Het grote Detailing Stappenplan Topic

CDK

Forumguru
Wat ik nog miste in dit deel van het forum was een A tot Z stappenplan en jullie variaties daarop.
Post daarom hier jullie detailing stappenplan zoals je het zelf aanpakt van wassen tot waxen, bijvoorbeeld zoals onderstaand plaatje.
Compact en to the point als uitgebreid met foto's, het is hier op z'n plaats!
Bedankt voor het posten!

Greetz Corné
 

Noord26

Forumguru
Er is maar 1 manier om te 'detailen' toch? De juiste manier en volgorde, zoals in het schema mooi aan gegeven staat. Er vanaf wijken zal alleen gepaard gaan met een minder resultaat?
 

CDK

Forumguru
@Noord26, hangt af van de situatie, soms kan je stappen overslaan, bijvoorbeeld polijsten, als je lak nog redelijk mooi strak en enigszins 'swirlvrij' is (ik weet dat is een illusie) kan je een ander stappenplan hanteren, een auto met 6 stappen kan net zo shiny zijn als 1 met 10 stappen, maar standtijd van de gebruikte producten kan wel sterk variëren ;)
 

Noord26

Forumguru
Klopt helemaal, maar ook als je kan voldoen met 6 stappen, staat het in het overzichtje wat je hier laat zien opgegeven toch?
 

CDK

Forumguru
Dit is een globaal overzicht, niet alles staat er op, bijvoorbeeld het detailen van je wielen ;)
 

Noord26

Forumguru
Ah zo, ik ging er vanuit dat het een overzicht was voor heel de auto. Niet alleen van de lak. ;)
 

CDK

Forumguru
Interieur doe ik bijvoorbeeld ook detailen ;) daar kan je ook een stappenplan voor bedenken etc.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Corné terecht opmerkt kun je ook voor andere delen een soort stappenplan opstellen, en het schema hierboven is wel een beetje een Meguiars-schema (ondanks dat het afkomstig is van Chemical Guys) door de gebruikte benamingen. Verder maakt het schema niet goed duidelijk dat je bij polijsten begint bij een bepaalde grofheid/intensiteit, en dat je in stappen naar de finishing polish gaat, en dan met glaze en de beschermlagen begint. Verder zijn er mensen die na bepaalde stappen wassen, of bijv. eraser gebruiken om alle materiaal goed te verwijderen, zodat het behaalde resultaat goed zichtbaar is (en dus te beoordelen). Nu kun je stellen dat wassen/eraser hoort bij de inspectie na een uitgevoerde stap, en daar dus eigenlijk onderdeel van is.

Wat zaken waar je een apart stappenplan voor zou kunnen maken:
- niet gelakte kunststof delen
- ruiten
- velgen
- banden
- dashboard en andere kunststof interieurdelen
- bekleding (leer of textiel)
- motorruimte

Overigens zijn er altijd weer detailers die een stapje verder gaan. Op youtube een poos terug een filmpje gezien, ik geloof van een Pool die echt de halve auto stripte (lamp units eruit, bumpers eraf, grill eruit, stoelen/achterbank eruit, vloerbedekking eruit enz. enz. om alles schoon te maken, en vervolgens weer te gaan monteren, mijn inschatting is dat ie daar ongeveer een volle week mee bezig geweest moet zijn)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

smutzkanone

Forumguru
en dan kun je ook nog ingaan op welk gedeelte/onderdeel van de auto je doet in een bepaalde volgorde.
Bij een full detailing beurt, ga ik eerst:
Foamen, afspuiten en nat blijven houden (kalk vlekken!)
Wielkasten, alles wat na het foamen niet is losgekomen
Velgen, wat er bij het foamen nog niet schoon is geworden
De motor ( insprayen, ff wachten, schoonspuiten met HD, insprayen,inwerken met kwastje en weer schoonspuiten)
Ondertussen de lak nat blijven houden.
Binnenkant lak deuren en instaplijsten wassen en afspuiten
Ramen scrubben
Auto wassen met shampoo en washmitt.
Drogen
Kleien
Trimm en raamrubbers en lampen etc afplakken
Polijsten met rotary, meestal in 3 stappen, hangt van de staat van de lak af.
Evt spetters polijstmiddel wegpoetsen
Glaze
Sealant
Paste wax
Afplaktape weghalen
Trimm restorrer op de kunstof delen.
evt chroom en uitlaatsierstuk met metal polish
ramen
banden shine
velgen waxen of sprayen.

Dan het interieur.
Alle rommel eruit
uitzuigen met zuiger
extractor ( die huur ik soms)
Met een licht vochtig doekje het stof van het interieur afnemen
dressing voor intereurdelen aanbrengen ,inwerken en afnemen.
Binnenkant ramen
instaplijsten en lakwerk binnenkant deuren detail sprayen.
 
Laatst bewerkt:

Kippie-style

Forumguru
Mijn stappen zoals ik hem het meeste doe.
- Auto met ironx soap foamen
- Velgen dasty of ironx
- Wassen met monello lavare of bathe
- Natte auto kleien met blue clay en last touch als glijmiddel
- Afplakken van sommige delen
- 1e stap polijsten monello veloce op oranje of groen
- 2e stap monello finale op wit
- Black hole of white diamond op rood
- Sealant exp op zwart
- Wax op blauw of gold
- Banden autofinesse tyre gel
- Velgen wheelwax
- Kunstof met perl
- Sponningen met last touch

Interieur
- Leder cleanen met apc
- Leder invetten
- Stof cleanen apc en extractor
- Matten apc en extractor
- Voorruit rain x
- Daschboard vochtige doek
- Ramen glassex
 

peterrapid

Forumguru
Hoeveel tijd neemt dit in beslag ? Want ik heb zaterdag de Seat gedaan, wassen, kleien, cleaner met polijstbal van Sonax (is echt niet goed) heb er spijt van dat ik bespaard heb en voor Sonax heb gekozen, had veel beter Meguiars gekocht, sealant en dan wax natuurlijk allemaal met de hand (ga mij echt zo een DAP kopen) en ik heb er 12u aan gewerkt ... Velgen nog niet gedaan en interieur nog niet gedaan. :cry:
 

CDK

Forumguru
wat jij zegt klopt wel aardig qua tijd met de hand hoor, de 1e x dat ik m'n S2 met de hand deed was ik ook zoveel tijd kwijt, met een dap gaat het super en bespaar je tijd en spierpijn, vraag maar aan @Joske ;)
als je gaat wassen, kleien, polijsten en daarna een glaze, sealant en wax aanbrengt ben je ook wel een dag zoet hoor en een halve dag voor je interieur.
 

peterrapid

Forumguru
Ja spierpijn is er :yeah: en ik ga 6/9 eens goed kijken hoe het moet, Seat ziet er beter uit en ik heb mooie beadings na regenbui deze nacht maar hier en daar zie ik dat ik niet alles met kleien en polijsten er heb uit gekregen, misschien te maken met cleaner van Sonax.
 
Bovenaan Onderaan