Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Spaced

Senior Member
@MarcoO2: Dat is ook precies mijn mening. Winterbanden mogen nooit aanleiding zijn om roekeloos of te hard te rijden. Ze geven je in bepaalde situaties gewoon meer controle, wat precies het verschil kan zijn tussen geen aanrijding/wel aanrijding, of zoals in jouw geval het verschil tussen een klap, of een HELE HARDE klap.

Maar nogmaals: Neem nooit meer risico dan je zou doen dan wanneer je op zomerbanden zou rijden.

MarcoO2

Forumguru
't Was inderdaad puur ijs. Dat wist ik al, had al gevoeld dat de grip minimaal was. Vandaar dat mijn snelheid ook zo laag was. Een auto met zomerbanden kwam uberhaupt de helling niet op, een auto met winterbanden wel (alleen met minimale grip). Dankzij mijn noodzakelijke uitwijkmanouvre verloor ik dat beetje grip... en ging de combinatie van massa en de forse hellingshoek een rol spelen.

Als ik op zomerbanden had gereden, zou ik die hele fietser uberhaupt niet ontweken hebben (gesteld dat ik dan de weg op gegaan zou zijn).

Constant

Erelid
Dan waren die winterbanden hun geld meer als waard, je moet er toch niet aandenken dat je over die gevallen fietser heen had gereden. Ook al was het duidelijk niet je schuld... (of toch wel als je met zomerbanden had gereden).

Dat ijs kun je niet zien aankomen, dat vind ik het meest enge van rijden in de winter, spekglad ijs merk je pas als het te laat is. Je weet nooit wat je 100 meter verderop staat te wachten.

Spaced

Senior Member
@constant

Klopt; daarom moet je afstand houden en goed opletten. Gisteren op de A15 verremde ik me ook bijna lelijk. Moest hard in de ankers omdat er verderop iets gebeurde, maar op een opgevroren brugdeel voelde ik de ABS er toch behoorlijk inkomen. Gelukkig ruimte genoeg om van de rem af te gaan en auto rustig te stoppen.

Constant

Erelid
voelde ik de ABS er toch behoorlijk inkomen. Gelukkig ruimte genoeg om van de rem af te gaan en auto rustig te stoppen.
Hoe bedoel je van de rem af te gaan? Met ABS (en ESP) moet je juist zo hard mogelijk het rempedaal indrukken (in tegenstelling tot het pompend remmen voor de auto's zonder deze electronica).

Klopt; daarom moet je afstand houden en goed opletten.
Yep, dat geldt overigens altijd, een auto is en blijft een gevaarlijk voertuig waarbij de bestuurder ten alle tijden op moet letten voor het overige verkeer. In de zomer zijn er bijv. meer zware ongelukken omdat men denkt op veilige wijze (te) hard en dicht op elkaar te kunnen rijden.

Spaced

Senior Member
@Constant

Wat ABS betreft heb je gelijk, maar omdat ik ruimte zat had, besloot ik (of automatisme) de auto even door te laten rollen, en nadat ik van het brugdek afwas fatsoenlijk te remmen. Had ik die ruimte niet gehad was ik ws. wel vol in de ankers gegaan.

Constant

Erelid
Ja, op zich goed om even door te rollen en nog een keer te remmen, want je weet nooit hoe goed degene achter je aan het remmen is.

Constant

Erelid
Oei, nu lees ik op nieuwssites dat er vanaf 13h00 weer een enorme hoeveelheid sneeuw naar beneden komt. Hopelijk leidt dit niet tot een mega-vrijdagmiddag-spits.

Ook als winterbandliefhebber blijf ik dan liever even thuis. Sterkte voor iedereen die in een megafile terecht komt.

___JC___

Forumguru
Ik heb mn winterbanden er nog niet onder liggen (donderdag ben ik pas aan de beurt), maar ik ben wel blij met mn 4x4! Slipt soms door op alle vier de wielen, maar je hebt in ieder geval nog controle welke kant je op gaat. :)
Remmen blijft listig natuurlijk met 1.500 kg en zomerbanden.

Ik heb sinds een aantal weken mijn winterbanden er al onder. Ik heb met mijn 4x4 dan ook nog geen gripverlies gehad. Wat ik vanmorgen op een parkeerplaats wel kon merken was wat er gebeurt als ik de ESP uit zet. Ari Vatanen was er niks bij! De electronica doet erg veel heb ik gemerkt.
Ik ben wel erg blij met de combinatie die ik nu heb. Veel veiliger kun je het niet krijgen.

WebZa

Nieuw lid
Ik heb Continental Wintercontact TS810 in maat 205/55R16.
Zeer tevreden over! Het is echt een plezier om ermee door deze sneeuw te rijden!
Voor mij onder elke toekomstige auto winterbanden in de winter! ;)

Ophef - Hype noem het maar...
Heb nooit eerder winterbanden gehad...vorig jaar met de fabia zonder winterbanden was het soms glijden door de bocht..nu met de Yeti niet meer, maar heb nu 4x4 dat maakt waarschijnlijk ook verschil...mijn vrouw heeft een Ford Ka van de baas geen winterbanden.

Om een eerlijk oordeel te geven over het nut van winterbanden zouden de mensen die het onzin vinden eens een proefritje in de sneeuw moeten maken met een iedentieke auto met wintersloffen...

Jan
Yeti 1.8 Dunlop 215 x60 16 winterbanden

Bij mij in de straat ligt nu al weer sinds maandag sneeuw en ik ben erg blij met m'n winterbanden. Is voor mij het eerste jaar met en wat een verschil. Je hebt echt een stuk meer grip. Ik had eigenlijk niet verwacht dat het zoveel uit zou maken.

Snor

Lid
Vorig jaar op zomerbanden gereden in de winter.... Dat is me zeer slecht bevallen. De combinatie brede zomerbanden (225) en sneeuw is niet ideaal. Nu weer heerlijk rijden op nieuwe winterbanden op 2e setje lichtmetaal. (zie ook mijn album).

Bijlagen

• s2wit.jpg
    s2wit.jpg
    32,1 KB · Weergaven: 20
  • s2wiel600.jpg
    s2wiel600.jpg
    30,4 KB · Weergaven: 17
Mijn Buurman is vanochtend geslipt en met zijkant tegen 'n lantaarnpaal in de middenberm, geschatte schade Euro 4000 heb even met hem staan praten wilde eigenlijk ook wel winterbanden maar helaas te laat... neemt niet weg dat je ook met winterbanden moet uitkijken want glijden kunnen we allemaal..
Is de Bandenspanning voor winterbanden gelijk aan die van zomerbanden?

Jan
Yeti 1.8 Dunlop winterbanden 215x60 16 Alu

Constant

Erelid
Bandenspanning is doorgaans 0,2 bar hoger dan de zomerbanden. Maar het is even uitproberen, want ik merkte bij mijn voorbanden dat de hogere spanning leidde tot minder grip.

Ik zie automobilisten (maar ook fietsers en voetgangers) nog steeds rare capriolen uithalen, het gevaarlijke gedrag dat je in de zomer ook niet kunt maken en dat wordt nu in de winter keihard afgeschaft. Eerst een auto die voor de tram wilde afslaan (bijna boem!) en iets daarna gleed een overstekende voetganger bijna onder de tram, beiden hadden vrijwel zeker zomerzolen :icon_smile_dead:

___JC___

Forumguru
In Leiden was het gisteren echt goed raak met de sneeuw. Flinke sneeuwbuien en binnen de kortste keren lag er 15cm sneeuw. Ook op de wegen want daar was niet tegen aan te strooien/schuiven.

Met mn zomerbanden was ik zonder 4x4 niet de weg op gegaan denk ik. Heel veel auto's gezien die alleen maar door stonden te slippen of tegen de stoep gleden. Vooral BMW's met achterwielaandrijving hadden het erg slecht. Stond er een naast me bij het stoplicht en die stond alleen maar te spinnen. Vervolgens komt het kontje om. Ben dus maar ff een stukje door gereden want ik had uiteraard geen zin in schade.

Ik vond het zelf erg leuk en ben (voorzichtig) lekker wat rondjes gereden/gegleden. :grin:

Jammer genoeg dooit het alweer flink hier inmiddels. :(

corsaar

Senior Member
Eerst stond ik sceptisch tegenover winterbanden maar nu niet meer.
Ze verrichten geen wonderen, en het is geen vrijbrief om extra hard te rijden.
Maar nu is het te laat (uitverkocht tot maart) volgend jaar dan maar.

@Corsaar

Heb nu ook voor het eerst winterbanden en het is echt perfect...
Maar winterbanden zijn niet om te racen dus ik blijf waakzaam houd voldoende afstand en mensen moeten onder deze omstandigheden veel meer begrip voor elkaar hebben...geduld en verdraagzaamheid..

Jan
Yeti 1.8 Dunlop Winterbanden 215x60 16 Alu

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan