Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

van_der_P

Senior Member
@jvdzwet
Zolang je ze maar op een normale manier gebruikt klopt dat. En heb je meer ruimte in een moeilijke situatie.
Heb je een instelling van ik heb winterbanden wat kan mij gebeuren, dan zou je nog wel eens pech kunnen krijgen.

Constant

Erelid
Het probleem bij een 4x4 is wel dat àls je de controle verliest, er ook geen houden meer aan is. Een 4x4 trek je dan niet meer recht, waar je een 2 wielaangedreven auto met wat geluk en ruimte vaak nog kunt corrigeren.
Maar dan moet je bij een 4x4 wel heel agressief (en dom) rijden om in zo'n situatie te komen, het is dus een beetje ongelijke vergelijking. En hebben we het dan over de permanente vierwielaandrijving of de variabele differentiele (Haldex etc) die bij de Scout wordt gebruikt? Wel of geen ESP? Bij gelijke snelheid etc heb je met een 4x4 met ESP de situatie sneller onder controle dan een 4x2.

Het is natuurlijk wel waar dat je met een 4x4 hogere snelheden haalt op glad wegdek, dus als het misgaat dan komt de klap harder aan. Bij SUV's zie je dat gedrag vooral, daar zit blijkbaar een papiertje bij dat men vrijgesteld is van verkeersregels.

Captain Hook

Forumguru
Een mooi filmpje in winterse sferen
Idd, heel origineel in beeld gebracht. Prachtige omgeving; ik heb die weg zelf meerdere malen gereden (tig keer in de zomer, 1 x in de winter):super:

Maar dan maar hopen dat je dit soort stoere jongens niet onverwachts tegenkomt, want ze hebben wel de hele breedte v.d. weg nodig met hun 'coole' capriolen.

Dat vind ik vaak zo jammer. Het wordt allemaal gebracht alsof het leuk spelen is met je auto. Maar in werkelijkheid voor een real-life situatie is dit natuurlijk levensgevaarlijk! :mad:

Don't try this @ home, no really, I repeat, don't try this @ home

darkprojectx

Forumguru
Gisteravond was vooral een jongedame blij met mijn winterbandjes

Ik kwam van een mini rotonde af en wilde dus rechtsaf slaan,
op het moment dat ik af wil gaan slaan zie ik een jonge dame daar midden op de weg fietsen. Op het moment dat ik net tegen mn vriendin wil zeggen "wat doet die daar nou weer midden op de weg?" zie ik de jonge dame omkijken en uitwijken naar de zijkant van de weg.
Hierbij schiet haar fiets onder haar uit doordat op dat stuk weg ijs lag. Midden voor mijn auto op een afstand van 7 meter ligt ze languit op de weg te kijken, iets wat nerveus naar mijn naderende koplampen.
Ik schrik me lijp :1884: dus ik ram vol de rem in (reed hooguit 30 km/h door de gladheid) Dus de bekende ABS springt aan en de auto rammelt op haar af.
Uitwijken was ook geen optie omdat ik al langs de vluchtheuvel af ging.
Echt net 0,5 meter voor haar komt de auto tot stilstand en begon mijn hart weer te kloppen :icon_smile_dead:
Alarm lichten aangezet zodat er geen piloot achterop zou komen klappen,
meisje overeind geholpen, stuur van haar fiets weer recht gezet en op weg geholpen. Daarna weer in mn veilige autotje gestapt en rustig naar huis getuft.
1 ding was zeker, als ik geen winterbanden had gehad dan was de auto heel langzaam over haar heen geschoven.. ik moet er niet aan denken..

EdK

Forumguru
En dus weer een duidelijk praktijk voorbeeld dat winterbanden bijna een pré zijn in deze winterse tijden.
En dat je met zomerbanden een gevaar blijft voor de mede weggebruikers
En toen jouw hart weer begon te kloppen zat het zeker nog ergens in je keel !

Rosinfield

† In Memoriam
En misschien ook wel zonder winterbanden, dat acht ik best mogelijk. Toch zou deze wetenschap niets veranderen aan mijn afweging geen winterbanden te nemen. Dat klinkt misschien erg hard, maar probeer het rationeel te benaderen. De kans dat je iemand aanrijdt puur vanwege het feit dat je geen winterbanden hebt, is verwaarloosbaar klein, hoe erg ook als het toch een keer gebeurt. Als we onze afwegingen zouden laten afhangen van dergelijke kleine kansen, zouden we moeten stoppen met auto rijden. Er is immers altijd een kans dat je buiten je schuld iemand aanrijdt, in wat voor (weers)omstandigheden dan ook.

deusjevo

Forumguru
Mee eens Marco, remweg kan meters korter zijn met winterbanden.
En je kan maar net dat metertje teveel nodig hebben gehad....
Ik weet 't, het is ver gezocht. :winkie:

Constant

Erelid
Op sneeuw en ijzel presteert een winterband significant beter dan een zomerband. Vorig jaar had ik bij een gladde situatie ook nauwelijks marge, met zomerbanden had ik 100% zeker iemand omver gereden. Buren met zomerbanden schoten zelfs een tiental meter door op hetzelfde kruispunt!

http://www.autoexpress.co.uk/products/total_tyre_guide/259438/snow_braking.html

Over de noodzaak voor de rest van de winter snap ik dat het de moeite waard is om te discusseren, maar dat het zomerbandgeloof zelfs op spiegelgladde ijzel overeind blijft, gaat mij echt te ver. Durft Rosinfield dat echt met droge ogen te stellen? Misschien kan Rosinfield eens ophouden om topics te kapen met zijn onhoudbare meningen.

Rosinfield

† In Memoriam
Beter lijkt het me Constant, niet direct zo'n toon aan te slaan. Dat is echt nergens voor nodig en ik begrijp ook werkelijk niet waaraan ik dat verdien. Laten we nu in vredesnaam eens ophouden met direct op zo'n agressieve toon te reageren.
Als er al een topic gekaapt wordt, dan is dat door weer direct de "winterbanden zijn beter" riedel af te draaien. Dat weet ik en ik heb zelfs gezegd dat ik de kans niet denkbeeldig acht dat er met zomerbanden wel een aanrijding zou zijn gevolgd. Waar het mij om ging is de kans dat zoiets gebeurt puur door het niet hebben van winterbanden. Die kans acht ik erg klein. Als we gaan kijken hoeveel fietsers er de laatste dagen zijn aangereden door een auto, dan is dat al een zeer klein aantal, berekend op alle gereden auto kilometers. Daarvan zou je dan nog het gedeelte moeten berekenen waarbij het met winterbanden niet zou zijn gebeurd. Uiteraard een theoretische exercitie, maat het punt is duidelijk, lijkt me. zonder

Een ongeluk ontstaat door een combinatie van factoren en banden en grip zijn daar een factor. Hoe groot die factor is kunnen we inderdaad niet zeggen. Mar met dezelfde redenering die je nu gebruikt kun je wel meer veiligheidsverhogende accessoires afserveren. Kun je dit voor bijvoorbeeld ABS wel aantonen?

EdK

Forumguru
HEREN, als deze discussie naar aanleiding van mijn opmerking is geweest
STOP dan nu
Wordt weer dat bekende cirkeltje waar voor en tegenstanders toch niet uitkomen !!!

TamRex

Actief lid
Heb gisteren gereden naar en van Teuven (net onder Zuid Limburg) met behoorlijke sneeuwval.
Terug van Teuven naar Heijenrath de berg op. De weg was besneeuwd. En ja hoor er kwam een tegenligger (naar beneden). In de bocht kon hij het niet meer houden en gleed naar de binnenzijde van de bocht waar ik net even stilstond om af te wachten. Ik kon nog net in de achteruit een stukje naar beneden en heb daar gewacht tot ie voorbij kwam. Door het open raam een kort gesprekje gehad, hij zij dat het met zomerbanden toch wel zwaar tegenviel om hier te rijden !! hahaha. Vanaf de plek waar ik stil stond kon ik met m'n winterbanden weer rustig de weg naar boven volgen.

Constant

Erelid
Kun je dit voor bijvoorbeeld ABS wel aantonen?
ABS zorgt ervoor dat de band een aantal keer per seconde draait, waardoor er een schoon stuk band gaat remmen en de remweg verkort wordt.

In het voorbeeld is de marge tussen wel of geen ongeluk slecht een halve meter, dan heeft dus elke stukje veiligheidstechniek bijgedragen.

TamRex

Actief lid
Heb gisteren gereden naar en van Teuven (net onder Zuid Limburg) met behoorlijke sneeuwval.
Terug van Teuven naar Heijenrath de berg op. De weg was besneeuwd. En ja hoor er kwam een tegenligger (naar beneden). In de bocht kon hij het niet meer houden en gleed naar de binnenzijde van de bocht waar ik net even stilstond om af te wachten. Ik kon nog net in de achteruit een stukje naar beneden en heb daar gewacht tot ie voorbij kwam. Door het open raam een kort gesprekje gehad, hij zij dat het met zomerbanden toch wel zwaar tegenviel om hier te rijden !! hahaha en ging toen verder. Vanaf de plek waar ik stil stond kon ik met m'n winterbanden weer rustig de weg naar boven vervolgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan