Het grote Dashcam topic

SteGo

Donateur
Ik zit ook nog aan te denken weer een dashcam in te bouwen. De vorige was een VIOFO A129 Duo, maar die zou ik niet zo snel weer kopen. A omdat er inmiddels nieuwere en betere varianten op de markt zijn gekomen en B omdat de stekkeraansluiting van de achtercamera wat ongelukkig geplaatst zit bovenaan.

Ik zit nu voornamelijk nog een beetje te twijfelen tussen de A229 Duo en de A139 Pro 2CH. Enerzijds heb ik eigenlijk wel graag een scherm op de dashcam, anderzijds ben ik wel onder de indruk van de Starvis 2 sensor in de A139 Pro. Alleen is het wel jammer dat de achter-camera dan weer minder is dan die bij de A229. En die A139 Pro is wel erg stevig aan de prijs ... :unsure:

Eigenlijk zou ik hopen dat ze nog met een nieuwe variant op de A229 komen die in de hoofdcamera ook zo'n Sony Starvis 2 sensor heeft zitten. Voorlopig ben ik er dus nog niet helemaal uit. Maar Viofo Benelux heeft de A139 Pro ook nog niet in voorraad, enkel preorder.
 

JPs_OC2

Donateur
De A139Pro Duo is inderdaad stevig aan de prijs @SteGo maar gezien de reviews zeker de moeite waard. Als ze daar nou nog een 2K achtercamera aan zouden hangen ;). Denk er in ieder geval sterk over 'm aan te schaffen voor onze roadster.

Moet overigens zeggen dat ik het scherm wat op de A129 Duo Pro zit in onze O3 eigenlijk totaal niet gebruik. Alle instellingen kunnen ook via de Viofo app gedaan worden. Gaat een heel stuk sneller en is veel overzichtelijker dan via het schermpje van de camera. Tenminste, dat is mijn ervaring.
 

SteGo

Donateur
@JPs_OC2 ik vond zo'n scherm altijd eigenlijk wel handig. Als er eens wat aan de hand is, in de meeste gevallen de melding dat je de sd kaart moet formatteren, dan gaf hij dat aan op het scherm in combinatie met wat gepiep. En voordat ik dan eens de telefoon heb verbonden met de dashcam en de app heb geopend dan had ik het behulp van de knoppen op de dashcam en het scherm al lang voor elkaar.

Anderzijds is de A229 dan wel weer een stukje hoger dan de A129 en doordat ik bij de huidige Skoda meer sensoren op de voorruit heb zitten kan ik die waarschijnlijk wat minder makkelijk grotendeels achter de spiegel weggewerkt krijgen. Maar aangezien ik niet zit te wachten op die 'voice notifications' van de A139 zoals 'recording 2 channels started' zou ik dat zeker uitzetten, maar ik weet niet of er dan mogelijk problemen onopgemerkt blijven waardoor ik er dan pas te laat achter kom dat er toch geen video is opgenomen van iets dat ik graag op beeld vastgelegd zou hebben.

Ik heb ook nog wel even zitten kijken naar de Vantrue Element 2 (E2) aangezien ik vanuit het verleden wel goede ervaringen heb gehad met de N1, maar de reviews over de E2 maakten me toch minder enthousiast dan over de A229 of A139 Pro. Viofo lijkt de prijs-kwaliteitverhouding toch wat beter op orde te hebben en ik vind het prettig dat zij actiever zijn met software updates uitbrengen. Ook nog een snelle blik geworpen op BlackVue ... maar jeetje, dat soort prijzen wil ik niet betalen voor een dashcam. En het door Coolblue aangeprezen Nordväl (lijkt op een ge-rebrande AZDome) gaat hem ook niet worden.

Ik ben er dus eigenlijk wel 90% zeker dat het een Viofo moet gaan worden, maar welk type het precies gaat worden daar ben ik nog niet helemaal uit. En mochten ze binnenkort nog meer modellen uitbrengen met de nieuwe Sony Starvis 2 sensor dan wordt de keus waarschijnlijk alleen maar lastiger. :D
 

jesse_s93

Donateur
Ik heb zelf redelijk recent een AZdome M300S gekocht, aangesloten middels een hardware kit. Betreft een dual camera met de front camera 4K en de rear cam FHD. Hij beschikt daarnaast over WiFi en GPS. Tot nu toe erg tevreden. Via AE aangeschaft voor €120,-. Ik vond het prijsverschil erg groot met Nederlandse aanbieders en AZdome wordt ook gewoon in Nederland geleverd (dus niet helemaal onbekend).

Alle aansluiten voor de zekeringkast worden erbij geleverd in alle soorten en maten. Ik heb hem op de zekeringen van de achterruitenwisser (geschakeld) en infotainment (constant) aangesloten.

Voor heel veel modellen zijn er ook dashcams verkrijgbaar die verwerkt worden in de behuizing van de binnenspiegel. Ik vind de OEM-look daarvan zeer geslaagd. Bij onze Ibiza heb ik een dashcam die wordt geplaatst in de behuizing van de binnenspiegel en ziet er zeer geslaagd uit. Voor de Scala ivm lease niet gedaan, aangezien ik de dashcam dan weer kan overplaatsen naar een andere auto.
 

SteGo

Donateur
@jesse_s93 Ik heb eens even vlot wat reviews bekeken over die AZdome; niet verkeerd voor het geld wat hij kost! 64 GB geheugenkaartje erbij voor dat geld ... netjes!


Voor wat betreft de Viofo A139 Pro zag ik op de website van de importeur dat de datum vanaf wanneer ze leverbaar zijn al 2 weken opgeschoven is. Kennelijk wat leveringsprobleempjes? Ik blijf wel erg tegen de prijs aanhikken trouwens. Gaat gewoon dik over de €300 heen met hardwirekit en een fatsoenlijke sd-kaart. :unsure:
 

TR1969

Lid
De AZdome M300S heb ik ook mijn shortlist staan. Zag dat hij nu in de aanbieding is op amazon.de voor maar €99. Daar wordt hij wel erg interessant van.
Wel zonder hardwire kit maar dat kost ook niet het meeste.
Ik kan alleen niet helemaal inschatten hoe de groot de achtercamera is en of dat past met ivm aanwezige Sonniboy.
 
Bij mijn O3 had ik echt 0,0 ruimte voor de achter camera.. de zonwering past echt 100% rondom op de ruit.. dus waar ha je jem plakken..?ik had hem daarom op de rolhoes.. maar.. dat was eigenlijk niks.. de camera ziet dan te weinig door de ruit.. en door de soniboy is er nog minder te zien..

ik heb hem daarom in de O4 ook (nog) niet terug gemonteerd..hier overweeg ik overigens ook sonniboys voor te kopen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik rij al ruim 15 jaar en 3 auto's met Sonniboys die ik jaarrond laat zitten. De pasvorm daarvan is zodanig dat er inderdaad géén ruimte overblijft om objecten tegen de achterruit te plaatsen. Een sticker lukt natuurlijk wel, maar zodra het om centimeters dikte gaat zie ik maar één mogelijkheid en dat is een uitsparing in het gaas snijden op de plek waar de camera moet komen.
En houd daarbij rekening met de omranding van het zonnescherm: die moet tussen de camera en het raamrubber passen inclusief enige bewegingsruimte voor het aanbrengen en verwijderen - aannemend dat het scherm er pakweg jaarlijks even uitgehaald moet worden om de binnenkant van de achterruit schoon te maken.
 

EdK

Forumguru
Als jij een gat maakt in een sonniboy dan kun je hem beter meteen in de container donderen.
In no time zal dat gat uitscheuren of rafelen, dus het word dan gewoon de keuze van of camera of sonniboy,
Of je laat het beplakken met zonwerende folie en waar camera komt laat je dan een sparing voor den lens
 

Hakar

Donateur
Maar zoals @EdK zegt, de kans op incidentjes is in mijn huidige omstandigheden uiterst klein. Zit ook niet elke dag in de auto en praktisch nooit in de drukte
Dacht Robert Doornbos ook zijn auto stond midden op een vrijwel lege parkeerplaats, toch wist een bakwagen die te rammen o_O
 

DMB

Nieuw lid
Hallo, zijn er hier ook mensen met een skoda dashcam? Welke hebben jullie en hoe bevalt die?
Ik ben op zoek en weet niet goed welke ik moet hebben. En is dit voor iemand zonder ervaring ook zelf te monteren?
 

EdK

Forumguru
Tsja hoe links zijn je linker handen ??
Maar zoek eens op @Antera als je iemand zoekt die wil inbouwen voor je
En bezoek het topic " meet en greet "eens !!
Word door vele actieve leden op prijs gesteld als je je daar even voorstelt !!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

SteGo

Donateur
De A139Pro Duo is inderdaad stevig aan de prijs @SteGo maar gezien de reviews zeker de moeite waard. Als ze daar nou nog een 2K achtercamera aan zouden hangen ;). Denk er in ieder geval sterk over 'm aan te schaffen voor onze roadster.
Had jij de A139Pro inmiddels al aangeschaft @JPs_OC2 ? Zo ja, hoe bevalt de dashcam?

Ik zag dat hij laatst even leverbaar was bij viofo.nl maar staat nu kennelijk opnieuw weer in nalevering. :unsure:
 

JPs_OC2

Donateur
Had jij de A139Pro inmiddels al aangeschaft @JPs_OC2 ?
Nee, nog niet @SteGo . Aangezien de camera voor een auto is die niet dagelijks in gebruik is heb ik er niet zoveel haast mee en wacht het beschikbaar komen nog even af. Was afgelopen weekend nieuwsgierig of Viofo.nl de camera inmiddels wel op voorraad zou hebben maar helaas, voor de derde/vierde keer verschoven :( naar een latere datum. Maar goed,dat heb jij ook gezien.

Ben toen wel verder gaan kijken of een andere leverancier de camera wel op voorraad heeft.
- Op de site van Allcam.nl staat dat ze 'm op voorraad hebben. De combo camera plus hardwire is bij Allcam €4,- duurder dan bij Viofo.nl maar na de 5% korting die ze tijdelijk geven is het geheel iets meer dan €10,- goedkoper. Scheelt weer iets. ;)
Moeten ze 'm alleen wel echt op voorraad hebben. Heb nog geen navraag bij Allcam gedaan.
- Verder nog gekeken in Duitsland en het VK maar daar is het hetzelfde beeld. Sommigen aanbieders hebben de camera wel en andere wachten op levering. De prijzen zijn vergelijkbaar of iets hoger en aangezien daar nog verzendkosten bij komen is dat wat mij betreft geen optie. :nono:

Check morgen even of Allcam de camera in huis heeft. Zo ja, dan denk ik dat ik 'm daar wel bestel.
 

SteGo

Donateur
Gefeliciteerd met de aankoop! :thumbsup:

Als je nieuwsgierig bent naar afmetingen van de camera @SteGo , geef maar een gil.
Volgens dashcamtalk.com zou dat 112 x 60 x 40mm moeten zijn. :D

Ik ben er zelf nog steeds niet over uit. Ik vind de A139 Pro wel erg mooi, de reviews zijn lovend, maar ik vind hem wel erg duur. En ik vind 1080p voor de camera achter wel wat karig. Ik heb echt al uren naar reviews gekeken van onder andere 'Safe Drive Solutions' 'Vortex Radar' 'RetroCarGuy530' 'Panzer Platform' allen met interessante info en bevindingen.

Eigenlijk hoop ik stiekem dat VIOFO heel snel komt met een 'A229 Pro' met dezelfde Starvis2 sensor maar wel met behoud van 2K voor de achter camera. Maar ik vrees dat dat dan ook wel een prijzig speeltje zal worden. :LOL:
 
Bovenaan Onderaan