Het grote Detailing Stappenplan Topic

leuk om te lezen hoe fanatiek de mensen zijn. Wat een vakwerk. Nu heb ik net een Octavia 2 uit 2009 gekocht, en hij staat best aardig goed in de lak, maar ik wil hem nog even tiptop hebben. Hoeft geen showroomglans te zijn, maar wel even beter dan nu. Nu heb ik mijn schouder in de prak geholpen, dus kan niet meer poetsen, althans alleen met rechts...(geen grap). Welke car-detailer in Utrecht raden jullie aan?? Of iemand die het als 'hobby' heeft voor een kleine vergoeding?
 

Cordoba

Forumguru
Als je op detailingfora zoekt, vindt je beslist goede hobbyisten, ik ben alleen bang dat jij iets anders verstaat onder een 'kleine vergoeding' dan die detailers. Een behoorlijke detailer zal voor een complete auto detailen al snel een paar honderd euro vragen (en krijgen). Dat lijkt een enorm bedrag, maar als je kijkt naar het gebruik van spullen ('poetsmiddelen', maar ook slijtage-zaken zoals doeken en pads) en het aantal uren dat er voor nodig is, dan verdient een krantenwijk beter.

Een andere optie is om een poetser in de arm te nemen zoals die door veel garages wordt ingehuurd: voor een bedrag van 40-50 euro wordt een complete auto even snel gepoetst, alleen na een paar keer wassen en een maandje rijden is dat effect weer verdwenen.
 

H@RM

Senior Member
Kom ze met regelmaat tegen, auto's die "best aardig in de lak zitten" na 2 dagen polijsten is het pas een beetje toonbaar voor het kritische oog.

Als Zeist niet te ver weg is mag je altijd een PB sturen
 

Gerjo

Senior Member

H@RM

Senior Member
Met zo'n karwei-ding kun je meer schade maken dan je lief is. Zou dat zeker niet doen.

Mooie starters set, wel een in verhouding dure. Zorg ervoor dat je nog een stapel extra mf-doeken erbij hebt want aan 1 heb je niet genoeg.

Heel veel succes met spierballen kweken :thumbsup:
 

Gerjo

Senior Member
Met zo'n karwei-ding kun je meer schade maken dan je lief is. Zou dat zeker niet doen.

Mooie starters set, wel een in verhouding dure. Zorg ervoor dat je nog een stapel extra mf-doeken erbij hebt want aan 1 heb je niet genoeg.

Heel veel succes met spierballen kweken :thumbsup:

Wat zie jij dan in verhouding goedkoper als alternatief?
 

H@RM

Senior Member
Meguair's is in verhouding gewoon een duur merk.

Als je het pakket uit "elkaar had getrokken" en niet gebonden zou zijn aan 1 merk heb je bijvoorbeeld een liter shampoo ipv 500ml, meer klei (is 1 van de duurdere dingen van het detailen mits je geen wax fetisjist bent) enz.
 

Gerjo

Senior Member
Ja ok. Dan stel je je eigen pakket samen. Ok. Dat vond ik teveel gedoe en daarnaast is dit pakket voornamelijk besteed vanuit een verjaardagsgeldpot. Dus ik vind het dan prima haha.
 
D

Deleted member 24009

Met een karwei ding je auto polijsten zou ik niet doen, zeker als je hiermee geen ervaring hebt. Dan maar liever een blik spinazie eten en er uit zien als Popeye als je klaar bent
 

eriktv

Forumguru
Wellicht kun je ook een oproepje doen (bijv. in de Facebookgroep van carclean.com) of iemand met een machine (DAP) je wil helpen met alleen de polijststap, dan doe je de rest zelf. Hoeft dan ook niet de wereld te kosten, scheelt je veel bloed, zweet en tranen .

Hoe dan ook: het is erg leuk om een auto voor het eerst goed aan te pakken, dat verschil ga je merken!

En met die MF-doeken: ik heb er 30 en nog steeds tekort :). Let ook even op met wassen, ik heb alles geleerd door veel te lezen op het Carclean Forum, daar staan hele mooie stappenplannen.

Succes! En... vergeet geen voor-/nafoto's te maken en te delen.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals H@rm terecht opmerkt een veel te duur pakket voor de inhoud, mijn starterskit destijds kostte ongeveer de helft, en had meer doeken en pads. Daarnaast ben ik (zoals veel detailers) niet zo'n fan van Meguiar's: doordat Meguiar's vaak gecombineerde producten levert en behoorlijk wat fillers bevat, is het lastig te checken wat iedere stap aan verbetering oplevert. Ik geef de voorkeur aan producten die 1 stap tegelijk doen, dan kun je zelf bepalen wanneer je de volgende stap gaat doen, of dat je nog verder gaat met de huidige stap.

Fillers: olie en vetten in de producten, deze verhullen kleine lakdefecten, maar na een aantal wasbeurten verdwijnen de fillers en moet je opnieuw aan de slag.

Verder zoals al door anderen aangegeven: zo'n Karwei/Lidl/Action poetsmachine is ideaal om hologrammen in je lak te krijgen, zeker als je niet ervaren bent. Zacht aanvoelend poetsoppervlak is ook verraderlijk voor niet-deskundigen, dat vreet ultra hard aan de lak. Als je hele diepe krassen hebt, of iets vergelijkbaars dan pak je met een DAP dus juist naar een wollen pad!
 

H@RM

Senior Member
Verder zoals al door anderen aangegeven: zo'n Karwei/Lidl/Action poetsmachine is ideaal om hologrammen in je lak te krijgen, zeker als je niet ervaren bent.

Hollogrammen in de lak is nog tot daar aan toe. Zag het doem scenario van kale raden en door de blanke lak heen gepoetste stukken al. :wavecry:
 

Gerjo

Senior Member
Nou zo erg zal het niet worden hoor. Valt me verder wel tegen dat dit dan het 'grote' topic is over detaillen en poetsen, maar dat een afdoende aankoopplan als stap 1 eigenlijk ontbreekt.

Ik ben blij met mijn pakket vooral omdat ik gelezen heb dat dit pakket zeer geschikt is voor donker gekleurde auto's.

Eenieder heeft waarschijnlijk zijn voorkeur voor zijn of haar product of bepaalde samenstelling, maar als nieuweling kom je hier dus niet heel veel verder mee. Zeker daar waar het gaat om poetsmiddelen en materiaal gaat speciaal voor skoda-lakken.

Een pakket als deze, duur of niet, omvat voor mij iig alles wat ik nodig heb. Heb al extra mf doeken meebesteld.

Voor nu staan de werkzaamheden voor het paasweekend op de planning en uiteraard hou ik jullie op de hoogte en hou ik me voor tips altijd aanbevolen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
D

Deleted member 24009

Gewoon lekker aan de slag gaan met het pakket wat je hebt, hopen op lekker weer. Wat je ook gebruikt, je auto zal er zeker van opknappen!
Een standaard aankoopplan is denk ik moeilijk te geven, ieder heeft zo zijn eigen wensen en voorkeuren idd.
Wat je naar mijn idee in ieder geval zou moeten hebben:
- 2 emmers
- goede washmitt
- goede droogdoek (geen zeem...)
- goede autoshampoo
- een wax en daarvoor uiteraard een applicator en mf doek voor uitwrijven
- glasscleaner, ook weer met een eigen uitwrijfdoek
- interieurreininger, ook weer met applicator en mf doek
Hier kan je nog aan toevoegen een kleiset
Dan heb je volgens mij de basis te pakken....
En welk merk dan voor ieder onderdeel, dat is vaak persoonlijke keuze....ik ben gecharmeerd van Poorboys World, Autoglym, Dodo Juice, Monello.
 

Havana

Forumguru
Wie kan mij helpen aan een quick-and-dirty stappenplan om de auto te wassen.

Ik weet dat je met klei, wax, polijstmachines en weet ik veel wat allemaal het mooiste resultaat krijgt maar daar ben ik niet naar op zoek.

Ik zoek gewoon een snelle methode om je auto te wassen met simpele, eenvoudige middelen.
 

eriktv

Forumguru
De absolute basis is een washmitt, een goede shampoo (die je niet te hoog doseert!), 2 emmers en een goede droogdoek.

Wat ik je wel zou adviseren is om jouw auto, omdat die niet nieuw is, dan eenmalig goed te laten reinigen + beschermen. Als je basis (een goed schone en beschermde lak) klopt, gaat het wassen ook vele malen makkelijker. Sterker nog, hij zal lang niet zo snel vuil worden :D
 
Bovenaan Onderaan