Het grote Winter-gril topic

Dat is dus veel goedkoper als bij superskoda , helemaal als je in de buurt woont en je haalt de winter cover even op, dan betaal je maar 23,95 .
 

turboturbo

Forumguru
Zo, dat is wel heel erg goed, zeg, die nederlandse web shop!

[off-topic]Zo is de noodzaak om gezamenlijk te bestellen bij SuperSkoda al een stuk minder geworden. Tenzij je natuurlijk ook andere items wilde hebben (bij SuperSkoda) dan blijft het wel zinnig.... [/off-topic]
 
Voor m'n Roomster lijkt dit me ook een goede optie. M'n vraag is hierbij wel: ik zou 2 delen moeten bestellen... Of is 1 deel al voldoende om de motor te beschermen. Verder is de afstand die ik moet afleggen +/- 14km heen. Waarschijnlijk is het hierbij al meer aangeraden dan bv. mocht ik iedere dag snelweg moeten doen voor 40km heen...
 
Let wel op dat er voor de uitvoering met scoutbumpers ( in Nederland heeft de Roomster vanaf ambition uitvoering de scout bumpers) geen onder cover leverbaar is! de boven cover past wel.
 
Niet onnodig quoten als je op de reactie boven je posting reageert

Hoi tnx! Dat wist ik dus niet, heb de (blijkbaar exclusief voor Belgie) Family Plus versie. Da's een full option editie, met de scout bumpers, glazen dak, amundsen +, ...
DUS ik zal het met enkel de bovenste grill moeten stellen...
 
van_der_P Rijd er al weer een tijdje mee :) Misschien dat hij nog wat ervaringen kan delen :D
Zit er sterk over te denken om er mee te gaan rijden!
 

van_der_P

Senior Member
Het helpt wel de motor warmt wat sneller op. Vanmorgen ben ik even naar de dealer in Heerlen geweest toen viel het mij op dat het ondanks deze wintergrill best wel lang duurde voor de olie temperatuur boven de 80 graden kwam 20 - 25 minuten. (over het algemeen 80 km wegen).
Zonder wintergrill zal het nog langer duren. En rij je dus eigenlijk steeds met een koude motor, wat het verbruik niet ten goede komt. En je mist op deze manier ook een stukje comfort omdat de kachel dan ook niet goed mee doet.
Je zou je voor aanschaf moeten afvragen welk deel van de grill je wenst af te dekken, het bovenste deel zoals ik heb, of het onderste deel.
Het bovenste deel is al gedeeltelijk afgedekt, als je tussen de spijlen door kijkt.
Dus denk ik dat het meest effectief zal zijn het onderste deel af te dekken. Om alle twee de delen af te dekken, onder en boven. zou weleens niet zo verstandig kunnen zijn
Loop je dan niet het risico dat je ondanks de lage buiten temperatuur je motor warm loopt ? Want in die afdekking zitten geen schuifjes die eventueel open kunt zetten.

De dealer vertelde dat er in de eerste GL (van voor de belastingvrijstelling) een voorverwarming geplaatst is/was. Deze heeft men later weg gelaten omdat het te veel electriciteit (lees brandstof) kost. Daardoor zou die niet meer belastingvrij zijn. Hoogswaarschijnlijk zal dat weer gemonteerd worden als er belasting betaalt moet gaan worden. Dus op model 2014 denk ik. Maar daar zijn wij nu niet mee geholpen.
We zijn niet de enige die klaagt over het slecht warm worden van de GL bij lage buiten temperaturen.
 
Ik heb net de onderste wintergrill besteld bij Laudorshop.

SKODA FABIA 2 - 5DRS VANAF 2010
Winter Cover tbv grill
Laudorshop bestelnummer: LD-02003


http://www.laudorshop.nl/contents/nl/d79.html

Zit ik te kijken op de website van superskoda, wat denk je wat ze nieuw in hun assortiment hebben , jawel de onder cover voor 34,99 !
Dus Bijna 10 Euro duurder dan laudorshop en natuurlijk + de belachelijke hoge verzendkosten van superskoda .
 

MacManiac78

Forumguru
Het helpt wel de motor warmt wat sneller op. Vanmorgen ben ik even naar de dealer in Heerlen geweest toen viel het mij op dat het ondanks deze wintergrill best wel lang duurde voor de olie temperatuur boven de 80 graden kwam 20 - 25 minuten. (over het algemeen 80 km wegen).
Zonder wintergrill zal het nog langer duren. En rij je dus eigenlijk steeds met een koude motor, wat het verbruik niet ten goede komt. En je mist op deze manier ook een stukje comfort omdat de kachel dan ook niet goed mee doet.
Je zou je voor aanschaf moeten afvragen welk deel van de grill je wenst af te dekken, het bovenste deel zoals ik heb, of het onderste deel.
Het bovenste deel is al gedeeltelijk afgedekt, als je tussen de spijlen door kijkt.
Dus denk ik dat het meest effectief zal zijn het onderste deel af te dekken. Om alle twee de delen af te dekken, onder en boven. zou weleens niet zo verstandig kunnen zijn
Loop je dan niet het risico dat je ondanks de lage buiten temperatuur je motor warm loopt ? Want in die afdekking zitten geen schuifjes die eventueel open kunt zetten.

De dealer vertelde dat er in de eerste GL (van voor de belastingvrijstelling) een voorverwarming geplaatst is/was. Deze heeft men later weg gelaten omdat het te veel electriciteit (lees brandstof) kost. Daardoor zou die niet meer belastingvrij zijn. Hoogswaarschijnlijk zal dat weer gemonteerd worden als er belasting betaalt moet gaan worden. Dus op model 2014 denk ik. Maar daar zijn wij nu niet mee geholpen.
We zijn niet de enige die klaagt over het slecht warm worden van de GL bij lage buiten temperaturen.

Klopt, zo als zoveel onderdelen in de GL zijn weggelaten, om op gewicht, uitstoot e.d. te korten.
Ondertussen zijn deze onderdelen wel gewoon bestelbaar bij de dealers, maar mogen ze niet op kenteken worden vermeld. Anders zegt inderdaad de belastingsdient: 'Ken ik effuh fanguh?'
 

turboturbo

Forumguru
zou weleens niet zo verstandig kunnen zijn
Loop je dan niet het risico dat je ondanks de lage buiten temperatuur je motor warm loopt ? Want in die afdekking zitten geen schuifjes die eventueel open kunt zetten.
Ik denk niet dat het een probleem oplevert. Maar je kunt het testen; ga maar op een relatief warme dag, na een lange(re) rit eens luisteren of de koelvinnen aan slaan. En hoelang ze dan aan blijven (te lang of niet meer uit gaan, lijkt me dan inderdaad niet wenselijk) Bijv. als je voor een stoplicht staat te wachten, of als je het dan niet kunt horen ergens op een parkeerplaats.

Bij mij ging op een warme dag 28ºC de koelvin pas aan zodra ik de airco aan zette, eerder niet. En zodra ik de airco weer uitzette, sloegen de koelvinnen weer af. Dus bij mij zit dat wel snor (heb overigens maar 1 cover, voor de Fabia 1 is er geen 'onderkantje')

En er zit genoeg ruimte tussen de bumper(s) en de eigenlijke radiateur(en), waar genoeg luchtcirculatie plaats kan vinden / genoeg lucht vanonder de bumper aangezogen kan worden.

Wat mij overigens opvalt is als je wacht met de kachel aanzetten: de aanjager uit laten + de temp. knop / thermostaatknop dicht (airco ook uit) dat de motor eerder warm is. Althans, de koelvloeistof dan, hea...
Vanmorgen (koude start) even geprobeerd met een ritje van 8 km met maar max 60 km/u, dus de motor wordt met die snelheid niet gauw warm. Binnen 5 minuten stond de naald van het koelvloeistof in het midden. Ik zette meteen daarop de kachel aan en de aanjager op 2; zakt de naald weer uit het midden, weer terug naar 1/4e. Dat de kachel warmte van de motor onttrekt, wist ik wel. Maar het scheelt dus ook nogal hoeveel warmte je aan het begin van de (koude) rit 'afpakt' van de motor.
 
Kort stukje over de montage. Ik heb nu ongeveer 5mm langere boutjes gebruikt en dan zijn de veel makkelijker te monteren. De breuk die ik had omdat de klemmen achter de grille gedrukt moesten worden heb ik gelijmd met seconde lijm. En omdat het er toch al niet meer uit ziet heb ik het geheel in steenslag blauw gespoten. Het ziet er niet uit maar hij is zeker eerder warm.
 

EdK

Forumguru
jullie hebben het wel over die belachlijk hoge verzendkosten , maar nederland is relatief goedkoop met zijn postverzendingen
En zou dus zomaar kunnen wezen dat het tsjechische poststelsel gewoon veel duurder is dan bij ons en vandaar dat we ons rot schrikken
 

Canon-Eye

Forumguru
Het duurt onder de huidige omstandigheden (rond de +3 tot +5 gr.C) toch wel een km of 10, 12 voordat de olietemperatuur (maxidot) boven de 90 graden komt, en dat is best lang.
Maar het is nog niet écht koud geweest, dus ik kijk het nog maar even aan. Vind het ook eigenlijk geen gezicht...
 

Skoody Boo

Actief lid
Eens, het is inderdaad geen gezicht.

Als ik jouw verhaal over olietemperatuur vergelijk met wat ik daarover aan andere verhalen heb gelezen, dan gaatie vlot omhoog bij jou.
 

turboturbo

Forumguru
Voor degenen die het geen gezicht vinden (tja, smaken verschillen nu eenmaal) zou een cover voor aan de binnenzijde van de 'tanden' of grille het mooist zijn. Ik weet alleen niet of er zoiets verkrijgbaar is op de markt. Denk dat je het dan zelf zou moeten maken.... Ga je toch wel een beetje denken: 'I mean - how hard can it be?!' :grin:

Edit: het is hier al genoemd, maar sinds kort zijn ook voor de Fabia II facelift (vanaf modeljaar '10 > ) boven en onder covers verkrijgbaar.

f2f-fbgcvr.jpg
 
Heb er gisteren ook een voor de greenline besteld bij laudorshop! Nu al onderweg :D
Heb BTW wel de bovenste genomen..
 

Peter_Octavia

Forumguru
Mijn ondergril is vandaag ook binnen gekomen en hij zit er ook al op.

De bevestiging is hetzelfde als de bovengrill. Niet geweldig dus, maar het zit wel.
Je kunt er vanaf de achterzijde nu niet bij dus het was een beetje prutsen voordat de klemmetjes goed zaten.
 

Bijlagen

  • Wintergrillen.JPG
    Wintergrillen.JPG
    193,7 KB · Weergaven: 114

turboturbo

Forumguru
@Peter_Octavia, jij bent denk ik de eerste hier die een onder én bovendeel aan heeft gedurfd. Jij hebt een diesel, zie ik. Ben benieuwd naar je ervaringen tzt.
 
Bovenaan Onderaan