Het grote Superb iV topic

ESL

Actief lid
Oh echt? Ik dacht dat dat betekende dat hij de batterij slechts ging óntladen tot daar! Ik ga dit proberen, dank!
 

DommelBelgium

Forumguru
Ik rij meestal in D en schakel naar B wanneer ik zie dat op de elektromotor afremmen voldoende zal zijn (en nadien weer terug naar D).

zo doe ik het ook ... een knop B/D aan het stuur zou op de iV trouwens niet misstaan (mss zelfs in plaats van de schakelpeddels aan het stuur ... of zou dat alsnog te programmeren zijn, bedenk ik me nu terwijl ik het typ ... ??)


TIP¨: zet op de Digital Cockpit het scherm met de 'dubbele ronde tellers' op. Via de linkse teller kan je dan zien wat je motor doet (groen vs blauw), zowel bij D als bij B, zowel bij constante snelheid houden (via CC) als bij uitbollen (vlak en bergaf) als bij remmen (zacht remmen [regeneratie] en harder remmen [op de wielen]) ...

't geeft dadelijk zo veel meer inzichten, voor wie daarin interesse heeft ... :-)
 

Vinny

Forumguru
dit weekend eens getest en er eens bij nagedacht.
ipv uitbollen in D kan je ook je gas minderen zodat je toerenteller(of hoe noem je deze meter?) tussen blauw en groen.
Zo verbruik je ook niet, en kan je blijven rijden in de B.
ik vraag me ook af of het schakelen tussen D en B geen kwaad kan.
 

philippe bakker

Forumguru
bij de mijne geeft hij dat aan in de modus eco assistentie. gelieve voet vd pedaal te houden. je kan nog kiezen enkel een melding of een Voice bericht of zoals ik kies geen melding. :)
 

DommelBelgium

Forumguru
Ik moest 2x dezelfde rit maken van een km of 15 gisteren. De eerste keer deed ik door steeds te schakelen tussen D en B waar dat mij nuttig leek.
De tweede rit dezelfde dag reed ik zoals ik altijd deed; in de B.

De eerste rit reed ik 12,5kwh/100km en de tweede rit reed ik 14,4kwh/100km. Dat is dus ogenschijnlijk wel degelijk een verschil. (Het is natuurlijk geen laboratoriumsituatie, maar toch)

12,5 kWh/100km : dat is me nog nooit gelukt ! Eén keertje onder de 14 geraakt (13,8) en steeds met 'fluelen rechter voetje' (en alle andere elektrische verbruikers af met uitzondering van radio + navigatie en laden telefoon).

benieuwd dus hoe je dat dan weer doet ... ;)

P.S. de verbruiksresultaten van de Enyaq - ik volg daar een FB-groep - zijn evenwel zeker niet slechter dan die van mijn Sup iV ...
 

Bakkertje

Forumguru
Elektrisch doet mijn GTE 1 kWh op 5 km als je normaal rijd zonder verwarming (105 km per uur op de klok op de snelweg).
Gecombineerd rijd ik 1 op 40 (op benzine) ongeveer. Maar dat komt doordat ik veel laad.
Mijn werk (45) km haal ik net niet op de accu (mijn Passat heeft nog een 9,9 kWh accu)

Accu status is 83% met 96 dkm ervaring (hoe de eerste eigenaar ermee omgegaan is weet ik niet)
 

ESL

Actief lid
12,5 kWh/100km : dat is me nog nooit gelukt ! Eén keertje onder de 14 geraakt (13,8) en steeds met 'fluelen rechter voetje' (en alle andere elektrische verbruikers af met uitzondering van radio + navigatie en laden telefoon).

benieuwd dus hoe je dat dan weer doet ... ;)

P.S. de verbruiksresultaten van de Enyaq - ik volg daar een FB-groep - zijn evenwel zeker niet slechter dan die van mijn Sup iV ...

Tja ik weet niet of het representatief is hoor, maar in dit stuk zat hooguit 60/65 km/u, dus niet snel! En ik heb wel echt geprobeerd zuinig te rijden om het vergelijkbaar te houden. Dus langzaam optrekken en veruit anticiperen en (bijna) geen rem gebruiken. Daarnaast lees ik dit natuurlijk van de boordcomputer af, maar geen idee of dat representatief is eigenlijk.

Andere verbruikers stonden uit, maar met name de airco is een belangrijke gebruiker denk ik.
 

BertjeB

Senior Member
12,5 kWh/100km : dat is me nog nooit gelukt ! Eén keertje onder de 14 geraakt (13,8) en steeds met 'fluelen rechter voetje' (en alle andere elektrische verbruikers af met uitzondering van radio + navigatie en laden telefoon).

benieuwd dus hoe je dat dan weer doet ... ;)

P.S. de verbruiksresultaten van de Enyaq - ik volg daar een FB-groep - zijn evenwel zeker niet slechter dan die van mijn Sup iV ...

Ik had vandaag ritje naar de dealer,
80 kilometer gereden 11,1kwH/100km en 3,1ltr/100km aan benzine.
 

ESL

Actief lid
In mijn superb zit trouwens een rijstrooksensor; ik had eigenlijk verwacht dat de auto daarmee “autonoom” zou kunnen rijden/ in het midden van de rijstrook zou blijven rijden. Dat was in ieder geval zo toen ik in een Octavia proefreed. Maar het enige wat deze doet is tegensturen als ik bij de lijn kom; hij blijft niet zelf in het midden.

Kan ik dat op de een of andere manier zelf nog aanzetten ofzo? Ik heb het idee dat er een optie mist. Maar zou ook te programmeren moeten zijn zou ik zeggen want alles wat je nodig hebt zit er al op. Kan dat?
 

ESL

Actief lid
Haha ja, dat moet nu ook. Maar ik weet dat er ook een systeem is waarbij de auto zélf stuurt. Nu corrigeert hij alleen maar. Het systeem wat in die Octavia zat was echt anders.

d65cfd1adc5d0b32ee33639c9d3e04af.jpg
 

JeSko

Forumguru
Wellicht omdat de Octavia IV nieuwer is. Als enkel de software vernieuwd is lijkt het me mogelijk, is het ook de hardware word het lastiger vermoed ik.

@Antera weet jij of dit te coderen valt op @ESL zijn Superb?
 

JMS

Lid
@ESL Je kan dit instellen via menu, rijhulpmiddelen. In rijhulpmiddelen de rijstrookassistent selecteren (of vanop het algemeen scherm rijhulpmiddelen het knopje voor de settings (onderaan)).

Ik rij meestal zonder rijstrookassistent (enkel op snelwegen), en al zeker niet met stuurtrilling.
 

ESL

Actief lid
Ik heb het nog weer even geprobeerd op te zoeken, en dat systeem staat aan. Inderdaad zonder stuurwiel trilling.

Maar dat is echt een ander systeem dan wat op die Octavia zat! Die Octavia kon echt min of meer autonoom rijden op de snelweg, waar dit systeem eigenlijk alleen reactief ingrijpt als je over de lijn gaat. Ik zal nog eens informeren bij de dealer hoe dat zit
 
Laatst bewerkt door een moderator:

BertjeB

Senior Member
Dit is uiteindelijk wel wat laneassist dan doet, als je te ver naar rechts gaat stuurt hij je weg van de rechterlijn , ga je te ver naar links, stuurt hij je daar weer weg. Zo blijf je uiteindelijk in de midden.
Je ziet er wel uit alsof je gezopen hebt voor de medeweggebruikers, naar alle waarschijnlijkheid……https://youtu.be/DZSxhLKLDSM
Maar volgens mij is dit het en niet meer/minder.

https://youtu.be/DZSxhLKLDSM


Wat ik wel gemerkt heb is dat m’n Superb soms erg ver tegen de lijn aan durft te rijden voordat het systeem ingrijpt. Soms zover dat ik zelf maar ingreep……

volledig autonoom wordt ook lastig met die 12 seconden controle op stuurcorrecties, hoewel ze daar in polen wat op gevonden hebben;

 
Bovenaan Onderaan