Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?


  • Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

RayDelft

Forumguru
Nee, zeker niet. Dat is in NL 1,6mm en dat is mij toch wat te weinig in dit natte landje.

Maar het hangt een beetje van het moment af - als je pakweg november kunt halen met zo'n 2mm, dan zou ik dat zonder gewetensbezwaren doen en er dan bij de winterwissel alvast 2 nieuwe op laten leggen, dan sta je in het voorjaar alvast gesteld.

En als je al begin of halverwege de zomer op 2mm zit (en redelijk wat km maakt), dan zou je dus al eerder "moeten" vervangen. Misschien niet van de wet, maar dan toch van je verstand...

De wettelijke marges vind ik echt te krap. Zeker hier in NL waar het op de snelwegen niet zelden zeiknat is.
Als de 3 mm op de voorbanden naderen vervang ik ze. Ik denk dat op de plek waar de band contact heeft met het wegdek je er nog wel een milimetertje effectieve profieldiepte vanaf mag trekken omdat de boel ietsje samendrukt.
 

Constant

Erelid
Mijn zomerbanden zijn iets gevoeliger dan gemiddeld voor aquaplaning, dat zorgt er ook voor dat ik kies voor een vroege winterbandwissel. En dus ook voor een vroegtijdige vervanging bij 3 mm profiel. En bij vervanging voor iets meer allweather dan een zomerse zomerband, want eigenlijk zijn mijn huidige zomerbanden alleen geschikt voor goed weer (die enkele dag in de zomer).......

Wat betreft Autoweek: heel veel winterbandtesten hebben dezelfde bron, sommige testen melden alleen de conclusies zonder de testuitleg (en zonder bron), etc. Dan lijken het veel testen die elkaar bevestigen, maar is het in werkelijkheid één test geweest. Geldt zowel voor het laboratorium onderzoek als voor de ADAC test, beide worden veelvuldig hergebruikt. En er is nog een Duits autotijdschrift dat ook grondige realistische tests uitvoert in de buitenlucht, niet zo grondig als ADAC, maar nog steeds serieus te nemen. Die test wordt mogelijk ook doorverkocht aan buitenlandse tijdschriften, die het onder eigen naam mogen uitbrengen, dus wellicht is die test ook terecht gekomen in een Nederlands tijdschrift.

Het is belangrijk om te weten welke testmethode is toegepast en daarom is het goed om het oorspronkelijke bron-artikel te achterhalen, want soms wordt er bij het hergebruik van een test wat vergeten of verkeerd geciteerd, zeker als een artikel niet gebaseerd is op de oorspronkelijke bron maar op een reeds hergebruikte artikel. Zelfde als ik iets vertel aan mijn buurman die het nog een keer doorverteld, dan klopt het nooit met mijn oorspronkelijke verhaal.

In de details van een onderzoek zit dan de nuance, zoals de zomerband die beter presteert op droog koud asfalt. Bij een tijdschrift dat de test overneemt wordt die nuance nog weleens uitvergroot, al dan niet opzettelijk verkeerd geciteerd om stelling te nemen, want journalisten doen niet altijd aan waarheidsvinding. Of een vertaalfout want bijna alle winterbandonderzoeken zijn in het Duits, behalve natuurlijk die Nederlandse epoxy-testen. Vandaar het belang om het bronartikel te achterhalen, dan zit je op de meest zuivere testgegevens, dan wordt het interessant om eventuele verschillen in de tests te onderzoeken.
 
Mijn zomerbanden zijn iets gevoeliger dan gemiddeld voor aquaplaning, dat zorgt er ook voor dat ik kies voor een vroege winterbandwissel. En dus ook voor een vroegtijdige vervanging bij 3 mm profiel. En bij vervanging voor iets meer allweather dan een zomerse zomerband, want eigenlijk zijn mijn huidige zomerbanden alleen geschikt voor goed weer (die enkele dag in de zomer).......

Ongeacht alle (voor)oordelen, laat je zomerbanden eens sipen.....en misschien kan je de banden wat later gaan vervangen.
 

Constant

Erelid
M'n zomerbanden zijn nu vijf jaar oud, dat is ook een criterium om over vervanging na te gaan denken. De winterbanden gaan nu hun vijfde seizoen in.

2013 wordt een duur bandenjaar voor mij :(
 
M'n zomerbanden zijn nu vijf jaar oud, dat is ook een criterium om over vervanging na te gaan denken. De winterbanden gaan nu hun vijfde seizoen in.

2013 wordt een duur bandenjaar voor mij :(

Stuur maar eens een PBtje met je wensen, misschien dat de "geest van de toekomst" van Scrooge jou ook welgezind kan zijn.
 

Rallye

Forumguru
@Fabia & @Canon-Eye: als je je winterbanden al bij vier mm restprofiel vervangt en de zomerbanden bij (zeg) twee, dan is het rijden met winterbanden duurder dan met zomerbanden: ze zijn gewoon eerder aan vervanging toe.

@Canon-Eye: minder rolweerstand kan ook minder grip inhouden. Dan moet je bekijken of de besparing in verbruik tegen dat nadeel opweegt. Dat is voor iedereen persoonlijk.
 

EdK

Forumguru
neem dan ook het aspect van veiligheid in je berekening mee !

want zoals met alle veiligheidsaspecten heeft de mens hier minder geld voor over dan voor cosmetische aspecten aan een wagen.

En dan spreek ik alleen nog maar over wagens, want hetzelfde gaat op vele gebieden op
 

andrehj

Forumguru
@Fabia & @Canon-Eye: als je je winterbanden al bij vier mm restprofiel vervangt en de zomerbanden bij (zeg) twee, dan is het rijden met winterbanden duurder dan met zomerbanden: ze zijn gewoon eerder aan vervanging toe.

Maar mijn Michelin Alpins A4 hadden nieuw zo'n 8.5 mm profiel, en de Michelin Energy zomerbanden net 7. Dan heb je dat verschil tussen 2 en 4 mm al weer bijna goedgemaakt.
 

Canon-Eye

Forumguru
als je je winterbanden al bij vier mm restprofiel vervangt
Ook dat is trouwens weer mede afhankelijk van het moment waarop die 4mm-limiet bereikt wordt. Als dat in het voorjaar is, dan kun je ook overwegen om er nog op door te rijden tot zo'n 2,5 á 2,0mm. Bij mij gaat het dan overigens altijd om de voorbanden - de achterbanden slijten veel langzamer.

Hoeveel theorieën er ook opgehangen kunnen worden, in de praktijk kun je het toch niet allemaal precies met een schaartje knippen. Daarom late men zich toch vooral leiden door het eigen gezonde verstand...
 

Noord26

Forumguru
Heb op mijn nieuwe kar zowel als zomer- en winterbanden Continental als merk erbij gekregen vanuit de dealer. Iemand enig idee hoe de Conti's TS830 uit de tests komen?
 

Wild Chocolate

Senior Member
Dit jaar kwamen de 850's heel goed uit de test van de consumentenbond. Zijn volgens mij de opvolgers van de 830.

Maar wat vorig jaar goed was, zal nu nog steeds wel voldoen lijkt me.

Ik heb zelf de 850's besteld bij de dealer.
 

Noord26

Forumguru
Sterker nog, hetzelfde type band in een erg afwijkende breedte kan zo maar eens heel anders presteren. Ik heb wintersloffen 205 breed; dat zal weinig tot geen verschil uitmaken met de geteste 195 breedte. Ik zie dat de ANWB de 850 serie wel in 205 breedte heeft getest? Conti's behoren wel tot het merk wat vrijwel steevast in de top 3 zit van alle geteste banden in een testveld. Dus min-of-meer een garantie dat je wel kwaliteit krijgt.
 

RayDelft

Forumguru
Ik heb de 850 eronder laten zetten, die kwam dit jaar als beste uit de bus. Volgens de garage is dat zo ongeveer de 830.
Overigens vroeger wou ik geen Conti's hebben, ik praat over bijna 20 jaar gelden. Dat waren toen stugge lawaaibanden.

Ik rijd nu een paar weken op mijn winterbanden en ik weet eigenlijk wel zeker dat ze op een kletsnatte weg stabieler zijn in bochten.
Wel merkte ik dat de auto vandaag meer last had van zijwind. Het plenste en het waaide dwars op de weg. Ik moest goed blijven sturen want ik driftte steeds weg.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Dat de 850 en 830 zo ongeveer gelijk zijn, geloof ik niet. Ik denk overigens dat de meeste ontwikkeling in banden op dit moment aan de milieukant zit, lagere rolweerstand, langere levensduur.
Overigens zie je sinds 2012 dat alle banden een test ondergaan op rolweerstand en natte grip, op de diverse bandensites staan deze tabellen erbij. Zegt uiteraard nog lang niet alles. De praktijk moet leren of de waardes die daar staan erg afwijken van de ervaringen in de grote bandentests.

Stugge lawaaibanden doet me denken aan de Conti-Tour achterband die mijn vader onder z'n motor had liggen. Ging 3 keer zo lang mee als elke andere band, maar reed waardeloos. Men zei toen "Conti Tour lasts a lifetime"...

Ik ben tot nu toe erg tevreden met Continental. Maar ik denk dat een en ander ook vaak afhankelijk is van de auto en de maat banden. De vering van een auto heeft ook veel invloed op de wegligging en grip. En het kan goed zijn dat een zacht geveerde franse auto beter rijdt op Michelins of bridgestones, terwijl een stug geveerde Audi beter rijdt op Continental of Pirelli.
En het blijft toch voor een groot deel een kwestie van gevoel met de banden zelf en met het merk. de 1 vindt Conti's lawaaibanden, de ander loopt ermee weg. Ik ben wel altijd geneigd om voor 1 van de grote merken te gaan, hoewel een aantal (voorheen) budgetmerken behoorlijk aan de weg timmert.

Off-topic: Voor zomerbanden ben ik momenteel geneigd om voor Pirelli te gaan. Die doen het in die maat (225/40 R18) goed in de tests, zowel qua rij-eigenschappen als qua brandstofverbruik en slijtage. Er zitten op dit moment nog Marangoni zomerbanden onder (zaten eronder toen ik hem kocht in augustus). Die zijn echt ruk. Mijn buurman wist te melden dat dat merk erg geliefd is in de Driftscene, vanwege het totaalgebrek aan grip. Ik kan dat inmiddels bevestigen. Vooral op nat wegdek hoef ik geen stoplichtsprints aan te gaan, zowel met als zonder ESP kom ik dan amper van mijn plek :(
 
E

Ex-lid 2926

Drie jaar geleden kwam de GoodYear Ultragrip samen met een type van Dunlop vrijwel altijd als winnaar uit de bus bij de winterbandentests in binnen- en buitenlandse bladen. Die GoodYears heb ik toen aangeschaft en gebruik ik nog steeds voor de O2.
Voldoen uitstekend en gaan volgens mij ook lang mee. Al is het met deze wintertemperaturen even afwachten. Want dit is natuurlijk geen winterbandenweer.
Maar ieder jaar zijn er wel weer nieuwe toppers in de bandentesten. Ik denk dat je altijd een goede keuze maakt als je een band neemt van één van de grote merken. Die kunnen zich een uitglijder letterlijke en figuurlijk niet veroorloven.
 

CharlesTucker

Forumguru
We zijn net terug van een retourtje Hongarije. Op de heenweg was het vanaf Wenen behoorlijk beroerd vwb de weersomstandigheden, een smerige combinatie van natte sneeuw, onderkoelde regen en ijzel. De temperatuur was 0 graden, maar ik heb wel een flinke laag ijs (centimeters) opgepakt op de voorkant van de auto, grille, spiegels en ruitenwissers. Door de meeste mensen werd zo'n beetje 90 gereden op de rechterbaan, waar 130 normaal is. Ik heb daar maar aan meegedaan, zo af en toe een vrachtwagen ingehaald die niet boven de 40 kwam. Ik heb er Conti's (830, vorig jaar gekocht) onderliggen, en me geen moment onveilig gevoeld. Zo af en toe wordt je dan toch ingehaald door iemand die toch 140 rijdt. Tussen Wenen en Budapest hebben we 1 keer een auto aan de kant zien staan, leek op het eerste gezicht toch wel van de weg afgegleden te zijn, maar dat heb ik niet heel goed kunnen zien. Kortom, die Conti's hebben hun werk uitstekend gedaan, ik ben er blij mee, maar ik heb uiteraard geen idee hoe dit was afgelopen op andere banden, of zelfs op goede zomerbanden.

Op de terugweg had ik trouwens waarschijnlijk beter de zomerbanden eronder kunnen hebben, temperatuur gisteren vanaf Nurnberg overal boven de 10 graden, wel veel motregen, maar zeer goed berijdbare wegen.
 

Noord26

Forumguru
Ik had eerst wat gezoem van de Conti TS830's, maar na de spanning van 2,2 (voor) naar 2,5 bar omhoog gezet te hebben zijn ze muisstil. Nooit gedacht dat het zoveel zou kunnen schelen in geluid.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan