Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerke

Forumguru
@FredV Zelfde maat, zelfde velgen.

Ik heb een extra set Antares velgen met Snowtrac3 in de standaardmaat. Het is ook logisch de winterbanden hebben uiteraard meer grip en dus weerstand, was ook retorisch richting HarryD ;)

FredV

Banned
oke:) ja ben het er ook niet mee eens.
De beste band is een slick op droog wegdek.
Maar om aquaplaning te voorkomen, moeten er groeven in. En die geven dus herrie.
Een band is dus altijd een compromis.
Natuurlijk worden banden steeds beter, ook qua geluidsproductie.
Bij een winterband is het compromis meer naar waterafvoer en grip dan naar geluidsproductie. Vandaar dat in 't algemeen zomerbanden stiller en zuiniger zijn.

ddejonge

Actief lid
Afgelopen vrijdag vier nieuwe winterbanden (Snowtrac 3) onder de O2 laten zetten. En ik moet zeggen dat de geluidsproductie niet hinderlijk is toegenomen. Nu is een vergelijk niet helemaal te maken, want ik heb 'slechts' 200km met de zomerband gereden.

Nu had ik sowieso al niet de slechte ervaring met het afrol geluid, zoals andere leden van het forum melden. Maar dat kan uiteraard ook met de overstap uit de Astra te maken hebben.

Uiteindelijk is het wel zo dat een winterband meer geluid produceert dan een vergelijkbare zomerband. Enkel en alleen omdat de samenstelling van het rubber zachter is.

E

Ex-lid 2926

@Gerke; Ik ben niet op de hoogte van het merk en type van de zomerband onder een Fabia Greenline. Ik weet wel dat onder een Polo Bluemotion speciale rolweerstandarme (harde stuiter)banden gemonteerd worden. Als de Fabia GL ook dergelijke zomerbanden heeft zou dit mogelijk het verbruiksverschil met "normale" winterbanden kunnen verklaren.
Dat een winterband meer grip en daardoor dus meer rolweerstand heeft lijkt mij niet een juiste stelling. Die extra grip is alleen tijdens sneeuw en ijs op het wegdek.
Ik rij veel op de racefiets en mountainbike. De banden met de laagste rolweerstand zijn over het algemeen de banden met een zachte rubbersamenstelling. Ze hebben daardoor ook een goede grip. Ze slijten alleen wel snel. En die fietsbandjes zijn tegenwoordig al aardig aan de prijs. Een huismerk autoband voor een kleine auto is net zo duur als een top band voor racefiets of mountainbike.
@FredV en @ddejonge: Koop voor € 2,50 voor a.s. woensdag het laatste nummer van Autoweek en lees de winterbandentest. Misschien dat je na het lezen je laatste stelling iets bijstelt. Overigens een leuke Autoweek deze keer want er staat ook een dubbeltest in van de Seat Ibiza ST Ecomotive tegen de Fabia Combi GL. De testers haalden bij beide auto's in ieder geval niet het door FredV behaalde verbruik van 23.8 km/l. Nu hebben die autotesters volgens mij altijd meer haast dan de gemiddelde automobilist.

VEEJAY

Forumguru
Ze zitten eronder. Een stuk stiller deze Wintercontacts. Deze zijn 195/15 dat merk je bij het sturen. Gaat allemaal wat directer/lichter. Vering op deze balonbanden is ook heerlijk, echt een vliegend tapijtje.

Alleen rechtuit wielspin in de 3e versnelling (normaal nooit) dus ik hoop dat ze nog een beetje ingereden moeten worden. Anders is het niet zo leuk.

FredV

Banned
Dat een winterband meer grip en daardoor dus meer rolweerstand heeft lijkt mij niet een juiste stelling. Die extra grip is alleen tijdens sneeuw en ijs op het wegdek.
Sorry Harrie,
Gebruik zomer- en winterbanden

Winterbanden hebben beter grip op een besneeuwd of zeer nat wegdek, dan zomerbanden. De ANWB adviseert daarom van november tot april winterbanden te gebruiken. Winterbanden hebben wel een hogere rolweerstand (en verbruiken dus iets meer brandstof), maar veiligheid staat uiteraard voorop. Denk er wel aan om de winterbanden op tijd te verwisselen voor zomerbanden. Anders verbruikt u voor niets teveel brandstof.

bron:
http://www.milieucentraal.nl/pagina...ieuvriendelijk_autobanden_kiezen_en_gebruiken

GJS

Senior Member
Winterbanden hebben beter grip op een besneeuwd of zeer nat wegdek, dan zomerbanden.

Dat staat er i.d.d. maar als je vervolgens de getest banden gaat bekijken klopt de stelling dat winterbanden betere grip op zeer nat wegdek hebben niet, de index natte grip is namelijk exact gelijk bij de beste zomer- en winterband.
En je ziet meer zomerbanden met een hogere score erbij staan dan winterbanden.

Constant

Erelid
Hebben we het dan over natte koude grip? Ik kan als zomerbandzondaar melden dat ik bij een noodstop met zomerbanden op een koud (3-4C boven nul) en nat wegdek (vlak na een regenbui) akelig weinig grip had op de zomersloffen.

De testomstandigheden zijn belangrijk, hoe is er getest? Je wilt niet weten hoe slordig die testen soms zijn. Ik zag een tijd terug op het avondnieuws hoe onderzoekers meenden dat zomerbanden even goed waren als winterbanden in de sneeuw, dat had men in een laboratorium op kamertemperatuur getest op een epoxylaag. Alsof er niet genoeg echte sneeuw in Europa is om te testen.

FredV

Banned
klopt de stelling dat winterbanden betere grip op zeer nat wegdek hebben niet, .
Dat kan wel, de ontwikkeling van banden staat natuurlijk niet stil en benaderen zomerbanden de eigenschappen van winterbanden en andersom.
De vorm van het profiel bepaalt in grote mate de geluidsproductie. Ook het asfalt speelt een grote rol, waardoor bandgeruis vermindert.
Het blijft echter wel zo dat een zachtere band meer weerstand heeft en dus grip, en dus meer verbruikt. En dat is de winterband.
En een band met een extreem profiel voor grip en waterfavoer (de winterband dus) maakt alleen daarom al meer lawaai.
Door het stille asfalt, de ontwikkelingen. etc , zal het verschil echter steeds minder hoorbaar zijn.
En je hebt nu eenmaal ook stille en lawaaierige zomer en winterbanden.

GJS

Senior Member
Hebben we het dan over natte koude grip? Ik kan als zomerbandzondaar melden dat ik bij een noodstop met zomerbanden op een koud (3-4C boven nul) en nat wegdek (vlak na een regenbui) akelig weinig grip had op de zomersloffen.

Kan toch, als jij zomersloffen had met een lage score en winterbanden met een hoge score.
Info staat gewoon hier: http://www.kiesdenieuweband.nl/ en dan klikken op hele zomer- of winterbandenlijst.
Je kan daar ook de testmethode terugvinden, maar ik zie b.v. niet staan bij welke temperatuur er getest is of ik kijk er overheen.

Constant

Erelid
@FredV Ik denk dat je bedoelt dat de 4 seizoenenband steeds dichter in de buurt van winterbanden (en zomerbanden) komt (en dat geldt alleen voor een tweetal merken aldus ADAC).

Ik zag afgelopen winter nieuwe auto's met zomerrubber niet vooruit komen. Sterker zelfs, zomerbanden worden steeds zomerser met minder relief dan vroeger. Zelf met kettingen komt zo'n band een zeer flauwe helling niet meer op. Omgekeerd wil je met winterbanden niet op een zomerse dag rondrijden, je houdt geen band meer over.

@GJS: ik kijk vooral bij de ADAC testen, die testen niet alleen tijdens echte omstandigheden met echte auto's vol met meetapparatuur, maar ook met meerdere merken auto's (en dan blijkt dezelfde band anders te presteren!) en meerdere breedtes. De ANWB testen zijn vaak vertalingen van de ADAC test.

Ik kan de meetmethode ook niet teruglezen en in de lijst met deelnemers zit ook geen testinstituut, ik vermoed dat het fabrieksopgaves zijn. Er wordt alleen vermeld hoe gemeten moet worden, dat suggereert een norm voor de specificaties van de fabrikant. En dat soort EU tests zijn vrijwel zeker laboratorium tests omdat men niet gelijktijdig (en dus eerlijk) kan meten in de buitenlucht.

FredV

Banned
Constant, Inderdaad waardeer ik de ADAC/ANWB-testen ook hoger dan die van Autoweek.
En als je een goede zomerband met een slechte winterband vergelijkt, tsja, dan kun je iedere stelling wel bestrijden.
Maar de ontwikkelingen staan niet stil dus ook benadert niet alleen de 4-seizoenenband de zomer/winterband, maar ook de zomer en de winterband onderling.

Het item ging echter over verbruik en lawaai van de zomer tov de winterband.
Niet over de kwaliteit onder de winterse omstandigheden.

Trucker

Actief lid
Ik moet in de winter als een van de eerste de weg op om te strooien/schuiven en afgelopen winter kwam ik de helling bij ons op de zaak niet op en heb mijn auto daar maar laten staan en verder gelopen naar de vrachtwagen,dat gebeurd me deze winter iig niet weer.

Constant

Erelid
Een stukje lopen valt nog mee. Doet me denken aan een situatie jaren terug (15 of 20 jaar), toen kwam het strooien in Rotterdam op een avond met ijzel maar erg moeilijk op gang. De meeste bestuurders van de strooitrucks woonden in Zuid (traditioneel de arbeidersbuurten) en de strooiwagens stonden in Noord. En toen was de Brienoordbrug zo spiegelglad van de ijzel, dat de truckers in hun luxe wagen de brug niet overkwamen. Tjsa, hoe kom je dan bij je strooiwagen...... Dus de eerste trucker die op de strooiwagen zat, moest direct naar de brug :grin: (geen gein, dit was het officiele excuus van de gemeente voor de falende strooidienst, volgens mij hebben ze gewoon te laat gestrooid).

Trucker

Actief lid
Als wij opgeroepen worden moeten we binnen 1 uur op de weg zitten na het eerste telefoontje ,dag en nacht.

Constant

Erelid
Wel lullig als er dan nog niemand de weg voor je heeft gestrooid, hoe kom je dan veilig bij je truck? :ahum:

Trucker

Actief lid
Op hoop van zegen,daarom neem ik eindelijk nu winterbanden.
Als je ziet hoe hard mensen nog rijden met een dikke laag sneeuw op de snelweg en je links en rechts nog willen inhalen terwijl je aan het strooien/schuiven bent.

Constant

Erelid
Die ondankbare automobilisten willen geen zoutlaag op de dure lak (en hebben niet door dat ze die pekellaag er vanzelf toch op krijgen).

EdK

Forumguru
En je weet het , als je pekel op de wagen hebt !! NOOIT met warm water afspoelen !
Dit verergerd de aggresieviteit van de pekel op je wagen
Altijd pekel goed afspoelen met koud water !

Roku

Lid
Is er iemand die Firestone Winterhawk 2 evo heeft gekocht.
Deze band spreekt mij wel aan .
Heeft lage rolweerstand en is stil.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan