Het grote Dashcam topic

Frup

Forumguru
Zijn schade's zijn altijd aan de voorkant........ :D
Ben een keer aan de achterkant aangereden. Terwijl ik voor een rood verkeerslicht stond te wachten.
Die figuur beweerde echter dat ik naar achteren reed. Dat terwijl de weg daar juist in de rijrichting afloopt.
Na een indringend gesprek bleek dat hij z’n sigaret had laten vallen en wilde oprapen.
Verder nooit zoiets bij de hand gehad. En geen behoefte aan een dashcam gevoeld. Maar ik woon dan ook in net zo’n gat als @Rosinfield .
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ha ha, klinkt me bekend in de oren. Toen ik 18 was mocht ik vanwege hondenweer de auto van mijn pa gebruiken voor mijn krantenwijk. Ook ik liet mijn sigaret vallen en tijdens het oprapen geparkeerde auto geraakt. En toen deed ik wat mensen wel vaker doen in zo'n situatie: uit schrik gewoon doorrijden en denken, het valt misschien wel mee. Tijdje later ergens gestopt en bij het zien van de schade vastgesteld dat het echt niet meeviel en ook bedacht dat het beter was terug te gaan. Maar goed ook, men had intussen de politie gebeld.
Gelukkig had men wel begrip. Was meteen goede les om zoiets nooit meer te doen
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

prosier

Forumguru
Mijn 2018 Viofo A119S met gps is 2 weken terug defect geraakt denk ik. Scherm laat alleen nog zwart zien, met links wat sneeuw en een tijdsaansuiding. Op de sd kaart komt niks mee bij.

Denk dat t gedaan is, ik ken geen reset optie ofzo. Menu doet ook niks meer.

Was toen 140 euro ofzo, heb even het hele 60 pags topic niet gevolgd ;) , maar wat is een goede vervanger tussen 100-200 euro?
 

JPs_OC2

Donateur
Zoiets @prosier ?

1677336942017.png

De firmware opnieuw installeren wil nog wel eens helpen. De meest recente versie kan je vinden bij Viofo Benelux (www.viofo.nl) onder het tabblad Support.
Dus >sd kaart er uit > firmware op de root van de sd kaart zetten > sd kaart weer terug in de camera en aanzetten > kan een paar minuten duren dus ff geduld en dan zou - als het goed is - de boel weer moeten werken.
De camera staat nu wel weer op de default settings dus eventuele eigen instellingen in het menu moet je wel weer even instellen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar als ik het goed lees is het ding een jaar of 5 oud. Zeker bij intensief gebruik, is "aan zijn eind" op zich wel plausibel toch? Succes in elk geval!
 

Frup

Forumguru
Gelukkig had men wel begrip. Was meteen goede les om zoiets nooit meer te doen
Gestopt met roken dus? :D

P.s. om toch on-topic te blijven: toen had men nog geen dashcam. En was je alleen via intensief speurwerk gevonden. Het siert je dat je bent teruggegaan.
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Tip koop een geheugen kaart die speciaal gemaakt is voor dashcams. Deze is beter bestand tegen het veelal overschrijven van bestanden.

Ik kom er nu achter dat de dashcam die ik op gaf de 70mai van het merk Xiaomi is.
Uit ervaring is kan ik zeggen dat dit merk top is. Wordt zelfs door de ANWB benoemd tot voordelige keuze.

 
Laatst bewerkt:

prosier

Forumguru
De firmware opnieuw installeren wil nog wel eens helpen. De meest recente versie kan je vinden bij Viofo Benelux (www.viofo.nl) onder het tabblad Support.
Dus >sd kaart er uit > firmware op de root van de sd kaart zetten > sd kaart weer terug in de camera en aanzetten > kan een paar minuten duren dus ff geduld en dan zou - als het goed is - de boel weer moeten werken.
De camera staat nu wel weer op de default settings dus eventuele eigen instellingen in het menu moet je wel weer even instellen.

Boh, inderdaad. Dit ja!

Ik ga fw update proberen, thx!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik ben alvast eens in de handleiding gedoken en zie daar 2 opties voor de parkeerstand: bewegingsdetectie en time lapse.
Kan iemand er iets zinnigs over zeggen wat betreft omstandigheden waarbij het een of het ander is aan te raden? En de voor- en nadelen?
 

JPs_OC2

Donateur
De A119 V3 heeft zelfs 3 parkeermodi @Rosinfield :
1 Automatische gebeurtenisdetectie
2 Tijdsverloop/Time lapse
3 Low bitrate

Bij modus 1 is mijn ervaring dat, afhankelijk van de ingestelde gevoeligheid, het systeem op bijna alles reageert of op maar heel weinig.
Heel gevoelig > wind, regen, voorbij drijvende bewolking waardoor er plotseling schaduwen vallen of juist verdwijnen, vogels, etc. etc.
Ongevoelig > Dan moet er aardig wat gebeuren voordat ie opneemt en de kans om iets te missen is zeer groot.
Zelf heb ik geen tevredenstellende tussenweg qua instellingen hier kunnen vinden dus ik gebruik 'm niet.

Modus 2 neemt op met een lagere beeldsnelheid. Dus minder beelden per seconde. Als je dit afspeelt lijkt het dus alsof alles versneld gaat. Meer dan voldoende beelden om allerlei details te kunnen herkennen. Nadeel is een lange stroom aan beeldmateriaal waarop vaak niets gebeurd maar het zoeken binnen dit materiaal is wel minder tijdrovend.
Ik gebruik deze modus zelf met 5fps.

Modus 3 is handig als je in een omgeving staat waar continue beweging is en veel gebeurd. Zeer veel beeldmateriaal van een mindere kwaliteit maar wel alles is seconde voor seconde te zien.

Mij bevalt de Time Lapse prima. Als de auto bij ons op de oprit staat kan er niets gebeuren en als ie ergens anders staat heb ik voldoende beeld mocht er iets gebeuren. Maar goed, de keuze is aan jou ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dank @JPs_OC2
Daar heb ik wat aan. Begrijp ik goed dat je het ding altijd aan laat staan? Hier op de oprit ook niets te duchten, dus dacht hem dan uit te zetten
 

spikehome

Forumguru
Tip koop een geheugen kaart die speciaal gemaakt is voor dashcams. Deze is beter bestand tegen het veelal overschrijven van bestanden.


Industrial sd kaartjes moet je gebruiken daarvoor.

Hoe zou de anwb de cams testen voor bij ongelukken? :)
 

JPs_OC2

Donateur
Graag gedaan :)

Enne, ja, de dashcam staat eigenlijk altijd aan.
De hardwire kit ingesteld op 12.2 volt als onderwaarde voor de accu dus mocht ie daar voor de deur geparkeerd (uberhaupt) in de buurt komen dan gaat ie vanzelf uit. Als je dan weer gaat gaat rijden laad de accu toch weer op. Kleine kanttekening > bij veel korte ritjes zou het natuurlijk kunnen dat ie eerder uitgaat door een lagere accuspanning maar dat heb ik nog niet geconstateerd.

Aan- en weer uitzetten kan natuurlijk ook maar persoonlijk wil ik daar eigenlijk geen rekening mee hoeven te houden. Ken mezelf en gegarandeerd dat ik 't een keer of meerdere keren vergeet. De camera kan spraakmeldingen en piepjes geven maar die zijn zo irritant dat ik die supersnel weer uit heb gezet. "Recording has started", "Recording stopped"...ja, ik weet 't....nou je kop houden...

Lang verhaal kort. Zo ingesteld dat ik er eigenlijk geen omkijken naar heb. Instappen en wegrijden, parkeren, verder rijden, etc. ;)
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Hier op de oprit ook niets te duchten, dus dacht hem dan uit te zetten
He je moet gewoon in begin ff lekker mee spelen.
Maar laat je hem gevoelig aanstaan dan heb je misschien binnenkort wel meer en mooie beelden van een VOS :pieker:

Dat zijn de leuke beelden van zo'n dashcam, of de kat van de buren die met nagels uit op de warme motorkap springt......
 

EdK

Forumguru
Maw woorden als je dat ding niet update dan stopt die er gewoon mee ?
En het is dat je er hier wat over leest , anders zou men je gewoon een nieuwe verkopen ??
Vreemde gang van zaken....
Of zie ik het nu verkeerd ??? :cheers:
 

JPs_OC2

Donateur
dat ding niet update dan stopt die er gewoon mee
Nope. Viofo brengt, net als Blackvue, Thinkware en nog een paar merken met grote regelmaat firmware updates uit waarmee bugs en andere onhebbelijkheden verholpen worden. Updates installeren is geen vereiste maar komt de levensduur van de camera wel ten goede.
Staat overigens ook vermeld in de gebruiksaanwijzing :lezen:dat het handig is geregeld te checken of er firmware updates zijn.

Neemt natuurlijk niet weg dat electronica op een bepaald moment gewoon de geest geeft......update(s) of niet.....
 
Bovenaan Onderaan