Het grote VAG #Dieselgate topic

EdK

Forumguru
Daarom zal het straks met een grote sisser aflopen......
Heren niet meer doen en jullie zijn nu toch genoeg marktaandeel kwijt dus dat is jullie straf...

Ohh wacht even mijn rekeningnummer is 4492273 wil daar verder niets mee zeggen hoor, het is maar dat je het weet....:pieker::cheers:
 

turboturbo

Forumguru
Ach laat ze daar in de USa ook eens de prius en dat soort van lijken testen.........
Nochtans lees ik over de Prius dat die in de praktijk vrij dicht bij de fabrieksopgave komt (veel onzuiniger dan 1:20 wordt lastig, wat helemaal niet slecht is voor zo een middenklasser op benzine)
 

Cordoba

Forumguru
Destijds had je de Lupo die een zogenaamde 3-liter auto was. Die 3 liter slaat niet op de motorinhoud maar op het brandstofverbruik over 100 km.
 

Cordoba

Forumguru
Daarom zal het straks met een grote sisser aflopen......
Heren niet meer doen en jullie zijn nu toch genoeg marktaandeel kwijt dus dat is jullie straf...

Ohh wacht even mijn rekeningnummer is 4492273 wil daar verder niets mee zeggen hoor, het is maar dat je het weet....:pieker::cheers:

Moet je wel je volledige IBAN geven @EdK :D
 

yesRS@

Forumguru
Best dat de constructeurs eigenlijk een beetje liegen, er zouden in vlaanderen een pak minder RS'en en dergelijken rondrijden:D.
Heb de indruk dat den Amerikaan tegenwoordig overal een stok in het hoenderhok moet gooien als ze er 1 passeren.
Misschien kunnen we de talrijke Dodge Ram's met hun Hemi "small block" die tegenwoordig zo talrijk over de Vlaamse wegen zwalpt aan een nader onderzoek onderwerpen.:sleep:
 

Frank

Forumguru
Het is niet alleen liegen, het is ook "stelen" van de belastingsbetaler. Je krijgt immers belastingskortingen op zuinige wagens...
 

Frank

Forumguru
Oh een een tesla loopt vrij dicht tegen normverbruik als je rustig rijdt. Een Amerikaanse Passat TDI absoluut niet. Dus het is niet alleen de onrealistische testcyclus...
 

turboturbo

Forumguru
Destijds had je de Lupo die een zogenaamde 3-liter auto was.
en ook van deze auto lees ik terug dat een praktijk verbruik van 1:25 ~ 1:30 gewoon haalbaar is (3L forum, autoweek verbruikmonitor, spritmonitor)

Wederom een voorbeeld van een spaarauto die (relatief) dicht bij de fabrieks opgave komt, itt de huidige generaties Greenline en -tech motoren die m.i. in de praktijk een veel groter 'gat' vertonen tussen fabrieksopgave en praktijkverbruik...

Edit: grappige anekdote rond de uitgelekte ontwerpplannen van de 3L Lupo zou zijn dat toen PSA hoorde van deze '3 liter lupo' ze het spaansbenauwd kregen bij het idee van een rete-snelle Lupo, dat ze spontaan een Twingo met 3 liter motor hebben ontwikkeld (volgens Top Gear als ik me niet vergis, dus weet niet of dit waar is) terwijl achteraf bleek dat die '3L' op het verbruik sloeg (Ø 3L/100km) :)
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Wederom een voorbeeld van een spaarauto die (relatief) dicht bij de fabrieks opgave komt, itt de huidige generaties Greenline en -tech motoren die m.i. in de praktijk een veel groter 'gat' vertonen tussen fabrieksopgave en praktijkverbruik...
mij verbaast het niet.. de zware rechtervoet maakt ook veel verschil é. De Lupo is volgens mij nooit echt een lease-topper geweest :pieker: maar een GreenTech of GreenLine daarentegen wél. En als je, met alle respect voor iedereen en zonder te willen veralgemenen!, een tankkaart hebt.. dan rij je toch anders met een auto als dat je zelf elke druppel brandstof dient te betalen.. Terwijl iemand die doelbewust een 3L-Lupo koopt er wsl ook zelf bijzonder zuinig mee WIL rijden, toch? :)
 

turboturbo

Forumguru
Dat effect zal zeker invloed hebben, @Joske . Er zijn er (meest waarschijnlijk particulieren) die wel dicht bij de 1:27 komen met hun 1.2TDI Greenline, rekening houdende met de techniek en zware voet.

Verder werd de 3L meest waarschijnlijk uitsluitend door hyper milers / hobbyisten gekocht. Daar de meerprijs van dit model tov een gewone 1.4TDI versie niet mals was! Je kocht er dus bewust één als adept van deze techniek.

Tot slot was de 3L in al z'n DNA gemaakt om zuinig te rijden (speciale aluminium/magnesium onderdelen etc) en dat is bij de huidige generatie Greenline en -tech wagens volgens mij veel minder het geval. Beetje verlaagd, kleine/smalle wielen, geknepen motorvermogen, langere overbrenging (voornamelijk zaken die van invloed zijn op de 'meet cyclus'?) en daarmee heb je het wel gehad.
 

Bakkertje

Forumguru
Oh een een tesla loopt vrij dicht tegen normverbruik als je rustig rijdt. Een Amerikaanse Passat TDI absoluut niet. Dus het is niet alleen de onrealistische testcyclus...

Het lijkt me niet echt zinvol om een elektrische auto nu te gaan vergelijken met een Diesel aangedreven auto. Dat zijn echt 2 totaal verschillende aandrijftechnieken.
Ik ga niet zeggen dat ik met mijn auto de beloofde 1 op 25 rijd, maar op een rit van Nijmegen naar Apeldoorn inclusief behoorlijk wat file rijd ik 1 op 22. Dat komt wat mij betreft dicht genoeg in de buurt. En dan rijd ik max snelheid + 10% op de klok en met bandenspanning tussen max en comfort. Vanavond ga ik weer huiswaarts ik zal eens kijken of ik de rit met 1 op 25 kan volbrengen ;)

Overigens weet ik niet of een Amerikaanse TDI nu echt afwijkt (motorisch dan) van de Europese variant?
Volgens de Amerikaanse website van VW zou de Passat met 150 pk 2 liter TDI op de snelweg 1 op 18 rijden, nou dat lijkt me echt een eitje. Het artikel heeft het trouwens over de Nox uitstoot, ik weet niet in hoeverre dat in relatie staat tot het verbruik.
 
Laatst bewerkt:

Ericw

Forumguru
Waarom zouden we een diesel motor niet vergelijken met een electrisch aangedreven auto?
Waar het tenslotte om gaat is de totale mileu belasting per km, waarbij de vorm van aandrijving dus juist niet uitmaakt.
Ook een electrisch aangedreven auto heeft uitstoot, wellicht niet ter plaatse (alhoewel hij ook gewoon fijnstof produceert door de remmen en banden....) maar er wordt nog al wat CO2 uitgestoten per geproduceerde KWh door de central.......
 

Bakkertje

Forumguru
Het gaat hier over een claim van de Amerikaanse overheid richting VW over het verbruik (de uitstoot) van VAG auto's. In die discussie heeft het weinig zin om ook naar een Tesla te kijken.

En ja voor de totale vervuiling zou je ook naar een Tesla moeten kijken, maar daar gaat het hier niet over. Overigens ben ik dan ook wel benieuwd hoe het er onderaan de streep uitziet, inclusief productie en afvoeren van bijvoorbeeld zo'n batterijen pakket. Maar goed dat is een andere discussie.
 

Ericw

Forumguru
Eens @Bakkertje :D
Als ik het allemaal goed heb begrepen gaat het is de states met name om de uitstoot van NOx en niet zozeer om het werkelijke verbruik. Denk dat er iets met oa de EGR klep gedaan wordt tijdens de test om zodoende die uistoot zo laag mogelijk te krijgen.
Maar zoals we allemaal al wel weten komt het terugvoeren van uitlaatgassen het verbruik niet ten goede............
 

peterrapid

Forumguru
Dus er komt een zware update op alle CR2.0tdi motoren ? Ik mot die nie hebben die update :nono:
Maar denk dat er ook alarmfase afgeroepen is bij de andere merken hoor :pieker: zou bv Volvo D4 ook niet een beetje zeuren ?
 

ElScorpione

Forumguru
Ik heb net zitten lezen hoe die software een testrun herkend. Rollenbank (wielen draaien, maar auto staat stil), binnen dus geen contact met GPS etc. Dat komt dus overeen met een run bij een tuner. Hoe zit dat precies?
 
Bovenaan Onderaan