Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Melis

Lid
Ook ik zeg niet dat zomerbanden veilig genoeg zijn. Ik wil alleen duidelijk aangeven dat veiligheid afhankelijk is van de zwakste schakel en dat is de bestuurder. Daarnaast kan het zo zijn dat de remweg aanzienlijk korter is maar dan zie je ook weer bestuurders veel later remmen, en is het toevallig spekglad komen zij ook niet op tijd tot stilstand. Dus we ontkennen het nut niet van winterbanden maar moeten ook niet bij de eerste beste sneeuwvlok gaan rennen voor winterbanden. En dan in de zomer als het maar even slecht weer veel regen wateroverlast , zie je ook veel ongelukken en dat lig niet aan zomer of winterbanden maar vaak aan de bestuurder. Want ook dan is jouw rijkunst of snelheid og afstand het belangrijkst. Dus nogmaals winterbanden hebben nut maar geven aan veel mensen een veiligheid die te niet wordt gedaan door hun gedrag.

andrehj

Forumguru
Winterbanden doen het VEEL beter, ook op ijs!

nee, Marco heeft gelijk. Blijkbaar heb je nog nooit zo'n ijzel-aanval meegemaakt, dwz zo'n superdun ijslaagje over alles heen binnen enkele minuten. Ik wel, daarom ben ik er zo bang voor. Je gaat geheid glijden, ongeacht wat voor banden. Behalve met spikes.

Een beetje winterband rijder weet dat dit niet klopt, ook op ijs hebben winterbanden VEEL meer grip dan zomerbanden. Hier is een aardig filmpje waarin zomerbanden, winterbanden en all-season banden worden vergeleken en waarin duidelijk blijkt dat de winterband ook op ijs veruit het best scoort. (Scroll door naar 2:16 als je niet het hele filmpje wilt zien)

Rosinfield

† In Memoriam
Tuurlijk mag dat, bedoelde alleen aan te geven dat ik het eerder had over die extreme ramp-ijzel. Inmiddels weet ik dat dit iets anders is dan "gewone" ijzel (=ijs). Bij die laatste variant hebben winterbanden meer grip.

EdK

Forumguru
Ja rosinfield nu draaf je wel erg door !
Ken ik er ook één en dat is je hebt italiaans ijs en nederlands ijs
eerste is heerlijk en tweede moet je berijden met winterbanden
Maw IJzel is IJzel en is de IJS of dit 2mm dik op dat wegdek ligt of 2 cm het effect op zomer of winterbanden blijft hetzelfde
Het is spekglad !
En met winterbanden zal hierop in samenwerking met het ABS de remweg aanmerkelijk korter zijn dan met zomersloffen en ABS

En dit geld net zo met sneeuw en we kunnen erover discuseren wat we willen
Zolang jij in dit geval nog nooit met winterbanden hebt gereden en niet weet hoe het effect hiervan is , durf ik te stellen dat je niet weet wat beter is !
En dat staat buiten de beweeg redenen of keuzes die je per persoon neemt om wel of geen winterbanden te nemen
En reacties die ik hier ook wel gelezen heb van leden die zeggen het gaat al 30 jaar goed met zomerbanden en winterse omstandigheden
Wel dat was vloegel, en toen was asfalt en band van andere samenstellingen dan heden

Tallguy

Forumguru
[MODERATORBREAK]rustig...rustig.... allemaal even rustig adem halen hier en tot 10 tellen. De laatste postings van de afgelopen dagen beginnen verdacht te lijken op een welles-nietes discussie waarbij niemand nog echt wat opschiet. Blijf dus to the point aub.[/MODERATORBREAK]

Tallguy

Forumguru
Ik heb zelf ook die Wintersport 3D banden van Dunlop in een 205 maatje (normaal 225). Ben er wel happy mee. Meer grip dan ik me kan herinneren dan dat ik bijv van Goodyear had. Vanochtend over de A12 naar Arnhem....prima te doen op de linkerbaan waar bijna niemand durfde te rijden. Als je rustig aan doet is het goed te doen. Zorgt er ook een klein beetje voor dat de linkerbaan tenminste nog gebruikt wordt...anders blijft er maar 1 baan over.

darkprojectx

Forumguru
In ons mooie limburg is zoveel sneeuw gevallen dat we het onderscheidt tussen wegdek en berm niet eens meer kunnen maken :shocked:
vrachtwagens wordt afgeraden Limburg in te gaan, er is hier plaatselijk al 30 cm gevallen en er komt VANMORGEN nog 20 cm bij! :1884:
Als ik geen winterbanden had gehad was ik thuis gebleven vandaag, de oprit van de snelweg loopt hier aardig stijl en daar stonden heel wat zomerbandpiloten in de berm.

Heel blij zijn wij met winterbanden...maar gezien de Gemeentes steeds minder sneeuw ruimen is het volgende project waarschijnlijk een sneeuwschuiver aan de Bumper..

Jan
yeti 1.8

___JC___

Forumguru
Nou de Superb is naar de dealert voor een beurtje.
'Wil je een Octavia of een Yeti' vroeg de dealer.
Ik zeg, 'welke heb dr winterbanden?'
Hij zegt 'geen.'
Ik zeg 'nou doe dan de Yeti maar een keer. Nooit in gereden.'
Hij zegt 'ja maar het is wel een 2 wiel aangedreven.'
Ik zeg 'dat meen je niet?' (:laugh:)
Hij zegt 'jawel..'

Tandjes wat een verschil. Wegrijden op een beetje sneeuw kan je vergeten. Elke rotonde vlieg je onderstuurt uit en remmen staat gelijk aan de abs aanzetten. Okee, na wat km's begon ik wat te wennen en werd ik wat minder lomp, maar vandaag kan ik me best voorstellen dat mensen thuis blijven met die sneeuw.

Overigens een heuse 1.2TSI. Klinkt bij lage toeren een beetje als een diesel, maar best een lekker motortje. Veel koppel onderin, valt me echt niet tegen. En dat voor nog geen 20k.

Rosinfield

† In Memoriam
was het wel een Yeti? Of zou de DSG het verschil maken? Mijn ervaringen ( zie eerdere posts) met de Yeti in de sneeuw zijn juist verbazingwekkend goed:winkie:

___JC___

Forumguru
Je moet absoluut je rijstijl aanpassen en dat had ik zeker niet gedaan de eerste km's. :winkie: Maar ongeacht de auto, met dit soort weer mis je de winterbandjes echt wel...

FredV

Banned
@JC
Tsjonge, wat raar dat er zo weinig 4x4 rondrijden die WEL weg kunnen rijden! Als ik jou zo moet geloven, ben jij de enige die wel kan rijden...

En over zomerbanden:
ik vind het knap van degenen die reageren over auto's die gestrand zijn dat je al rijdend zomaar kunt zien dat anderen op zomerbanden staan...

Rosinfield

† In Memoriam
@JC: ik snap het, je had even te maken met een verschijnsel dat in de luchtvaart psychologie "negative transfer" wordt genoemd

Wijnand850

Forumguru
Gisteren las ik in de Autoweek dat er geen eisen worden gesteld aan wanneer een band "winterband" mag heten. Elke slik waar het bekende sneeuwvlokje ingestanst wordt, is voor de wet een winterband. We zijn dus overgeleverd aan het verantwoordelijkheidsgevoel van bandenleverancier... Met andere woorden: wanneer is een winterband nu ook echt een winterband...

Groet,
Wijnand.

___JC___

Forumguru
@JC
Tsjonge, wat raar dat er zo weinig 4x4 rondrijden die WEL weg kunnen rijden! Als ik jou zo moet geloven, ben jij de enige die wel kan rijden...

Sorry, maar ik snap je echt niet Fred? Weinig 4x4 die wel kunnen rijden? Waar staat dat? Ik heb het over het verschil tussen zomer en winterbanden. En ik bedoel juist dat ik niet kan rijden want ik slip overal door met die zomerbanden. Respect voor mensen met zomerbanden die met deze omstandigheden rond rijden. Al vind ik het niet verantwoord.

EdK

Forumguru
FredV: Kunnen we dus concluderen dat 4x4 rijders niet kunnen rijden en om dit te compeseren dus die 4x4 nodig hebben om op de weg te kunnen blijven ?? :koffie::grin:

Zo ja dan zijn we bijna uit deze discussie en kunnen we het vast over de zomerbanden gaan hebben :uitlachen:

Constant

Erelid
Gisteren las ik in de Autoweek dat er geen eisen worden gesteld aan wanneer een band "winterband" mag heten. Elke slik waar het bekende sneeuwvlokje ingestanst wordt, is voor de wet een winterband. We zijn dus overgeleverd aan het verantwoordelijkheidsgevoel van bandenleverancier... Met andere woorden: wanneer is een winterband nu ook echt een winterband...
Dat is niet geheel waar, dat sneeuwvlokje mag in Europa er alleen in als de band aan een bepaalde minimum remweg voldoet. De eisen hadden uitgebreider gekund, maar het is niet waar dat de eisen ontbreken.

Het verschilt vervolgens per land of de M+S en All Weathers ook mogen worden beschouwd als winterband en welke minimale profieldiepte verplicht is om winterband te mogen heten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan