Het grote Winter-gril topic

andrehj

Forumguru
Goeie tip! Heeft iemand ervaring met het monteren van deze cover op een S2? Dat lijkt mij wel wat, en dan vooral om de luchtweerstand te verminderen.
Ik vraag mij vooral af hoe je zo'n cover in het voorjaar weer demonteert, want de gril is van de achterzijde niet bepaald lekker bereikbaar.
 

Bijlagen

  • GrilbeschermerS2.jpg
    GrilbeschermerS2.jpg
    141,4 KB · Weergaven: 110

Noord26

Forumguru
De kosten wat een dergelijke gril kost haal je niet uit verminderde weerstand terug. Ik moet zeggen dat ik de 1.8TSI ivm de vorige 1.2TDI ondanks de vorst van vandaag behoorlijk lekker snel op temperatuur vind komen. Geen enkele reden om een wintergrill te kopen voor deze auto in ieder geval.
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb een setje wintergrills dan wel niet op een S2 maar op een F2. Monteren met bijgeleverde haakjes is een drama. Die moeten achter de cover in de grill vallen en die moet je dan van voren met schroefjes aan draaien. Op het moment dat je die schroefjes aan draait gaan de haakjes mee draaien et als gevolg dat ze niet meer in de gril haken. Omdat de cover geheel dicht is kun je daar ook niet knap bij. Na anderhalf uur klooien had ik het wel weer gezien. Uiteindelijk de boormachine gepakt en aan iedere zijde een extra gaatje geboord en de cover vervolgens met zwarte tie-wraps aan de grill vast gezet. Zit nu goed vast en je ziet er bijna niets van, in tegenstelling tot de schroefjes met RVS kleur op een zwarte grill cover.
 

Okke

Lid
Net de onderste wintergrill binnen gekregen. Is een Heko, momenteel voor de F2 in de aanbieding bij de mannen uit Alphen ad Rijn.

Ik vond het monteren erg makkelijk, haakjes zijn best breed en vallen exact door het rooster van bovenaf. Ik had de schroefjes minimaal aangedraaaid, grill in positie zetten en van bovenaf in de grill laten haken door er even op te drukken.

Dan aandraaien...zit prima vast, en perfecte pasvorm. Controle is makkelijk, doordat de grill doorzichtig is. Erg netjes. Zolang de temperatuur beneden 0 is blijft de gril er op!
 

turboturbo

Forumguru
Over die montage - ellende: ook ik had telkens zere of bebloede vingers, vooral omdat die zwarte tralies van de grille aan de achterkant mega scherp zijn.

Maar ik doe het tegenwoordig net als @Okke hierboven beschrijft: ik schroef de schroeven er vast een beetje in, en hengel die haken er zó in. Vanaf de voorkant dus. Ik trek de motorkap niet eens meer open. Dan trek ik die schroeven aan (heb er nog een rubber o ringetje tussen zitten om evt knappen of beschadiging te voorkomen)

't Is maar een tip, je wordt toch met de keer behendiger hé ..... :grin:
 

Chatslet

Forumguru
Onderste grill afdekken moet je toch voorzichtig mee zijn. Daar zit in ieder geval bij de Greenline de intercooler. Gaf bij mij nog al wat problemen.
 

Okke

Lid
Klopt dat daar de intercooler zit, geheel beneden. Wat had je dan voor problemen? Je moet zeker niet alles afdekken, en ook alleen toepassen als het echt nodig is. Boven 0 moet deze er meteen af, mag duidelijk zijn. Ten alle tijde moet je de temperatuur in de gaten houden, zowel van het koelwater als de motor.
 

Chatslet

Forumguru
Vermogen viel weg, olietemperatuur liep op tot meer dan 110 graden. Dit overigens met alleen op de onderste gril een kap en bij -4 graden buitentemperatuur.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Hallo,

Ik rijd inmiddels weer twee maanden rond met alleen de onderste wintergrill. Ook bij buiten temperaturen van 10 graden boven nul geen problemen gehad. Wel oplopende olietemperatuur tot meestal max. 108 graden. Eenmalig een keer 115 graden gezien, maar toen was ik ff aan het blazen over een klein stukje snelweg na een lange rit en een buitentemperatuur van 11,5 graden. Af en toe moet dat ff. De temperatuur viel vrijwel direct terug naar 108 graden en verder.

Vermogensverlies nog niet meegemaakt.

Grt.

Peter
 

Okke

Lid
@CS, dat is wel een relevante ervaring. Rij je nog wel met de bovenste grill rond? Hoe blijft de temperatuur dan?

Het is uiteraard niet de bedoeling dat het tegengestelde wordt bereikt. Ik hou het goed in de gaten, en indien nodig pas ik de kap aan. Overigens staat voor volgend jaar een rit naar Noorwegen in de planning, ook daar is dit een testcase voor.

Maar het doel is om in ieder geval bij temperaturen onder 0 de motortemperatuur normaal te krijgen. Blijft zonder kap steken op 66 graden (olie) en soms op 80 wegen loopt zelfs de koelvloeistof terug naar 70. Was toen wel -8.

Post de ervaringen/ modificaties wel in de loop van de week. Hoe meer input overigens, deste beter kunnen we kijken wat echt goed werkt.
 

Chatslet

Forumguru
Bovenste kap heb ik er sowieso op, dat gaat altijd goed en koelwater temperatuur stijgt wel iets sneller. Olietemperatuur blijft laag maar dat kan ook komen omdat de carterpan vlak boven de weg hangt en het daar natuurlijk het koudst is. De onderste wintergrill heb ik aangepast. Daar zitten nu 20 gaatjes van 8mm in. Moet hem overigens nog wel plaatsen.
 

Chatslet

Forumguru
Gewoon aftekenen en boren maar. 2 rijen van 10 gaatjes boven elkaar. Boren gewoon met beleid doen, het is ABS plastic dus dat kan wel wat hebben en zal zeker niet zomaar gaan scheuren. Eventueel blokje hout er onder maar dat was eigenlijk niet nodig.
 

Okke

Lid
Deze week uitgebreid getest en behoorlijk wat km gereden. Grill niet niet aangepast, en ik heb totaal niet dezelfde ervaringen.

Wat merk ik wel: motor komt sneller op temperatuur, olie ook. Op een afstand van dik 100 km en dus meer dan een uur rijden (ook 130) krijg ik bij -2 de motortemperatuur niet boven de 104 graden. Koelwater strak 90. Kortom, ik ga er geen gaten in boren. Verbruik is netjes, zelfs op de bc (ok, niet 100% reeel) 3.9/100km als gemiddelde kunnen rijden (niet met de rit van 130 uiteraard). Erg netjes met winterbanden en deze kou!

@CS, volgens mij heb jij echt een ander probleem! Je gaf overigens al eerder aan dat je verrmogen weg viel (ook zonder die onderste gril). Is dat al opgelost?
 

turboturbo

Forumguru
Bedankt voor het aanvullen van dit topic met jouw ervaring, @Okke.
Ik kan me voorstellen dat sommigen misschien al terughoudend zijn geworden om zo'n kappie aan te schaffen.

@Chatslet: zijn met de aanpassingen (gaten boren) die je gedaan hebt, je problemen nu weg?
 

Chatslet

Forumguru
@Okke: Het eerdere probleem wat ik heb gehad is door de dealer met de laatste beurt opgelost maar dat was een totaal ander probleem. Had met het start/stop systeem te maken waardoor de motor in noodloop ging. Het probleem met onderste en bovenste kap is naar mijn idee puut omdat de intercooler dan onvoldoende lucht krijgt. Op korte afstanden van max 25 km had ik geen last. Met langere ritten wel. Op de cruise control rijden gaf geen probleem, maar zodra ik flink vermogen aansprak en de turbo zijn werk ging doen liep de olietemperatuur snel tot boven de 110 graden op. Dit merkte ik vooral wanneer ik flink door trapte (140 - 160). Dan ging het accelereren ineens een stuk minder en er kwam een rare geur het interieur in. Het verwijderen van de onderste kap liet de temperatuur weer snel dalen.

@turboturbo: Ik heb hem er helaas nog niet op gezet. Was het wel van plan maar het is hier zo een ranzige sneeuwbende dat ik er even geen zin in had en dit weekend gaat het al dooien. Als we dadlijk weer gaat vriezen gaat ie er zeker op.
 

Okke

Lid
Helder! Ik ben hoogstwaarschijnlijk een te brave rijder ;). Ik begreep al niet, terwijl ik geen kleine afstanden rijdt. Wat mij betreft is het dus geslaagd, en vanaf vandaag/ morgen gaat ie er weer af: boven 0 vind ik het ook niet echt nodig.
 

Chatslet

Forumguru
Boven 0 moet je hem er ook zeker niet op laten zitten. Heb hier gelezen dat er dan dingen kapot kunnen gaan. De bovenste kap kun je er gewoon op laten. Wordt de boel wat sneller warm. Kun je er zelfs in de zomer op laten zitten.
 

TooTall

Forumguru
Excuses moest dit al gezegd zijn, maar voor de mensen die nog op zoek zijn naar een wintercover, er zijn ook alternatieven. Ik heb deze winter voor het eerst de onderste grille van mijn (Octavia) Skoda afgeplakt. Auto geraakte veel sneller op temperatuur, tijdens strenge vorst zakte de temperatuur ook niet meer (zo snel)

Ik wou een betere oplossing dan mijn afplakmethode. Dus ga ik bij Winparts voor 9.80€ zo'n onderste grille bestellen, en deze voorzien van een vast stuk. Als de winter eraan komt, even wisselen van grille en klaar! En nog altijd een pak goedkoper dan Superskoda en dergelijke!

Zie voorbeeld;

http://www.winparts.nl/34/carrosserie/grille-/grille-orgineel/0017961/luchtgrille-onder-midden
 

MacManiac78

Forumguru
Misschien dat ik het verkeerd begrepen heb, maar dit zijn volgens mij slechts de afdichtingen waar roosters zitten als je geen mistlampen o.i.d. hebt.
De Fabia II (GL) heeft zowel links als rechts lampunits die de doorvoer van lucht al beperken. Een geheel dichte ondergrill (middendeel) is volgens mijn info slechts te doen met de wintergrill. Maar nogmaals: Misschien heb ik het getoonde plaatje verkeerd begrepen.
 
Bovenaan Onderaan