Het grote Dashcam topic

tr7

Actief lid
Zijn er hier forum-leden die ervaring hebben met de recente dashcam-modellen die carcam.nl aanbiedt?
Ik ben op zoek naar de beste kwaliteit dashcam die helemaal weggewerkt kan worden in mijn Superb Combi (eind 2019), en was gecharmeerd van het 'spiegelkap'-aanbod van carcam.nl (https://www.carcam.nl/dashcam/skoda-quad-hd-dual-dashcam-binnenspiegel/). Mij viel echter op dat deze camera's gewoon op AliExpress worden aangeboden (https://nl.aliexpress.com/item/32862979681.html) voor echt ENORM veel minder geld dan waarvoor carcam.nl de camera's aanbiedt en inbouwt. (Uiteraard snap ik dat Ali niet inbouwt.)
Maar dus ook de open vraag: wat is de allerbeste dashcam-combi (voor en achter) voor de Skoda Superb die je in Nederland kunt laten inbouwen? Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.
 

SteGo

Donateur
Na lang twijfelen ... 'wil ik wel zoveel geld uitgeven?' 'misschien toch iets goedkopers van AliExpress?' ... besloot ik toch te gaan voor iets dat ik echt mooi vind en wat momenteel volgens vele dashcam-reviewers toch de camera met beste videokwaliteit is dankzij de nieuwe Sony Starvis 2 sensor. Daarnaast van een producent die z'n firmware-updates serieus neemt. Dan kan het er natuurlijk maar 1 zijn;
dashcam.jpg

Een tijdje terug leek het toch echt nog eerder richting de Viofo A229 Duo te gaan, maar het prijsverschil was nu nog ongeveer €60, maar daarvoor heb ik nu dan wel 4K met HDR in de main-unit terwijl de A229 het moet doen met 2K en WDR. Dat de achtercamera dan 1080p is is wel jammer, maar in de reviews van de camera valt het beeld van de achtercamera ook nog niet heel erg tegen.
Ik ben normaliter voorstander van een schermpje, maar ik moet er dan maar aan wennen dat het nu via de app moet. ;)

Bedankt @JPs_OC2 voor het vermelden dat hij bij Allcam wél beschikbaar is en dat er momenteel 5% korting op zit. Scheelt toch weer een klein nipje op een borrel. :D Ik heb voor nu de remote control er (nog) niet bijgekocht. De Citigo is een vrij klein wagentje dus ik denk dat ik net zo makkelijk de knop op de camera kan indrukken als ik iets tegen overschrijven wil beveiligen. Als dat niet bevalt kan ik hem er later altijd nog bij kopen.

Nu nog even wachten op de sd-kaart; 256GB SanDisk Max Endurance besteld bij Dataio.nl
Ik wil hem wel zo gaan inbouwen dat ik hem bij verkoop van de auto ook nog weer enigszins makkelijk weer uit de auto kan halen en dat hij dan over kan naar de volgende auto, wat dat ook moge worden. Dus niet zoals bij de vorige dashcam allerlei bekledingsdelen loshalen en de kabels op -tig plekken vastmaken aan bestaande kabelbomen met tiewraps of mee intapen en dingen vastkitten. :LOL:

Binnenkort maar eens even tijd zien te maken om hem in te bouwen. Ik heb er zin in. :yeehaa:
 
Laatst bewerkt:

JPs_OC2

Donateur
Bedankt @JPs_OC2 voor het vermelden dat hij bij Allcam wél beschikbaar
Graag gedaan :) Voor wat betreft de remote, Is overigens wel handig, ergens onder direct handbereik plaatsen en te bedienen zonder ver te reiken en te hoeven voelen welke knopje van de vijf je moet hebben. Maar goed, die kan er inderdaad altijd (nog) bij.

Veel plezier er mee en succes met inbouwen :thumbsup:
 

JPs_OC2

Donateur
De Viofo A139Pro 2CH in onze Mazda MX-5 ingebouwd. De frontcamera was best snel gebeurd. De rearcam kostte wat meer moeite. Hoezo? :pieker: Nou, een rearcam in een cabrio inbouwen vraagt om wat meer creativiteit qua plaatsing. :jaja:

Voorkant
20230421_172813_M.jpg

Achter > Beugeltje op maat gemaakt en dat zit (met de kabel) onder de bekleding van de rolbeugel gemonteerd. Het groene tape is voor tijdelijke bevestiging om te testen of alles goed werkt en om te kijken de plaatsing een goed beeld geeft.
20230423_113911_M.jpg
 

SteGo

Donateur
Netjes gedaan! Ziet er zeer goed uit @JPs_OC2! :thumbsup:

Bij mijn auto vergt de frontcamera juist meer tijd en aandacht. Door het grote plakoppervlak heb ik hem niet aan de ruit gekregen zonder 2 grote luchtbellen in het plakoppervlak te krijgen. Ik vind het echter zo lelijk ogen vanaf de buitenkant dat ik de camera er binnenkort weer afhaal en het met de reserve-tape opnieuw ga proberen. :D Het moet wel een beetje netjes ogen natuurlijk. :LOL: Foto's komen later nog wel een keer in het topic over mijn eigen auto. ;)

Eerste indruk van de Viofo A139 Pro is trouwens erg postief! App werkt ook prettig, ik dacht dat ik het scherm zou gaan missen, maar dat blijkt helemaal niet het geval te zijn. Uiteraard ook direct even de firmware geüpdatet naar de nieuwste versie.
 

JPs_OC2

Donateur
Netjes gedaan!
Thx!

niet aan de ruit gekregen zonder 2 grote luchtbellen in het plakoppervlak te krijgen.
Nee, dat is inderdaad niet mooi en zou ik ook absoluut niet willen. Geef je groot gelijk dat je dat opnieuw wil doen.
Moet zeggen dat de statische stickers mij aangenaam verrasten. Ze gedragen zich net zoals de displaybeschermers voor mobiele telefoons.
Ik had m'n bedenkingen om het op het gerasterde gedeelte van het voorruit te gebruiken maar het zit perfect.

Blij te lezen dat de app je bevalt. :jaja:
 

SteGo

Donateur
Inmiddels heb ik de A139Pro een tijdje in de auto zitten. Hij bevalt prima, doet keurig z'n dingetje. De vorige A129Duo die ik had wilde nog wel eens het contact met de camera zo vanuit het niets verliezen maar daar heeft de A139Pro 2CH geen last van.
Wel viel me op dat de folder met 'emergency recordings' behoorlijk vol stond toen ik de geheugenkaart uitlas. :pieker: En na een aantal filmpjes bekeken te hebben was ook vrij snel duidelijk waarom; elke keer dat ik de achterklep van de auto dicht doe (en dat doe ik echt niet lomp hard ofzo) detecteert de camera dat schijnbaar als een aanrijding. En dat terwijl ik de g-sensor al op de minst gevoelige instelling heb afgesteld. Als ik hem gevoeliger afstel dan locked hij zelfs al filmpjes waarbij je over een richel in de weg rijd. De vorige camera herkende het dichtdoen van de achterklep nooit als aanrijding ... dus van mij mag er nog wel een firmware-update komen waarbij de sensor nog wat minder gevoelig afgesteld kan worden.

Zat er dan ook nog een zelf opgeslagen video tussen de emergency recordings? Ja hoor ... welgeteld 1.
Filmpje is al ingekort tot het moment waar het over gaat;

Kun je wel verontschuldigend je handje opsteken ... maar je reed nog steeds door rood truttebol ...
dashcam.png
:D

Ik heb de lengte van de filmpjes ingesteld op 3 minuten, maximum bitrate. Maar jeetje .. de bestanden van de frontcamera zijn bijna 1000MB! Het is maar goed dat ik er een 256GB kaart erin heb zitten. ;)
 

EdK

Forumguru
Kun je wel verontschuldigend je handje opsteken ... maar je reed nog steeds door rood truttebol ...
TSja, ben blij dat ik geen camera in me wagen ( zakelijk/ prive ) heb.
Dit soort situaties kom ik bijna wel dagelijks tegen.
Net als die gasten die je met 120 inhalen nadat jij eerst hun met 105 hebt ingehaald dan voor je gaan rijden en dan afzakken naar 90 omdat ze weer zo nodig moeten appen / bellen of mailen... of er opeens achter komen dat ze toch nog die afslag moeten hebben en dan ook nog eens afremmen naar 50 en jij er bijkans bij hun achterin duikt.....
Dus tsja zeer slecht voor me bloeddruk om dat soort beelden nogmaals op beeld vele keren te gaan bekijken.....
 

SteGo

Donateur
@EdK normaliter zou ik dit soort beelden ook niet opslaan of uitlezen, het is puur omdat de camera nog vrij nieuw is en ik eens even wilde kijken of alles goed functioneert en hoe de beeldkwaliteit is.

De vorige dashcam las ik eigenlijk ook maar zelden uit, enkel even in het begin en wanneer ik echt iets heel bijzonders tegen kwam. Of iets heel geks zag gebeuren. Voor de rest hangt de camera er vooral voor het geval dat je eens bij een ongeval betrokken raakt en je dan je eventuele onschuld kunt bewijzen. En natuurlijk omdat ik het gewoon leuk vind om zo'n gadget in te bouwen.

Als je regelmatig al die beelden gaat uitlezen krijg je inderdaad een bloeddruk die de bloeddrukmeter niet meer kan registreren. :D
Het is sowieso al knap lastig om je niet aan bepaalde andere weggebruikers/misbruikers te ergeren, al probeer ik dat minder te doen dan in het verleden.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan