Het grote Superb iV topic

DaveW

Forumguru
Ik heb een gewone SuperB Business proef gereden en die vond ik minder goed rijden dan een Octavia Sportline. Dit waren beide iV modellen.
@Lanfeest, waar zat het verschil hem dan? Ik neem aan in rijgevoel en niet op looks?
Ik heb op m'n iV ook Dynamic Chassis Control. Ik dacht dat er standaard op zat, maar kan ook in een pak gezeten hebben. Bij de normale (niet-iV) is dat normaal een optie. Met het DCC in sport modus wordt de ophanging stugger, het stuur zwaarder, het pedaalgevoel veeeel directer (en je verbruik ook hoger). Maar je kan 'custom' setting instellen waarbij je bvb enkel het DCC op sport zet zonder de motorsturing, stuur, ... op sport te zetten.
 
Allemaal bedankt voor de feedback. Ik ben nu overtuigd dat de SuperB niet de problemen kent die bij de Octavia worden benoemd op dit forum en daarnaast ook in andere landen. Dank daarvoor!

@DaveW Rijgevoel inderdaad. De testrit was in een gewone Business Edition. Ander onderstel dan de Sportline Business.
Zowel jij als @Derooke hebben het over DCC als belangrijke toevoeging voor de SuperB in rijgevoel.

Dus ben ik gaan kijken of dit als optie beschikbaar is maar ik kan het op Skoda.NL in de configurator nergens terug vinden. Ook niet in de pakketten.

Als ik in de downloadable brochure kijk dan staat daar: "Met knoppen op de middenconsole kun je kiezen voor E-mode, waarbij je volledig elektrisch rijdt, en Sport, voor een rit met het volledige systeemvermogen van 160 kW. Dankzij de standaard dynamische onderstelregeling DCC geniet je uiterst veilig en comfortabel van de krachtige prestaties van je auto. Je hebt in het infotainmentmenu bovendien keuze uit drie instellingen: Comfort, Normal of Sport."

Daardoor lijkt het erop alsof DCC standaard op de SuperB zit.

Klopt mijn aanname?
 

JMS

Lid
@Lanfeest, de DCC zit standaard op de superb iV.

Ik ben zelf ook een gelukkige eigenaar van een superb iV (sinds juni 2020). Enige klacht is dat het soms lang duurt voor de wagen de persoonlijke instellingen geladen heeft. Ik begrijp zelf niet waarom skoda ervoor gekozen heeft om dit te implementeren, in 90% (bij mij 100%) van de gevallen moet er toch niets gewijzigd worden.
 
Ja, wordt een SuperB iV HB Sportline in Race Blue.

Twee laatste vragen;
Columbus of Amundsen, we vinden de Columbus met de ventilastiegaten erboven ipv ernaast mooier, en het scherm is wat groter. Vaste knoppen niet echt nodig behalve voor volume en dat zit op het stuur.

Wat is jullie ervaring/advies Amundsen of Columbus?
Zal 'm gebruiken met een iPhone 11 waarbij ik ga kijken of ik liever de Skoda Navi of een app op de iPhone gebruik.
Ik weet dat een iPhone app niet werkt op de cockpit, maar dat geldt voor beide infotainments.

tweede vraag;
We hebben nog nooit een panoramisch schuif-/kanteldak gehad. Was in een proefrit erg leuk.
Wat is jullie ervaring hiermee? Alleen leuk in het begin en kan dit voor lekkages of andere problemen zorgen?
Of juist een leuke toegevoegde waarde.

Ga 'm dit weekend bestellen :)


@Rallye, bedankt voor de tip, aangepast.
 
Laatst bewerkt:

JMS

Lid
@Lanfeest,

Ik ben tevreden van m'n amundsen. Er zijn geen ventilatie openingen ernaast, enkel erboven (misschien een foto gezien van een andere skoda). De gps functionaliteit is niet echt handig te noemen (moeilijk ingeven van reisdoel, en soms moet je wachten en dan al rijdend ingeven), daarom ben ik sinds kort overgeschakeld op navigatie app (waze op android).

De draaiknop voor het volume is handig en gebruik ik meer dan deze aan het stuur. Ook de passagier kan deze bedienen.
 

BertjeB

Senior Member
Ja, wordt een SuperB iV HB Sportline in Race Blue.

Twee laatste vragen;

........

tweede vraag;
We hebben nog nooit een panoramisch schuif-/kanteldak gehad. Was in een proefrit erg leuk.
Wat is jullie ervaring hiermee? Alleen leuk in het begin en kan dit voor lekkages of andere problemen zorgen?
Of juist een leuke toegevoegde waarde.

Ga 'm dit weekend bestellen :)


@Rallye, bedankt voor de tip, aangepast.

Ik vind persoonlijk dat Panoramadak of ieder welk glazen dak niets.
De zon verwarmt je wagen daardoor enkel sneller en ik vind het binnenvallende licht hinderlijk. Vooral op snelwegen nu meer als ooit met die felle led verlichting. dat geflits binnenin de auto...... zelfs met gordijntje dicht, ik weet echter niet wat er exact in de Superb zit wellicht is dat helemaal verduisterend en valt het daarmee mee.
Daarbij ook nog het risico op lekkage's
Mij heeft het nooit het hart sneller doen slaan....
Ik vind het geheel donkere hemeltje van de sportline helemaal goed!

just my two cents....
 

leon-cupra

Forumguru
Amundsen:
FB84A402-0447-4B0F-84D1-9EBC0978AFA0.jpeg

Columbus:
4AAD8B20-D36C-4E9A-90FE-88CCFA6C2287.jpeg

Los van de functionaliteiten, vind ik eigenlijk de Amundsen mooier. Is beter uitgebalanceerd qua ontwerp. Zou voor mij een reden zijn om voor de goedkopere versie te gaan. Heb altijd al Amundsen gehad in mijn Skoda’s .. doet wat het moet doen. Ik heb geen nood aan een harde schijf of dergelijke. Daar zijn tegenwoordig ook al genoeg alternatieven voor.


Betreft panodak: is altijd wel probleemgevoelig geweest. Correct en regelmatig onderhoud is echt wel noodzakelijk om problemen te vermijden (kanaaltjes die verstopt geraken). Ik heb momenteel een schuifdak in mijn M2 … staat bij mij altijd open (zelfs als het een heel klein beetje regent). Hou enorm van het open gevoel (vorige twee wagens waren cabrio’s … kan wel veel verklaren). Ik zou panodak er zeker bij nemen maar zorg dan wel voor een correct onderhoud.
 

Derooke

Forumguru
Het enige dat op je digi dash komt is de info waar je moet afslaan (in android auto toch) van iPhone weer ik het niet. De gewone gps van de wagen natuurlijk ook van Colombus op beide tegelijkertijd en van amundsen op 1 tegelijkertijd
 

DaveW

Forumguru
Ik kan niet oordelen over Amundsen systeem, nooit gehad. Dus ook niet vergelijken.
Pano-dak heb ik wel op de auto genomen, maar zou het niet opnieuw doen omdat ofwel de kinderen achterin klagen dat de zon in hun ogen zit, ofwel m'n echtgenote dat de zon op haar hoofd te warm is. Waardoor in praktijk het dak alleen nog open gaat wanneer ik alleen rijd. Maar dus de langere ritten op vakantie altijd dak en gordijn dicht.
 

Vinny

Forumguru
ik had op mijn Mercedes een panodak, zalig.
nu heb ik een berline waar geen panodak op mogelijk was enkel een gewoon (klein) schuifdak, ik mis het wel.
Extra onderhoud is er niet aan volgens mij, je wagen op tijd eens poetsen en tijdig eens gebruiken.
Dat dit is hetzelfde als bij de rubbers van de deuren die je niet of zelfden gebruikt.
 

leon-cupra

Forumguru
Extra onderhoud is er niet aan volgens mij
Goed in het oog houden en ervoor zorgen dat de kanaaltjes niet verstopt geraken is toch wel heel belangrijk. Meeste problemen met pano dak is het insijpelen van water door verstopte afvoerkanaaltjes.
 
Bovenaan Onderaan