Het grote Superb iV topic

BertjeB

Senior Member
Weersomstandigheden zijn ook bepalend voor het verbruik. Zoals de laatste dagen is het wat warmer. Staat de airco mss op een graadje minder, moet wat meer koelen wat dus een invloed heeft op het verbruik.

grote factor ook in de range: type baan en gereden snelheid. Rij je veel stad of 70-wagen tegen minder hoge snelheden, zal je een grotere range hebben dan wanneer je 100-130 op de autostrade rijdt.

ik heb de hele week dezelfde rit op en neer naar mijn werk gereden, zelfde route, zelfde instellingen in de auto.
9 kilometer stadsritje s’ ochtends heen en s’ middags weer terug.
Dus de korter wordende range snap ik niet goed….
 

Derooke

Forumguru
Airco verbruikt veel minder energie dan verwarming. Dit maakt bij mij heel veel uit . Ik doe icl wat snelwegkm's (10) een 38 km. Ik rij in B mode en rustig aan
 

leon-cupra

Forumguru
Geeft de BC de range ook niet aan ifv het rijgedrag? Kan het niet zijn dat de wagen jouw rijstijl/rijtrajecten nog moet leren kennen waardoor het iedere keer lager wordt? Uiteindelijk is het nog steeds een prognose
 

Derooke

Forumguru
Probeer niet te veel te kijken naar prognoses.

Er heeft enorm veel mee te maken.

- voorverwarming)koeling
- buiten warm of koud (beste rond de 22 graden lijkt me) voor de batterij temperatuur
- dan airco of verwarming
- bandenspanning
- staan je instellingen dat hij maximaal vol lag laden? (Niet de bedoeling om de discussie op te starten over goed/slecht
-en de beloofde cijfers zijn nog altijd niet op waarheid berust
- last bit not least -rijstijl
 

DaveW

Forumguru
Ik ben heel benieuwd naar wat jullie range voorspelling in de app is na volledig geladen te zijn(100%)
56 km
Ik rij lokaal (korte ritten) elektrisch, en op langere afstanden switcht de auto (hybrid setting, meestal "auto" soms "manueel gestuurd via %batterij opgeladen houden") naar de motor als ik op autosnelweg kom.
 

DommelBelgium

Forumguru
De beste ritten, zijn de 70pu-banen, weinig verkeer, weinig verkeerslichten ... cruisecontrol op en rijden maar ...
Ik heb er op die manier al max 66 km kunnen uitpersen! Electrisch verbruik is dan lager dan 14 kWh/100km (en geen benzine uiteraard!).

B-stand lijkt me overigens niet per definitie de zuinigste stand; D-stand en lang uitbollen (anticiperen op wat je ziet aankomen!) is zuiniger, dus geeft meer range.

Ik rij ook af en toe elektrische met (zware) aanhangwagen naar containerpark bijvoorbeeld, en dan zie je tijdens de rit de range gevoelig dalen (sneller dalen dan dat je kms rijdt) ... en duurt het nadien (zonder aanhangwagen) best wel wat gereden kilometers voordat de boordcomputer terug 'op z'n plooi' is ...

Maar dat is allemaal niets anders dan vroeger met de verbrandingsmotor ... toen hield de BC toch ook rekening met rijstijl en omstandigheden.

Gemiddeld voorspelt de wagen bij mij een range tss de 55 en 60 km ... maar steeds een voorspelling die gebaseerd is op de rijstijl van de laatste rit(ten) ...

All over verbruik (benzine) is momenteel 1,77L/100km (volgens Spritmonitor), ca 22.000 km ondertussen.
 

ESL

Actief lid
Ik reed continu in de B stand in de overtuiging dat dat waarschijnlijk het zuinigst zou zijn, maar op basis van bericht hierboven heb ik het eens getest gisteren. Ik moest 2x dezelfde rit maken van een km of 15 gisteren. De eerste keer deed ik door steeds te schakelen tussen D en B waar dat mij nuttig leek. Ik had het nog nooit geprobeerd; maar uitrollen in de D gaat echt heeeeel lang! (Ik had hiervoor een handbak; houdt in dat als je gas los laat in de versnelling, hij direct afremt op de motor. Dat doet de automaat niet.

De tweede rit dezelfde dag reed ik zoals ik altijd deed; in de B.

De eerste rit reed ik 12,5kwh/100km en de tweede rit reed ik 14,4kwh/100km. Dat is dus ogenschijnlijk wel degelijk een verschil. (Het is natuurlijk geen laboratoriumsituatie, maar toch)


Een vraag voor de deskundigen hier; stel dat ik de auto continu in D laat staan, dan gebruik je in de praktijk vaker je rempedaal. Hoe werkt die rem? Bedient dat pedaal meteen de remklauwen (verloren energie dus), of remt hij het eerste stukje op de elektromotor (terugwinnen van energie)? Ik hoop eigenlijk dat het pedaal zo werkt dat hij de eerste vertraging uit de elektromotor haalt, en pas de rest uit de daadwerkelijke rem. Maar ik weet dus niet of dat zo is.
 

JMS

Lid
Een vraag voor de deskundigen hier; stel dat ik de auto continu in D laat staan, dan gebruik je in de praktijk vaker je rempedaal. Hoe werkt die rem? Bedient dat pedaal meteen de remklauwen (verloren energie dus), of remt hij het eerste stukje op de elektromotor (terugwinnen van energie)? Ik hoop eigenlijk dat het pedaal zo werkt dat hij de eerste vertraging uit de elektromotor haalt, en pas de rest uit de daadwerkelijke rem. Maar ik weet dus niet of dat zo is.

Het rempedaal gebruikt (bij normaal remmen) eerst de elektromotor en pas nadien de echte rem. Ik rij meestal in D en schakel naar B wanneer ik zie dat op de elektromotor afremmen voldoende zal zijn (en nadien weer terug naar D).
 

ESL

Actief lid
Oké dat is mooi, dan zou je dus ook het rempedaal kunnen gebruiken.

Inderdaad; volgens mij is de pook bedienen om steeds tussen de B en D te schakelen de meest economische optie! Ik stond er echt van te kijken hoe ver van tevoren je het gaspedaal al los kunt laten en hoe ver de auto dan nog gratis door rolt!
 

BertjeB

Senior Member
Interessante materie!
Ik ga de komende week eens een weekje D rijden, reed tot nu toe in de B stand omdat ook ik dacht dat het terugwinnen van de remenergie positief zou bijdragen aan het verbruik.
 

BertjeB

Senior Member
Geeft de BC de range ook niet aan ifv het rijgedrag? Kan het niet zijn dat de wagen jouw rijstijl/rijtrajecten nog moet leren kennen waardoor het iedere keer lager wordt? Uiteindelijk is het nog steeds een prognose

Hey, deze had ik even over het hoofd gezien.
En ik denk ook dat het de spijker op de kop is.
elke dag dezelfde rit, onder dezelfde omstandigheden, en daarmee (ongeveer)dezelfde uitkomst, is an sich logisch. dat het een qua prognose vervolgens een lage range betreft kan dus gewoon komen doordat het een energie-intensief ritje betreft.
Helaas ziet het er niet naar uit dat ik snelwegkilometers als benchmark kan gaan gebruiken aangezien ik die voorlopig zeer weinig ga maken.
 

ESL

Actief lid
Even een vraag voor de mede iv eigenaren; ik mag af en toe graag de sport stand gebruiken omdat de auto dan tijdens het rijden actief de accu oplaadt die ik dan later weer kan gebruiken. Groot nadeel; de auto wordt dr zo stug van, wat ik zeker op de snelweg niet comfortabel vind. Gelukkig heeft de auto ook de mogelijkheid om handmatig een instelling te kiezen, maar ik kom er niet uit welke instellingen ik dan moet kiezen; kán dat überhaupt wel?

Ik zou graag de sport instelling voor de motor gebruiken, maar de rij eigenschappen van de “normale” stand.
 

Derooke

Forumguru
Je kan als je de knop van de rijmode indrukt kiezen voor individueel ofzoiets. Dan kan je je instellingen kiezen. Je moet dit wel telkens opnieuw doen . Maar om op te laden moet hij absoluut niet in sport staan. Je drukt dan 1 keer op e (naast je pook) dan kan je de hoogte van je batterij instellen. En laad je wagen bij tot daar
 
Bovenaan Onderaan