Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

baaf

Nieuw lid
185/60 - R15 winterbanden met kettingen

Hoi, onze winterbanden hebben dezelfde maat als onze zomerbanden. Nu blijkt dat je voor sneeuwkettingen kleinere banden moet hebben.
Is dat echt waar? Ik kan er niet zoveel over vinden.

vr.gr.
Baas

maartenv84

Senior Member
Dat is een beetje kort door de bocht. Alles is afhankelijk van de bandenafmeting (en velggrootte natuurlijk) in relatie tot je auto en de hoeveelheid ruimte die nog over is.

Maar het klopt wel zo ongeveer. Om een voorbeeld te geven: Met de Octavia en de 17" 225/45 R17 banden kan je niet de normale sneeuwkettingen gebruiken. Er zijn handleidingen voor, alleen die kan ik zo snel ff niet vinden. Zodra ik ze heb, kan jij daar je bandenmaat bij je automodel zoeken en kijken of sneeuwkettingen toegestaan zijn.

Grt
Maarten

baaf

Nieuw lid
Even voor de goede orde:
Wat is wat...?
185/60 - R15

R15 is naar mijn weten de velgmaat? In het boekje staat dit:
Velgmaat Inpersdiepte (ET)
5Jx14 35mm 165/70
6Jx14 37mm 185/60
6Jx15 43mm 185/55

Volgens het boekje kunnen op mijn wielen (standaard Fabiawielen) geen sneeuwkettingen.
Erg lastig daar we volgende week naar Oostenrijk gaan. Hebben anderen daar ook last van?
Ik heb dus dit:
185/60 - R15

deusjevo

Forumguru
Volgens het boekje kunnen op mijn wielen (standaard Fabiawielen) geen sneeuwkettingen.
Erg lastig daar we volgende week naar Oostenrijk gaan. Hebben anderen daar ook last van?
Ik heb dus dit:
185/60 - R15

Denk het wel, je zal niet de enige zijn met dit probleem.
Als ik bij mijn O2 niet van te voren the manual had gelezen had ik waarschijnlijk ook winterbanden 225/45R17 om laten leggen en dat had niet gewerkt icm sneeuwkettingen.

Je moet dus op zoek naar de spikes spiders uit mijn link.
Ik heb op marktplaats de Spikes Spider Sport gescoord voor relatief weinig.
http://www.spikes-spider.nl/sport.html
Nieuw komt maat S op iets van 400 euro, gebruikt zijn ze te vinden voor onder de 100 euro.

baaf

Nieuw lid
Nou ik ga het maar gewoon proberen... Er is ruimte zat als ik zo voel...
Als ik een beetje om mij heen vraag hoor ik hetzelfde..

baaf

Nieuw lid
Ik rij al 30 jaar zeker 2 weken per jaar met sneeuwkettingen en eerlijk is eerlijk ik lees het nu pas dat je een kleinere band dient te nemen met sneeuwkettingen... En vorig jaar ook gewoon met deze fabia dwars door Zwitserland getrokken met regelmatig sneeuwkettingen...

baaf

Nieuw lid
ik heb even gebeld met de skoda garagist en ik hoefde me geen zorgen te maken. Het zal wel gaan. (hij deed het zelf ook) In elk geval zal ik de volgende keer (net als hij) een slagje kleiner nemen....

deusjevo

Forumguru
Tuurlijk, als hij z'n ophanging, remleidingen, ABS sensoren en wat er nog meer achter dat wiel zit kapot rijdt repareert hij 't zelf.
Misschien wil hij je wel je wel garantie geven dat 't kan? :shocked:

baaf

Nieuw lid
Dan had ik die schade vorig gaande jaren ook wel gehad... Vergeet niet dat ze in de fabriek hele ruime normen stellen of wat wel en wat niet kan. Volgende keer zal ik er op letten iets kleinere banden te nemen...

baaf

Nieuw lid
Nou Pon ook nog maar even gebeld en de maten die de fabriek voorschrijft en die maat die ik nu heb scheelt 9.2 mm (IN DE HOOGTE) breedte is sowieso gelijk en/dus om sensoren en leidingen hoef ik mij sowieso geen zorgen te maken. Het gaat om de snelheden die halve zolen denken te kunnen rijden met kettingen. Wanneer je goed hard gaat en je wielen bij een oneffenheid ingedrukt worden loop je de kans de kast te raken. Maar dan moet je wel heel debiel rijden.. En ik heb nu geen gedonder met afwijkende snelheden op de klok...
Toen de bandenboer gebeld ik zeg" "krijg jij ooit mensen terug met stuk gedraaide sensoren of leidingen enz enz." Ook dat was niet het geval.
Nogmaals de volgende keer neem ik ze een tikje kleiner maar voor nu lekker op stap.. Drie weken Oostenrijk:-)

MacManiac78

Forumguru
Zoveel drukte om een 'advies'. :smiley29: ;)
Opgegeven maten geven aan dat er dan minimale afwijkingen op de km-teller worden weergegeven. Wielkasten zijn ruim zat voor iets grotere wielen. (Dus standaardmaat + kettingen). Alles is immers berekend op wat extra.
Bij de Fabia's met verlaagd onderstel gaat het zelfs moeiteloos.

Ik ben benieuwd of mensen hier de blauwe borden met opgegeven adviessnelheden ook op de letter naleven.
:shocked:

deusjevo

Forumguru
I rest my case. :bye:
Beetje kortzichtig om te denken dat het alleen een advies betreft ivm snelheidsmeter.
Leg je hand eens achter het wiel en probeer eens te bepalen hoeveel ruimte er overal is.
Vaak krijg je er op sommige plekken nog geen vinger tussen.

Er staat in het instructieboekje duidelijk:
De montage van sneeuwkettingen is om technische redenen alleen bij de hiernavolgende band- velgcombinaties toegestaan:

stalen velgen en winterbanden

Ik vraag mij nu ook af of ik het goede "setje" Winter uitrusting wel aangeschaft heb, na wat ik op het forum gelezen heb,!

Ik heb onlangs voor mijn faab combi greenline 4 ( stalen) velgen gekocht in de maat ; 6Jx15-PCD 5x100x57/ ET 43.
Daarbij de (Winter)Continental Banden / 185/60/15.

Ik ontdekte, nl dat de tussenruimte van de Linker (bestuurderskant) achterband, met een uitstulping in het buinnenscherm wel erg miniem is!.daarom dacht ik , ga eens op het forum kijken, en tot mijn verbazing hoor en zie ik hier blijkbaar meer mensen die het ook achteraf bekend werd dat er een wellicht 55 band op gemoeten had?...is dit nu zo?, moet ik mij nu zorgen maken?, of is het op zich geen groot probleem?....Ik moet trouwens wel want terwijl ik dit schrijf zit ik al in Oostenrijk!....en ( ik klop het af! ) tot nu toe geen probleem!

velgen /winterbanden

Ik heb een vraag naar aanleiding van de berichten die ik op het forum lees.
Voor mijn fabia combi greenline,

Heb ik onlangs een set Stalen velgen + Winterbanden gekocht.
De velgmaat wat ik gekocht heb is ; 6Jx15-PCD 5x100x57/ ET 43
De banden, Continentals, 185/60/15

Ik heb nl ontdekt dat de tussenruimte van de linkerachterkant, bestuurders kant!, klein is daar er een uitstulping aan het binnenscherm zit!, ( alleen aan de genoemde linkerkant! ), ontdekte dit en dacht eens op het forum kijken !

Is dit nu niet goed?, cq een probleem?, ik zit er nu mee in Oostenrijk en ( ik klop het af ) tot nu toe geen probleem!

Wie kan mijn ongerustheid wegnemen ( of niet ! ..) en wie kan mij even wat info geven!?, Bij voorbaat dank !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan