Het grote Winter-gril topic

turboturbo

Forumguru
... afhankelijk van de temperatuur openen of sluiten...
Grappig. Een tijdje geleden al eens meer informatie hierover opgezocht, want ik had dat ook ergens opgevangen. Maar ik kon er niks over terugvinden. De huidige Ibiza Ecomotives hebben dit systeem iig niet, net zo min als de Polo Bleumotion.

De post die @Chatslet hierboven aanhaalt, laat zien dat van enkele eco-varianten van de Ibiza/Polo de grill fabrieks-af al (meer) gesloten/dicht is, zoals bijv. de huidige Ibiza. Dus niks geen gepruts met aftermarket plastic covers ;) :xyxthumbs: En dat levert kennelijk ook geen problemen op, zelfs niet in warm weer. Of de koeling van die modellen ook wezenlijk aangepast is tov de gewone modellen? Ik verwacht op zich van niet..
 

Chatslet

Forumguru
Dan hebben we het dus allebij van horen zeggen. Hoe dan ook, het bevestigd dan wel weer: alleen de bovenste grill dicht maken. Bij bovengenoemde modellen is het namelijk ook alleen de bovenste grill die dicht is.
 

Cordoba

Forumguru
Het wachten is dus eigenlijk op een van binnenuit verstelbare onderste wintergrille, zodat je de boel naar behoefte kan bijregelen zonder uitstappen en vuile handen.
Gaatje in de markt?

Eigenlijk is dit het zelfde als pakweg 40 jaar terug: bij veel auto's moest je de aanzuiging naar het luchtfilter in de zomer op de koude stand zetten (zoog dan lucht direct van buiten, bijvoorbeeld via de grill) en in de winter op de winterstand, waarbij de lucht bijvoorbeeld via een pijp langs de motor werd aangezogen, of langs een verwarmingsspiraal. Reden was volgens mij het voorkomen van een bevroren carburateur. Later werd dit automatisch geregeld via een automatische keuzeklep, of door in/uitschakelen verwarmingsspiraal in het inlaattraject. Een automatisch openende/sluitende grill is eigenlijk iets vergelijkbaars.
 

Chatslet

Forumguru
Maar eigenlijk wil je toch dat de aangezogen lucht zo koud mogelijk is? Anders zouden er toch geen intercoolers zijn?
 

Canon-Eye

Forumguru
Anders zouden er toch geen intercoolers zijn?
Nee nee, niet "zo koud mogelijk" maar eerder "niet te heet".

Door samenpersing van lucht ontstaat overmatig veel warmte (fietspomp-effect), de intercooler moet dat surplus wegwerken om een optimale verbranding mogelijk te maken.
 

Skoody Boo

Actief lid
Dat een intercooler nodig is komt doordat de turbo de lucht samenperst. Door dat samenpersen wordt de lucht warmer dan optimaal is. Voor de intercooler is een beetje strijklucht wel fijn, dus daarom moet je de boel toch niet te veel afdekken.
 

Chatslet

Forumguru
Maar op een blok zonder turbo merk je het verschil toch ook al als je er bijvoorbeeld een open luchtfilter op zet? Laat je die ergens in de motorruimte hangen dan zal het blok minder presteren dan dat je die ergens achter de onderste grill hangt.
 

J126R

Lid
hey, ik zag toevallig op superskoda ook de wintergrill. nu vraag ik mij af of dit beter is voor de motor als deze maar +/-12km enkel doet. de motor is op die afstand nooit op bedrijfstemperatuur en zag hier op het forum ook het topic over sludge in de oliedop, heb ik ook wel wat last van, zou dit de motor sneller op temperatuur brengen en de sludge verminderen? het gaat niet over de superb ( die staat altijd binnen 's nachts) maar over een polo 9n3 die wel buiten staat... graag jullie uitleg, dank u
 

Chatslet

Forumguru
Mijn Fabia 2 GL is met de wintergrill binnen 6km rijden (provincialeweg, 80 km/h) al op temperatuur,. De olietemperatuur ligt dan rond de 65 graden. Dan komt het invoegen op de snelweg en met een gangetje van 120 km/u zit de olietemperatuur met een paar KM al op 80 graden of hoger.

Dit dus met een Fabia Greenline die als het vriest bijna onmogelijk warm te krijgen is dus dan moet het met een Polo helemaal lukken.
 

turboturbo

Forumguru
Tja, het beste is natuurlijk als je toch, ook al is het maar heel af en toe eens, ook de Polo meeneemt voor een langere rit (om je sludge probleem te proberen op te lossen, maar ook te voorkomen in de toekomst)
Is de Polo een diesel?

Een cover zou wellicht heel ietsje uit kunnen maken, maar om het echt te weten zou je het eens moeten testen, zelf. Zou je dan je bevindingen hier willen delen?
Tip voor de aankoop: je schijnt dit onderdeel ook via andere verkoop kanalen (automaterialenzaken) in NL te kopen, dan betaal je je niet blauw aan de portokosten van Superskoda.


 

J126R

Lid
Tja, het beste is natuurlijk als je toch, ook al is het maar heel af en toe eens, ook de Polo meeneemt voor een langere rit (om je sludge probleem te proberen op te lossen, maar ook te voorkomen in de toekomst)
Is de Polo een diesel?

Een cover zou wellicht heel ietsje uit kunnen maken, maar om het echt te weten zou je het eens moeten testen, zelf. Zou je dan je bevindingen hier willen delen?
Tip voor de aankoop: je schijnt dit onderdeel ook via andere verkoop kanalen (automaterialenzaken) in NL te kopen, dan betaal je je niet blauw aan de portokosten van Superskoda.



Hey, ja het is een diesel, 1.9tdi 100pk. soms word er gewisseld tussen de auto's dus doet hij 2x32km. hoe kan je eigenlijk bij de polo zien dat hij op bedrijfstemperatuur is. de superb heeft een olietemperatuurmeter maar de polo heeft dit niet. wat ik gehoord heb heeft de temperatuur van de koelvloeistof hier niet echt iets mee te maken. verder heb ik nog niet echt een site gevonden om een grill voor de polo ...het is een gti rooster dat erop zit. iemand suggesties waar deze te koop is?
 

Cordoba

Forumguru
Maar eigenlijk wil je toch dat de aangezogen lucht zo koud mogelijk is? Anders zouden er toch geen intercoolers zijn?

Als je m'n post goed gelezen had, had je gezien dat het over carburateurs gaat. In brandstof zit altijd wat (condens)water, en dat hoopt zich vaak op in de carburateur. Als de auto dan bij lage temperatuur gaat rijden bevriest de carburateur (door het verdampen van de brandstof koel de carburateur af onder de omgevingstemperatuur), krijgt de motor geen brandstof meer en dan schijnt ie minder te presteren. :winkie:

Intercooler is typisch voor een turbomotor: de lucht die uit de turbo komt richting inlaatkleppen, haalt makkelijk de 200 graden (exacte temperatuur is afhankelijk van omstandigheden en laaddruk). Als je die samengeperste lucht van 200 graden afkoelt, wordt het volume van de lucht kleiner en kan er dus meer lucht de cilinders van de motor in. Bovendien vergroot je hiermee de efficiency van de motor. Dit is eigenlijk thermodynamica, maar als je de begintemperatuur (=inlaatlucht) verlaagd en/of de eindtemperatuur verhoogt wordt een verbrandingsmotor efficienter. De eindtemperatuur kun je niet zomaar verhogen, die wordt o.a. beperkt door wat de uitlaatkleppen kunnen hebben en het uitlaatdeel van de turbo kan hebben.

Bovenstaande geeft ook precies aan, wat het nut is van een CAI (cold air intake).

Edit: te koude lucht heeft als nadeel dat een motor mogelijk niet op temperatuur komt, waardoor de olie te dik blijft en smering niet optimaal is.
 

Cordoba

Forumguru
@J126R: de koelvloeistof temperatuur is niet helemaal los van de olietemperatuur, maar het is niet hetzelfde. In het algemeen duurt het langer voor de olie op bedrijfstemperatuur is (ca. 90 graden). Waar koelvloeistof na een km of tien (afhankelijk van de omstandigheden) op temperatuur is, duurt dit bij olie toch al gauw 20 km, en sommigen beweren dat een motorblok pas na 40 km zijn eindtemperatuur bereikt. Dit soort effecten is natuurlijk afhankelijk van buitentemperatuur, wind, neerslag (afkoeling) en de snelheid waarmee gereden wordt, ook het motortype kan behoorlijk van invloed zijn. Hoe meer power een motorblok heeft (ten opzichte van formaat/gewicht van de auto), hoe langer het duurt voor ie op temperatuur is: de motor hoeft dan immers niet zo hard te werken.
 

turboturbo

Forumguru
...natuurlijk afhankelijk van buitentemperatuur, wind, neerslag (afkoeling) en de snelheid waarmee gereden wordt
Kijk, ik denk dat van dít stukje invloed een winter grille wel iets effect op heeft. Vorig jaar, toen er overdag temperaturen van -19ºC gehaald werden, dan blijft de motor flink gekoeld worden door de rijwind. Dan zou zo'n afdekkap wel iets kunnen helpen, denk ik. Al was het maar om iets eerder de boel warm te hebben. Maar het blijft rommelen in de marge, hoor, denk ik.

Vroeger was er ook wel eens reclame op tv voor speciale motor olie (van Shell??) die ervoor zorgde dat je motor eerder warm werd op kortere ritten. Dan zou ik eerder dat als oplossing nemen als je auto structureel korte stukken rijd.
In mijn Fabia I moet bijv 10W40 olie, maar er zijn er ook die er dunnere in gooien, bijv. 5W30. De motorolie is dan dunner en het motorblok zal dan denk ik eerder op temperatuur zijn. Ik rijd zelf minimaal 1 dag per week 160km (heen- en terug) en vaak niet kortere ritten dan 25km (of 20 minuten rijden) dus voor mij geen issue.
 

turboturbo

Forumguru
Klopt: http://www.laudorshop.nl/contents/nl/d79.html

Zijn nog goedkoper ook, dan superskoda! (om nog maar te zwijgen van de exorbitante verzendkosten)
:super:

l_winter%20grill%20beschermer%2002037-1.jpg
 
Bovenaan Onderaan