Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

bobby45

Actief lid
Dan kunnen de winterbanden er weer af:disc:

Ik werk op een centrale boven in Groningen en ja als het sneeuwt dan glij ik naar huis want de strooi auto is druk bezig met de snelweg.

Dus hier is het een gewone zaak winterbanden:winkie:

darkprojectx

Forumguru
ABS zorgt ervoor dat de band een aantal keer per seconde draait, waardoor er een schoon stuk band gaat remmen en de remweg verkort wordt.

Wanneer de ABS ingrijpt dan staat dit gelijk aan 30x per seconde pompend remmen. Toevallig bij de Slip & Grip cursus gehad :680:

rweersch

Actief lid
Ik denk dat ik snap wat Rosinfield probeert te vertellen: waar leg je de grens tussen wat je wél en niet aan veiligheidsvoorzieningen op je auto monteert? Want autorijden is, elke dag weer, een [enigszins] gecontroleerde manier van jezelf en anderen in gevaar brengen. Iedere veiligheidsvoorziening is dus een goede zaak en zal bijdragen tot minder ongelukken. Maar waar leg je de grens? Twintig jaar geleden was ABS nog een exotische optie, tegenwoordig is het bijna standaard op elke auto. Zolang de overheid geen verplichting stelt, kan elke autorijder zelf bepalen of hij een investering in veiligheid de moeite waard vindt.
Zo ook bij winterbanden. Er is voor iedereen een omslagpunt tot welke hoogte je extra kosten vindt opwegen tegen veiligheid. Ik ben best bereid om een tientje per maand aan extra leasekosten te betalen voor winterbanden. Echter, als dit 50 euro waren, dan zou ik me eens achter de oren gaan krabben. En zo zal bij iedereen die grens op een ander niveau liggen.

Rosinfield

† In Memoriam
Zo te zien is mijn redenering bij jou inderdaad goed overgekomen. Het blijft dus een afweging. Daarnaast spelen wat mij betreft ook de individuele omstandigheden nog een belangrijke rol. Zoals in het geval van winterbanden deze heel belangrijke: moet ik mijn auto elke dag gebruiken of kan ik hem laten staan als ik dat omwille van de veiligheid wil.

MarcoO2

Forumguru
@ Rosinfield: ik snap je redenering. Sterker nog, als ik geen leasebak zou hebben, zou ik dezelfde keuze maken. Als ik mijn auto niet persé nodig zou hebben, zou ik ook nog wel eens achter mijn oren krabben voordat ik geld en ruimte zou investeren in winterbanden.

De reden dat ik op je reageerde, was omdat je daar een mening en/of inschatting (die ik niet onderschrijf) poneerde als een feit, en dat ben ik niet van je gewend!

Captain Hook

Forumguru
Er is voor iedereen een omslagpunt tot welke hoogte je extra kosten vindt opwegen tegen veiligheid.
...
Echter, als dit 50 euro waren, dan zou ik me eens achter de oren gaan krabben. En zo zal bij iedereen die grens op een ander niveau liggen.
Interessant punt noem je daar...
Stel, je mocht vijftig euro van je leasebudget besteden aan:
-of winterbanden + gordijn airbags.
-of lederen interieur.

Wat prevaleert dan? Onzichtbare veiligheidsitems of 'coole' leren bekleding? :smiley29:

Constant

Erelid
Wat prevaleert dan? Onzichtbare veiligheidsitems of 'coole' leren bekleding? :smiley29:
Ik zag gisteren een hele dikke vette luxe BMW, gezien het glibberende weggedrag bij lage snelheid heeft de luxe leren bekleding het bij aanschaf duidelijk gewonnen van de winterbanden. De arme man durfde niet meer verder te rijden, dus hopelijk heeft hij er iets van geleerd.

Captain Hook

Forumguru
@rweersch: maar waar geef je die 50 euro dan aan uit?
Veiligheid of geiligheid? :winkie:

Ben gewoon benieuwd of veiligheid (in dit geval winterbanden) leeft.

Constant

Erelid
Het probleem met veiligheidsinvesteringen is dat je ze gemiddeld misschien maar eens per jaar of soms eens per 10 jaar nodig hebt. Het is ook een risico afweging. De dag dat je zo'n veiligheidsmiddel nodig hebt, tjsa, dan is er diepe spijt. Als voormalig zomerbandzondaar tijdens een onverwachtse sneeuwstorm kan ik daarover meepraten :grin:

Anderzijds is het een maatschappelijke trend, naarmate het aantal winterbandrijderts (en/of 4seizoenenbandenrijderts) elk jaar toeneemt, wordt het moeilijker verdedigbaar om nog met zomerbanden tijdens winterse gladheid te rijden. Gisteren en vandaag zijn er vreselijk veel aanrijdingen geweest, waarbij ook onschuldige voorbijgangers zijn getroffen.

Rosinfield

† In Memoriam
Daarom vind ik het ook heel verstandig dat mensen die de auto in voorkomend geval niet kunnen laten staan, winterbanden monteren. Zou ik ook doen.

MarcoO2

Forumguru
Omstandigheden zoals die van de afgelopen dagen (en de bijbehorende honderden (!!!) ongelukken dragen wel bij aan een maatschappelijk besef. Zeker nu steeds meer mensen winterbanden hebben en de (ik citeer :winkie:) zomerbandzondaars zien dat het ook anders (en beter) kan.

Constant

Erelid
Gezien de uitkomsten van onderzoeken van verzekeraars zou ik een korting op de polis verwachten bij winterband gebruik, statistieken laten immers een lager risico zien.

rweersch

Actief lid
@rweersch: maar waar geef je die 50 euro dan aan uit?
Veiligheid of geiligheid? :winkie:
Dat hoef je mij niet te vragen, ik ben al een eeuwigheid overtuigd van het nut van winterbanden, dus als ik 50 euro "krijg" om te kiezen tussen een cosmetische optie, of winterbanden, dan kies ik altijd voor het laatste.

van_der_P

Senior Member
Dat heeft ook te maken met de tijd van het jaar toen men deze vraag stelde.
Als het hartje zomer is en de mussen vallen zowat van het dak zou ik misschien ook in de verleiding komen om iets anders aan te schaffen dan winterbanden.
Zo denk ik in de winter vaak aan standverwarming, toen ik in april deze auto kocht helemaal niet.

Zaterdagochtend in de hevige sneeuwbui rij ik met aangepaste snelheid ik schat rond 30km.. zebrapaden zie je niet meer.. en ja hoor een trimmer kijkt naar de auto maar toch oversteken...in de remmen hevig herrie van de ABS toch nog op tijd tot stilstand gekomen... dit alles met winterbanden, maar eigenlijk zou je dan direct je banden moeten wisselen dus zomerbanden eronder en dan de exacte situatie overdoen dan kijken of de trimmer dan nog doorloopt...

Beste mensen vele anderen op dit Forum zijn erg blij met welke banden zij onder hun auto hebben of het nu WinterBanden ZomerBanden of AllSeason zijn.
Laten we allemaal blij zijn met elkaars "Banden"

Jan
Yeti 1.8

EdK

Forumguru
Mag ik als uitzondering blij zijn met me eigen bandenset ?
En dan bedoel ik voor de winter één en voor de zomer één

dank je

Wijnand850

Forumguru
Anderzijds is het een maatschappelijke trend, naarmate het aantal winterbandrijderts (en/of 4seizoenenbandenrijderts) elk jaar toeneemt, wordt het moeilijker verdedigbaar om nog met zomerbanden tijdens winterse gladheid te rijden. Gisteren en vandaag zijn er vreselijk veel aanrijdingen geweest, waarbij ook onschuldige voorbijgangers zijn getroffen.

Maatschappelijke trend? Mwah, commerciële trend komt eerder. Ben overigens wel heel benieuwd bij hoeveel van die aanrijdingen er sprake was van zomer- en winterbanden. Onschuldige voetgangers? Maak het niet emotioneler dan het is: als je je met dit weer op straat begeeft, weet je dat je extra risico loopt om bij een ongeval betrokken te raken, of domweg uit te glijden en op die manier wat te breken.

Enne, met ABS wordt je remweg in principe geen meter korter (behalve, zoals bij de eerder beschreven bijna-ongeluk, als anders de hele boel geblokkeerd was), het zorgt er alleen voor dat de auto bestuurbaar blijft.

Groet,
Wijnand.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan