Het grote Superb iV topic

Canon-Eye

Forumguru
Soms zover dat ik zelf maar ingreep…
Maar wat was je dán aan het doen vóórdat het systeem ingreep? :pieker:

Het besturen van een auto is m.i. een activiteit die voortdurend de aandacht vraagt en (vooralsnog) niet aan "een systeem" kan worden gedelegeerd. Ik heb de lane assist doelbewust permanent uitgeschakeld staan omdat het mij hindert bij bv. het doelbewust scherp langs de streep (links dan wel rechts) sturen op al die plaatsen waar een rijbaan met een boogje om een brede middengeleider (vluchtheuvel) wordt geleid. Ik wil daar zoveel mogelijk de binnenbochten aanhouden en niet het midden volgen.

Ook het al meer gesignaleerde verschijnsel van de 60km wegen met brede zijstroken is problematisch: de LA dwingt je als het ware naar je tegenligger toe en het ruim om fietsers heenrijden wordt ook tegengewerkt. Kortom: uit met die zooi...
 

BertjeB

Senior Member
Wat ik aan het doen was voordat het systeem ingreep?
Ik was aan het kijken hoe dat systeem nou eigenlijk werkte en reageerde mijn beste Canon-Eye.
Als het op je auto zit, kun je m.i. maar beter weten hoe het werkt/reageerd of je het nou gebruikt of niet.
En gezien je ervaringen denk er jij volgens mij hetzelfde over.

ik herken me overigens wel in je ervaringen en heb het daarom momenteel ook uitstaan.
Ik rijd pas 3 weken in mijn auto en heb nog niet veel mogelijkheden gehad om het uitgebreider te testen maar meer als een assistent(that's in a name?) is het naar mijn mening idd niet!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

coppe218

Senior Member
Er is een verschil tussen de basis Lane Assist. Deze zal corrigeren als je daadwerkelijk de lijn over dreigt te gaan en is niet bedoeld als semi zelf rijdend. De travel assist zorgt samen met de camera ervoor dat de auto daadwerkelijk vanuit het midden de weg volgt. Hiermee kun je in theorie daadwerkelijk de auto beperkt en onder toezicht zelf laten rijdne. Ik heb dan gewoon losjes de handen op tien voor drie op het stuur en de auto doet de rest, maar kan wel zelf snel ingrijpen.
 

ESL

Actief lid
Ah, een misverstand mijnerzijds dus. Ik heb nu dus die lane assist, kan ik dat opwaarderen naar de travel assist?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ESL

Actief lid
Hm nee geen verkeersbordherkenning aanwezig hier. Ik ging er van uit dat alles al aanwezig moest zijn maar dat is dan misschien wel niet zo. Nou dan hou ik er ook over op. ;)
 

DommelBelgium

Forumguru
En wat zit je dan aan gemiddelde electrisch verbruik samen met je benzine ?

Een all-over gemiddelde kan ik blijkbaar niet opvragen, maar heb ondertussen wel 5-tal tankbeurten met +3000km. Verbruik daarbij ligt tss de 1,3 a 1,5 liter + 13,2 a 16,2 kWh / 100km. Dit zijn uiteraard de 'mooiste' resultaten eh ... ;)

Gebeurt dat ik ook met aanhangwagen rijd ... en dan loopt het uiteraard sterk op ...

Een gemiddelde electro rit hier is rond de 20.

Die zit hier gemiddeld tss de 14 en 18 ... uitzonderingen buiten beschouwing gelaten ...


... en dat allemaal volgens boordcomputer en app.
 
Laatst bewerkt:

BertjeB

Senior Member
Er is een verschil tussen de basis Lane Assist. Deze zal corrigeren als je daadwerkelijk de lijn over dreigt te gaan en is niet bedoeld als semi zelf rijdend. De travel assist zorgt samen met de camera ervoor dat de auto daadwerkelijk vanuit het midden de weg volgt. Hiermee kun je in theorie daadwerkelijk de auto beperkt en onder toezicht zelf laten rijdne. Ik heb dan gewoon losjes de handen op tien voor drie op het stuur en de auto doet de rest, maar kan wel zelf snel ingrijpen.

Ok, ik had de travel assist nog niet voorbij zien komen......
Ben wel bang dat dit soort systemen gaan uitnodigen om dingen te gaan doen die je niet hoort te doen als je aan het autorijden bent......
 

BertjeB

Senior Member
Travel assist heeft meer zaken nodig en niet simpel te activeren helaas op dit model. Er is wat meer voor nodig.

Zitten er dan specifiek voor travelassist extra onderdelen op de auto gemonteerd, of is het puur een software setting op basis van reeds aanwezige hardware?
 

Antera

Donateur
Nieuwe Superb heeft een nieuwer type camera. En zover mij bekend is die nog niet gekraakt ervoor. De nieuwe O4 en de modellen op deze basis werken zo ie zo anders en hebben vaak al wel andere hardware nodig. Mijn Leon had in ieder geval een ander stuur nodig bv.

@Rainesh kan je ook iets over vertellen hij heeft er al vele geactiveerd op diverse VAG modellen.
 

DommelBelgium

Forumguru
Vraagje : (hoe) krijgen jullie een melding (via de app) op je phone wanneer de batterij weer geheel geladen is? Komt die dat dus zelf vertellen? Ik las er elders iets over, maar kan 't niet vinden ...

Zou makkelijk zijn om dan dadelijk plek te kunnen maken aan de laadpaal ... voor de volgende ...
 

BertjeB

Senior Member
Vraagje : (hoe) krijgen jullie een melding (via de app) op je phone wanneer de batterij weer geheel geladen is? Komt die dat dus zelf vertellen? Ik las er elders iets over, maar kan 't niet vinden ...

Zou makkelijk zijn om dan dadelijk plek te kunnen maken aan de laadpaal ... voor de volgende ...

Ik heb daar nooit iets voor ingesteld, volgens mij gaat dit automatisch, accu vol=een berichtje via de app...
Wellicht moet je wel bij het installeren van de app instellen dat de myskoda app berichten etc mag sturen, als je daar eerst op niet toestaan hebt gedrukt zal de app dat ook niet doen.
 

BertjeB

Senior Member
@BertjeB dan kom je volgens mij in aanmerking voor deze update:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/v...tie-en-radiodatabase.41672/page-2#post-946946

Kan het zijn dat je een 2020 Superb iV hebt gekocht? Hardware versie is namelijk gelijk aan mijn 2020 Kamiq.

Misschien eens informeren bij de dealer? Update duurt wel meer dan 4 uur. Maar wereld van verschil!

Het was een zware bevalling, maar na 5 uur aan het digitale infuus zit hij erin!
heb nog niet veel gemerkt van veranderingen, maar ik zag volgens mij wel al dat er in de navigatie wat anders was met afritten van de snelweg.
Ga het verder in de gaten houden.
 

DommelBelgium

Forumguru
Ik heb daar nooit iets voor ingesteld, volgens mij gaat dit automatisch, accu vol=een berichtje via de app...
Wellicht moet je wel bij het installeren van de app instellen dat de myskoda app berichten etc mag sturen, als je daar eerst op niet toestaan hebt gedrukt zal de app dat ook niet doen.

Gevonden :
upload_2021-10-1_10-11-1.png
 
Een vraagje van een iV-beginneling.
Gisteren was voor de eerste keer de voorruit bevroren. Ik heb de blazer op de voorruit maximaal gezet en ook de voorruitverwarming, maar dat hielp niet veel. De binnenkant dampte meteen aan en ik heb dat met een vod moeten verwijderen.
Wat doe ik verkeerd?
In de handleiding staat wel dat de motor moet draaien, maar bij het starten staat de auto altijd in elektrische modus...
 
Bovenaan Onderaan