Het grote Detailing Stappenplan Topic

Cordoba

Forumguru
@peterrapid Ik vermoed dat het probleem in de polijstbal zit. Normaal gesproken pas je je pad aan, aan de grofte van je polijstmiddel (en de hardheid en toestand van de lak). Meguiar's lijkt vaak beter dan het is: in veel middelen van Meguiar's zitten fillers, waardoor je direct na behandeling een te rooskleurig beeld krijgt: kleine lakfoutjes worden verdoezeld door de fillers, en komen na een aantal wasbeurten weer te voorschijn.

Overigens toen ik de Faab voor de eerste keer met de hand heb gedaan (alleen de lak) heeft dat me 18 uur gekost, verdeeld over 3 dagen (om spierpijn te voorkomen).

Afgelopen zaterdag alleen de lak onder de deurgrepen gedaan, en dat heeft me iets van anderhalf uur gekost: plaatselijk gewassen, gekleid, deurgrepen afgeplakt, gepolijst met Monello Mezzo op gele polijstcone op de accutol, en lastige delen met oranje handpad, vervolgens met Poorboys Professional Polish met witte handpad, Blackhole met rode handpad, en EXP met rode W-Apps handpad, zodat het voorlopig beschermd is. Als ik de auto verder ga detailen hoef ik onder de deurgrepen niet meer te polijsten, de motorkap heb ik een paar weken terug al als proef gedaan voor de demo op de meeting (geklokt hoeveel tijd ik nodig had voor de verschillende stappen) en daar hoef ik dus ook niet veel aan te doen.

Peter, je hebt in elk geval verbetering gezien, en niemand krijgt het de eerste keer direct 100% goed. De kunst is ook om op tijd te stoppen!!! Sommigen kijken niet naar de behaalde verbetering, en gaan voor een 100% perfecte lak, met als risico dat ze eindigen met een metallic auto
62df860a63df48df16a4a59abb85984e.jpg
 
Laatst bewerkt:

peterrapid

Forumguru
@Cordoba nu we zien mekaar op de meeting voor wat meer info, zo een gele polijstcone heb ik gezien bij Halfords maar die was voorzien voor de velgen, heb je het over dezelfde ? Hier in Oostende is het wel een ramp om nog gespecialiseerde producten te vinden om wagen te behandelen, enkel hier een Halfords en een Auto5 en ik heb de indruk dat die enkel Meguiars willen verkopen met wat goedkopere alternatieven zoals Sonax. Maar ik zie jullie ook praten over verschillende pads voor op de polijstmachine maar als ik daar rondkeek zag ik enkel witte en blauwe
 

Joske

Forumguru
@peterrapid

je kan echt beter eens op carclean kijken hoor ;), vanaf 60 euro gratis verzending in NL, voor BE weet ik het niet. In mijn geval was het gratis maar ik zat aan 160 euro producten ofzo... :bloos: zonder DAP wel te verstaan :angel:

betreft de gele cone waar Cordoba het over heeft, dat is deze:

Monello101539.jpg


in BE wel een paar goeie webshops ook, dus doe je ervaring op carclean op en bestel ze vervolgens in BE ;) (als prijsverschil wat meevalt)
 

peterrapid

Forumguru
Ja is die cone die er in Halfords was, nu ik geef toe ik bestel niet via Internet, je kan de richtlijnen niet lezen van de fabrikanten en zo maar vooral vind ik dat het heel onpersoonlijk is (is volledig eigen mening zonder de miljardenomzet internet te veroordelen :D) en het misschien banen kost. Ben zelf winkelverantwoordelijke daarom :D Maar ik check wel die websites eens uit om aan informatie te geraken.
 

peterrapid

Forumguru
Je hebt gelijk @Joske heb juist eens op site carclean gekeken en was informatief, denk dat ik nu weet wat ik verkeerd heb gedaan, heb de kleikit van Meguiars gekocht smooth finish en moest eigenlijk een iets agressievere soort hebben gebruikt net zoals de cleaner was een echte cleaner en moest een iets grovere korrel hebben :sterretjes:
Dus veel werk voor weinig maar terug wat geleerd :dankje:
 

Cordoba

Forumguru
@peterrapid Carclean is niet alleen een webwinkel, maar heeft ook een gewone winkel waar je spullen kunt bekijken, en veel zaken mag je ook testen in de winkel op een proefpaneel. Je kunt ze ook bellen of mailen voor advies, ze geven ook clinics voor het detailen van je auto, de meeste jaren organiseren ze een Summer Detail Day, met volop demonstraties door fabrikanten, kortingsacties in de winkel, en volop ervaren detailers waar je ervaringen mee uit kunt wisselen. En als dat nog niet genoeg is, hebben ze ook nog een shop (heeft een eigen Italiaanse naam, maar ik kan er even niet opkomen, was iets met 'Bella'), waar auto's gedetailed worden door het eigen personeel.

Er is veel verschil tussen webshops: sommigen zijn alleen websites die pakketten doorschuiven, anderen hebben echt kennis van zaken, en ook passie voor hetgeen ze doen. Als je op het Carcleanforum kijkt, zie je dat daar ook veel Belgen actief zijn, één van de meest fanatieke is GSM (Grand Scenic Man) uit de regio Antwerpen en hij heeft geloof ik zelfs de BRT-tv gehaald.

Overigens zeker voor beginners ben ik groot voorstander van sample kits zoals Poorboys die heeft: voor minder dan 25 euro heb je de middelen, moet je alleen nog de pads/doeken hebben en dan kun je een aantal keren een auto goed detailen. Voordeel is dat je geen grote voorraden hoeft aan te leggen, en als het je niet bevalt, heb je geen kapitaal geinvesteerd.
 

H@RM

Senior Member
Voor de Belgen is er ook nog een heel mooi ander alternatief in de vorm van wax-it.be.
Met mooie complete handleidingen op hun website (Toch @Cordoba?In een ander Topic)
 

Cordoba

Forumguru
Ik ken het niet maar er zijn beslist meer alternatieven H@rm. Ook op de site van Steve (driven2shine.nl) is er wel het één en ander te vinden. In elk geval moet je een site/forum hebben waar ook een beginner terecht kan met zijn vragen, en de basiszaken kan begrijpen. Er zijn hele goede sites, maar die zijn voor een beginner niet te volgen.
 

Pendragon

Forumguru
Vandaag ook bezig geweest met alle stappen, maar dat viel met het weer nog niet mee. En ook met de DAP spierpijn (maar dat kan aan mij liggen). Ergens deze week maar afmaken dan. Ik wil bij mijn volgende huis minstens een carport :D
 

milanseegers

Forumguru
Cordoba bedankt voor de tip voor de starterskit. Icm wat pads denk ik dat ik mijn fabia ook eens aan een opknapbeurt ga wagen.

Heeft iemand ook ervaring met de motorruimte? Deze heb ik laatst schoongespoten in de HD straal in de wasbox. Resultaat was verbluffend. Alsof ie zo van de fabrieksband af kwam ;).
 

Cordoba

Forumguru
Met HD spuit in de motorruimte moet je voorzichtig zijn: voor je het weet zit er water in electronica-delen, en dan beginnen de problemen pas echt. Volgens mij heeft o.a. Wesley (@Kippie-style ) aardig wat ervaring met motorruimtes. Ik doe er wel iets aan, maar is beslist niet spik & span bij mij. (ik werk in de motorruimte met een kwast met verdunde APC, en dat geeft wel een forse verbetering, maar niet 'als nieuw').
 

Kippie-style

Forumguru
Motorruimte kan wel zalang je de spuit maar niet rechtstreeks op de electronica zet, gaat toch vaak om de randen onderkant motorkap en voorzijde. Ik laat altijd de motor lopen als ik de hoge druk erop zet.
Verder kun je met plastic reiniger al een hoop mooi krijgen
 

Pendragon

Forumguru
Ik ben er ook geen fan van om met een HD spuit in de motorruimte te gaan. Ik maak alles dan ook met de hand shoon.
 

Desperado

Forumguru
Dat is iets wat ik ook niet doe. Onder de motorkap komt bij mij zo min mogelijk water. Dan liever werken met black polish en kunsstof reinigers e.d
 

smutzkanone

Forumguru
stroomverdelers, ecu's, open luchtfilters etc inpakken in plastik, insprayen met engine cleaner van autoglym, HD erop, gezond verstand gebruiken, dan nog een keer insprayen,en met een kwastje inwerken en dan nog eens afspuiten met de HD ( onderkant motorkap niet vergeten) en klaar.Na het drogen het kunstof inwerken met wat voor kunstof dressing je ook gebrukt.
 

Desperado

Forumguru
Is het handig om een extra (sticky) topic te openen met wat men nodig heeft in diverse vormen zoals beginners, gevorderden, experts, eenvoudig schoonmaken, zeer uitgebreid om maar wta voorbeelden te noemen.
 

Cordoba

Forumguru
@Desperado Op zich wel een aardig idee Peter, maar dan heb je behalve de niveau's van ervaring, ook nog hoe ver iets nodig is (afhankelijk van de 'levenservaring van de auto), en de verschillende onderdelen: lak, kunststof exterieur, banden, velgen (staal/lichtmetaal), interieur (dash, bekleding, tapijt, leer), ramen, koplampen, motorruimte enz.

Iemand die expert is op het ene gebied kan goed beginner zijn op een ander gebied. Al met al een aardig idee, maar ik denk in de praktijk een beetje lastig uit te voeren.

Om het even bij lak te houden, zou ik dan eerder houden bij:
- wassen volgens de regels der kunst, en de zaken die daarbij nodig zijn en mogelijke uitbreidingen
- lak grondig reinigen (kleien, en cleanen)
- kleine lakschades (krassen, swirls) verhelpen middels polijsten
- lakschade repareren (met lak, steenslag en krassen opvulllen en vervolgens wetsanden, en dan polijsten)

Dat is een simpele indeling alleen voor de lak, maar iedere stap kun je beginnen met de basis, maar ook veel verder gaan dan die basis.
 
Bovenaan Onderaan