Het grote Winter-gril topic

Ik vond het monteren echt een drama.. die metalen beugeltjes pasten voor geen meter met de gaatjes waar de schroeven door moesten. Scheelde halve cm. Die lamellen beschadigen ook snel :( Was misschien niet zo handig dat ik het direct in donker deed.. maar goed ding moest erop :tongue: Montage viel mij iig tegen. Hoop geld voor dat stukje plastic met metalen beugeltje!

Hij zit er op en ben zeer benieuwd! hoop dat ik nog positief wordt nu die erop zit met rijden :tongue:
 

Peter_Octavia

Forumguru
De eerste dag achter de rug met beide gemonteerd.

Ik heb net toch de bovenste weer verwijderd. De olie temperatuur liep mijn toch iets te veel op bij een constante snelheid van 100 km/u. Einde van de rit bedroeg die 108 graden. Dat had ik de laatste weken niet meer gezien. Nu was het vandaag niet echt koud dus daar kan ook iets inzitten.

Maar het werkt wel. Schrok er vanmorgen van hoe snel er al warme lucht uit de roosters kwam. Ook de koelvloeistof is veel sneller op temperatuur.

Misschien als het straks nog weer eens echt koud wordt dat hij er weer op kan.
 
Ik heb de wintercover nu ook op de auto , een tip voor een makkelijkere montage , gebruik langere schroeven ik heb ongeveer 4 cm lange schroeven gebruikt , zet de beugeltjes eerst zo los mogenlijk op de wintercover vervolgens kan je ze achter de grill haken en vastschroeven , op deze manier zat de wintercover er in vijf minuten op, een voordeel van deze lange schroeven is dat ze vanzelf borgen doordat ze klem zitten tegen het beugeltje .
 

Peter_Octavia

Forumguru
De lengte van de rit was 50 km, waarvan de laatste 25 km op de snelweg. De temperatuur liep steeds verderop. Was blij dat ik er af mocht.

Met alleen de onderste wintergrill blijft de olie temperatuur blijft nu normaal. Heb zelfs de laatste 25 km constant 110 km/u gereden i.p.v. 100 km/u.

@roomster DSG,

Goede tip. vooral de borging spreekt me aan. Duik gelijk morgen nog even het magazijn in.
 

van_der_P

Senior Member
Eigenlijk had men er schuifjes in moeten maken. Die je open kunt zetten als het niet zo koud is. Dat had je vroeger ook al. Ik weet dat we thuis een Peugoet 304 (1973) hadden waar een rubber grillafdekking bij was waar van die schuifjes in zaten.
 

turboturbo

Forumguru
Zo zag ik laatst ook een old timer peugeotje geparkeerd staan, met een soort winter cover. Het was een plastic geval met schuif-lamellen erin. Die kon je dus naar gelang open en dicht schuiven.

@peter_octavia; gingen je koelvinnen ook draaien? Vind ik toch wel raar om te lezen/horen. Ik heb eens zeker tientallen km's met een krant voor de grill gereden (ook een diesel) die ik aan het begin van de A6 voorbij zag waaien. Toen ik er bij Lelystad af ging, waaide die ineens voor m'n voorruit langs (wist niet dat ik die had opgepikt) Nu ja, misschien dekte die niet de hele grill af, dat had ik tenslotte niet gezien. Ik heb niks gemerkt aan het temperatuur metertje (weliswaar van het koelwater) En dat was ook in de winter. Hoewel ik wel begrijp dat het hun verder een worst zal wezen, heeft SuperSkoda mij verteld dat de 'engine not overheated' kon.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Koelwatertemperatuur bleef normaal aangeven. Geen afwijkingen gezien.

Ik heb het over de olie temperatuur. Met beide wintergrillen ervoor blijft er bijna geen rijwind koeling over. Zal met krant wel iets anders zijn lijkt mijn. Heeft die wel alles afgedekt? nu met alleen de onderste wintergrill blijft de temperatuur wel normaal. De openingen zijn ook niet extreem te noemen in de bovenste grill.

Ik had opgegeven moment de olie temperatuur op 108 graden staan. Kan mijn niet herinneren dat eerder gezien te hebben. Daarbij was de snelheid maar 100 km/u op cruise control. Dus echt geen zware belasting lijkt mijn. Wel tegenwind trouwens.
 

van_der_P

Senior Member
De oliekoeler zit onder de radiateur, dus voor het onderste deel van de grill. Daarbij komt dat de GL onder de motor ook dicht is gemaakt. De enige koeling die die krijgt is van de rijwind aan de voorkant.
Het is goed als je het er weer vanaf haalt. Als de temperathuur van de olie stijgt wordt deze ook dunner, en dat smeer niet meer zoals het hoort of zoals de fabrikant het bedoelt heeft. Daarom zit ook die oliekoeler er tussen.
Vandaar ook mijn verhaal over de schuifjes.
 
Onder de radiator zit je intercooler. Voor de radiator zit de airco condensor.

De olie wordt geheel gekoeld door koelwater via een warmtewisselaar die op de motor is gemonteerd. Olie mag best 110graden worden. Zolang je koelwater dat in bedwang kan houden is er niets aan de hand.

Het afdichten van de onderste grill zorgt er vooral voor dat je intercooler een stuk minder koelt. Maar in de winter is dat helemaal niet zo erg. Aangezien de optimale lucht toevoer temperatuur 15 graden is voor een diesel.
 

Boet

Actief lid
Ik heb de ondergrille op de Roomster zitten. Je merkt inderdaad dat de kachel eerder warme lucht levert. Verder -ik was toch met het interieurfilter bezig- heb ik de luchtstroom vanaf het filter naar de ventilatieroosters ietwat verbouwd. Kachel werkt nu nóg wat beter.

Het koelwater kwam, tijdens een rit naar Duitsland met hoge snelheden, voor het eerst van de negentig graden af en ging richting de 110, waarna ik een vermindering van de motorprestaties bemerkte. Dat herpakte zich weer toen de koelwatertemperatuur weer terugviel. Kacheltje werkte prima overigens.

Conclusie luidt dus tot nu toe: je kunt prima de ondergrille afdekken, maar je zult niet het maximale uit de motor kunnen halen (160+, bergje op), omdat je dan geheid koelproblemen krijgt.

Wat betreft de intercooler. Er zit een ventilatierooster naast de mistlamp rechts. Als ik daar in kijk, zie ik een radiator zitten. Is het vreemd te vermoeden dat dat de intercooler is?
 

Peter_Octavia

Forumguru
Nou... het is nu zo koud dat ik beide wintergrillen er weer op heb zitten.

Ben benieuwd of ik nog echt verschil merk met vanochtend met alleen nog de onderste grill.
 

piair1982

Forumguru
Zonder grille cover duurde het vanmorgen 15 km voordat de temperatuur pas warm was in de auto...
Zou dat met een grille sneller gaan?
 

Peter_Octavia

Forumguru
Met grill zal het zeker sneller gaan, maar bij een benzine zou dat toch niet nodig moeten zijn. Al worden die natuurlijk ook steeds efficiënter met de brandstof.

Ik was vanmorgen ook al zeker 15 km onderweg bij -7, voordat het een beetje warm werd in de auto. Ook nog richting het oosten. Dus ook nog lekker de wind tegen.

Nou ben ik gelukkig niet anders gewend dat het lang duurt. Met de vorige (OII 1.9 TDI) was het ook behelpen in de kou.
 

turboturbo

Forumguru
Nou het viel mij ook tegen. Ik reed ook richting Oosten, maar duurde ook zeker 10 minuten / 15 km voordat de kachel warm werd (met grill cover) De koelvloeistof temp. naald bleef angstvallig lang uiterst links hangen.....
Ik denk dat het per saldo allemaal niet zoveel verschil maakt. Hoewel het lastig objectief meten is, omdat ik de grill er ook niet afhaal ter vergelijk......
 

Lexris

Lid
Ik heb onder mijn Fabia alleen de bovencover eroip zitten en vanmorgen bij -5 duurde het bij een snelheid tussen de 50-80 km ongeveer 4km voordat mijn blauwe lampje uitging en de verwarming doorkwam. Ik heb wel het gevoel/idee dat de cover helpt in het sneller opwarmen van de wagen.
 

Canon-Eye

Forumguru
ongeveer 4km voordat mijn blauwe lampje uitging
Euhh... help me even? Ik heb nog nooit een blauw lampje gezien - behalve dan als het grootlicht brandt, maar iig niet in relatie tot de motortemperatuur.

Ook gisteren niet, toen ik bij -7 van huis ging. En nee, ik heb er geen wintergril voor zitten; bezit ik niet.
Vlekkeloos starten (buiten op de oprit, niet eens onder de carport), koelvloeistofnaald binnen zeer redelijke termijn recht omhoog (km of 4, 5) en daarmee voelbaar effect van de clima (staat op 18,5gr). Alleen de motorolie wil niet echt boven de 80 graden uitkomen en dat lijkt me niet bezwaarlijk.

Maar dat "blauwe lampje" intrigeert me wel...?
 

Fabia

† In Memoriam
Lampje van de koelvloeistoftemperatuur. Bij een minidot heb je geen meter meer voor de koelvloeistof en alleen een blauw lampje als de vloeistof nog koud is.
 
Bovenaan Onderaan