Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

baaf

Nieuw lid
Ik vraag mij nu ook af of ik het goede "setje" Winter uitrusting wel aangeschaft heb, na wat ik op het forum gelezen heb,!

Ik heb onlangs voor mijn faab combi greenline 4 ( stalen) velgen gekocht in de maat ; 6Jx15-PCD 5x100x57/ ET 43.
Daarbij de (Winter)Continental Banden / 185/60/15.

Ik ontdekte, nl dat de tussenruimte van de Linker (bestuurderskant) achterband, met een uitstulping in het buinnenscherm wel erg miniem is!.daarom dacht ik , ga eens op het forum kijken, en tot mijn verbazing hoor en zie ik hier blijkbaar meer mensen die het ook achteraf bekend werd dat er een wellicht 55 band op gemoeten had?...is dit nu zo?, moet ik mij nu zorgen maken?, of is het op zich geen groot probleem?....Ik moet trouwens wel want terwijl ik dit schrijf zit ik al in Oostenrijk!....en ( ik klop het af! ) tot nu toe geen probleem!

De tijd dat Skoda achterwiel aangedreven auto's maakte ligt ver achter ons en dat waren zeker geen Fabia's:-) Je hoeft enkel de "aangedreven" wielen van kettingen te voorzien. Dat is dus voor... het gaat wel hoor. Neem de volgende keer wanneer je winterbanden neemt 55'ers maar voor nu maak je geen zorgen.

Natuurlijk weet ik dat de kettingen vóór moeten liggen!!

Het gaat mij expliciet om de genoemde uitstulping aan de linkerACHTERKANT waar nog maar héél weinig ruimte over is!, en in de context waarover hier op het forum gepraat wordt, vroeg ik mij af had ik dan inplaats van 185/60/15 er 185/55/15, op moeten laten leggen?.

baaf

Nieuw lid
Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.

Snap niet helemaal wat je bedoelt maar, hoeveel km heb je gereden met je ketting in Oostenrijk? Heb je het idee dat er iets stuk dan wel beschadigd is? Zo niet niks aan de hand dus. En de volgende keer eer je aan nieuwe winterbanden toe bent neem je for sure 55'ers.

Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.

Dank baaf voor je snelle reacties!...even de feiten; ik heb een fabia combi greenline van 2011/ heb er plusminus 2 weken geleden , stalen velgen met deze maat op laten leggen, 6Jx15-PCD 5x100x57/ ET 43.

Heb mij ook de Continentals maat, 185/60/15 tevens er op laten leggen!

Nu ben ik hoog en droog in Oostenrijk( heb nog niet met kettingen hoeven rijden) ....en valt het mij ( toevallig) op dat aan de linkerachterkant een uitstulping in het binnenspatbord zit, en daardoor is die tussen ruimte amper nog een vinger dik ! ( Alleen aan de linkerkant...vreemd!, maar het is zo ! )..dus dacht ik ik kijk eens op het Skoda forum.....en wat schets mijn verbazing ( als ik het goed begrijp had ik dus geen 60...maar 55 maat banden moeten nemen!?...en daar zit nu bij mij eigenlijk een beetje de ongerustheid dat daardoor ( waarschijnlijk ) die tussenruimte links achter zo verrekte klein is !?.

baaf

Nieuw lid

Help mij voordat we verder gaan alsjeblieft even met wat je met links achter bedoelt?

wanderer

Senior Member
@sibbele
de juiste maten staan in de gebruiksaanwijzing die bij je auto geleverd wordt, maar ja als je als een blinde kikker de eerste de beste bandenmaat erop laat leggen zonder eerst te kijken of dit wel toegestaan is volgens het boekje....tja.....blond?

baaf

Nieuw lid

Ik rij zoals ik al schreef jaren met 185/60 en sneeuwkettingen en geen centje pijn. Dus het kan gewoon! verder heb met zowel PON als de garage contact gehad en beide vertelde ze dat het prima kan. De bandenboer (geen kleine speler in provincie Utrecht) had er zelfs nog nooit van gehoord.

@sibbele
de juiste maten staan in de gebruiksaanwijzing die bij je auto geleverd wordt, maar ja als je als een blinde kikker de eerste de beste bandenmaat erop laat leggen zonder eerst te kijken of dit wel toegestaan is volgens het boekje....tja.....blond?

Hoezo blond??, als jij nu even aangeeft naar wat ik ( fatsoenlijk) vraag!, wat jij er voor maat ( winter) banden en velgen op hebt liggen, en me niet meteen voor één of ander dom blondje uitmaakt, kom ik al een stuk verder!.

En mij was het echt niét bekend dat je eerst in je gebruiksaanwijzing moet gaan kijken als je , je banden verwisseld, en of je dan een blinde kikker bent?...dacht het niet , te zien aan reacties op dit forum van mensen die ook ( achteraf ) pas één en ander horen of ontdekken!.

Ik rij zoals ik al schreef jaren met 185/60 en sneeuwkettingen en geen centje pijn. Dus het kan gewoon! verder heb met zowel PON als de garage contact gehad en beide vertelde ze dat het prima kan. De bandenboer (geen kleine speler in provincie Utrecht) had er zelfs nog nooit van gehoord.

Ok bedankt voor je antwoord,( en rijdt je in een Fabia combi greenline?), maar dan zal ik me verder ook maar niet meer zo druk maken!.

baaf

Nieuw lid
Hoezo blond??, als jij nu even aangeeft naar wat ik ( fatsoenlijk) vraag!, wat jij er voor maat ( winter) banden en velgen op hebt liggen, en me niet meteen voor één of ander dom blondje uitmaakt, kom ik al een stuk verder!.

En mij was het echt niét bekend dat je eerst in je gebruiksaanwijzing moet gaan kijken als je , je banden verwisseld, en of je dan een blinde kikker bent?...dacht het niet , te zien aan reacties op dit forum van mensen die ook ( achteraf ) pas één en ander horen of ontdekken!.

@sibbele niet iedereen is gezegend met een fatsoenlijke sociale controle en opvoeding. Gewoon van je af laten glijden. Bij ons op de uni noemen we dat teflon management:-) En nogmaals de volgende keer gewoon 55'ers nemen en nu lekker doorrijden...

wanderer

Senior Member
@sibbele
ik heb standaard Antares velgen (ook reservewiel) waarop 's zomers de standaard geleverde Dunlop SP 185/60/R15 en 's winters de Kleber Quadraxer TL ook 185/60/R15

Ik heb net mijn set winterbanden bij de dealer gehaald. Het zijn Conti Wintercontact TS800 in de maat 185/60 R15 op stalen (zwarte) velgen. Eentje zit nu achter in de auto als reservewiel.

Hallo Newbee, Ik heb dezelfde Combi Velgen, Winterbanden. heb nu gezien dat bij het wiel Linksachter (bestuurderskant) een uitsparing zit in het binnenspatbord , waardoor er tussen deze uitsparing en de band er als tussenruimte plusminus nog een vingerdikte over is!, is dit bij jou ook het geval?, en heb je er ooit (eventuele) problemen meegehad?, vraag het jou omdat ik zie dat je er al langer mee rijd!, BVD, voor je reactie!

Constant

Erelid
Bij de Duitse TÜV worden vrijwel alle verkrijgbare velgen getoetst op geschiktheid voor het gebruik met sneeuwkettingen en per type auto. Deze overzicht zijn makkelijk te vinden bijv op google (merk auto of velg en "schneeketten") Bedenk goed dat de TÜV niet zomaar afkeurt!

Een ketting lijkt te passen bij een stilstaande auto. En al rijdende lijkt het ook goed te gaan. Maar wat gebeurt er als een beladen auto (passagiers en reisbagage) een stevige hobbel in een besneeuwde weg raakt met 30-50 km/u? Dan veert het wiel omhoog --> raakt de ophanging --> blokkeert het betreffende wiel --> raakt je auto onbestuurbaar (of je een boom raakt of in een ravijn beland, tegen een tegenligger of gewoon langs de kant van de weg, dat is een verrassing). Dat iets 9 van de 10 keer goed afloopt, is geen garantie voor de toekomst.

Bovendien is het risico op schade aan bijv. remleidingen best groot bij afgekeurde velg-ketting-combinaties. Dat sluipt erin, soms hoor je dat pas een jaar later bij groot onderhoud.

Verder ben ik benieuwd naar de aansprakelijkheid en schade-dekking bij ongelukken als men met niet-goedgekeurde combinaties rondrijdt.

deusjevo

Forumguru
Stemmingmakerij Wijnand.... :icon_smile_dead:
Misschien handig om een een anti-winterbandendraadje op te zetten....? :grin:

Constant

Erelid
Ik snap niet dat er geen vierseizoenenband-lobby bestaat, lijkt me de beste oplossing voor ons polderweer (en voor wie weinig km's maakt)........

Wijnand850

Forumguru
Stemmingmakerij Wijnand.... :icon_smile_dead:

Het aanhalen van testen en de uitkomsten daarvan (nu dan toevallig in blogvorm) heeft niets met stemmingmakerij te maken. Maar wel alles met het benoemen van voor- en tegengeluiden. En daar is een discussieforum toch voor bedoeld? Alleen maar ja-knikken en meelopen leidt ook niet echt tot een gefundeerde mening. Zolang diverse testen keihard aantonen dat de kwaliteiten die winterbandenleveranciers aan de banden toedichten niet kloppen (bijvoorbeeld de vaak genoemde kortere remweg tov zomerbanden bij nat wegdek, wat aantoonbaar onzin is) hoor je in een discussie de feiten te benoemen. En die discussie is in dit topic al diverse keren gevoerd en mag best voorzien worden van actuele informatie.

Constant

Erelid
Maar dit is alombekende informatie, winterbanden zijn voor winterse situaties, de testen en voorbeelden in je link tonen aan dat winterbanden slecht presteren in zomerse omstandigheden. Het is al vaker genoemd op dit forum dat winterbanden een akelig lange remweg hebben bij warme zomerse omstandigheden (25-30C).

Verder inderdaad stemmingmakerij van Wijnand, want winterbandfabrikanten hebben nooit gesteld dat winterbanden geschikt zijn voor zomerse situaties. De door Wijnand genoemde natte situatie in de test betreft een nat wegdek bij hogere temperaturen, overduidelijk geval van citeren buiten de context!

Wijnand850

Forumguru
Lezen heren, lezen. In de tekst heeft niemand (ik ook niet) het over zomerse temperaturen maar over winterbanden in niet-winterse omstandigheden. En da's iets heel anders. Winterse omstandigheden zijn al diverse keren gedefinieerd als "sneeuw, ijs, ijzel, etc". Als deze blog over zomerse temperaturen was gegaan dan zou het inderdaad stemmingmakerij zijn, maar het ligt dus, zoals altijd, weer iets genuanceerder. Het gaat hier juist om het grijsgebied waar we dit winter in Nederland voortdurend mee te maken hebben. Veel nattigheid en temperaturen die vrijwel zonder uitzondering rond en boven de 7°C uitkomen en waarbij de winterbanden toch echt anders presteren dan waarvoor ze zijn aangeschaft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan