Ik ben eerlijk gezegd niet zo voor een winterbandenverplichting, gezond verstand kun je helaas niet afdwingen. Vooral ook omdat in dit land de weersomstandigheden dermate onvoorspelbaar en wisselend zijn dat je toch nooit kunt zeggen wanneer zó'n verplichting in zou moeten gaan. Wel vind ik dat een auto geschikt moet zijn voor de omstandigheden, en daar mag best streng op gecontroleerd worden, iemand die met een auto de weg op gaat die niet uitgerust is voor de omstandigheden verdient een hele fikse boete (laten we zagen dermate hoog dat je er ook de winterbanden van had kunnen bekostigen). Verder kun je (een beetje vergelijkbaar met Duitsland) de schuld van een eventueel ongeval in principe neerleggen bij diegene die met een ongeschikte auto rondrijdt, want die is dan per definitie de veroorzaker.
Geen winterbanden, prima, kan in NL het grootste deel van de winter geen kwaad, maar dan had je gisteren wel thuis moeten blijven of met de bus moeten gaan. Verantwoordelijk leggen bij de autorijders zelf, maar ook zelf opdraaien voor de consequenties van verkeerde keuzes. Met 10km/u rondtuffen waar je met winterbanden veilig 50 km/u rijden betekent dan een hele vette boete wegens het bewust in gevaar brengen van het overige verkeer. Even een bewustwordingscampagne en dan daadwerkelijk handhaven, dan ben je binnen de kortste keren van het probleem af.
Overigens vertelde m'n eigen gezonde verstand me gisteren dat het beter was om maar een dagje thuis te werken, ondanks dat m'n O2C uiteraard weer op de winterconti's staat. Gelukkig kan ik dat, waardoor er weer net wat meer ruimte was op de wegen voor diegenen die die keus niet hebben.