Het grote Detailing Stappenplan Topic

H@RM

Senior Member
Water werkt net zo goed als detail spray. Je kan er zelfs nog voor kiezen om een klein pufje water tijdens het polijsten toe te voegen. Dit maakt de "hit" (2x dambord) nog iets agressiever.

Voor compounds moet je met een DAP inderdaad op de hoogste standen werken. Je hebt echt gewoon de snelheid nodig om de korrel goed af te kunnen breken.

Stoffen wijst vaak op te veel product gebruik. Als de pad eenmaal "geprimed" is volstaan 2 tot 3 druppels al.
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad @turboturbo Een gele Monello pad is iets harder dan de oranje versie, maar verschil is niet heel groot. Zoals Harm ook zegt, water kan ook, maar omdat ik wat bang ben voor kalkvlekken geef ik de voorkeur aan (verdunde) detailspray, eigenlijk dezelfde als bij het kleien 50% water, 50% Poorboys Spray & wipe.

Ik zou nu eerst op stand 6 een testspot maken met Mezzo en kijken wat er dan gebeurt, je kunt altijd nog besluiten om op te schalen.
Voor diepe krassen en dergelijk wil ik soms nog wel een wol-pad met veloce gebruiken, die gebruik ik echt alleen zeer lokaal op de plek van kras of andere beschadiging. Je kunt zelfs kiezen om een kleine 4" wolpad te pakken, dan kun je nog iets plaatselijker werken en de pad is ook wat goedkoper (zal door kleiner oppervlak wel iets sneller verslijten bij zelfde te behandelen oppervlak).

Witte pad op een VAG-lak is echt om fijne polijststap te doen (bij hele zachte lakken, haal je daar wel een forse correctie mee).
 

turboturbo

Forumguru
Ik zou nu eerst op stand 6 een testspot maken met Mezzo en kijken wat er dan gebeurt, je kunt altijd nog besluiten om op te schalen.
dat ga ik proberen. Is Mezzo de middelste fles / stap onder de Veloce? En dan wel met de oranje pad?

Kalkvlekken angst is niet nodig ik heb een gallon demi water staan (oa om detail spray aan te lengen of m'n eigen soapy mix te maken voor als de wax laag gestript mag tijdens het kleien)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik heb hier geen demi-water staan, vroeger wel om de accu op peil te houden, maar ik zou niet meer weten wanneer ik dat voor het laatst heb gedaan. Verder helemaal juist, lukt dat niet dan opschalen naar Veloce (gezien je geen gele pad hebt) en oranje pad.
 

turboturbo

Forumguru
hoe gaan we hier de lijken wassen...
Ik ben gisteravond even aan de slag geweest. Na anderhalf uur is het me gelukt 95% eraf te halen. Warm water + azijn en een drupje afwasmiddel. En dan heel rustig vegen en deppen. Met een speciale insecten spons kwam ik niet eens zo heel ver en krast naar mijn idee (geeft niet ik moet toch opnieuw wassen kleien en polijsten) met de washmitt kwam ik het verst. Borstel voor de kieren en naden en de grill. Daarna het raam geboend en gekleid. Spiegels.... Wat een gedoe.

Ik hoop dat als de auto binnenkort een waxlaag heeft; de lijken er makkelijker af vliegen!
 

turboturbo

Forumguru
image.jpg

Nieuwe 'runs' gemaakt adhv dit overzicht (vond op CC forum)

De tip met pufje water / detail spray werkte perfect tegen het stoffen.

Ik had het idee nav een test spot dat Veloce op snelheid 6 (is max) met de oranje pad en een test met oranje pad / mezzo dat er geen verschil was te zien. Ik ben dus verder gegaan met mezzo / oranje pad op snelheid 5.

Daarna met de witte pad met finishing polish, ik las de tabel verkeerd, wederom op de verkeerde snelheid (2) Daarna opnieuw begonnen met snelheid 4 en dat leek er al aardig op.

Toen begonnen met de Groomwax en vanaf daar ging het mis. Het lukte mij ook niet goed om het uit te buffen. Moest hard duwen met de micro fiber doeken en tegen die tijd begonnen er nieuwe krasjes zichtbaar te worden. Echt je ziet álles op die donkere lak! :banghead: Ik denk een beginners fout; ik had gisteravond al een doek vies gemaakt dus moest al met een minder werken en nu gebruikte ik er 2 door elkaar. Ik denk dat er teveel polijstpasta of andere meuk in zat...(?) Andere doeken had ik al als droogdoek gebruikt en waren al nat. Ik had er beter 1 per stap kunnen hebben (1 voor veloce/mezzo, 1 voor finishing, en tot slot 1 alleen voor waxen)
Zo zie je maar: goede voorbereiding is het halve werk.

Bovendien verdwenen de wolken vanmiddag, werd de zon steeds feller en werd het werken in de bijna directe zon onmogelijk. De lak wordt heet en detailen in de zon is sowieso een afrader.

Kortom; volgende keer weer verder met de witte pad en dan op de juiste snelheid polish. En dan gaan waxen.

En nog even inlezen hoe ik dat Groomwax het beste kan toepassen. Ik zoek nog een manier om dat vanuit die mega fles het goedje een beetje fatsoenlijk op de (zwarte) pad te krijgen. Ik heb nu een theelepel gebruikt maar dat leek niet echt te helpen om er maar weinig van te gebruiken.

Ps de non ferro leverde verder geen resultaat; ik zag verder geen roze kleur ontstaan.

Ook had ik even last van een stukje lak dat afbrak onder de polijstmachine :nailbiting: het was een stukje wat aan de rand aan de voorkant van de motorkap los liet (was al stuk van de steenslag)
Een killer natuurlijk als dit onder de pad terecht was gekomen!!
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik gebruik ook een doek per stap als absoluut minimum. Voor het verwijderen van grover polijstmiddel kun je nog wel een goedkope doek gebruiken (wel goed opletten dat je een redelijk goede doek hebt, die pakketten van zoveel mf-doeken bij Action/Lidl/Aldi voor een paar euro zijn eigenlijk altijd te dun/hard. In het verleden had Action bijv. een lichtblauwe doek (officieel mf-dweil) die redelijk goed geschikt is, is vrij dik en vrij zacht. Voor de volgende stappen moet je wel goede doeken gebruiken, omdat je minimale krasjes dan niet meer wegpolijst.

Hij staat niet in de tabel in de versie zoals je geplaatst hebt, maar als je 'm 'vertaalt' kom je bij de combinatie Mezzo en geel ook uit op 'werkende slijpgraad 6'. Als Mezzo je eerste polijststap is (en je hebt daarvoor dus geen grovere stap gedaan) mag je ook op stand 6 beginnen met de DAP. Die hele tabel is een soort hulpwijzer, zaken zijn niet absoluut, dus kun je zelf met verstand en gevoel zaken aanpassen zoals het voor jou goed werkt (ook afhankelijk van de lak). Wat de zon betreft: vanmiddag even de voorruit schoon gemaakt en opnieuw van Rain-X voorzien (waarschijnlijk grotendeels verdwenen door de PB Bug squash na een ritje Flevopolder). Ik brandde ook een paar keer mijn onderarmen toen ik de A-stijl per ongeluk aanraakte (dus dat donkergroen wordt bijna even heet als zwart). Eventueel een parasol naast de auto zetten om in de schaduw te werken, die moet er wel even boven staan om de lak af te laten koelen, desnoods met wat water de lak wat sneller afkoelen.
 

turboturbo

Forumguru
Oke dankjewel voor het helpen van het duiden van alle informatie @Cordoba ; zeer gewaardeerd!

Ik heb onlangs bij Action idd zo'n zakje dunne meuk gekocht, daar heb ik niks aan. Wel hadden ze een blauw/fel gele mf doek (lijkt idd wel een dweil) die heb ik al met plezier gebruikt maar voor vandaag als droogdoek.

Ik merk echt dat de theorie (en de praktijk, maar daar werk ik nu aan in de vorm van ervaring) helemaal weggezakt is na de poets clinic. Ik zal in de toekomst zeker nog eens naar zo'n clinic gaan.
 

Cordoba

Forumguru
Misschien heb je het al gezien op het CC-forum, maar 19 aug (zaterdag) is er een SDD(Summer Detail Day) bij CC. Ideaal om rond te kijken bij demo's, hier en daar zelf iets proberen, vragen te stellen aan mensen van de fabrikanten en natuurlijk wat spullen met korting te kopen. Op zo'n dag moet je niet op uitgebreid advies van CC zelf rekenen: er staat continue een lange rij voor de kassa om zaken te bestellen, en personeel heeft nauwelijks tijd om te eten. Bestelling kun je dan een uurtje later afhalen bij het magazijn een paar deuren verder. Ook kun je veel met andere detailers praten/discussieren, en met een "best of shine show" kun je ook wat kunsten afkijken.

Overigens de mf-dweilen van Action waar ik het over had kosten iets van 0,85€ per stuk en zijn iets van 40 bij 50 cm, dus heel goedkoop en voor aardig wat detailzaken goed bruikbaar. Voor het afnemen van fijn polijstmiddel, glaze, sealant en wax zou ik kiezen voor een goede doek van Monello (piccolo nero, peluche verde, peluche bianco, of senza bordi) of van een ander goed merk zoals Microfiber Madness. Voor klusjes aan kunststof (interieur en exterieur), banden, rubbers en velgen vind ik de goedkope doeken wel geschikt, maar bijv. ook voor velgen gaan er veel toch voor een vrij dure doek.
 

eriktv

Forumguru
De meest wijze les die ik ooit heb gelezen staat hier nog niet: je hebt nooit teveel MF-doeken :D. Bij mij komen op de lak alleen de Monello doeken, goedkopere gebruik ik alleen voor trims, glas etc. Peter, houd vol, stapje voor stapje kom je er wel en dan komt de lol er steeds meer in!
 

turboturbo

Forumguru
Nee die dag had ik nog niet gezien (ik heb daar eergisteren nog naar zitten kijken en toen zag ik geen aankondigingen voor 2017)
Ik ga kijken of ik daar naartoe kan, lijkt me zeker leuk.
 
Een vraagje voor de ervaringsdeskundigen onder jullie : Als je een auto wilt kleien en daarna in de wax zetten, ben je verplicht om dan na het kleien eerst te polijsten?
Reden van de vraag : na wat fora te hebben bezocht wil ik lak van mijn vrouw haar wagen een opfrisbeurt geven. Ben langsgeweest bij Wax-it in Oudenaarde. Daar wees de vriendelijke jongedame mij erop dat indien ik de auto wil kleien, daarna zeker ook moet polijsten omdat kleien sowieso krassen geeft.

Is dat zo? Bedoeling was : wassen, kleien, wassen, ontvetten, waxlaag erop : klaar. En zo zou ik ook mijn Superb (6 maand oud) willen behandelen, maar als ik aan het polijsten moet beginnen...
 

Arjann

Forumguru
Nee hoor dat moet niet. Het is inderdaad wel beter, ook voor het beste resultaat. Kleien kan "marring" veroorzaken maar dat hoeft niet altijd. Zorg in ieder geval dat je goede schone klei hebt.
 

eriktv

Forumguru
En klei die niet te hard is. Als je toch lichte krasjes krijgt (of al hebt) kun je deze eventueel nog maskeren met een glaze, bijv. Black Hole of White Diamond van Poorboys. Deze breng je aan tussen de stappen ontvetten en waxen.
 

turboturbo

Forumguru
Hangt idd van combinatie en klei af. Ik heb met exact dezelfde klei mijn Octavia 1 en ook voor een klein proef stukje die van de buurman gedaan.

Op mijn auto was geen marring te bekennen maar op de Octavia van de buurman kwam er meteen marring / kleine krasjes. Exact hetzelfde type Octavia maar andere kleur en soort lak.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb 2 soorten, een middelmatige (de gele van Chemical Guys, deze kan je naar ik weet veilig zonder marring gebruiken) voor als ik niet wil polijsten na het kleien. Haalt voldoende vuil weg voor tussen de 2 maandelijkse was, klei en wax beurten (zo vuil word je auto simpelweg niet meer eenmaal volledig gedailed) zoals ik die op m'n vorige auto deed. Deze klei is vrij mild.

Daarnaast heb ik de 1-na stevigste klei van carclean, dat is een grijze (de zwarte is het extreemst). De kans op marring is reëel. Die heb ik express gekocht omdat ik er veel vuil van m'n huidige auto mee wilde verwijderen (is gelukt) en ik de auto toch wilde polijsten na het kleien. Vreemd genoeg kon ik ermee op mijn zwarte Octavia geen marring mee veroorzaken.
 
Laatst bewerkt:

H@RM

Senior Member
Zachte, schone klei met genoeg lubricatie zal niet snel "marring" veroorzaken. Tot de klei van poorboy's gaat het redelijk goed. (mits we praten over de wat "high solid" duitse lakken)

Doe dit als de lak koel is. Als de lak warm is heb je kans dat de quick detailer vlekken gaat geven en dan zul je alsnog moeten polijsten.
Een vers gekleide laklaag is al een hele mooie basis voor een wax. Dus mocht je in tijdnood komen, het nog een keer wassen en ontvetten is niet per definitie nodig
 
Bovenaan Onderaan