Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

EdK

Forumguru
Moet zeggen dat Wanderer hier in het geheel niet negatief is !
En met zijn opmerking mbt beter lezen van (R)TFM en wat sommige soms proberen uit te leggen heeft hij voor 75% gelijk !

zal het nakijken als de auto er weer is, daar ligt het boekje in, maar hoezo is waterpas dan belangrijk,zoveel verschil in belasting op de wielen is er niet als de auto een paar graden scheef staat, bovendien loopt het wegdek meestal iets af. zit er soms een stukje techniek in wat ook ergens anders voor gebruikt /van toepassing is(esp?)
ik heb geen idee...
dus als je een en ander kan uitleggen hoe het werkt, vindt ik altijd wel interessant.
ik hen de handleiding wel al eens gelezen, eerst in een keer en later daarna enkele deeltjes.
heb Wtb gedaan en ben gek op alles wat mechanisch beweegt of rijdt. techniek is gewoon interessant.
trouwens vind dit nog steeds een van de mooiste auto forums, (die van de astrafriends mocht er ook altijd wel zijn.) vooral het download centrum is mooi.
en allemaal vriendelijke mensen.

Canon-Eye

Forumguru
Het kan ook gewoon tijdens het rijden (mits je zeker weet dat je geen lekke band hebt!).
Bij mijn O2 ging dat in elk geval prima.

hemi24

Forumguru
Kleine kanttekening: bij de facelift modellen van de O2 kun je tijdens het rijden niet meer resetten nadat het systeem een waarschuwingsmelding heeft gegeven. Bij de pre-facelift modellen van de O2 ging dit inderdaad wel.

Gewoon aanwennen: bijpompen = 3sec. knopje drukken

Tallguy

Forumguru
ivm nachtdienst reed ik vannacht met gemak door dat beetje sneeuw dat viel in midden NL. Apart dat ik dan weer de enige was die wél links reeds en de rest niet. Je zou bijna denken dat die geen winterbanden hadden (wat me niet verbaasd aangezien het weer nog niet echt aanleiding ertoe gaf). Hoe dan ook...geen centje last van dat beetje witte spul op de weg :D

Wijnand850

Forumguru
Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat de mensen die rechts reden anticipeerden op de weersomstandigheden, winterbanden of niet. Als je als enige links rijdt, zou je je die vraag tenminste kunnen stellen. Tenzij je opmerking als prikkelend bedoeld is, lees ik hier toch vooral de houding van iemand die zich met winterbanden veilig waant "want geen centje pijn". Totdat er ook een keer hard geremd moet worden. Dan blijken die banden ineens toch grenzen te kennen.

Tallguy

Forumguru
Nee, zo is het zeker niet. Het was natte sneeuw, en 't stelde echt niks voor. EN ook ik anticipeer want ik ga dan ook echt niet hard rijden...ging er met een vaartje van 90 overeen terwijl je daar >120 mag. Wat ik eerder bedoelde met mijn posting is (en dat zie ik in NL vaker dan bijv in DLD) dat als de linkerbaan niet of nauwelijks bereden wordt (of er zo uitziet) men dan opeens ook compleet die baan vermijd en als makke schapen achter elkaar blijft rijden op 1 baan.
Ik rij al jaar en dag op winterbanden, weet donders goed dat je niet ongenaakbaar bent met die dingen, maar kom op...een beetje verstand gebruiken, goed kijken met welke condities je te maken hebt is genoeg om te zien dat een wit laagje (natte) sneeuw op 1 baan niet meteen hoeft aan te geven dat je daar niet meer zou kunnen rijden.
Rij met je verstand zeg ik altijd.

rweersch

Actief lid
Daarbij rij ik zelf liever iets harder, maar dan op een lege linkerbaan, dan langzaam en veel te dicht op elkaar op een overvolle rechterbaan

Wijnand850

Forumguru
@Kensei: dan zijn we het helemaal eens!

@rweersch: Je bepaalt natuurlijk zelf of je (te)kort op je voorganger gaat zitten. Als de linkerbaan al een tijd niet bereden is in geval van sneeuw, kan het slimmer zijn om in een treintje op de rechterbaan te blijven rijden, die daardoor opwarmt en dus minder kans op gladheid geeft. Een niet/nauwelijks bereden rijbaan is kouder en geeft daardoor een grotere kans op gladheid. De eerste berijders hebben misschien voordeel van nog niet platgereden sneeuw, voor de rest geldt dat niet. En iets sneller rijden dan de rest leidt zelden tot nooit tot het eerder bereiken van je bestemming.

Fabia

† In Memoriam
@rweersch: Ik heb afgelopen winter heel veel gereden en ben daarbij toch vaak op de rechterbaan gebleven. Zoals al opgemerkt, kan je zelf je afstand tov je voorganger bepalen. En in dit soort omstandigheden kan je beter iets te langzaam rijden dan te hard. Ik heb in Belgie genoeg gezien van auto's die me op de linkerbaan voorbij stoven en een paar kilometer verder ondersteboven lagen of in de sloot lagen.

rweersch

Actief lid
Ik heb het over een situatie waar de linker- en rechterbaan in dezelfde staat verkeren. Dan rij ik toch echt liever op de baan waar bijna geen verkeer is. Het harder rijden doe ik alleen omdat ik anders zinloos links rij, en dat is strafbaar. En harder moet je denken aan een paar km/h, dus net genoeg om in te halen.

Sinds ik vorig jaar met 20-30 cm sneeuw in Duitsland en België heb gereden. Vind ik Nederlanders compleet incapabel! Daar rijdt men constant met voldoende afstand een gangetje van 60-70 km/u. Dan kom je in Nederland waar men met 2 cm stapvoets gaat rijden, met alle rem en stuuracties vandien.

Rosinfield

† In Memoriam
Men rijdt dan idd vaak onnodig voorzichtig en langzaam op de rechterbaan (hoeft er maar 1 te zijn!!). In dat geval is het ook wat mij betreft handiger, comfortabeler en ook veiliger om op de linkerbaan te gaan rijden met een iets hogere maar verantwoorde snelheid. Voorbij stuiven is natuurlijk wer iets anders. Vaak is daar dan nauwelijks verkeer en ook al ligt er dan sneeuw, dan is het geen enkel probleem om daar straight and level zonder voorgangers overheen te kachelen. Zelfs met zomerbanden, zolang je rustig rechtuit kunt blijven rijden zonder fors te hoeven remmen of sturen is dat geen enkel probleem.

van_der_P

Senior Member
Dat is helemaal waar je kunt best goed doorrijden op sneeuw, geen enkel probleem. Maar er hoeft er een niet goed in zijn spiegels te kijken en van rechts naar links te komen, en de problemen zijn geboren.
Zeker op de Nederlandse wegen waar vaak overdreven voorzichtig gereden wordt als er wat van die witte neerslag is gevallen. Kunnen zo'n situatie voorkomen
Daardoor staat het ook meteen vast in ons land. Dat zie je in skigebieden van Oostenrijk en de Franse Alpen veel minder, terwijl daar ook veel verkeer onderweg is.
Als je niet met dit weer durft te rijden kun je beter met het O.V. gaan (verdien ik er ook nog iets aan:winkie:)

MarcoO2

Forumguru
Misschien moet de conclusie van dit draadje dan maar zijn dat Nederlanders goeddeels totaal niet in staat zijn om met sneeuw om te gaan... voor de rest komt de discussie weer op het punt waar'ie al meermalen geweest is. Echt een continuing story, dit... bij tijd en wijle uiterst vermakelijk!

Ontopic: sinds gister zitten mijn wintersloffen er weer onder (Michelin Pilot Alpin in de maat 205-55-R16). Ik zou zeggen: let it snow! :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan