Het grote Dashcam topic

JPs_OC2

Donateur
Oeps, zie al waar ik de fout ben gegaan. Ben me aan het oriënteren voor een dashcam voor de andere auto en heb de type nummers door elkaar gehaald, sorry :banghead:

In m'n O3 heb ik de A129 Pro gemonteerd. Volledige benaming > A129 Duo Pro Dashcam.
Zie: https://www.viofo.nl/collections/viofo-dashcams/products/viofo-a129-duo-pro-dashcam

De A139 Pro 2CH Dashcam is een ander model. Andere behuizing en zonder schermpje. In deze zit ook een nieuwere beeldsensor - Sony Starvis - die weer voor een nog beter beeldkwaliteit zorgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Rosinfield

† In Memoriam
En het aansluiten van de hardware kit, is dat te doen voor een relatief minder handig persoon en zo ja hoe gaat dat dan?
 

EdK

Forumguru
Ehhhh als ik zo kijk dan moet je al draden van voor naar achter brengen....
En een voeding aansluiten ...

Ehhh ritje Antera voor je dan toch maar ?? :lezen:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, was ik al bang voor. Onhandig gedoe ook met al die draden. En gezien de kosten afgewogen tegen het risico (hoeveel pech kun je hebben) en dan nog heb je formeel geen poot om op te staan, begrijp ik, laat ik het maar zitten. Gewoon nog wat defensiever parkeren
 

EdK

Forumguru
Zie het als een dikke pech eens in de 10 jaar of zijn het er 50 "??
Hoe lang heb je dagelijks in A'dam geparkeerd gestaan met minimale / geen schade en nu je er niet meer woont heb je het uiteindelijk een keer.
Ja zuur, maar het gebeurd helaas ! En helaas is dader op kerkhof meer en meer de realiteit.
Maar dan heb je straks een gezicht op de camera beelden staan die een picasso staat te tekenen op je motorkap.
Je kent die gast niet en dan ??? Word je elke keer pislink als je die beelden weer zit te bekijken....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wat bedoel je met "formeel geen poot om op te staan"?
dat je maar moet zien of je wat kunt bereiken met die beelden toch?
Maar zoals @EdK zegt, de kans op incidentjes is in mijn huidige omstandigheden uiterst klein. Zit ook niet elke dag in de auto en praktisch nooit in de drukte
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

kwillems

Donateur
Tja, dat is een afweging die je uiteraard zelf moet maken. Maar je hebt bij een geslaagde opname van een incident wel erg overtuigend bewijs voorhanden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Toch maar zo'n ding besteld. Met hardwire kit en filter.
Heb ik nog wel een vraag. Als ik die hardwire kit laat installeren, is het dan nog wel nodig om de voeding via 12v met de kabel te installeren?

 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, maar daar vind ik geen antwoord op mijn vraag. Alleen dat ze aanraden zo'n kit te gebruiken. Ik ga er vooralsnog van uit dat die kit louter voor het parkeren is en dat je dus evengoed de 12v verbinding moet gebruiken tijdens het rijden
 

JPs_OC2

Donateur
Als ik die hardwire kit laat installeren, is het dan nog wel nodig om de voeding via 12v met de kabel te installeren?
Nee @Rosinfield. De hardwirekit zorgt voor de 12v voeding tijdens het rijden en bij het stilstaan als je de parkeerstand aan hebt staan.
De hardwirekit heeft ook een mogelijkheid om een onderwaarde voor het voltage in te stellen. De camera gaat dan uit als de accu een bepaalde waarde, bijvoorbeeld 12.2v, heeft bereikt. Zou je langer geparkeerd staan en je hebt de parkeerstand continue aan staan dan sta je in ieder geval niet met een lege accu.

De meegeleverde kabel voor in de sigarettenaansteker/12v voeding kan je dus gewoon in de verpakking laten zitten. Niet nodig.
 

EdK

Forumguru
Ik vermoed dat ze er van uitgaan dat als je de sigaretten plug gebruikt dat die spanningsloos gaat zodra je de auto uitzet en op slot doet
Alleen bij Skoda ( al mijn skda's die ik heb gehad ) blijft er 24/7 spanning op staan, en zou dus parkeren dus gewoon werken.
Maar voor al die andere merken waar de 12V word uitgeschakeld zodra je de wagen wegzet zal zo'n voeding van nut zijn.

Nu weet ik niet hoe het met de UP is ?
Maar wat het 12V stopcontact ook doet bij wegzetten van de wagen dan zou ik toch nog kiezen voor zo'n kit.
Enwel om volgende reden, al je bedrading is veel netter weggewerkt, en doe je het met de sigaretten plug dan zit je altijd met dat ding in het zicht.....
En ik zou ook zeker die GPS module erbij nemen om de lokatie in coördinaten zichtbaar te maken, anders kan het overal wezen als je iets hebt opgenomen wat je als bewijslast wil gebruiken
 
ik heb zoiets gehad met mijn DOD 2CH dashcam.
bij contact uit gaat alle stroom eraf, dus wil je idd tijdens parkeren opnames op basis van beweging of op basis van een G-sensor (dus als de auto word aangetikt door een ander etc) dan heeft de dashcam een constante 12v nodig.

bij mijn DOD ging de dashcam dan automatisch aan zodra de spanning omhoog ging; motor starten = dynamo aan = van 12v naar 14v. Al werkte dit overigens niet vlekkeloos.

houd er wel rekening mee dat dit dus een constant verbruik geeft.
De mijne trok geloofik 200mA. Dat gaat rap dan als je niet veel rijd. Ik heb hem daarom gewoon op een geschakelde plus gezet.


in de huidige O4 heb ik de achter camera (nog) niet gemonteerd. De camera pakt nu 5v usb-c welke standaard in de voet van de spiegel zit.. is overigens ook een geschakelde voeding.
 

VAG-man

Forumguru
Menno als je beslist voor en achter wil zou ik persoonlijk 2 dashcams nemen. Het zicht naar achteren van een dashcam die achter de voorruit zit valt vaak erg tegen.
Ik heb zelf het merk Dod. Maar deze is alweer 6 jaren oud en de techniek is inmiddels veel verder.
Heb net wat zitten kijken op AliExpress en daar komt het merk 70mai goed uit de verf. Kosten afhankelijk van het type rond 5 tientjes.
Ik zou ze dan ook hard-wired aansluiten.
Ik heb zelf voor deze gekozen. Die stopt de dashcam als de spanning van je autoaccu te laag wordt.

 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Achter kan altijd nog dacht ik. GPS zit er in en je kunt de minimum waarde voor de accu instellen.
Als de auto hier thuis op de oprit staat, zet ik de camera gewoon uit. Parkeerstand is meer voor parkeerplaatsen. En dan parkeer ik gewoon als het even kan zo, dat een evt incident met de camera voor te zien is
 
Bovenaan Onderaan