Het grote VAG #Dieselgate topic

Noord26

Forumguru
Vet! @Joske : Greentech/greenline denk ik op verkeken tijdens onze offerte..

Maar goed: nog steeds is dat geen 1:29 als normverbruik. Of dat nu lager is of hoger. 1:29 heeft alleen een 1.2tdi als normverbruik gehad. Dat getal viel mij meteen op, omdat wij die zelf ook hebben gereeden. En idd in de praktijk was dat altijd rond 1:19 of 1:20. ;)

Waarom verbruiken auto's zoveel meer als normverbruik eigenlijk? Vandaag weer een rustig ritje gedaan en de BC gaf bij terugkomst 1:15,4 aan. Normverbruik is 1:13,3. Dat is gewoon nog een aardig stukje zuiniger dus.
 

Joske

Forumguru
Waarom verbruiken auto's zoveel meer als normverbruik eigenlijk?
oh daar weet ik alles van :D

moet je maar eens op mijn Spritmonitor klikken... ik wijk 32% af van het opgegeven normverbruik.... :deuk: en ik rij echt wel op een normale manier met mijn auto hoor.
 

Tafkah

Forumguru
Vandaag A'dam op en neer (30 km enkele reis, geen file)..1:22 heen, 1:24 terug... Niet slecht voor een SII....
 

Noord26

Forumguru
oh daar weet ik alles van :D

moet je maar eens op mijn Spritmonitor klikken... ik wijk 32% af van het opgegeven normverbruik.... :deuk: en ik rij echt wel op een normale manier met mijn auto hoor.

Dat doen wij ook, maar waarom verbruikten wij dan bij de 1.2tdi 45-50% meer als opgegeven en bij de 1.8tsi exact gelijk aan het opgegeven verbruik? Auto's schelen maar enkele maanden qua kenteken/testcyclus.
 

Joske

Forumguru
Vandaag A'dam op en neer (30 km enkele reis, geen file)..1:22 heen, 1:24 terug... Niet slecht voor een SII....
althans de boordcomputer?

ik heb vandaag 99 km gereden, in 2 keer met tussenpoos van 4 uur. En de BC gaf een verbruik van 6,1 l/100... niet slecht voor een 1.4TSI ;)
 

Joske

Forumguru
Dat doen wij ook, maar waarom verbruikten wij dan bij de 1.2tdi 45-50% meer als opgegeven
omdat je daar pedal to the metal reed om toch maar iets of wat vooruit te geraken natuurlijk! :deuk:
en bij je S2 heb je bij 10% pedaalstand al het gevoel dat je tenminste vooruit gaat ;)
 

Tafkah

Forumguru
althans de boordcomputer?

ik heb vandaag 99 km gereden, in 2 keer met tussenpoos van 4 uur. En de BC gaf een verbruik van 6,1 l/100... niet slecht voor een 1.4TSI ;)

Yep.. Aldus boordcomputer. Keurig aan de snelheid gehouden.. Geen rare dingen gedaan.
Mijn SII 1.4 TSI kon ik op 1:15 krijgen (wind en zon in de rug..)...
 

Joske

Forumguru
vooral de wind in de rug denk ik :laugh:

5,2l/100km heb ik mijn O3 ook al eens gereden, afgelopen week nog, op een ritje van 22 km. Dan moet je écht wel niet zot doen, want anders komt dat echt niet op de BC te staan.
 

EdK

Forumguru
Ach je hebt beerputten en doofpotten, en die laatste is een stuk groter.......

Straks te betalen van de 16 miljard.................juist € 0,00 ...
 

peterrapid

Forumguru
VAG heeft net alle verkoop van dieselwagens in de VS stilgelegd ... dus er is wel effectief iets aan de hand met die testen en verborgen software.
 

Bakkertje

Forumguru
Voor de liefhebbers hieronder de officiële aanklacht:
http://www3.epa.gov/otaq/cert/documents/vw-nov-caa-09-18-15.pdf

In het stuk staat overigens dat VW toegegeven heeft dat er inderdaad gedetecteerd wordt of er een testprogramma afgedraaid wordt.

Ik ben wel heel benieuwd hoe dit af gaat lopen eerlijk gezegd. Het riekt in ieder geval naar bescherming van de eigen markt. Wel heel hypocriet trouwens, een Amerikaanse diesel (zie: http://www.greencarreports.com/news...very-2012-clean-diesel-car-on-sale-in-the-u-s) komt niet onder de 1 op 14.. En dan hebben we het over een entry level Chevrolet Cruze.

Met een VW TDI naast de deur zou ik trouwens best willen weten hoe ik die testcyclus kan doorlopen om het eens te toetsen.
 

peterrapid

Forumguru
Het is niet of VAG het beter doet of de Amerikanen maar gewoon ze hebben gelogen tov de overheidsinstanties en dan ook hun cliënten, eerlijk gezegd hier ook zou ik zogezegd met 4l moeten toekomen maar heb nog niet onder de 6l geweest nu ik wist dit al wanneer ik deze aankocht, Europeanen zijn meestal toch wat slimmer en minder goedgelovig tov de Amerikaan, in Europa aanvaarden ze het en nu in de VS zeggen ze stop, vind dit niet slecht dat ze eens voor blok gezet worden en hun verantwoordelijkheid moeten aanvaarden.
 

oco1979

Forumguru
Ik reken altijd een liter meer dan aangegeven.
Alles is afhankelijk hoe je met die wagen rijd en andere factoren.
Als je die reclame gegevens geloofd,ja sorry ben je toch goed gelovig.
Misleidende reclame mogen ze dan ook niet doen.
Amerikanen zijn ook master in overal en nogwat een rechtzaak aanspannen.
 

peterrapid

Forumguru
Ja Amerikanen zijn ofwel goedgelovig ofwel rechtszakengeil maar we zijn zeer streng voor wat betreft het eten wat er allemaal in zit en iedereen wil dat er correcte info op de verpakkingen staan ... datzelfde moet eigenlijk ook gelden voor de fabrikanten van wagens, uitpakken met opgegeven verbruik dat niemand kan halen is gewoon liegen en niet alleen VAG maar alle fabrikanten gaan hier in de fout. Spijtig dat VAG als voorbeeld wordt gebruikt maar het is niet anders en wees maar zeker dat de andere fabrikanten ook al onder het vergrootglas liggen hoor. Dit gaat eerst en vooral de Europese autofabrikanten wat centen kosten in Amerika.
 

EdK

Forumguru
Ach laat ze daar in de USa ook eens de prius en dat soort van lijken testen.........
Die gaan op één of andere wijze dan ook flink door de mand vallen

Maar goed de deksel van de doofpot gaat binnenkort weer wagenwijd open hoor......
 
Bovenaan Onderaan