Het grote Winter-gril topic

TooTall

Forumguru
Voor mijn Octavia heb ik aan de buitenkant 2 mistlampen, dan 2 kleine roostertjes die dicht zijn (of toch practisch dicht) en dan in het midden die lange rooster. Je kan de kleine roostertjes ook apart bestellen bij Winparts, maar deze zijn dicht, alleen de middenste rooster is doorlatend. Vandaar dat ik volgende winter zo'n exemplaar zal gebruiken. Dacht dat misschien voor de Fabia ook een onderste grille te koop was voor enkele €'s!
 

MacManiac78

Forumguru
@TooTall: Ik begrijp je bedoeling nog steeds niet. :rolleyes: Juist de middelste opening is het grootst, deze is open en kent slechts een paar lamellen, deze is toch niet te dichten. Anders gezegd: Hier is toch geen dicht exemplaar voor te verkrijgen? Wat Chatslet ook zegt, de onderste grill moet je pas afdichten als je kleine stukjes rijd als de buitentemperatuur in de min zakt. (Tenminste... bij een TurboDiesel Faab)
 

TooTall

Forumguru
Hier is toch geen dicht exemplaar voor te verkrijgen?

o2f-fbg-cvr.jpg

Bij de TurboDiesel Octy is die wel beschikbaar hoor Mac, en als je deze toepast dan is hij beneden volledig dicht. Voor korte ritjes en zware vorst is dit best te doen hoor.

De bedoeling was om erop te wijzen dat het niet nodig is de Superskoda variant te kopen voor 30+€'s als je de onderste grille kan kopen voor 10€, en je maakt deze zelf dicht dmv. wat knutselwerk. Zelfde voor de grote grille, deze kan je immers ook als los onderdeel kopen, goedkoper dan die Superskoda variant.

Het is maar een optie, ik geef het maar door, niemand moet zich verplicht voelen! :)
 

Chatslet

Forumguru
Tja ik zou zeggen, wees verstandig en beperk het tot de bovenste grill. Bij mij kwam de olietemperatuur met onderste gril dicht boven de 110 graden en drongen er rare branderige luchtjes het interieur binnen. Dat is voor mij de reden geweest om de vluchtstook op te zoeken en direct de onderste grill cover te verwijderen. Wie weet wat er allemaal wel niet kapot kan gaan als de boel te heet wordt. Kleppen, pakkingen, misschien nog een turbo die verbrand en vast slaat. Gewoon niet aan beginnen.
 

EdK

Forumguru
Die kappen zijn geheel niet nodig in nederland en kunnen inderdaad schade veroorzaken in nederland.
En heb je het koud in de wagen ?? Ach gewoon een extra trui of dikkere jas aantrekken, dit werkte vloegel al toen je swinters al rijdend ook het raam aan de binnenkant moest krabben (T2)
 

Canon-Eye

Forumguru
En heb je het koud in de wagen ??
Stoelverwarming doet ook wonderen...:cool:

Ik pieker er trouwens niet over om wat dan ook af te gaan dichten - als dat echt nodig zou zijn, dan hadden ze het wel van huis uit regelbaar gemaakt.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb er vorig jaar temet een halve zomer mee doorgereden. De vinnen sloegen bij mij niet merkbaar sneller aan. Pas toen het goed heet werd en ik regelmatig de airco gebruikte, heb ik 'm er maar gauw afgeschroefd... :rolleyes:
Maar mijn Fabia heeft dan ook geen intercooler of turbo.

Sinds een paar weken heb ik de winter grille cover er al wel af gehaald. Afgelopen woensdag reed ik 200km van Limburg naar Noord Holland, waarvan 100 km door de sneeuw. De kachel moest ik op 3/4 laten staan (stand 2 of 3 blower) om het warm te houden in de auto. Terwijl de temperatuur op de BC 'maar' -0.5ºC aangaf.

Met de winter grille cover erop, was mijn ervaring dat ik de kachel de hele winter, ook met sneeuw en lagere temperaturen, nooit verder dan een 2/4 (op de helft) hoefde te zetten, of iig na een half uurtje op een kwart zette (1/4) omdat het anders veel te heet werd.

Ook kwam het verbruik deze woensdag niet hoger dan 1:14 gemiddeld uit. Pas toen ik na een uur het sneeuwfront uitgereden was, steeg die weer naar 1:16.... Die ervaring heb ik nog niet eerder gehad deze winter, dat wijt ik ook wel aan de 'open' grille, waardoor de motor erg veel koeling kreeg en de kachel ook nog eens veel warmte van het koelwater vroeg...
 

van_der_P

Senior Member
Bij mij kwam de olietemperatuur met onderste gril dicht boven de 110 graden en drongen er rare branderige luchtjes het interieur binnen.
Het is gewoon een kwestie van in de gaten houden. Ik gebruik die wintergrill voor het onderste deel ook. Rij zo ongeveer rond de 110 km/u. Let regelmatig op de temperatuur maar die komt bij mij niet boven de 103 graden. En als het toch te warm wordt laat ik het gas iets los.
Maar als je 120 of 130 km/u gaat rijden dan heeft de motor die extra koeling gewoon nodig. Hij moet dan ook veel meer presteren.
Die wintergrill scheelt in deze koude tijd toch zo'n 20% in het verbruik. En de verwarming werkt beter.:xyxthumbs:
 

Chatslet

Forumguru
Het probleem is dat dat in de gaten houden toch vrij moeilijk is. De olietemperatuur is de temperatuur van de olie in de carterpan die dicht bij de koude weg hangt. Dat betekend dus dat de olie die vanaf de turbo stroomt onderweg behoorlijk wat tijd heeft om af te koelen. Wat betreft de verwarming die het beter doet, dat is niet helemaal waar. Als je op je climate control gewoon het airco knopje aan laat staan of bij oudere systemen de Econ mode niet aan zet dan zal de lucht die het interieur binnen stroomt gewoon electrisch verwarmd worden en heb je binnen 5 minuten warme lucht.
 

turboturbo

Forumguru
Wat de discussie betreft over het al dan niet nodig zijn van een winter-cover in NL: nee natuurlijk is dat niet nodig, zeker niet in NL.

Maar de fabrikant maakt een product (de auto) die geschikt moet zijn voor een hele hoop klimaten. Voor zeer koude landen en voor hele hete. Dat betekent dat de auto het altijd wel doet onder vele warme en koude omstandigheden. Maar het neemt toch niet weg dat je in je eigen land wel te maken hebt met klimaat verschillen en temperatuurverschillen van bijna 40 graden. 's Zomers kan het +25ºC zijn en een paar maanden later -19ºC.

Het effect van zo'n cover zou deze temperatuur verschillen net iets kleiner kunnen maken, zonder dat het schadelijk hoeft te zijn. Het oorspronkelijke idee (je grille afplakken) stamt volgens mij wel van vroeger. Toen had je nog niet veel turbo's en intercoolers (op personenwagens) Dus enige bedachtzaamheid is denk ik wel terecht, wat @Chatslet ook proefondervindelijk heeft ondervonden. Gelukkig kan dat ook gemakkelijk tegenwoordig, met die maxi-dot achtige oplossingen, waarmee je de motorolie temperatuur kunt monitoren, jatogh... ;)

Toen ik nog scooter reed, merkte ik ook dat mijn scooter het lekkerst reed als het goed droog en koud weer was. Dan was het zuurstof - brandstof mengsel optimaal en werd het luchtgekoelde 50cc motortje het beste gekoeld zodat ie optimale prestaties kon leveren (de scooter ging 's winters ook zo'n 3 km harder :eek:)

Dat geldt neem ik aan voor de huidige auto motoren ook: lekker droge koude lucht aanvoer is het vast het beste voor de optimale verbranding :)
Maar met een (half) afgedekte grille als je met 120 km/u door de natte sneeuwjacht moet rijden, is vast geen marteling voor de motor :)
 

turboturbo

Forumguru
Tijd voor een statistiekje. (n3rd-alert!)

Vandaag tijdens 2 koude starten even bijgehouden tijdens de rit wat de temperatuur van de koelvloeistof doet met zo'n dichte grille. Was toch wel nieuwsgierig, nadat ik de thermostaat vervangen heb en die het weer netjes doet (koelvloeistof temperatuur netjes 87 ~ 91 ºC, afhankelijk van de belasting, bij warme motor) hoe de statistieken tijdens de koude dagen zijn.

Vanmorgen met 0,5ºC buiten temp. gestart. Koelvloeistof was 1ºC. Meteen rustig weggereden, straat uit, wijk uit, en binnen 5 min. de snelweg op. Bij de oprit van de snelweg was die al 55ºC. Na 8 a 10 minuten zo'n 75ºC. Op de snelweg max 100 km/u aangehouden, de buitentemperatuur steeg naar 2,5ºC onderweg. Na 20 minuten de snelweg weer af, de temperatuur was toen een stabiele 80ºC. Hoger dan 82ºC heb ik 'm niet gezien die rit. Daarna nog kleine 10 minuten stadsverkeer, temp zakte weer naar 78ºC. Verder trok ik wel aardig wat warmte van de motor voor de kachel natuurlijk, die moet aardig aan de slag op zo'n koude ochtend.

Terugweg idem, buiten temp. iets hoger (rond 8 graden) en zelfde temp. verloop. Niet hoger dan 82ºC. Dit is wel max 100 km/u (simpelweg omdat harder niet toegestaan is) Dus bij hogere snelheden nog niet kunnen testen (is immers wel meer belasting)

Kortom: de motor wordt zeker niet te heet met zo'n dichte klep; sterker nog: tot 87ºC zal het grotere koelvloeistof circuit niet open gaan als het goed is, en zal de thermostaat van de radiateur ook dicht blijven.

Ik realiseer me nu dat dit nog best een korte rit is, ik zal binnenkort nog eens een meting doen tijdens een langere rit (1 uur) en een traject waarbij ik 130 km/u op de GPS zal aanhouden voor minimaal 20 minuten! Maar gezien de temperatuur na 10 minuten ook niet meer klom (bleef op 80ºC) is mijn vermoeden dat die niet (veel) meer zou hebben gestegen. Hooguit, als de kachel het interieur voldoende zou hebben opgewarmd en minder warmte af zou nemen (ofwel meer warmte zou 'teruggeven' aan het koelcircuit)

Ik zag onlangs een BMW, die had ook een dichte grille (doe-het-zelf stijl) Plexiglas over de nieren geschroefd :geek:
 
Laatst bewerkt:

Peter_Octavia

Forumguru
Even update van mijn zijde;

Inmiddels een SC2 Greenline als vervanger voor de Fabia II Greenline.

Gezien mijn positieve ervaringen met de Fabia II en toepassing van een onderste wintergrill deze ook weer voor de SC2 aangeschaft.

En wederom een positieve ervaring. Sneller op temperatuur en ook vorige week tijdens de wat hogere buitentemperaturen geen problemen gehad met de koelvloeistof- en olietemperatuur huishouding.

Grt.
 

turboturbo

Forumguru
Inmiddels nog een testje achter de rug met een traject van 130km/u gereden (was 120 toegestaan, anders had ik nog even 140 geprobeerd)

De buitentemperatuur was gisteren rond de 6°C.

Resultaten:

Bij een rustige 100km/u komt ie niet boven de 85°C:
image.jpg

Bij een 130km/u kwam de temperatuur niet boven de 89°C uit:
image.jpg

N.B. Getoonde snelheden (net als alle gegevens) zijn uitgelezen via de OBD poort van de auto. Deze komen overeen met de GPS meting van de navigatie. Op de tacho is dit nog zo'n 8 tot 10 km meer. Dus op de teller reed ik respectievelijk 105 km/u en 140 km/u ongeveer.

Nu rij ik vrijwel nooit harder dan 120 - af en toe 130~140 voor het idee om de motor even aan het werk te zetten (minder dan 1 x per maanden, omdat het in de randstad vrijwel nergens kan/mag)

Met deze metingen ben ik er gerust op dat een dichte grille ook bij minder koud weer, geen te hoge koelwater temperaturen oplevert.

Verklaart ook meteen dat ik me nog een lange rit herinner in het voorjaar van een paar jaar geleden, toen er in het zuiden van Nederland nog één keer heel veel sneeuw was gevallen. Ik reed daar die dag toevallig doorheen en kwam totdat ik het koude zuiden verliet niet boven een verbruik van 1:12 (!) uit. De kachel moest toen flink aan de slag en mijn idee is dan dat er eigenlijk te weinig warmte voor de motor over blijft. Wellicht helpt zo'n klep er wel iets bij....
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan