Het grote VAG #Dieselgate topic

yves1966

Forumguru
Een woordvoerder van Skoda bevestigde dat de modellen Fabia, Roomster, Octavia en Superb tussen 2009 tot 2013 gedeeltelijk uitgerust werden met de betrokken dieselmotor. Het zou echter meestal over de 2.0 TDI gaan. Benieuwd of mijn 1.6 TDI superb van april 2013 ook betrokken is. Het zou volgens mij logisch zijn dat ze de greenlines zeker prijs hebben om de norm laag te houden. Nu afwachten of we effectief bericht zullen krijgen van dieteren in belgie zoals ze beloofd hebben.
 

laagvlieger

Forumguru
Een woordvoerder van Skoda bevestigde dat de modellen Fabia, Roomster, Octavia en Superb tussen 2009 tot 2013 gedeeltelijk uitgerust werden met de betrokken dieselmotor. Het zou echter meestal over de 2.0 TDI gaan. Benieuwd of mijn 1.6 TDI superb van april 2013 ook betrokken is. Het zou volgens mij logisch zijn dat ze de greenlines zeker prijs hebben om de norm laag te houden. Nu afwachten of we effectief bericht zullen krijgen van dieteren in belgie zoals ze beloofd hebben.

Ik kreeg zowat meteen bericht van D'Ieteren op mijn vraag, maar veel informatie hebben ze nog niet ...


Geachte heer,

Uw e-mail genoot onze volle aandacht.

Wij begrijpen uw teleurstelling in verband met de huidige situatie en wij betreuren deze enorm. Algemeen zouden wij u graag doorverwijzen naar de officiële persmededeling van D’Ieteren hier in bijlage.

De Volkswagen-groep heeft bevestigd dat er enkel eventuele onregelmatigheden vastgesteld worden bij motoren van het type EA 189 – dit zijn motoren met emissienorm Euro 5. De nieuwe generatie van dieselmotoren (Euro 6), die op dit moment verkocht worden zijn volledig conform aan de wettelijke en milieunormen.

Het kan dus dat een 1.2 TDI motor van het type EA189 betrokken is maar wij beschikken momenteel helaas niet over voldoende informatie vanwege de Groep Volkswagen om hieromtrent een sluitend antwoord te geven. Wij hebben momenteel permanent contact met de Groep Volkswagen en zullen van zodra er meer gedetailleerde informatie beschikbaar is onze klanten op de hoogte houden.

Wij hopen u met deze informatie van dienst te zijn geweest en blijven alles in het werk stellen, samen met onze concessiehouders, om uw vertrouwen en loyaliteit te verdienen.

Vriendelijke groeten,


D’Ieteren Customer Care
 

Wallieweb

Actief lid
In België liep er enkele jaren geleden een actie dat je 10% korting kreeg op de factuurprijs.
Mijn ouders hebben zo een Golf 1.6 TDI (bluemotion) gekocht, destijds werden deze ecowagens serieus gepromoot waarbij ze +/- 2000 euro subsidie hebben gekregen. Het lijkt me niet onlogisch, aangezien dit uit de zak van de belastingbetaler kwam, dat dit wordt teruggeëist (bij VW). De verkoop werd hierdoor gestimuleerd. Leuk detail, destijds werden enkel dieselwagens gesponsord door de overheid :D Benzine viel door de mand omdat ze MEER CO2 zouden uitstoten... terwijl we eigenlijk allemaal weten dat benzine beter is voor het milieu...

Achja ik ben benieuwd hoe dit allemaal gaat uitdraaien, maar het is bedrog gigantisch ! In feite vreemd dat niemand eerder deze testen heeft ondernomen, nagenoeg iedereen op het forum weet dat je de vebruikscijfers met een kilo zout dient te nemen, dit dus ook voor de CO2 en andere uitstoten.

Wel even opmerken dat mijn oude VW Golf 4 (uit 2000) een normverbruik had tussen 5.2 en 5.6 liter EN JAWEL Wallie reed gemiddeld tussen 5.2 en 5.4 liter / km :dankje:
Ik heb het jaren uitgesteld op een nieuwe wagen te kopen, omdat het niet rendabel voor me was, echter met de recente gezinsuitbreiding ben ik toch overschakeld op een O3 combi (gisteren geleverd trouwens :thumbsup:) Een wagen op aardgas, hopelijk is deze WEL milieuvriendelijk :rockon:
 

Frank

Forumguru
Wat zou je denken dat ze daar aan willen doen dan?

Wel, de klacht is dat er zeuren bij een rollenbank test, en enkel dan bepaalde functies inschakelen. De "fix" is natuurlijk om die zaken permanent aan te zetten. Een softwarefix dus. Alleen zal VW dan allicht sommige onderdelen sneller moeten vervangen dan gedacht
 

Canon-Eye

Forumguru
Het lijkt me niet onlogisch, aangezien dit uit de zak van de belastingbetaler kwam, dat dit wordt teruggeëist (bij VW).
Geldt natuurlijk ook voor de Fabia Greenlines zoals de mijne - die werden verkocht met BPM 0-tarief. Scheelde toch een dikke 2000 euro als ik me goed herinner. Niet dat de mijne zo veel goedkoper was, ik had gewoon meer auto voor hetzelfde geld...
Buiten dat BPM-voordeel hebben we ook nog een aantal jaren wegenbelastingvrij gereden en voor de zakelijke rijders was er ook nog het bijtellingsvoordeel.

Kortom, ook de Staat der Nederlanden heeft alles bijeen wel een aardig bedragje te vorderen van VAG... :jaja:
 

tr7

Actief lid
Overheden hebben boter op hun hoofd als ze geld gaan eisen van VAG. Mogelijk betekent dit het einde van VAG en de prachtige merken. Terwijl dit een probleem is van ALLE fabrikanten, en middels de nauwe banden via de lobby ook van landelijke, Europese en Amerikaanse overheden.
Schoon ship maken zal uiteindelijk moeten, maar nu op hypocriete gronden zo'n belangrijke economische factor de nek om te draaien zou uitermate onverstandig zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
nauwe banden via de lobby
Die lobby is wel fanatiek ingezet door de autoindustrie, met als doel om te voorkomen dat normen en testmethodieken te streng zouden worden naar hun zin.

Overheden hebben in zoverre boter op hun hoofd, dat ze (te ver) met die lobby zijn meegegaan. Maar laten we nu niet oorzaak en gevolg gaan omwisselen...
 

yves1966

Forumguru
Ondertussen heeft een woordvoerder van Volkswagen laten weten dat het bedrijf aan een oplossing werkt. Die technische aanpassing zal de eigenaars niks kosten. De autobouwer geeft zichzelf enkele weken waarin maatregelen met een overeenkomstige tijdlijn zullen worden gepresenteerd.

Volkswagen denkt dat autohandelaars vanaf volgende week meer informatie zullen kunnen geven aan ongeruste klanten. Alle klanten zullen aangeschreven worden.

Hoe de softwarefout zal worden opgelost, zal afhankelijk van het merk met de bevoegde autoriteiten worden afgestemd. Dat kan een terugroepactie zijn, maar ook een servicebeurt.

Volkswagen neemt sowieso de kosten voor zijn rekening. De woordvoerder geeft toe dat het kostenplaatje hoog zal oplopen.
 

tr7

Actief lid
Maar laten we nu niet oorzaak en gevolg gaan omwisselen...
Ik zou het naïef vinden om overheden als willoos tan aanzien van lobbies te zien. Bovendien staat tegenover de lobby van de industrie een eveneens geoliede milieu-lobby-machine. Overheden staan alle middelen ter beschikking om onderzoek te doen en zich (onafhankelijk) te laten informeren. Ik wil oorzaak en gevolg niet verwisselen - ze zijn hecht verbonden, misschien wel één.
 

Fean

Forumguru
En we horen niets van onze eigen belastingdienst...20% terwijl ze 25% hadden moeten krijgen? Jaren lang te weinig ontvangen.

Pon mag van mij ook een schop krijgen.. altijd gezeik met garantie en coulances.. van mij mag die rijke familie met z'n arrogante "monopolistische" trekjes ook bloeden. Laat ze dat gat van 5% maar opvullen, geld hebben ze daar genoeg.
 

sitechris

Donateur
Een positieve ontwikkeling zou zijn dat de VW importeur PON nu ook eens klantvriendelijker gaat worden. Voorheen was het niet nodig, ze verkochten toch wel genoeg auto's.
 

Rallye

Forumguru
En we horen niets van onze eigen belastingdienst...20% terwijl ze 25% hadden moeten krijgen? Jaren lang te weinig ontvangen.

Mag ik zeggen dat ik het wel een erg slordige manier van discussiëren vindt dat niet alleen in bijdragen als hierboven maar ook in de pers CO2-uitstoot en NOx-uitstoot door elkaar worden becommentarieerd? Hoe kortzichtig ook: bijtelling is gerelateerd aan CO2-uitstoot, de software die nu onder vuur ligt zag op NOx-uitstoot (onder VS-testcondities).

Ook in de pers wordt steeds verwezen naar afwijkende reële verbruikscijfers. Dat werkelijk verbruik en testverbruik/CO2-uitstoot niets met elkaar te maken hebben ligt aan de manier waarop (legaal) de voorwaarden voor de verbruikstest worden bepaald. Niet aan "foute" (mogelijk illegale) software.

Vage NGO's als Transport&Environment gebruiken de VAG-dieseldiscussie graag om hun CO2-meningen voor het voetlicht te brengen, zie bijvoorbeeld http://www.transportenvironment.org/publications/vw’s-cheating-just-tip-iceberg
 
Laatst bewerkt:

Wouter1

Forumguru
Het komt er dus op neer dat de auto's met EA 189 motoren mogelijk ten onrechte een Euro 5 milieuclassificatie gekregen hebben...
De auto voldoet dan dus niet aan de specs waarvoor deze is verkocht/gekocht.:(

Nu is de grote vraag wat gaat men hier aandoen???
En wat kan men hier aan doen?
Persoonlijk zit ik niet te wachten op een software update waarmee de Euro 5 norm wel gehaald kan worden, omdat ik bang ben dat dit ten koste gaat van de prestaties, brandstofverbruik en mogelijk meer interne vervuiling en EGR problematiek... Dan voldoet de auto dus ook niet meer aan de specs waarvoor deze is verkocht/gekocht.
 

turboturbo

Forumguru
Kom maar even langs de dealer met uw bluemotion - greenline. Dan krijgt u van ons gratis een software update van 75pk naar 60.... :D

Ik zou idd lekker thuis blijven. Mijn oudere iPhone draait ook bewust niet op de laatste iOS versie.... (Wordt ie maar langzaam van :) )
 
Bovenaan Onderaan