Het grote Winter-gril topic

laagvlieger

Forumguru
Jij hebt apparatuur om dit te meten? Is wel interessant. Dus het bedekken van de onderste grille is niet veilig als het niet vriest. Het product bestaat dus het zal wel nut hebben op echt koude plaatsen neem ik aan.
 

turboturbo

Forumguru
Ik kwam er tijdens het mooie voorjaar ook al achter dat die bovenste plaat prima kan blijven zitten. De meeste koeling komt via de onderste grille.
Als je goed kijkt is dat eigenlijk bij de meeste auto's zo. De radiator on/of intercooler hangen meestal vrij laag.

Die bovenste grille is volgens mij puur voor het design / ontwerp van de auto of het merk. Heel veel auto's hebben geen 'bovenste' grille, zoals Skoda dat heeft.
De Ecomotives van Seat's Ibiza bijv. hebben standaard een dichte (bovenste) grille.

ibiza_grille.jpg

Dit is echter puur voor de marketing (zit dus tussen de oren) Het verlaagt de CW waarde maar een heel klein beetje, maar je associeert het toch met zuinig. In ieder geval krijgt de motor nog genoeg koeling (door het onderste gedeelte van de bumper rode pijl)
 

Chatslet

Forumguru
Deze week eens het setje wintergrills op mijn faab gl geprobeerd. Donderdag bovenste en onderste grill bedekt. 2 ritjes van 27km normale snelheden hier en daar wat files. Koelwater was erg snel op temperatuur en olie was ook vrij snel 90 graden. Vrijdag weer geprobeerd, ritje van 350km met stevig door rijden. Na 50km leek de motor minder kracht te hebben en als ik harder dan 120 ging en de turbo ging werken kwam de olie temperatuur boven de 110 graden. Auto langs de kant gezet en bovenste wintergrill er af, toen verder rijden. Olie temperatuur daalde tot zo'n 98 graden maar vermogen ontbrak nog steeds. Later vreemd luchtje in de auto maar kan ook van de olieboot voor me gekomen zijn. Zekere voor het onzekere genomen dus aan de kant en onderste wintergrill er van af.
zaterdag een ritje van 210km met alleen bovenste wintergrill. Motor was iets sneller warm maar scheelde niet veel. Verder nergens last van. Misschien dat ik nog wat gaten in de onderste wintergrill ga boren en hem dan terug zet. Dan is er gewoon wat minder koeling in plaats van helemaal niet.
 

jmw57

Lid
Ik rijd nu ong. 2 weken met de onderste "wintergrill" er op, maar ik kan niet zeggen dat de motor sneller op temperatuur komt. Ook kan ik niet zien of de temperatuur van de motor hoger is dan normaal, omdat ik geen temperatuurmeter in mijn auto heb zitten, alleen maar een blauw thermometertje (en die gaat uit als de motor op bedrijfstemperatuur is) in het display en verder geen temperatuur aanduiding. Verder kan ik niet merken dat de motor anders reageert dan normaal.
Ik ga volgende week de bovenste wintergrill plaatsen en de onderste er weer af halen. Kijken of dat verschil maakt. Het lijkt mij niet verstandig om ze er bij de huidige buiten temperaturen beide voor te doen.
 

turboturbo

Forumguru
En wat rijd je voor auto, @jmw57?
Ik merk er ook niet veel van, vrees ik :laugh:. Overigens heb ik geen test gedaan oid.

En volgens mij is dat ook wel logisch, dat je er niet zoveel van merkt.
Ik denk nl. dat onder dezelfde omstandigheden mét cover, de thermostaat (van de koeling van de motor, bedoel ik) gewoon iets sneller of eerder open gaan, dan zónder cover. Immers zonder cover zal de thermostaat misschien iets later open gaan, omdat de motor wat later pas gekoeld hoeft te worden.
Daarom denk ik dat het effect van eerder warm worden nauwelijks merkbaar is.

Wat kennelijk wel kan, is als je beide covers gemonteerd hebt, het verhaal van @Chatslet kan hebben. Hij kon het ook goed meten omdat hij daarvoor de uitgebreidere boordcomputer ter beschikking heeft. Ik had zelf niet gedacht dat een diesel nog zoveel koeling nodig heeft, maar dat komt misschien ook wel door de turbo?
 

Skoody Boo

Actief lid
Preciezer: de laadluchtkoeler. Koudere lucht is compacter dan warme, waardoor met die koeling meer zuurstof in de cylinder terecht komt dan zonder. Minder zuurstof = minder harde plof = slome auto.
 

Cordoba

Forumguru
Bedenk wel dat grotere motoren in winterse omstandigheden sowieso problemen hebben om op temperatuur te komen, vooral bij ritjes die niet langer zijn dan 15-20 km. Als het dan ook nog een beetje glibberig is (dus je het extra vermogen van een grote motor niet aanspreekt), komt ie eigenlijk net niet op bedrijfstemperatuur.
 

Lexris

Lid
Ikzelf heb vorig jaar tbv de Fabia Greenline de bovengrill met cover dichgemaakt en ik moet zeggen dat ik het in de winter wel merk qua warm worden van de moter en de verwarming. Het gaat wel iets sneller het warm worden. Ik ben ongeveer 2 weken geleden een keer naar België heen en weer geweest en ik heb geen dot display. Maar het is mij niet opgevallen, dat de temperatuur te hoog opliep het was die dag ongeveer 8 C en mijn snelheid op de grote weg was indien mogelijk 120 KM. Ik ben erg tevreden over de cover. Maar zoals in vorige bericht met 2 covers zou ik mij kunnen voorstellen, dat de temperatuur te hoog zou kunnen worden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik maak weinig echt korte ritten, dus ik heb niet zo de neiging om de ontwerpers te gaan verbeteren. Zeker niet als dat ertoe leidt dat ik die dingen om de haverklap moet plaatsen of weghalen, net hoe 't weer is... Dat m'n vrouw de Fabia ook regelmatig gebruikt is daarbij nog een extra complicatie. Die moet ermee rijden en verder niks - vooral geen semi-technische ingrepen plegen... :grin:

Overigens heb ik ook tijdens de redelijk strenge vorige winter nooit met kouwe voeten gezeten. Na een km of 4 à 5 komt er toch duidelijk warmere lucht uit de roosters - en de als extra toegevoegde stoelverwarming doet voor mij de rest.
 

laagvlieger

Forumguru
En wat met de luchtinlaat voor de motor? Zit die bij de Ibiza Ecomotive ook helemaal bovenaan ter hoogte van de bovenste grille? Bij de Fabia wel, in principe krijgt die zijn lucht van de bovenste grille. Als je die dan afdopt komt er in pricipe veel minder lucht tot die inlaat. En een motor die weinig zuurstof krijgt heeft minder vermogen.

Ik kwam hier gewoon even op, omdat iemand sprak over vermogensverlies. Dus is de bovenste grille afdekken dan wel zo verstandig?
 

Canon-Eye

Forumguru
in principe krijgt die zijn lucht van de bovenste grille. Als je die dan afdopt komt er in pricipe veel minder lucht tot die inlaat.
Welnee joh, die motorruimte wordt toch niet ineens luchtdicht afgesloten door zo'n wintergrilletje? Hij zuigt onderlangs de motor heus gewoon alle lucht aan die hij nodig heeft, maak je daar geen zorgen over.

Dat stukkie plastic houdt alleen de (extra koude) rijwind tegen die anders rechtstreeks naar binnen waait. Niet de lucht zelf, maar de kou ervan is waar het bij zo'n wintergrille om gaat.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Ik denk dat we voor de Fabia GL wel kunnen concluderen dat alleen de bovenste grill voldoende is.

Ben ik niet geheel met je eens. Ik heb afgelopen week alleen de onderste weer gemonteerd. Deze doet aanmerkelijk meer als de bovenste, echter zodra het warmer wordt als zeg maar 5 graden is hij al overbodig.

Bij temperaturen onder nul prefereer ik toch echt de onderste grill. De bovenste doet zo weinig dat deze er alleen op komt als het echt koud wordt en dan moet je denken aan -10 en kouder.

Dat is mijn ervaring op basis van de afgelopen winter.
 

Chatslet

Forumguru
Met alleen de onderste grill wordt de motor ook inderdaad veel sneller warm, dat ben ik absoluut met je eens. Waar ik alleen niet vrolijk van wordt is de olietemperatuur op mijn maxidot die gewoon vrij ver boven de 100 graden komt. Iets wat ik in de zomer op een hete dat met boot trailer achter de Faab nog niet eens voor elkaar krijg. En daarbij komt ook nog het ontbreken van motorvermogen bij wanneer de olie zo heet wordt. Lijkt me allemaal niet gezond voor de motor.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het wachten is dus eigenlijk op een van binnenuit verstelbare onderste wintergrille, zodat je de boel naar behoefte kan bijregelen zonder uitstappen en vuile handen.
Gaatje in de markt?
 

Canon-Eye

Forumguru
met een temperatuursensor zodat het vanzelf gaat :)
In principe gáát het al vanzelf d.m.v. de thermostaat, maar dat duurt sommige mensen te lang dus die willen dan tóch zelf ingrijpen.
Zul je zien dat ze dit met zo'n zelfdenkende extra winterafdekker ook weer gaan willen... :grin:
 

Chatslet

Forumguru
Naar wat ik heb begrepen hebben de Seat Ibiza ST Ecomotive en de Polo BM een grill met lamellen die afhankelijk van de temperatuur openen of sluiten dus o gek is dat idee nog niet :)
 
Bovenaan Onderaan