het geding is.
Maar hier in Oost Nederland hebben we inmiddels al weer drie (of vier) dagen sneeuw (en be-ijsde straten) gehad, en in die omstandigheden, waarbij je alle mogelijke grip nodig hebt, heb je met je winterbanden ongeveer vier keer zo veel grip. Kijk maar naar die trekkrachtmetingen zoals die (volgens mij door AMS) vaak worden gepubliceerd: De goede winterband levert dan zo'n vier a vijf keer zo veel trekkracht op sneeuw en ijs.

Verder nog een kanttekening bij veel tests: Die worden vaak al in september uitgevoerd, en bij gebrek aan sneeuw in de zomer vaak op een epoxybaan, waarbij de temperatuur dus veel te hoog is en de winterband dus bij de droge tests enorm in het nadeel. Nog nooit heb ik een serieuze test gezien op droog wegdek bij temperaturen van bijv. 0 of -5 graden.
 

Constant

Erelid
@RayDelft, 70% van de wintertijd is het wegdek nat en koud. En dan wint de winterband het duidelijk van de zomerband.

Tijdens de mooi weer omstandigheden (30% van de tijd) is de zomerband inderdaad iets beter, maar laten nou de meeste mensen de winterband gekocht hebben voor de niet-mooi-weer situaties.
 

RayDelft

Forumguru
@RayDelft, 70% van de wintertijd is het wegdek nat en koud. En dan wint de winterband het duidelijk van de zomerband.

Tijdens de mooi weer omstandigheden (30% van de tijd) is de zomerband inderdaad iets beter, maar laten nou de meeste mensen de winterband gekocht hebben voor de niet-mooi-weer situaties.

Dat is nu precies wat NIET waar is volgens de testers. Dat wordt ook nadrukkelijk vermeld dat dit een hardnekkig misverstand is.
ook bij regen klopt de stelling niet. Allerlei tests, g-krachten in bochten, slaloms, remproeven, nat en droog enz zijn vergeleken.
De winterband is dan niet beter. Ook werd vermeld dat veel mensen toch denken van wel. Don't shoot the messenger. Ik ben de tester niet en ik weet evenmin of de tests "wetenschappelijk verantwoord" zijn gedaan. Ik lepel slechts op wat erover wordt geschreven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan