Het grote Detailing Stappenplan Topic

eriktv

Forumguru
Ik gebruik de Monello Senza Acqua, voldoende om een hele S2C mee te drogen, zonder uitwringen. Ook genoeg voor een V70 dus ;). Ik gebruik hem nu een jaar en (doordat ik hem zonder wasverzachter was) hij werkt nog prima.

Misschien is dit setje met MF spons, shampoo en droogdoek iets voor je. Ik geef zelf de voorkeur aan de dikkere washmitt. Voordeel bij los bestellen is dat je tot zaterdag 10% paaskorting krijgt met code 2017PAASEI. Die korting geldt niet voor de set, omdat die al in de aanbieding is.
 

H@RM

Senior Member
http://www.waxworld.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=115_147&products_id=102042
Hele fijne droogdoek en lekker compact

Of deze, beetje de Rolls Royce van de droogdoeken;
http://www.waxworld.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=77_86&products_id=100734
http://www.waxworld.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=77_86&products_id=100734
En dan een spons of washmitt van microfiber madness, dan koop je gewoon de betere producten.

Whool mitts zijn ook erg fijn maar hebben meer onderhoud nodig (lees borstelen en kammen)


Qua shampoo blijft dit ook een hele fijne en met zo'n klein flesje doe je best lang.

http://www.waxworld.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=65_66&products_id=100404

en net als die andere shop geeft deze met Pasen ook 10% korting met de code pasen2017
 

Snorremans

Senior Member
Voor alle SKODA liefhebbers rond Utrecht. Vandaag een goede handwasbeurt voor je SKODA in De Meern. Mijn buurman wast je auto met de hand. Vrijwillige bijdrage voor het goede doel Nationaal fonds kinderhulp. Plaats: hoek Riesenberg - De Milan Viscontilaan.


Misschien ben ik in overtreding maar het is voor een goed doel.
 

Cordoba

Forumguru
Deze krijgt veel positieve reviews, heb hem zelf ook op mijn lijstje staan om binnenkort te bestellen https://www.carclean.com/nl/product/Gyeon/Gyeon_Q2M_Silk_Dryer_XL_70x90cm_103275

In het begin inderdaad veel enthousiasme over deze doek, maar na een half jaar steeds meer negatieve ervaringen. Het lijkt er op dat deze doek in nieuwstaat goed presteert, maar snel in prestatie achteruit gaat. Zelf gebruik ik de Monello Senza Aqua (of zoiets), maar bijvoorbeeld ook de Meguir's water magnet, lees ik veel goede ervaringen mee. Als je liever met een kleine doek werkt heeft Monello ook nog de Piazza versie, dat is het zelfde materiaal als de Senza Aqua maar kleiner van formaat (en daar heb je er dan 2 of 3 van nodig).
 

Kempes

Forumguru
Ook maar even een bestelling geplaatst:

1 x Rain-X 500 ml Anti Regen Trigger
1 x CarPro Hydrofoam 1000ml Wash & Coat
1 x CSF Delirium XF Drying Towel
 

H@RM

Senior Member
Van die Hydrofoam ga je echt geen spijt krijgen. :thumbsup: @Kempes
Begint bij mij nu een beetje zijn kracht te verliezen die het meetst op hun donder krijgen na een maand of 4. Niet gek voor een shampoo met toevoeging

Wel op letten dat je niet in de volle zon gaat wassen
 

Gerjo

Senior Member
skoda1.jpg skoda2.jpg skoda3.jpg Gisteren was de ideale dag om te wassen en te poetsen. Nagenoeg de hele dag bezig geweest, maar het resultaat mag er zijn. Vooral van het kleien keek ik op. Je voelt toch flink de aangeplakte troep op de lak...

Dit geheel is gedaan met het Meguiars Gold Class pakket. Voor de ramen heb ik de poorboys gebruikt, dat is op zeker ook goed spul.

Oh en voor de beeldvorming, deze Octavia heeft al meer dan 200k gelopen en ik denk dat de vorige eigenaar hem alleen door de wasstraat duwde... Op zijn tijd....
 

Pivo

Forumguru
Ik ben klaar met de wasstraat, wel dik betalen, maar toch nooit je auto echt schoon. In een opwelling wezen shoppen met wat tips van Carclean :)

full.png


Vandaag spullen ontvangen en maar direct aan de slag gegaan! Helaas is de klus onderbroken door regen en aandachtvragende kinderen :tongue:

Ik heb de auto eerst goed gewassen. Die stap is nog te doen :D Vervolgens kleien. Verdunnen jullie de detailer spray? Ik merk dat je best veel gebruikt, dus zo'n fles is zo leeg! Ik woon in een nieuwbouwwijk waar ook nog de bouwwegen liggen dus veel stuifzand. Dat maakt de klus ook niet makkelijker :'( Tegen de tijd dat ik de motorkap gekleid had lag op het dak al weer zoveel zand dat eerst weer afgespoeld moest worden. Ik heb dus eerst maar de voorkant gekleid en daarna direct in de was gezet. Later het dak nog apart gedaan. De zijkant en achterkant moeten dus nog. Heb dus ook niet gepolijst. Ik vraag me ook een beetje af of dat als onervaren detailler geen kwaad kan? Ik doe het gewoon met de hand met een sponsje. Op het dak zag ik na het uitpoetsen van de was wel twee plekken die hopelijk met dat polijstspul opgelost kunnen worden.





Nog een andere vraag. Kun je de was ook gebruiken voor de velgen zodat die makkelijker schoon te houden zijn?

[edit]

Nog een first timers tip: was de groene Peluche Verde doeken apart :') Mijn spierwitte Monello Senza droogdoek is na 1 keer gebruik kikker-groen geworden, net als het manchet van de washmitt :+
 

rick76

Actief lid
Houd er rekening mee dat je met kleien hele kleine krasje kan maken. Zeker als niet genoeg claylub gebruikt. Dus als je niet machinaal kan polijsten zou ik niet te weinig gebruiken. Ik zou ook een andere plek opzoeken om je auto te detailen. ALs er zoveel stuifzand is dan is het vragen om krasjes. Of het kwaad kan ligt aan jezelf. Als je als een gek gaat polijsten ja dan zou het kunnen. Zkr als er zoveel zand waait. Maar als je normaal met verstand polijst kan het geen kwaad.
 
D

Deleted member 24009

Of je de Perfetto kan verdunnen weet ik niet, maar als je al gaat verdunnen zou ik het niet te sterk verdunnen (en zeker niet te weinig sprayen). En of je die krasjes eruit krijgt met handmatig polijsten hangt sterk af van de hardheid van je lak en hoe diep die krasjes zijn. Als je er met je vingernagel in kan, dan ga je dat niet wegkrijgen (maar op de foto lijkt het vrij oppervlakkig?)
De wax kan je ook prima gebruiken op velgen. Wel zou ik zelf de velgen eerst reinigen met een goede velgenreiniger en/of Monello Non Ferro (of een vergelijkbaar product).
 

Pivo

Forumguru
De plekken op het dak zijn niet echt kransjes, meer doffe plekken. Iig geen diepe krassen. Maar ik begrijp dat ik in principe de lak niet kan verneuken met handmatig polijsten, zolang je maar geen zandkorrels mee polijst :D

Kan vast een nieuwe bestelling doen bij carclean dan. Monello velgreiniger-kit, vast wat nieuwe detailspray.. dure hobby.

Nu de auto in de was staat kan ik de auto gewoon wassen met shampoo zonder dat die waslaag er weer af gaat trouwens?
 
D

Deleted member 24009

Met handmatig polijsten kan je idd weinig schade aanrichten zolang je lak maar goed schoon is. En ja, dit is een verslavende en geld kostende hobby...maar wel leuk!
Als de auto in de was staat kan je die gewoon wassen, maar neem dan wel een milde shampoo die je waxlaag niet aantast. Ook daarvan heeft CC er zat in het assortiment, de shampoo die jij nu hebt is prima!
En bedoel je de Monello Non Ferro velgenbundel? Dat is een aanrader, de borstel is erg fijn in gebruik, ik kan in ieder geval overal goed bijkomen met deze borstel)
 

rick76

Actief lid
Ja je kan je auto veilig wassen, zie info carclean:"Super Slick & Suds is een zeer hoog geconcentreerde autoshampoo met bijzondere glijmiddelen, schuim en surfactants (deze verlagen het spanningsveld van water waardoor de oplosbaarheid organische ingrediënten beter is), waarmee je gemakkelijk modder en ander vuil van je goed onderhouden voertuig kunt verwijderen zonder dat de waslaag of sealer verwijderd wordt. Het product is PH neutraal en met slechts 25 a 50 ml kan je 2 auto’s wassen. Met Super Slick & Suds is het drogen van je voertuig een fluitje van een cent"

als claylube grebruik ik Valet Pro Citrus Bling 14.99. Je kan het gebruiken voor verschillende doeleinde. Voor kleien kan je het 1:16 verdunnen.

Ik denk dat je die plekken op het dak niet met de hand helemaal weg krijgt. Ik denk dat het machinaal een stuk beter gaat. Ik vermoed dat het vogelpoep is geweest.
 

Pivo

Forumguru
En als ik de nu in de was gezette delen alsnog wil polijsten? Dan moet de waslaag er eerst af lijkt me. Maar de shampoo is juist bedoelt om de waslaag in tact te laten. Hoe krijg je dat spul er dan weer af? :pieker:
 
D

Deleted member 24009

Eventueel wassen en en weer kleien. Maar volgens mij kan je ook meteen gaan polijsten (als je lak goed schoon is), in zo'n beetje elk polijstmiddel zitten ook wel wat cleaners voor de lak
 

rick76

Actief lid
Met het polijsten haal je echt wel de wax ermee af. Je slijpt een micron laagje van je lak weg met polijsten. Niet gelijk met het zwaarste combi beginnen. Eerst kijken wat het met de lak doet. Als je de juiste combi hebt gevonden begin je met polijsten. Zorg wel dat je afbouwt met polijsten. Anders blijf je krasjes zien (marring). Na het polijsten de lak voeden (polish). Hierna kan je de lak weer aftoppen met een wax.

Ik heb het niet zien staan in je beschrijving maar zorg wel tijdens het wassen voor een twee emmer systeem.
 

H@RM

Senior Member
Verdunnen jullie de detailer spray? Ik merk dat je best veel gebruikt, dus zo'n fles is zo leeg!

Op het dak zag ik na het uitpoetsen van de was wel twee plekken die hopelijk met dat polijstspul opgelost kunnen worden.

  1. Detail spray verdunnen zou ik in jouw geval met al dat zand zeker niet doen. (eigenlijk is de locatie niet geschikt maar soms heb je geen keus)
  2. Met een finishing Black handpad kun je het zeker vergeten. Glans krijg je terug, doffe plekken blijf je zien. Of je moet engelen geduld hebben en maar door blijven gaan. Uiteindelijk krijg je het weg


De plekken op het dak zijn niet echt kransjes, meer doffe plekken. Iig geen diepe krassen. Maar ik begrijp dat ik in principe de lak niet kan verneuken met handmatig polijsten, zolang je maar geen zandkorrels mee polijst :D

Kan vast een nieuwe bestelling doen bij carclean dan. Monello velgreiniger-kit, vast wat nieuwe detailspray.. dure hobby.

Reken maar van Yes dat je niet alles eruit krijgt met het handje. Krassen zijn redelijk diep op foto 2. En meerdere kanten op. Ook handmatig kun je een hoop verpesten. Maar Zolang je schoon werkt is het risico redelijk klein. In de handpad bouwt zich net zoals in een machine pad polijst residu op en lak wat je afneemt. Dit kan weer voor kleine nieuwe krasjes zorgen

En ja, dit is een verslavende en geld kostende hobby...maar wel leuk!

En bedoel je de Monello Non Ferro velgenbundel? Dat is een aanrader, de borstel is erg fijn in gebruik, ik kan in ieder geval overal goed bijkomen met deze borstel)

  1. Je kan het zo duur maken als dat je zelf wil. Overal zijn goedkopere opties voor zolang je niet als een kudde dier achter al die schreeuwers op het CC-forum aan blijft lopen. Sommige dingen worden gehyped, iedereen moet het hebben en daarna is het weer troep. Ze hebben met Monello een redelijke instap lijn in huis, maar in verhouding vrij prijzig. Om als voorbeeld te nemen de hierboven genoemde detail spray. De Monello kost €11.99 voor 500ml Als je tegen alle Monello schreeuwers in gaat en je neemt de volgende keer Dodo Juice Born Slippy Clay Lube Concentrate (1:10) 250ml (€8.99) en een losse Spray flacon met sprayer en maatverdeling (€3.99) heb je voor 1 hele euro meer 2.5 liter spray om mee te kleien. (voor ramen en druppels wel lekker een detail spray gebruiken)
  2. EZ borstels zijn niet de fijnste. Geef liever iets meer uit voor een woolie. Werkt 100x fijner


 
D

Deleted member 24009

[QUOTE="H@RM, post: 702403, member: 1851"
  1. EZ borstels zijn niet de fijnste. Geef liever iets meer uit voor een woolie. Werkt 100x fijner
[/QUOTE]

Dat lijkt mij een geheel persoonlijke keuze....
 
Bovenaan Onderaan