Het grote VAG #Dieselgate topic

peterrapid

Forumguru
@ElScorpione je neemt mij de woorden uit de mond zat er net ook aan te denken maar een tuner gaat niet voor constante snelheid maar topvermogen in een bepaalde versnelling, dus verschillende belasting.
 

Captain Hook

Forumguru
Één ding moet ik wel toegeven:
Best wel slim en clever bedacht van de heren duitse ingenieurs om het zo lang en zo goed verstopt te houden; deze software truukendoos.

Maar wat wij (= de argeloze consument) natuurlijk al lang weten; dat hele marketinggeblaat over zuinig zus en zo, en goed voor het milieu dit en dat, is allemaal klinkklare onzin. :shutup::koffie:

BTW (?) De titel van dit topic "... zeuren bij emissietesten" is dat belgisch ofzo? Betekent 'zeuren' dan liegen in gewoon Nederlands? :arghh:
 

s-line

Forumguru
Het hele VAG-concern opdoeken! Allemaal leugenaars daar!:D;)
Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken, ook met bijv. lease maatschappijen. Ik denk dat dit toch best wel gevolgen gaat hebben.
 

peterrapid

Forumguru
Betekent meer bedriegen dan liegen. Maar dat VAG al reeds zo een massabudget gereed maakt voorspeld niet veel goeds behalve massa updates op alle tdi's en toch ergens hardware die zal vervangen worden. Om nog maar te zwijgen over alle "verkeerdelijke belasting" die in het nadeel van de overheden is geïnd op een verkeerdelijke uitstoot. Gaan een paar zware rechtszaken van komen hoor. En eigenlijk als je het zo bekijkt kan ook de klant van VAG hier op ingaan want de constructeur heeft een auto geleverd die niet voldoet aan de opgegeven waarden ... Denk dat er al een paar advocaten hun tanden hier aan het inzetten zijn.
 

yesRS@

Forumguru
Het is niet alleen liegen, het is ook "stelen" van de belastingsbetaler. Je krijgt immers belastingskortingen op zuinige wagens...
Net daarom dat ik het vermeld, vroeger betaalde je voor zo een wagen meer dan 2500 euro biv dacht ik tegenover 267 nu (benzine).
 

Cordoba

Forumguru
Dju... hier wordt Skoda wel vermeld.
Ter info, hoe het 'bedrog' zou werken...
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150922_01880240

De reden dat eerst alleen over VW en Audi werd gesproken heeft maar één reden: de verkoopaantallen in de USA. Als ik het goed heb uit het hoofd, gaat het om:
  • VW Golf 2009-2015
  • VW Jetta 2009-2015
  • Audi A3 2009-2015
  • VW Passat 2013-2015
Doordat nu de software wereldwijd van deze truc lijkt voorzien, zijn er nu dus ook andere merken/modellen bij gekomen, maar dat is voor de USA niet van belang.
 

auriga

Forumguru
mij verbaast het niet.. de zware rechtervoet maakt ook veel verschil é. De Lupo is volgens mij nooit echt een lease-topper geweest :pieker: maar een GreenTech of GreenLine daarentegen wél. En als je, met alle respect voor iedereen en zonder te willen veralgemenen!, een tankkaart hebt.. dan rij je toch anders met een auto als dat je zelf elke druppel brandstof dient te betalen..

Ook met een tankkaart van de baas kun je een net gemiddeld verbruik halen (zelfs mett aanhanger) ImageUploadedByTapatalk1442947757.862792.jpg

Of denkt de auto dat ik bij de Amerikaanse overheid werkt
 
Ik heb zelf een Yeti 1600 diesel GREENLINE en ik voel mij nu toch serieus bezeikt hoor. Ik dacht een milieuvriendelijke wagen te kopen met vooruitstrevende techniek en ik was bereid om daarvoor best wel wat meer te betalen. BEZEIKT, geen ander woord voor!
 

Brightstar1981

Forumguru
Ik rij nu met een Seat Ibiza 1.2tdi... volgende aankoop is een Skoda Superb:cheer:
Moet ik mij persoonlijk zorgen maken over evntuele boetes ?
Ik ga er vanuit als consument dat ik achter ( in mijn geval nu nog Seat )een auto koop in goedertrouw van het merk.
Nu gaat er op verschillende mediabronnen het gerucht de ronde dat ook de eigenaars een boete kunnen krijgen ???
Graag jullie feedback of mening. thanks
 

Frank

Forumguru
Lijkt me niet, jij koopt met bepaalde goedkeuring en meetresultaten. Dat de constructeur "gezeurd" (vals gespeeld voor de Noorderlingen), is niet jouw probleem. Het kan wel dat de software update verplicht zou kunnen worden
 

peterrapid

Forumguru
@Brightstar1981 boetes kunnen enkel aan de constructeur gegeven worden omdat het hier gaat over misinformatie (nogmaals het gaat voorlopig over de 2.0tdi's en niet de 1.6tdi's) dus is het aan VAG de auto in deze staat terug te zetten zoals ze zijn gehomologeerd door de verschillende overheidsinstellingen. De eindgebruiker kan niet hiervoor verantwoordelijk worden gezet daar het gaat over een 'constructeursfout' of bedriegerij hoe je het ook wil noemen. Dus het is nu het ogenblik om te kopen hoor, misschien krijg je een bonuskorting omwille van slechte publiciteit :D en heb je nog de goede motor (die wel wat extra vervuild) maar weinig problemen geeft met eco-problemen.
 

peterrapid

Forumguru
Weet niet of het zo simpel is hoor @auriga als klant kan je wel alle eventuele problemen die na de eco-castratie gebeuren zoals EGR, roetfilter enz dan wel makkelijker verwijten aan die eco-castratie dus voldoet het aangekochte goed niet aan hetgeen de klant dacht te kopen ... Zit hier geen advocaat op het forum die wat meer duidelijkheid hier kan in scheppen ? Of moet ik op het Audi-forum eens gaan zoeken :deuk:
 

peterrapid

Forumguru
Na wat opzoekwerk toch wel iets interessants gevonden op autoblog.nl en amerikaanse sites : In Amerika zijn alle dieselmotoren uitgerust met AD BLUE die dus helpt om de NOx uitstoot te verminderen in tegenstelling tot Europa, omdat de wetgeving daar zegt dat een Diesel nooit meer mag uitstoten of een vergelijkbare benzinewagen. Dus VW heeft dit algoritme erin gestoken om bij testmodus x-aantal meer Ad Blue in te spuiten of bij normale modus om een gereduceerd AdBlue verbruik te verkrijgen zodat enkel tussen service-beurten AdBlue zou moeten bijgevuld worden omdat dit door de Amerikaanse klanten als te vermoeiend en ingewikkeld wordt ervaren. Wetgeving in Europa is veel minder streng op uitstoot NOx tov Amerika dus normaal gezien zouden er in Europa geen problemen zijn aangaande homologaties. Wat verder nog opvalt is dat de andere Europese fabrikanten ook met argusogen worden bekeken hoor. Nieuwe uitspraak is dus : dieselgate schandaal :deuk:
Dus daar gaat mijn rechtszaakje om een nieuwe eco-friendly RS te krijgen :maakmegek::deuk:
 

tr7

Actief lid
Het betreft de EA189 TDi motor. Eens zien in welke modellen deze motor goorkomt...
 

3deskoda?

Senior Member
Het betreft de EA189 TDi motor. Eens zien in welke modellen deze motor goorkomt...
Volgens info op het net zouden dit dedieselmotoren 1.6 en 2.0 zijn die gemaakt zijn volgens de Euro5-norm. Indertijd deden inderdaad geruchten de ronde dat Volkswagen problemen had om de Euro4-motoren te upgraden naar Euro5. Toen al werd gesteld dat de Euro5-motoren wel heel snel zijn ontwikkeld geworden.
 
Bovenaan Onderaan