Het grote Detailing Stappenplan Topic

Pivo

Forumguru
  1. Detail spray verdunnen zou ik in jouw geval met al dat zand zeker niet doen. (eigenlijk is de locatie niet geschikt maar soms heb je geen keus)
  2. Met een finishing Black handpad kun je het zeker vergeten. Glans krijg je terug, doffe plekken blijf je zien. Of je moet engelen geduld hebben en maar door blijven gaan. Uiteindelijk krijg je het weg.
De black pad is voor de was. Ik heb ook een oranje voor de polish, dat zou beter moeten gaan toch?

Wassen jullie de pads ook eigenlijk? Of alleen uitspoelen onder de kraan?
 
D

Deleted member 24009

Uitspoelen onder de kraan, warm water en eventueel beetje Dreft, doe ze zelf niet in de wasmachine
 

Cordoba

Forumguru
@Pivo Doffe plek lijkt mogelijk uitgebeten vogelpoep. Dat krijg je met de hand minder opvallend, maar waarschijnlijk niet weg. Als je met een vergrootglas een dof uitgebeten plek door vogelpoep bekijkt, zie dat er allemaal kleine barstjes in de lak zitten op die doffe plek. Die barstjes lopen soms door tot op het blanke metaal, dus niet rucksichtlos proberen om dat weg te polijsten: je houdt dan alleen een blank paneel over.

Wat de lube voor het kleien betreft: ik gebruik zelf Spray & Wipe van Poorboys dat ik verdun tot 50%, en veel mensen zijn daar erg tevreden over als glijmiddel.

Pads doe ik eerst met de hand schoonmaken: in een emmertje met laagje van 10 cm water met (goedkoop) vaatwasmiddel. Pad dan eerst platdrukken op de bodem(lucht er uit) en dan loslaten, zodat ie volzuigt met water/afwasmiddel. Vervolgens leg ik de kletsnatte pad op de hand, en wrijf met de duim van uit het midden van de pad naar de rand, zodat je het vuile water er uit drukt. Zo de hele pad rond, en dan weer opnieuw volzuigen met water/afwas en het proces herhalen tot je geen vuil meer uit de pad gedrukt krijgt.

Pads gaan samen met de doeken (half vloeibaar zwart-wasmiddel, half microfiber wasmiddel, geen wasverzachter) in de machine op 40 graden en lage centrifugesnelheid en kort wasprogramma. De pads gaan samen in een dichtgeknoopt net (oude vitrage) in de wasmachine om schade aan de pads te voorkomen. Na het wassen gaan de doeken in de centrifuge, en doeken en pads worden binnen op een rek gedroogd. Let er bij de machinepads op, dat je ze droogt met het velcro naar boven!! Droog je ze met het velcro naar beneden blijft het vocht op de lijmlaag staan, en zal je velcro versneld los gaan laten.
 
Laatst bewerkt:

H@RM

Senior Member
Dat lijkt mij een geheel persoonlijke keuze....

Als eigenaar van beide borstels is dat inderdaad mijn persoonlijke ervaring. En op basis van mijn ervaring geef ik advies. Jij geeft toch ook advies op basis van jouw ervaring?

De black pad is voor de was. Ik heb ook een oranje voor de polish, dat zou beter moeten gaan toch?

Wassen jullie de pads ook eigenlijk? Of alleen uitspoelen onder de kraan?
[/QUOTE]

Met de oranje dal het zeker beter gaan. Maar nogmaals engelen geduld hebben
 

turboturbo

Forumguru
Vandaag is het prima auto-was weer! Bewolkt, niet te warm en als het goed is nagenoeg droog.

Mooie gelegenheid om m'n van de winter nieuw aangeschafte DAP 900 monello kit te gaan uitproberen! First time! :cheer: De lak van de Octavie is in een bedroevend slechte vieze staat.

Hoewel ik wel vermoed dat de auto ooit in z'n leven een keer goed aangepakt is, want het vuil lijkt maar slecht te hechten. En het oppervlak van de lak voelt wel glad aan. En de sierlijsten bij de spiegels zijn mooi diep zwart en glad, alsof ze eens behandeld zijn met een hele goede (want lange stand-ins) trim restorer. Wel veel swirls en krassen van de wasstraat. Dus ik ben benieuwd.

Zal een paar foto's maken.

Mijn plan van aanpak is:
Grondig wassen met emmer en washandschoen
Wielen wassen met Iron-x Monello non-ferro.
Auto Kleien met grove klei
Nog een keer wassen
DAP: compound
DAP: Polijsten
DAP: waxen met de CAR GROOM #24 cream wax (of ouderwets met de hand met een potje carnauba wax als ik dat niet zie zitten)

Van het najaar wil de wielen een keer demonteren en de binnenkant ook goed schoonmaken, kleien en in de wax zetten. Daar zal ik vandaag niet aan toe komen (heb alleen vanmiddag een paar uurtjes tijd)

Welk flesje en welk pad bij welke stap hoort moet ik nog even opnieuw opzoeken daar heb ik al wel eens een diagram van gevonden (Monello)
Edit: https://forum.carclean.com/threads/welke-pads-voor-cleaner-en-sealant.18515/#post-319389

Verder heb ik om de detailing cursus van lang geleden weer even op te halen diverse YouTube filmpjes bekeken (hoe moest het ook alweer)
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Machinaal?

Dank voor de tip overigens!

Was idd druk bezig maar niet met polijsten..... De auto wassen en kleien heeft me een hele middag gekost. De auto was mega ranzig. Met kleien merkte ik dat de motorkap, dak en zijkanten onder de sierstrip, binnen zeg een oppervlakte van 20 x 20 cm, de klei telkens nagenoeg helemaal verzadigd was.

Vanavond nog even de wielen gedaan en de motorkap bij wijze van test even gedaan met de DAP.
Met roze pad en monello cutting/compound.

Ben dus verder niet aan uitgebreid polijsten en waxen toe gekomen. Ik zie het maar zo: ik heb nu de goorste troep eraf en volgende keer even snel opnieuw kleien voor ik ga polijsten, dan zal het niet meer zoveel werk zijn.

Ik heb nauwelijks verschil kunnen merken tussen de volledig gekleide lak en de compound qua gladheid. Ook zag ik dat het polijsten nauwelijks correcties uitvoerde. Vanaf een afstandje ziet het er leuk uit:
detail1.jpg Edit: nu ook niet meer, na de rit naar huis zitten er een triljard muggenlijken op :banghead:

Maar van dichtbij:
detail2.jpg detail3.jpg
Deze foto's zijn weliswaar genomen voor het polijsten. Maar ik kan je zeggen dat nagenoeg alle imperfecties in stand zijn gebleven zoals je ze hier (ongeveer, is moeilijk te fotograferen) ziet. Ik kon niet goed zien waar ik gebleven was met het polijsten. Terwijl ik dat een paar jaar geleden op mijn Fabia echt goed kon zien, het verschil.

Wat ik niet snap: de hele auto glanst me tegemoet terwijl ik zware (grijze) klei heb gebruikt (ik zie wel swirls in lampgloed, maar he dat was al heel lang zo he) Maar dan zou de lak toch dof moeten zijn? En dan na het polijsten wordt de lak nauwelijks hersteld. Moet ik een grovere pad of compound gebruiken? Of moet ik het resultaat afwachten van de finishing pads & polish?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik geloof dat ik 'm handmatig heb aangebracht, maar weet het niet zeker meer. Ik weet wel dat het uitbuffen dermate moeizaam ging dat ik iets van 2 uur bezig geweest ben met de wax (waar ik dat normaal ruim binnen een uur doe). Gelukkig had ik wel het opbrengen van de car groom wax in delen gedaan, dus de andere delen extra goed opgelet met dun aanbrengen.
 

eriktv

Forumguru
Als het goed is vliegen die muggenlijken er nu alvast veel makkelijker af ;)

Volgens mij moet je voor het bepalen van je polijststappen altijd alle stappen uitvoeren om in te kunnen schatten wat nodig is, dus beginnen met fijn (weinig kans), dan middel+fijn, grof-middel-fijn. Als je dan tevreden bent hoef je alleen nog maar de rest van je auto te doen :D.

Overigens vond ik je planning ("een paar uurtjes tijd") -euhm- vrij ambitieus :). Vergeet niet dat we bij de clinic met vijf man tegelijk je Fabia hatchback deden en dat je nu in je eentje een O1C doet met een donkere lak. Met m'n S2 ben ik in totaal zomaar 40 uur bezig geweest, verdeeld over een week. Als je niet over een garage beschikt kun je ook overwegen om de auto in delen aan te pakken en dan wel elke keer alle stappen tot en met bescherming door te lopen. Nadeel: je blijft pads + doeken wassen. Voordeel: je houdt het leuk!
 

Octavia Simply Clever

Senior Member
De Nederlandse Noordoostpolder bezocht met volgend resultaat, hoe gaan we hier de lijken wassen... Eerst even afstomen, dan Marly Insects Remover en weken met doek vervolgens met nylonkous lijken verwijderen, daarna polijsten vrees ik om alle vetvlekken te verwijderen...
 

Bijlagen

  • crv 2.jpg
    crv 2.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 41
  • crv 1.jpg
    crv 1.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 42

turboturbo

Forumguru
Overigens vond ik je planning ("een paar uurtjes tijd") -euhm- vrij ambitieus :). Vergeet niet dat we bij de clinic met vijf man tegelijk je Fabia hatchback deden en dat je nu in je eentje een O1C doet met een donkere lak.
Je hebt helemaal gelijk! Dat was ik idd vergeten. En donkere lak = the devil!
Kan me herinneren dat van de andere proef auto tijdens die clinic (ook zwart) er ook nog wel wat uitdagingen te overwinnen waren.
Daarnaast is het meteen lastig als de zon even tussen de wolken door piept; de lak werd meteen te heet om aan te raken en het water / sop verdampte dan telkens.

Ik zal tot inkeer komen en idd de auto in stappen doen. Dus dak/ motorkap/zijkant 2x en achterkant op aparte momenten doen. En dan telkens alle stappen.
Voordeel is idd dat er geen tijdsdruk op staat!

Wat je antwoord over de combinaties betreft; ik was al begonnen met de grofste stap. En ik verbaasde me erover dat ik daarvan nauwelijks tot geen verschil zie. Dus ik vroeg me af of ik nog een stap grover moet (wat dus betekent dat ik grovere korrel compound moet kopen + grovere pad, want die zaten niet bij het Monello pakket dat ik had)

@Octavia Simply Clever gisteravond reed ik ook over de A6 door de N.O.P. it was a bloody mess!
 

Cordoba

Forumguru
Flevopolder en NOP zijn van oudsher 'insekten-arena's', mijn vader klaagde daar 50 jaar terug al over als ie naar zijn broer in Lelystad ging. Een paar weken terug tijdens de vakantie naar een brouwerij in Dronten geweest, en ik had even de illusie dat ik weinig insekten had geraakt (een stuk of 4-5 op de voorruit), tot ik de volgende morgen langs de auto liep: de voorbumper zat helemaal vol, de buitenspiegel was wespen-geel, en ook de voorste rand van de motorkap, en het randje van het dak net boven de voorruit zat redelijk vol. Ik had een paar weken eerder een overjarige fles Poorboys Bug Squash gescoord voor een handvol euro's, en had deze met wat microvezeldoeken in de vakantiebagage gestopt. Eigenlijk was het lezen van de gebruiksaanwijzing de helft van het werk: in een vloek en zucht had ik de lijken verwijderd: eerst bug squash oplossing gemaakt in een potje en vervolgens mf-doek er in gedoopt, en vervolgens het 'strijdtoneel' met die doek nat gedept (niet vegen om krasjes te voorkomen). Vijf minuten in laten werken, en met een fles water met spraykop de insekten eraf gespoten. Met een droge doek het water opgedept (om kalkvlekken te voorkomen) en de auto was weer toonbaar.

@turboturbo Welke pad, welk polijstmiddel en welke stand van de DAP heb je gebruikt? Het kan zijn dat als je bijvoorbeeld alleen de pad aanpast, dat je al voldoende resultaat behaald. Probeer eens foto's te maken, (bij voorkeur contrasterende tape naast een defect plakken, zodat de camera goed scherp stelt), vóór en ná dat geeft een beter idee. Heb je één pass gedaan, of deze herhaald?
 

H@RM

Senior Member
Vanavond nog even de wielen gedaan en de motorkap bij wijze van test even gedaan met de DAP.
Met roze pad en monello cutting/compound.

Ben dus verder niet aan uitgebreid polijsten en waxen toe gekomen. Ik zie het maar zo: ik heb nu de goorste troep eraf en volgende keer even snel opnieuw kleien voor ik ga polijsten, dan zal het niet meer zoveel werk zijn.

Ik heb nauwelijks verschil kunnen merken tussen de volledig gekleide lak en de compound qua gladheid. Ook zag ik dat het polijsten nauwelijks correcties uitvoerde. Vanaf een afstandje ziet het er leuk uit:

Deze foto's zijn weliswaar genomen voor het polijsten. Maar ik kan je zeggen dat nagenoeg alle imperfecties in stand zijn gebleven zoals je ze hier (ongeveer, is moeilijk te fotograferen) ziet. Ik kon niet goed zien waar ik gebleven was met het polijsten. Terwijl ik dat een paar jaar geleden op mijn Fabia echt goed kon zien, het verschil.

Wat ik niet snap: de hele auto glanst me tegemoet terwijl ik zware (grijze) klei heb gebruikt (ik zie wel swirls in lampgloed, maar he dat was al heel lang zo he) Maar dan zou de lak toch dof moeten zijn? En dan na het polijsten wordt de lak nauwelijks hersteld. Moet ik een grovere pad of compound gebruiken? Of moet ik het resultaat afwachten van de finishing pads & polish?

Roze pad? Ik denk dat je de oranje bedoeld.

Swirls zou je in theorie met die combinatie toch wel behoorlijk moeten kunnen reduceren. Ben je te snel over het oppervlakte heen gegaan? Of misschien zijn de krassen toch wel dieper dan je denkt. Soms zijn meerdere "hits"nodig om tot een "krasvrij" resultaat te komen. Kun je nog een foto maken met licht er vol op? Zou mogelijk zijn dat het de "finish" van de oranje pad is die je ziet. Maar met deze foto's is dat moeilijk te zeggen
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Ik zie nu de foto's pas, ik krijg het idee dat de lak niet schoon is, en dat daardoor polijsten ook niet lekker loopt. Welke Monello polijstmiddel heb je gebruikt? Misschien eerst eens een testspot doen, om te kijken wat er goed werkt. Misschien zo'n testspot eerst eens met Non-ferro proberen: als er vliegroest op de lak zit, moet dat er eerst af, en dan opnieuw polijsten (testspot). Heb je op je testspot goed resultaat, dan weet je waar je mee verder kunt.
 

turboturbo

Forumguru
Het duurde even, maar hierbij hoop ik zo volledig mogelijk antwoord te geven op de vragen en suggesties, waarvoor super bedankt!
Ik denk dat ik onderschat heb wat er aan kennis of ervaring bij komt kijken.

Ik heb gebruikt:
- de oranje pad (hij lijkt in kunstlicht roze of ik ben kleurenblind, maar idd het is de oranje)

- Monello Raffini veloce Premium compound cutting factor 5/5 gloss 2.8/5

Wat de swirls betreft; daar heb ik geen last van (althans vwb het gedeelte dat ik heb gepolijst, de motorkap, niet)
Ik heb alleen de motorkap met de DAP gedaan, bij wijze van test, met bovengenoemde producten. Dus dat de rest van de auto nog onder de swirls zit (wasstraat etc), klopt.

Daarvoor heb ik de auto uitgebreid gewassen en uitgebreid gekleid met een zeer stevige grijze klei. Waarmee ik overigens ontzettend veel troep van de lak heb gehaald. Dus wat jouw vraag betreft @Cordoba of de lak wel schoon was: ik zou durven stellen van wel. Ik ben net zolang door gegaan met kleien totdat de klei helemaal zonder weerstand over de lak glijd. De tip om daarna nog een keer met non-ferro te sprayen en te reinigen zal ik eens uitproberen.

Zelf heb ik het idee dat ik met het polijsten iets niet goed heb gedaan. Als met 'pass' bedoeld wordt hoevaak je over hetzelfde stukje lak gaat, dan is het antwoord ruim 4 x.
Ik neem een oppervlakte van ong 40 x 40 cm waarop ik eerst de polijstpasta 'stempel', daarna even op snelheid 1 de pasta goed uitsmeren. Dan op stand 3, soms 4 (ik heb wat afgewisseld om te kijken of het effect had, stand 4 leek meer trillingvrij te zijn) en dan telkens in banen eerst horizontaal en dan verticaal het vlak afwerken. En dat 2 x per vlak: dus een keer horizontaal, verticaal, weer horizontaal en dan weer verticaal.

En dan bij het nieuwe volgende vlak iets laten overlappen.
Voorzover ik me kan herinneren; zoals ik geleerd heb op de clinic.

Ik merkte dat na die 4 x banen trekken de polijstpasta (?) gebrokkeld onder het pad uit begon te zwaaien dus ik vroeg me af wat dat betekent: te lang gedraaid? Te weinig polijstpasta? (Ik doe 5 'doperwtjes' per keer) Te hard geduwd? Te langzaam od te snel gegaan?

Foto's maken heb ik aldus geprobeerd maar is verdraaide lastig, merkte ik wel. Ik heb die knijper gebruikt om op te focussen maar ik zie dat je daar een stukje tape voor moet gebruiken oid (is platter) Ik zal volgende keer proberen. De auto zit bovendien nu onder de muggen dus van wat het was, kan ik niets meer laten zien nu.....

Ik ga nu de hele auto in delen doen, dus volgende keer weer beginnen met de motorkap (uiteraard weer eerst wassen en kleien) en die daarna iig nabehandeling met wax zodat de lak niet onbescherm is zoals nu (heb de hele auto gewassen en gekleid maar op de motorkap na verder niks meer gedaan en er zit nu dus ook geen wax op)

Ik hoop dat ik zo een beetje vollediger ben dan ik mijn vorige posts.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Je snelheid is veel te laag: bij grof polijsten zoals met Veloce kies je minstens voor stand 5, bij voorkeur stand 6. Ja, dat trilt en maakt veel kabaal, en bij elke volgende stap ga je ongeveer 1 stand omlaag met de machine. Dus Mezzo op 5 of 4, en Finale (fijn polijsten) op stand 4 op witte pad. Daarnaast zal je lak vrij hard zijn, dus als je besluit om met Veloce aan de gang te gaan, zou ik eerder voor een gele pad gaan (kleuren gelden voor Monello pads, pads van Scholl hebben andere kleuren voor vergelijkbaar polijstwerk).

Als het vooral om swirls gaat, zou ik de suggestie willen doen om diezelfde oranjepad te pakken, maar met mezzo te polijsten en dan op stand 5 of 6, dan heb je waarschijnlijk veel meer resultaat van je polijstwerk.

Het brokkelen van de polijstpasta wijst erop dat het te warm is. Allereerst voor je begint een paar pufjes detailspray op je pad, zodat polijstpasta er minder diep intrekt, en de boel wat vochtiger blijft. Controleer af en toe met je hand de temperatuur van de pad. Trek desnoods de pad een keer van de machine en voel aan de achterkant van de pad (of op de steunplaat) dan krijg je een beter beeld hoe warm het kan worden. Als je polijstmiddel droog wordt (korrelen/stuiven), kun je even wat extra vocht (detailspray) aan de pad toevoegen.

Wat het vuil op de lak betreft: ik bedoelde specifiek vliegroest, zowel op de foto's en ik dacht dat ik ook een foto met klei heb gezien met bruine troep, dat lijkt op ijzer te wijzen (mogelijk van treinspoor of tramrails afkomstig), vandaar mijn suggestie van Non-ferro. Als je gaat polijsten met vastzittende vliegroest op de lak, kan ik me voorstellen dat dit loskomt met polijsten, en dat je het ene krasje wegpolijst en tegelijk nieuwe maakt met vliegroest in je polijstpad. Na je laatste post denk ik overigens eerder aan alleen een te lage polijstsnelheid (en te grof polijstmiddel).
 

turboturbo

Forumguru
Ahh kijk met die tips kan ik wat mee. De pad werd idd erg warm, want de behandelde stukken lak was ook vrij warm. Ik had de pad al licht vochtig gemaakt met water (was een tip die ik had gelezen) maar beter dus met detail spray. Ik was dus ook bang om de snelheid verder op te voeren of meerdere 'runs' te maken vanwege de warmte ontwikkeling.

Een gele pad zit niet in mijn pakket, wel nog een witte en een zwarte (dacht ik dan toch) is een gele pad harder of zachter dan de oranje?

Swirls zijn niet het probleem, meer dat er qua krassen, lelijke plekken etc vrijwel niets veranderde / geen verschil te zien was met de onbehandelde delen (goed, behalve dan dat de swirls van de krasstraat wel waren verdwenen)

Is jouw advies dan om juist niet nog eens met de oranje pad en veloce te beginnen maar met de gele pad en de mezzo, begrijp ik het zo goed?
 
Bovenaan Onderaan