Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Constant

Erelid
Maar is er ook een verklaring waarom de testen geciteerd in het AutoWeek blog significant afwijken van de zeer grondige ADAC test? Verder wijkt de AutoWeek blog ook af van eerdere AutoWeek testen. Op basis van één summier blog zonder bronvermeldingen ga ik niet van mijn winterband geloof afvallen.

Dat zomerbanden beter presteren op droog koud wegdek, dat is al jaren bekend.

Wijnand850

Forumguru
ADAC heeft voor zover ik weet nog nooit winterbanden getest onder de omstandigheden waar in de blog naar wordt verwezen. En dat één testresultaat jou niet van je geloof krijgt begrijp ik, bij mij is er ook iets meer nodig. De blog is wel in lijn met eerdere Autoweek/bild testen, want zij laten al een diverse jaren testen zien met een direct vergelijk tussen zomer- en winterbanden en de uitkomsten zijn elk jaar hetzelfde. Ze plaatsen flinke vraagtekens bij de meerwaarde van winterbanden onder omstandigheden zoals onze huidige winter (waar ook de blog over gaat). Overigens presteren zomerbanden onder natte omstandigheden zelfs tot onder de immer genoemde 7°C grens ook beter, maar dat terzijde.

Bakkertje

Forumguru
Ik denk dat alle voors en tegens voor Winterbanden inmiddels wel de revu gepasseerd zijn in dit 2023 reacties tellend topic. Wat we eigenlijk zouden moeten hebben is een band die zich aanpast aan de omstandigheden. Dus bij sneeuw de eigenschappen heeft van een winterband bij droog weer die van een zomerband. Maar hoe dan ook het is altijd een kwestie van concessies.

De tests die her en dar gedaan worden pleiten altijd voor of tegen. De uitkomst is ook altijd redelijk gelijk, een winterband doet het beter in de sneeuw en de zomerband doet het beter op een droog wegdek. Dat zal bij iedere test de uitkomst zijn..

Ik vind wel dat er veel meer aandacht besteedt wordt aan de extra veiligheid van een winterband in winterse omstandigheden, maar dat men zich niet of nauwelijks realiseert dat een dergelijke band het op droog wegdek juist slechter doet. Ik denk dat daar een aardig gevaar schuilgaat.

Constant

Erelid
Vierseizoenenbanden worden elk jaar beter! Als ik niet op wintersport ging, dan zouden ze er bij mij ook onder zitten!

deusjevo

Forumguru
Yep, en half nederland staat weer stil met die paar vlokken....
Zal wel weer precies die andere helft zijn die stil staat :grin:

rweersch

Actief lid
Had vanmorgen (rond 6:00) geen last van files, maar die zijn er normaal ook nooit in deze regio. Wat ik nooit snap is dat je van die slimmeriken hebt die gaan remmen in de sneeuw; blijkbaar nooit gehoord van gas minderen. Vanmorgen heb ik het weer een paar keer gezien. De weg was gewoon vrij, althans, de rechterhelft. Iedereen reed al heel langzaam, zo rond de 80 (wat overigens nergens voor nodig was), en met gepaste afstand. En dan nog trappen mensen zomaar spontaan vol op de rem, omdat ze opeens bang zijn voor gladheid. Ik snap het niet meer hoor :crazy:

deusjevo

Forumguru
En dan nog trappen mensen zomaar spontaan vol op de rem, omdat ze opeens bang zijn voor gladheid. Ik snap het niet meer hoor :crazy:

Paar winterbandjes en hun "probleem" is opgelost, in ieder geval tussen de oren... :super:

Ja ja, nu krijg ik weer opmerkingen in de trant van: "misschien stonden ze al op winterbanden" en "wie zegt dat ze bang waren, misschien werden ze wel net gebeld in de auto" :smirk:

rweersch

Actief lid
Heeft niks met de banden te maken, maar met dom gedrag. Het eerste wat je leert op een slipcursus, of een cursus sneeuwrijden, is dat je de rem niet moet aanraken. Ook zonder zo'n cursus kun je dat bedenken, met een beetje gezond boerenverstand. Heel moeilijk voor sommigen...

ougie

Forumguru
Heb afgelopen week setje nieuwe (Vredestein Snowtrac 3) laten monteren. Had in nov 2007 compleet setje gekocht op markplaats (€200) heb er dus 5 winters mee gedaan. Ik vind het wel heel anders rijden dan met mijn zomer set, Toyo Proxis T1 Sport, daar is bv met ietsje sneew al niet meer mee te rijden.

Noord26

Forumguru
daarom heb ik 4-season banden met sneeuwvlokje en bergjes...!

Een sneeuwvlokje en bergje zegt alleen niet veel over een band. Er komen genoeg banden uit tests naar voren (oa ANWB bandentests) waarbij die aanduidingen er meer op staan als verkooppraatje als dat ze daadwerkelijk voldoen aan de verwachtingen wat met heeft bij de symbolen.

wanderer

Senior Member
deze zijn als winterband toegestaan oa in duitsland, dus deze symbolen mag niet iedere bandenmaker op zijn banden zetten, ze voldoen namelijk aan door de wet gestelde eisen....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan