@FredV Ik denk dat je bedoelt dat de 4 seizoenenband steeds dichter in de buurt van winterbanden (en zomerbanden) komt (en dat geldt alleen voor een tweetal merken aldus ADAC).
Ik zag afgelopen winter nieuwe auto's met zomerrubber niet vooruit komen. Sterker zelfs, zomerbanden worden steeds zomerser met minder relief dan vroeger. Zelf met kettingen komt zo'n band een zeer flauwe helling niet meer op. Omgekeerd wil je met winterbanden niet op een zomerse dag rondrijden, je houdt geen band meer over.
@GJS: ik kijk vooral bij de ADAC testen, die testen niet alleen tijdens echte omstandigheden met echte auto's vol met meetapparatuur, maar ook met meerdere merken auto's (en dan blijkt dezelfde band anders te presteren!) en meerdere breedtes. De ANWB testen zijn vaak vertalingen van de ADAC test.
Ik kan de meetmethode ook niet teruglezen en in de lijst met deelnemers zit ook geen testinstituut, ik vermoed dat het fabrieksopgaves zijn. Er wordt alleen vermeld hoe gemeten moet worden, dat suggereert een norm voor de specificaties van de fabrikant. En dat soort EU tests zijn vrijwel zeker laboratorium tests omdat men niet gelijktijdig (en dus eerlijk) kan meten in de buitenlucht.