Het grote VAG #Dieselgate topic

yves1966

Forumguru
Een vraagje voor de techneuten onder ons: De controle op uitlaatemissies op de jaarlijkse autokeuring moet dit toch ook zien, of werkt de software dan? En wat met nieuwe software die de wagen niet meer door de keuring krijgt?
 

turboturbo

Forumguru
Ik meen begrepen te hebben dat dat alleen gebeurt bij auto's die geen mogelijkheid hebben om uitgelezen te worden. En/of wanneer er twijfels zijn (bijv het MIL lampje brandt of de uitgelezen waarden door de ecu zijn niet goed
Nogmaals: ik heb dit her en der gelezen maar put niet uit eigen kennis.

EDIT: ik vind op internet nochtans de volgende instructie dus ik denk dat ik abuis was!
  • Bij benzine motoren wordt de uitstoot van CO2 gemeten en de zogenaamde 4-gas-test. Tijdens deze test wordt de meting verricht met stationair draaiende motor en bij een verhoogt toerental. Bij de APK keuring wordt gekeken naar de verhouding tussen verschillende uitlaatgassen. Deze wordt uitgedrukt in de Lambda-waarde en moet tussen de 0,97 en 1,03 zijn.
Bron: http://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuring/apk-keuringseisen-voor-uitlaat-en-uitlaatgassen/

Ik was o.a. door dit soort topics in de war gebracht: http://www.amtgarageforum.nl/vraag-omtrend-nieuwe-regelgeving-apk-eobd-33283.html
 
Laatst bewerkt:

laagvlieger

Forumguru
Volgens de Belgische importeur is nu ook officiëel de 1.2 TDI verdacht. En dit maakt het voor VW alleen maar erger.

"De onregelmatigheden betreffen bepaalde voertuigen van de Volkswagen-groep, uitgerust met een dieselmotor van het type EA 189 (Euro 5-norm) en met een cilinderinhoud van 1,2 l, 1,6 l en 2,0 l, van de merken Volkswagen, Volkswagen Bedrijfsvoertuigen, Audi, SEAT en Skoda. Enkel de Volkswagen-groep is in staat om de betrokken voertuigen in België te identificeren. Zodra wij daarover van de groep exacte informatie ontvangen, zullen we contact opnemen met elke betrokken klant. De Volkswagen-groep heeft inmiddels reeds bevestigd dat de nieuwe generatie van zijn dieselmotoren (Euro 6) volledig conform is aan de wettelijke en milieunormen."

bron: D'Ieteren Costumer Care
 

Spoetnik

Forumguru
Gaan we toch zo rijden. Even tellen , emissie van 1 wagen, delen door 2. Nah doe er dan nog maar 1 bovenop om de uitstootnorm te halen.

00cea269_Porsche_op_een_porsche_jpg.jpg



 
Laatst bewerkt:

plaza

Forumguru
Waarschijnlijk komt er morgen meer duidelijkheid over welke modellen van Skoda behoren tot de
1.200.000 skoda's die de foute software hebben , dat worden nog spannende uren voor PON.
Zie NU.NL voor meer updates. ( zie ook op economie gedeelte NU.nl )
 
Bovenaan Onderaan