Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark

Banned
Merendeels staan deze voertuigen op 4-seizoenenbanden. Daar straks werd ook op het nieuws vermeld dat de lijnbussen op 4-seizoenenbanden staan maar daar heb ik toch wel mijn twijfels over, in de ardennen zeker (en ik vermoed daar zelfs op echte winterbanden) maar hier in vlaanderen?

rweersch

Actief lid
Vrijdag en zaterdag met een touringcar naar Luxemburg geweest. De chauffeur vertelde me dat de bus op winterbanden stond; zomerbanden stond volgens hem gelijk aan zelfmoord en moord op 50 passagiers. In Belgie waren de snelwegen alleen op de rechterbaan vrijgemaakt, en dan nog veel smurrie en bevroren sneeuw. We hebben de nodige auto's in de berm zien staan. In Luxemburg waren alleen de hoofdwegen redelijk vrij, maar daarna moesten we binnendoor, in een heuvelachtig gebied (Clervaux en omstreken). Maar de bus kwam daar moeiteloos doorheen, gelukkig, gewoon over de platgereden sneeuw.

En hier bij ons op de "berg" (op plaatsen zeker zo steil als de Cauberg) heb ik hoofdschuddend de nodige capriolen gezien, tijdens deze winterse dagen. Auto's met zomerbanden, auto's met achterwielaandrijving plus zomerbanden (=kansloos op deze heuvel), mensen die menen een aanhangwagen met bouwmaterialen de berg op te moeten slepen (=ook kansloos), idioten die met willekeurige welke banden veel te hard de straat naar beneden scheuren en vervolgens ternauwernood aan een doodsklap met een huis ontsnappen, idioten in 4x4 SUV's die denken dat zij wél 60 mogen rijden in onze 30-zone en voetgangers half van de sokken rijden dan wel helemaal onder de smurrie spetteren.

Nederlanders kunnen écht niet omgaan met sneeuw. Treurig.

Rosinfield

† In Memoriam
Helaas hebben winterbanden, 4x4 en wat dies meer zij geen directe positieve invloed op het (gezond) verstand. Mogelijk in sommige gevallen wel indirect een negatieve.

Neptukker

Forumguru
Nederlanders kunnen écht niet omgaan met sneeuw. Treurig.
Volgens mij kun je (in het algemeen) stellen dat Nederlanders slecht met situaties weten om te gaan en geen voertuigbeheersing hebben. Dit is volgens mij onze eigen schuld. We hebben het laten gebeuren dat we in alles het (denk-)werk aan de overheid overlaten. Er is voorgekouwd waar we wel en niet mogen inhalen, welke snelheid waar verstandig is, kruispunten die iets van een bestuurder vergen (inzicht/wagenbeheersing) zijn aangepast of van verkeerslichten/rotondes voorzien. We hoeven nog enkel aan te sluiten in de kudde. Komt het dan toch zover dat we zelf proberen te bepalen waar de grens ligt dan blijken we niet meer in staat om die te kennen.

Constant

Erelid
Wederom vandaag in het nieuws bevestigd, een hoop files worden veroorzaakt door wangedrag, te snel rijden met ongeschikte voertuigen.

http://nos.nl/artikel/206632-rijkswaterstaat-boos-op-truckers.html

Als ervaren kijker van Ice Road Truckers krijg ik niet de indruk dat Nederlandse truckers op winterbanden rijden.

Wat is het toch jammer dat we in NL niet normaal in winters weer kunnen rijden door mijn inziens twee hoofdfactoren, te gierig om een winteruitrusting te kopen en/of stupide rijgedrag (vaak beiden).

Helaas hebben winterbanden, 4x4 en wat dies meer zij geen directe positieve invloed op het (gezond) verstand.
Het is juist een teken van gezond verstand als je veiligheidsmaatregelen koopt ten behoeve van je persoonlijke (en andermans) veiligheid.

higgy

Forumguru
Het is juist een teken van gezond verstand als je veiligheidsmaatregelen koopt ten behoeve van je persoonlijke (en andermans) veiligheid.
Niet als je vervolgens op de grens van die veilige materialen gaat rijden, dan had je net zo goed op zomerbanden kunnen blijven rijden...

Constant

Erelid
Daarom vind ik (bij de omstandigheden zoals gisteren en vandaag) dat men goed technisch uitgerust moet zijn en het rijgedrag moet aanpassen. Ontbreekt één van beiden, dan is men roekeloos bezig.

MarcoO2

Forumguru
Wat was ik weer blij met m'n winterbanden vandaag ! Afgelopen weekend in Maastricht en Valkenburg gezeten, wat een berg sneeuw en veel paniek daar. Cauberg afgezet ivm naar beneden glijdende auto's..... (niet voor mij want wij kwamen wel boven )
Ik zat ook vanaf donderdag in Maastricht en ben ook met de auto naar Valkenburg geweest. Even de kerstgrotten bekijken! Er lag veel sneeuw, 't was glad, maar desondanks heb ik er prima kunnen rijden! Gewoon voorzichtig rijden, dan gaat het, mede dankzij de winterbanden, prima. En als je wilt en de ruimte hebt, kun je ook nog eens heerlijk spelen met dit weer! :winkie:

Maar goeiedag, wát een idioten zie je onderweg.... :icon_smile_dead:

Constant

Erelid
Ik moet morgen van Amsterdam naar Apeldoorn (en weer terug), hopelijk is dan zowel de gladheid als het idiote gedrag afgelopen.

In Duitsland reed men afgelopen zondag erg gedisciplineerd, er was een lang stuk snelweg met snelheidsbeperking tot 60 km/u (snelheidsdeken, nieuw nederlands woord uitgevonden door RWS) en dat ging best soepel ondanks het drukke verkeer.

Rosinfield

† In Memoriam
Constant, wat jij beweert over een teken van gezond verstand, klopt min of meer. Maar ik had het over het omgekeerde en dat is niet per definitie zo.

EdK

Forumguru
Ik moet morgen van Amsterdam naar Apeldoorn (en weer terug), hopelijk is dan zowel de gladheid als het idiote gedrag afgelopen.

optimist

Constant

Erelid
@EdK, ik ben al blij als één van de twee is verdwenen.

@Rosinfield: gezond verstand, dat is niet te verkrijgen (wel te verliezen), dat heeft men of heeft men niet. Dat het gezond verstand ontbreekt bij diverse SUV bezitters, die menen ondanks gladheid (en vaak met gewone M+S banden of zomerrubber) met zeer hoge snelheid te kunnen rijden, dat komt niet door het bezit van de SUV. De racende SUV is dan slechts een uiting van het ontbreken van het gezonde verstand. Auto's behoren vaak tot de uiting van karakter, het is toch niet waar dat je van een andere auto een ander karakter krijgt?

Of de welbekende racende bedrijfsbusjes, die menen vrijgesteld te zijn van de verkeersregels, ook met dit weer bestaan ze nog steeds blijkens de krant.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8552540/__Met_170_over_spekgladde_A35__.html?sn=binnenland

En in sommige gemeentes kun je echt maar beter winterbanden hebben op de auto of de fiets, het zout is op sommige plekken al weer op (of er nooit geweest!).

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8551434/__Chaos_op_wegen_Hilversum__.html?p=19,1

EdK

Forumguru
@ Constant: @EdK, ik ben al blij als één van de twee is verdwenen.

haha, je blijft je oogkleppen ophouden......
Maar je weet wel beter voor morgen, beide zul je ervaren !

Rosinfield

† In Memoriam
Net (op zomerbanden) over ongestrooide kleine weggetjes gereden met verse laag sneeuw van naar schatting 3 cm, op sommige plaatsen plat gereden, op andere niet. Merkte wel dat het ESP lampje nu sneller aan ging, dus moet je nog spaarzamer met het gas omgaan. Maar wederom geen enkel probleem en vanuit stilstand in dat sneeuwlaagje rijdt de Yeti zo weg. Let wel, ik wil natuurlijk niet beweren dat er geen omstandigheden zijn waarbij je het met de zomerbanden niet redt, maar gezien het vorenstaande moet het dan wel om zeer extreme omstandigheden gaan.

Melis

Lid
Gisteren op zomerbanden een bosweg genomen met veel sneeuw en kuilen. Zelfs nog gestopt om achteruit te gaan rijden. En zowel achteruit als vooruit geen probleem, ik had het niet verwacht, Was in eerste instantie bang dat ik vast zou komen te zitten maar gelukkig het ging goed. Dus met veel beleid kan je redelijk goed rijden op zomerbanden. Maar ik ben ook wel overtuigd dat winterbanden nog meer bijdragen aan het weg gedrag van de auto in de sneeuw. Maar wat ik denk dat het belangrijkste is dat je je gezond verstand moet gebruiken. Want met alle veiligheidsvoorzieningen wordt de auto wel veiliger maar dan nog heb je een rijder nodig en als die denkt ik kan nu lekker tekeer gaan,dan gaat het toch weer mis. Dus mensen zomer of winterbanden is en blijf een discussie, maar laten we allemaal ons gezond verstand gebruiken met auto rijden.

Rosinfield

† In Memoriam
Could'nt agree more! En de yeti doet het blijkbaar erg goed ondanks zomerbanden. Vorig jaar met mijn Yaris Verso heb ik in soortgelijke condities wel een paar x vast gestaan.

Constant

Erelid
Niemand op dit forum zal ontkennen dat je met zomerbanden niet op sneeuw kunt rijden.

Op gang komen in de sneeuw is niet zo moeilijk met zomerrubber, dat lukte zelfs in mijn Golf met brede zomerbanden. En in mijn prehistorische Volvo 340 (jawel, met DAF automaat!) heb ik per ongeluk een rallytocht gedaan op zomerbanden op een erg smal bospaadje met dikke verse (hollandse) sneeuw (argh, inrit gemist van congrescentrum en moest nog honderden meters doorrijden/doorglibberen voordat ik kon keren en weer honderden meters moest terugglibberen naar de inrit, gelukkig zonder bomen of paaltjes te raken).

De uitdaging zit in de remweg en beheerst kunnen remmen (denk vooral aan noodstops bij 20-30 km/u in een woonwijk!). Veel 4x4 rijderts denken met zomerbanden door te kunnen blijven rijden omdat ze makkelijk uit een ingesneeuwde situaties kunnen komen, waar een 4x2 zou blijven steken. De remprestaties van een 4x4 blijven echter gelijk aan een 4x2. Ja, men kan rijden, maar kan men ook remmen?

De kortere remweg en gecontroleerd remmen is voor mij de reden geweest om winterrubber te nemen. Rijden met zomerbanden is niet zo moeilijk, het gaat om meer dan de halvering van de remweg bij winterse omstandigheden en de mogelijkheid om het voertuig daarbij onder beheersing te houden.

Rosinfield

† In Memoriam
Niemand op dit forum zal ontkennen dat je met zomerbanden niet op sneeuw kunt rijden.
Zoals wel meer mensen heb je moeite met de dubbele ontkenning. Neem aan dat "niet" weggehaald moet worden. :grin:
Verder ging het er mij en de andere poster denk ik om aan te geven dat je met moed, beleid en trouw een heel eind komt en het beeld alsof je bij het minste vlokje sneeuw direct reddeloos verloren bent zonder winterbanden enigszins in het juiste perspectief te plaatsen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan