Het grote Superb iV topic

Topic in 'Superb III' gestart door DommelBelgium, 07-10-2020.

  1. BertjeB

    BertjeB Senior Member

    Hey, deze had ik even over het hoofd gezien.
    En ik denk ook dat het de spijker op de kop is.
    elke dag dezelfde rit, onder dezelfde omstandigheden, en daarmee (ongeveer)dezelfde uitkomst, is an sich logisch. dat het een qua prognose vervolgens een lage range betreft kan dus gewoon komen doordat het een energie-intensief ritje betreft.
    Helaas ziet het er niet naar uit dat ik snelwegkilometers als benchmark kan gaan gebruiken aangezien ik die voorlopig zeer weinig ga maken.
     
    leon-cupra vindt dit leuk.

  2. ESL

    ESL Lid

    Even een vraag voor de mede iv eigenaren; ik mag af en toe graag de sport stand gebruiken omdat de auto dan tijdens het rijden actief de accu oplaadt die ik dan later weer kan gebruiken. Groot nadeel; de auto wordt dr zo stug van, wat ik zeker op de snelweg niet comfortabel vind. Gelukkig heeft de auto ook de mogelijkheid om handmatig een instelling te kiezen, maar ik kom er niet uit welke instellingen ik dan moet kiezen; kán dat überhaupt wel?

    Ik zou graag de sport instelling voor de motor gebruiken, maar de rij eigenschappen van de “normale” stand.
     
    BertjeB vindt dit leuk.
  3. Derooke

    Derooke Forumguru

    Je kan als je de knop van de rijmode indrukt kiezen voor individueel ofzoiets. Dan kan je je instellingen kiezen. Je moet dit wel telkens opnieuw doen . Maar om op te laden moet hij absoluut niet in sport staan. Je drukt dan 1 keer op e (naast je pook) dan kan je de hoogte van je batterij instellen. En laad je wagen bij tot daar
     
    BertjeB en Peter-036 vinden dit leuk.
  4. ESL

    ESL Lid

    Oh echt? Ik dacht dat dat betekende dat hij de batterij slechts ging óntladen tot daar! Ik ga dit proberen, dank!
     
  5. DaveW

    DaveW Forumguru

    Beiden. Het is gewoon een lijn waar ie naar toe werkt, zowel + als -.
     
    Derooke vindt dit leuk.
  6. DommelBelgium

    DommelBelgium Forumguru

    zo doe ik het ook ... een knop B/D aan het stuur zou op de iV trouwens niet misstaan (mss zelfs in plaats van de schakelpeddels aan het stuur ... of zou dat alsnog te programmeren zijn, bedenk ik me nu terwijl ik het typ ... ??)


    TIP¨: zet op de Digital Cockpit het scherm met de 'dubbele ronde tellers' op. Via de linkse teller kan je dan zien wat je motor doet (groen vs blauw), zowel bij D als bij B, zowel bij constante snelheid houden (via CC) als bij uitbollen (vlak en bergaf) als bij remmen (zacht remmen [regeneratie] en harder remmen [op de wielen]) ...

    't geeft dadelijk zo veel meer inzichten, voor wie daarin interesse heeft ... :-)
     
    Derooke vindt dit leuk.
  7. Vinny

    Vinny Senior Member

    dit weekend eens getest en er eens bij nagedacht.
    ipv uitbollen in D kan je ook je gas minderen zodat je toerenteller(of hoe noem je deze meter?) tussen blauw en groen.
    Zo verbruik je ook niet, en kan je blijven rijden in de B.
    ik vraag me ook af of het schakelen tussen D en B geen kwaad kan.
     
  8. philippe bakker

    philippe bakker Forumguru Donateur

    bij de mijne geeft hij dat aan in de modus eco assistentie. gelieve voet vd pedaal te houden. je kan nog kiezen enkel een melding of een Voice bericht of zoals ik kies geen melding. :)
     
  9. DommelBelgium

    DommelBelgium Forumguru

    12,5 kWh/100km : dat is me nog nooit gelukt ! Eén keertje onder de 14 geraakt (13,8) en steeds met 'fluelen rechter voetje' (en alle andere elektrische verbruikers af met uitzondering van radio + navigatie en laden telefoon).

    benieuwd dus hoe je dat dan weer doet ... ;)

    P.S. de verbruiksresultaten van de Enyaq - ik volg daar een FB-groep - zijn evenwel zeker niet slechter dan die van mijn Sup iV ...
     
  10. DaveW

    DaveW Forumguru

    wind mee of wind tegen maakt ook een verschil (net als bij gewoon brandstofverbruik)
     
  11. philippe bakker

    philippe bakker Forumguru Donateur

    En wat zit je dan aan gemiddelde electrisch verbruik samen met je benzine ?
     
  12. Bakkertje

    Bakkertje Forumguru

    Elektrisch doet mijn GTE 1 kWh op 5 km als je normaal rijd zonder verwarming (105 km per uur op de klok op de snelweg).
    Gecombineerd rijd ik 1 op 40 (op benzine) ongeveer. Maar dat komt doordat ik veel laad.
    Mijn werk (45) km haal ik net niet op de accu (mijn Passat heeft nog een 9,9 kWh accu)

    Accu status is 83% met 96 dkm ervaring (hoe de eerste eigenaar ermee omgegaan is weet ik niet)
     
  13. ESL

    ESL Lid

    Tja ik weet niet of het representatief is hoor, maar in dit stuk zat hooguit 60/65 km/u, dus niet snel! En ik heb wel echt geprobeerd zuinig te rijden om het vergelijkbaar te houden. Dus langzaam optrekken en veruit anticiperen en (bijna) geen rem gebruiken. Daarnaast lees ik dit natuurlijk van de boordcomputer af, maar geen idee of dat representatief is eigenlijk.

    Andere verbruikers stonden uit, maar met name de airco is een belangrijke gebruiker denk ik.
     
  14. philippe bakker

    philippe bakker Forumguru Donateur

    Een gemiddelde electro rit hier is rond de 20.
     
  15. BertjeB

    BertjeB Senior Member

    Ik had vandaag ritje naar de dealer,
    80 kilometer gereden 11,1kwH/100km en 3,1ltr/100km aan benzine.
     
  16. ESL

    ESL Lid

    In mijn superb zit trouwens een rijstrooksensor; ik had eigenlijk verwacht dat de auto daarmee “autonoom” zou kunnen rijden/ in het midden van de rijstrook zou blijven rijden. Dat was in ieder geval zo toen ik in een Octavia proefreed. Maar het enige wat deze doet is tegensturen als ik bij de lijn kom; hij blijft niet zelf in het midden.

    Kan ik dat op de een of andere manier zelf nog aanzetten ofzo? Ik heb het idee dat er een optie mist. Maar zou ook te programmeren moeten zijn zou ik zeggen want alles wat je nodig hebt zit er al op. Kan dat?
     
  17. JeSko

    JeSko Forumguru

    Dat zou de chauffeur beter zelf doen :banghead:
     
  18. ESL

    ESL Lid

    Haha ja, dat moet nu ook. Maar ik weet dat er ook een systeem is waarbij de auto zélf stuurt. Nu corrigeert hij alleen maar. Het systeem wat in die Octavia zat was echt anders.

    [​IMG]
     
  19. JeSko

    JeSko Forumguru

    Wellicht omdat de Octavia IV nieuwer is. Als enkel de software vernieuwd is lijkt het me mogelijk, is het ook de hardware word het lastiger vermoed ik.

    @Antera weet jij of dit te coderen valt op @ESL zijn Superb?
     
  20. Derooke

    Derooke Forumguru

    Normaal zou je in de instellingen positie houden ofzo moeten kunnen kiezen of midden houden enz
     

Deel deze pagina