Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

EdK

Forumguru
Hiermee uit het oog verliezend dat je onbewust een gevaar voor je medeweggebruikers bent in meerdere vormen !
Bij één vlokje praten we nergens over, maar ben gister maar gestopt met dat tellen van die vlokjes, en dan nog zo pratend .............
Tsja zie het als mezelf geloven , maar goed zo denk ik er dan weer over

Rosinfield

† In Memoriam
:grin:eek:nbewust in meerdere vormen? Wat moet ik me daar nu bij voorstellen? Voor zover ik weet lijd ik niet aan een meervoudige persoonlijkheidsstoornis

Constant

Erelid
Remmen is gewoon het belangrijkste in winterse omstandigheden.

De meeste automobilisten denken vanuit zichzelf "ik moet rijden", terwijl verantwoordelijke automobilisten denken vanuit een ander "ik moet op elk moment kunnen remmen, ook als de situatie onverwachts en niet mijn schuld is". Tuurlijk kom je met zomerbanden van A naar B in NL tijdens bijna alle sneeuwstormen, maar gaat het op een verantwoorde manier?

Ik reed gisteren onverwachts in een ijzelbui, de ijzelwaarschuwing was ingetrokken voor Gelderland, ten onrechte dus. Best eng als je veel regen op je voorruit ziet terwijl je op je maxidot leest dat het flink vriest. Niet alleen belachelijk typisch Nederlands wangedrag en/of slecht rijgedrag gezien van automobilisten, zelfs een breed en zwaarbeladen Convoi Exceptioneel zien rijden. En veel tankauto's. De remweg van zomerrubber op ijzel is extreem, er hoeft maar iets te gebeuren en je wordt gesandwicht in een kettingbotsing. Anticiperend rijgedrag is geen compensatie voor zomerrubber op ijzel.

Rosinfield

† In Memoriam
Bij waarschuwingen voor ijzel ga ik ook beslist de weg niet op. Zelfs al zouden ze worden ingetrokken. Is n.l. bekend van ijzel, 8 van de 10 keer valt het mee en soms zou er geen gevaar meer zijn en is het er toch. Komt omdat bij ijzel aan zeer specifieke condities moet zijn voldaan. Zou ik zelfs met winterbanden niet doen, trouwens.

Constant

Erelid
Ja en nee, winterbanden doen het nog "matig" op ijs in tegenstelling tot "slecht" voor zomerbanden (zie bijv. ADAC/ANWB testen). Als je overvallen wordt door ijzel, dan kun je dus beter winterrubber hebben.

Rosinfield

† In Memoriam
nee, Marco heeft gelijk. Blijkbaar heb je nog nooit zo'n ijzel-aanval meegemaakt, dwz zo'n superdun ijslaagje over alles heen binnen enkele minuten. Ik wel, daarom ben ik er zo bang voor. Je gaat geheid glijden, ongeacht wat voor banden. Behalve met spikes.

Constant

Erelid
"Matig" in de welbekende betekenis (zie woordenboek) van onvoldoende/niet goed (matig is per definitie dus onvoldoende). Ik snap even niet waarom er gelezen wordt dat ik met het woord "matig" zou suggereren dat winterbanden het goed doen op ijs.

Ik vind het altijd bijzonder als "matig" en "slecht" als synoniemen worden gezien, het is een duidelijk nuance verschil. Of in rapport cijfers, het verschil tussen een 5 en een 3.

Ik ontken ook niet dat het beter is om niet overvallen te worden door ijzel en het zeker niet op te zoeken, maar als je dan toch in zo'n situatie komt, kun je beter winterrubber hebben. Het is ook een kwestie van nuances goed lezen en wellicht is het ook handig om eerst even kennis te nemen van de ADAC (=ANWB) winterbandentest. Daarin is uitgebreid getest op ijs (en wordt er ook gewaarschuwd dat de matige prestaties op ijs geinterpreteerd moeten worden als niet-goed-genoeg).

MarcoO2

Forumguru
Zo had ik je reactie ook begrepen (getuige ook je opening met "ja en nee"). Mocht je op ijs terecht komen kun je maar beter winterbanden hebben, maar liever probeer ik het te voorkomen!

Rosinfield

† In Memoriam
Geloof ik ook best, maar ijs is iets (heel) anders dan ijzel. En wat ik bedoel en heb meegemaakt in 1987 is blijkbaar extreme ijzel: In de extreemste gevallen vormt zich een spiegelgladde laag op alle verharde oppervlakken waardoor autorijden, fietsen en zelfs lopen al riskant zijn. Zie ook: IJzelramp 2 maart 1987 (bron: Wikipedia).
Ik zag ineens alles om me heen wegglijden en onderuit gaan en kon net op tijd aan de kant blijven staan.

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, maar wat ik bedoel en heb meegemaakt in '87 is dus blijkbaar een nog extremere variant. Zie hieronder in m'n eerdere reactie wat ik in Wikipedia vond.

Constant

Erelid
Er is nooit ontkent dat er omstandigheden zijn waarin winterbanden niet meer werken (vandaar dat in de Alpenland de sneeuwkettingplicht ook geldt voor winterbanden). We hebben vrijwel allemaal weleens extreme ijzel meegemaakt. Gelukkig is de meeste ijzel minder glad en vaak is er preventief gestrooid (maar dan mag het niet te hard regenen/ijzelen!).

Er zijn verschillende soort ijs en sneeuw. Maar de stelling dat winterbanden op ijs net zo slecht functioneren als zomerbanden (en dat winterbanden daarom overbodig zijn), klopt dus aantoonbaar niet.

Ja, vroegah toen was het nog kei- en keiglad!

Rosinfield

† In Memoriam
Nee dat is zo. En ik heb ook weer wat geleerd, want ik dacht dus dat ijzel altijd zo (extreem) was als in '87. Kun je nagaan hoe ik daarvan geschrokken ben toen. Maar ik blijf er bij om bij ijzelwaarschuwingen lekker thuis te blijven.

Rosinfield

† In Memoriam
Leuk filmpje Constant! Maar het was wel iets later dan '87 denk ik, want die jochies hadden toen toch nog geen mobieltjes? Maar het was wel wat ik bedoelde.

Constant

Erelid
Ja, maar de noodzaak om thuis te blijven tijdens ijzelwaarschuwingen is door niemand betwist, dus hoeft eigenlijk niet over gediscusseerd te worden.

Ja, het filmpje laat zien hoe mensen overvallen kunnen worden door zeer plaatselijke gladheid, aan het filmpje te zien betreft het misschien 100 meter wegdek. En (moeilijk te zien) de gevolgen van in paniek remmen en teveel sturen? Het is een recht stuk weg, dan zou je toch rechtdoor moeten schuiven na gripverlies?

Wimus

Actief lid
Skoda Winterbanden?

Zijn deze goed?

SkodaWinterband.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan