Het grote VAG #Dieselgate topic

Pollewop

Forumguru
Als er echt massaal, dus ook door andere fabrikanten, is gemanipuleerd bij de toelating op basis van de emissiegetallen, en als er veel hoger emissies worden gemeten in de praktijk, dan voorzie ik dat het binnenkort, binnen een jaar of vijf, afgelopen is met Diesel als brandstof voor personenauto's.
"De politiek" zal een daad willen stellen, en beginnen met het verbannen van Diesel auto's uit stadscentra, gevolgd door het verbieden van dieselauto's in nog veel meer gebieden (bebouwde kom).
Hierdoor worden Dieselauto's vrijwel onbruikbaar, waardoor de Dieselmarkt totaal instort.

Ik verwacht dat iedereen die een dieselauto heeft, waaronder ikzelf, vast kan beginnen met versneld afschrijven naar "nul" binnen vijf jaar... (Als het echt tegen zit...)
:pieker:
 

Blackokkie2

Forumguru
De sticker zegt toch de waarheid?

6981c0af6f8a8a2e87397706cc5fb32e.gif
 

Berry1912

Forumguru
Als iedereen met die 'vieze' diesels nou 1x per jaar dat ding één dag niet gebruiken kan je de extra uitstoot ook wegschrijven in het totaal.

:pieker:
 

Bakkertje

Forumguru
Ik denk dat deze week het begin van het einde betekent voor de ondergang van de fossiele brandstof wagens, denk dat we heel versneld veel alternatieve brandstofwagens gaan zien op de markt, of ze effectief zo milieuvriendelijk gaan zijn en betaalbaar blijft natuurlijk de grote vraag. Het zal terug de consument zijn die finaal de dupe zal zijn in deze ganse zaak.

Inderdaad wij als consument zijn uiteindelijk de sjaak.
Qua fossiele brandstof weet ik het eerlijk gezegd niet zo. De olie concerns hebben dermate veel geld en macht dat ik denk dat, zolang er olie in de grond zit, we nog steeds fossiele brandstof blijven verstoken. Die lobby is volgens mij nog steeds krachtiger (lees heeft meer geld) dan de milieu tegenhangers.

Voor de VAG (omgedoopt naar de Vieze Auto Groep) zal het betekenen dat ze aanpassingen moeten gaan doen, bijvoorbeeld door AdBlue technologie, die overigens al toegepast wordt bij de Euro 6 2.0 TDI (volgens mij de 190 pk variant). Mijn euro 6 1.6 TDI (met 120 trappelende ponnies) heeft een combineert normverbruik van 1 op 25 en ik doe er in de praktijk 1 op 22 mee. Dat is een gecombineerde rit van Nijmegen naar Apeldoorn (het traject dat ik vaak rijd) waarbij ik een stevig tempo rijd, dus maximale snelheid +10 km/uur op de klok en niet tussen de vrachtwagens ;)

Dat zegt natuurlijk niets over de Nox uitstoot, maar qua verbruik en CO2 uitstoot lijkt de praktijk voldoende overeen te komen met de synthetische test.

Ik denk dat het vooral bij de 14% bijtelling auto's scheef zal gaan, maar dat geldt evengoed (of eigenlijk nog veeeeel meer) voor alle plug-in auto's. 1 op 50 met een Mitsubishi baksteen op wielen, yeah right.. En juist op dergelijke auto is enorm veel subsidie verstrekt.

Waar ik me dan echt zorgen om maak is wat dit geintje allemaal gaat betekenen voor de Europese economie. Want volgens mij is Duitsland toch één van de belangrijkste economische motoren van de EU. De beurswaarde is al behoorlijk ingestort, verkoop van auto's in de USA kunnen ze voorlopig wel vergeten en in het is nog maar afwachten wat de VAG boven het hoofd hangt in Europa, want ook daar zullen ze nu geld ruiken..
 

sitechris

Donateur
Waait vanzelf wel weer over. Nu maken de Jesse Klavers van deze wereld even een hoop poeha, maar als dit eenmaal is overgewaaid (kan wel even gaan duren) gaat iedereen weer over tot de orde van de dag.
 

tr7

Actief lid
Ik denk dat het vooral bij de 14% bijtelling auto's scheef zal gaan, maar dat geldt evengoed (of eigenlijk nog veeeeel meer) voor alle plug-in auto's. 1 op 50 met een Mitsubishi baksteen op wielen, yeah right.. En juist op dergelijke auto is enorm veel subsidie verstrekt.

Precies dit! De echte misdaad zit in de belastingfraude die met deze groep auto's is gepleegd. En dat mag de overheid zich misschien nog wel meer aantrekken dan de fabrikanten zelf. Misschien dat er ooit nog iets wordt rechtgezet in het officiële verhaal rondom de Volvo V60 D6 AWD en de Mitsubishi Outlander PHeV.

Eigenlijk geldt zoiets natuurlijk ook voor de Tesla. De energie waar deze op rijdt moet ergens vandaan komen. En het blijft een superzware (accu's!) performance-auto.
 

laagvlieger

Forumguru
Dit staat hier in de krant vandaag:


Het dieselschandaal bij Volkswagen laat zich mogelijk ook in ons land hard voelen. "500.000 Belgische wagens zijn verdacht", zo heeft Economieminister Kris Peeters (CD&V) onthuld. Het gaat om bijna 50 procent van de auto's met een VW-motor.


"In totaal rijden in België 500.000 wagens rond met het dieselmotortype waarbij de manipulatie mogelijk was (EA189, nvdr.)", zegt de vicepremier. Het gaat om auto's van de merken Volkswagen, Audi, Skoda en Seat.

"Hoeveel er daarvan effectief uitgerust zijn met de bewuste software, is nog niet duidelijk. Ik heb Volkswagen gevraagd om snel opheldering te verschaffen over de auto's en de tegemoetkomingen die ze plannen. De FOD Economie maakt ondertussen een juridische analyse. Zodra inbreuken bewezen zijn, zal de Inspectie optreden", zegt Peeters.

bron: hln.be


Stel dat die half miljoen wagens ook effectief zo'n software aan boord hebben, dan klopt er niks van die 11 miljoen wereldwijd, eerder een meervoud van dat!
 

tr7

Actief lid
De gekte slaat toe: wel levering en verkoop stilleggen, maar reeds afgeleverde auto's ongemoeid laten.
 

Bijlagen

  • Screen Shot 2015-09-26 at 10.02.29.png
    Screen Shot 2015-09-26 at 10.02.29.png
    184,7 KB · Weergaven: 55

Bakkertje

Forumguru
Je zou maar een S3 in bestelling hebben. Wordt ie nog geleverd? Houd je recht op verminderde bijtelling? Spannende tijden lijkt me..
 
Laatst bewerkt:

Blackokkie2

Forumguru
GM zal er in Amerika wel weer achter zitten, dat merk probeert alle andere merken kapot te maken, gelukkig vallen ze zelf nu ook door de mand met opel.
 

laagvlieger

Forumguru
Ik ben trouwens even aan het snuffelen geweest op de online databases van autogids en autoweek. Valt me op dat alle Skoda modellen met 1.6 TDI in 2015 een modificatie hebben gehad waardoor het normverbruik omhoog is gegaan.

Enkele voorbeelden:

Octavia Greenline 2013: 3,2l/100km
Octavia Greenline 2015: 3,5l/100km

Rapid 1.6 TDI 2013: 3,9l/100km
Rapid 1.6 TDI 2015: 4,2l/100km


Vreemd toch?
 
Bovenaan Onderaan