Het grote Dashcam topic

Heb je een dashcam?

• Ja

Stemmen: 11 68,8%
  • Nee

Stemmen: 5 31,3%

• Totaal aantal stemmers
    16

EdK

Forumguru
Zelf ook geen cam.
Collega wel in de zakelijke wagen en heeft nu de laatste 2,5 jaar er wel profijt van gehad vanwege schade.

Eerste keer was dat hij net 3 weken zijn wagen had en in een storm reed en er een afzethek van een aannemer omwoei net dat hij kwam aanrijden.
Dus flinke schade rechtsvoor en zijkant.
Aannemer aansprakelijk gesteld die in eerste instantie het weg wuifde tot hij de beelden zag.

En onlangs had hij een paard dat losgebroken was uit de weide op zijn motorkap liggen...
En liet de beelden volgende ochtend op werk zien, en op de beelden schrik je zelfs.....
Ook hier de boer aansprakelijk kunnen stellen met de beelden
En voor de paarden jongens hier............ paard is er zonder kleerscheuren vanaf gekomen....
één been voor was wat gezwollen.....

We hadden dus geen vlees voor op de BBQ de vrijdag erop op de zaak............... :koffie:

Tman0961

Forumguru

:pardon:
Ik heb gezocht op “dashcam” gezocht en kwam de eerste 2 pagina’s geen topic tegen. Hoe heb jij deze tevoorschijn getoverd? Beetje zonde dat ik een nieuwe gestart ben als er al eentje is..

MarcoO2

Forumguru
Ik heb gezocht op “dashcam” gezocht en kwam de eerste 2 pagina’s geen topic tegen. Hoe heb jij deze tevoorschijn getoverd? Beetje zonde dat ik een nieuwe gestart ben als er al eentje is..
Tip: zet het vinkje bij "zoek alleen in titel" aan. Dan krijg je direct alleen de topics waarin het woord "dashcam" in de titel staat, en niet alle 100.000 topics waarin toevallig over een dashcam wordt gesproken.

Slider

Forumguru
Ik zelf gebruik geen dashcam.
Ben nu 19 jaar in het bezit van een rijbewijs maak zo'n 40000km per jaar en eigenlijk nog niet in een situatie gekomen dat ik dacht had ik nu maar een dashcam.
Ik heb al jaren een dashcam, was een kerst cadeau optie van mijn toenmalige werk.

Nog nooit nodig gehad waar het echt voor bedoeld is (gelukkig), maar wel degelijk hele vreemde situaties om me heen meegemaakt zoals iedereen dat wel kent. En die fragmenten bewaar voor mijn eigen plezier.
Je kan nog zo goed rijden zelf, een idioot kan jouw ook net zo goed aanrijden. Met een dashcam als bewijs sta je heel sterk in een welles/nietes discussie over aansprakelijkheid.

Fiets is de zwakke deelnemer in het verkeer (wat ik zeker begrijp), auto heeft het op voorhand gedaan bij een dergelijke aanrijding......tot je kan laten zien dat die domme scholier zonder te kijken door rood reedt met zijn airpods in.
Of een kettingbotsing. Jij stond zelf nog keurig op tijd stil, de achteropkomende auto drukt jou door tegen je voorganger. Dit heb ik zelf lang geleden eens meegemaakt, lang voor dat dashcams bestonden helaas. Ga maar bewijzen dat je zelf niets verkeerds gedaan hebt.
Dashcam beelden hadden kunnen aantonen dat alle schuld voor de achteropkomende auto was geweest.

Punt is meer, je kan nog zo netjes rijden en het is altijd goed gegaan.....maar je hebt 0 controle op de absurde capriolen van weggebruikers om je heen uit halen waar je wel heel naar het slachtoffer van kan worden.

Herzog Jan

Forumguru
In de vrachtwagen heb ik een Blackvue, en dat ding heeft me al 3x de rug vrij gehouden bij een aanrijding. Had ik de camera niet gehad was ik 3 keer nat gegaan, want op die momenten niet in de meest geloofwaardige positie. Camera bewees gelukkig elke keer mijn onschuld.
In de T5 heb ik nog geen camera. Ik maak er niet zo heel veel kilometers mee en mijn uitgaveprioriteiten liggen momenteel ergens anders.

VAG-man

Forumguru
Bijna een jaar de Viofo A139 Pro gehad en niks dan problemen gehad. Viel vaak uit of startte niet goed op. Heb er 3 geprobeerd en steeds dezelfde problemen. Soms ging het 2 weken goed, maar als eenmaal het probleem begon dan hield het niet op. Volledig geldbedrag teruggekregen. Inmiddels is Viofo gestopt met de productie van dit type (begin dit jaar).

Nu een Nanocam M93 Pro 5k gekocht. Heb deze nu een half jaar en bevalt erg goed. Je koopt deze als 2Ch, maar heb de achterste camera niet geïnstalleerd. Met alleen de voorste camera film je tot 5k. De beelden zijn retestrak.

Tman0961

Forumguru
Iemand ervaring met een dashcam die je middels usb-c van voeding kan voorzien? Mijn idee is om een kleine camera aan te sluiten op de usb poort naast de binnenspiegel.

Zoek een relatief goedkope camera, hoeft geen poespas op te zitten. Zo lang de beelden overdag en ‘s nachts maar goed genoeg zijn voor bijv kentekens.

VAG-man

Forumguru
Bijna alle dashcams worden via usb-c van voeding voorzien.
Is er voeding nadat je de auto hebt verlaten? Wil je handmatig de dashcam aan/uit zetten? Is een parkeermodus gewenst?

Kijk eens op het Nederlandse bedrijf Allcam. Heb ik zeer goede ervaringen mee omtrent service.

Tman0961

Forumguru
USB C naar camera? Wellicht heb ik verkeerd gekeken maar ik kwam vooral normale usb/sigarettenaansteker naar voeding tegen. En usb naar usb C vwb data-overdracht.

Bedankt voor de tip allcam, zal daar eens kijken.

Ik heb deze op het oog, maar ik vind het nog wel veel geld..
Als ik me niet vergis start deze zelf en hoef je hem niet aan of uit te zetten. Parking mode en hardwire niet nodig.

Mijn idee is om een kleine camera aan te sluiten op de usb poort naast de binnenspiegel.
Mijn Viofo camera heb ik middels de USB-c aansluiting van de spiegel aangesloten. Maar is dan niet geschikt als parkeer camera want de spanning gaat van de spiegel af.

Heb wel even een alternatief (kort) USB snoertje gekocht met haakse aansluitingen. Kon in NL zo 123 niet iets vinden met wat ik wilde en kwam bij Ali uit. Doet het uitstekend; dubbele 90 graden en omvlochten. 25cm

IMG_2627.jpeg

Arjan1985

Forumguru
Ik zie al die camera’s veelal in het zicht. Het zou een goede optie af fabriek zijn trouwens.

Is in de bumper plaatsen onwenselijk kwa kijkhoek?

Rallye

Forumguru
Laatst in een opwelling (en met een hele goede aanbieding) een Garmin Mini 3 gekocht om het fenomeen dashcam eens uit te proberen en gezien de parkeerschade zonder briefje laatst. Wel een grappig ding.

VAG-man

Forumguru
Ik zie al die camera’s veelal in het zicht. Het zou een goede optie af fabriek zijn trouwens.

Is in de bumper plaatsen onwenselijk kwa kijkhoek?

Is dit serieus of een grap?

Hoezo in het zicht? In wiens zicht?
9 van de 10 dashcams zitten achter of grootendeels achter de achteruitrijspiegel.

Dashcam buiten het interieur heb ik nog nooit van gehoord. Ze zijn niet waterdicht en de lens wordt snel smerig.

Arjan1985

Forumguru
Is dit serieus of een grap?
Nee geen grap, die maak ik zelden. Ik ben geen expert. Maar soms zie ik eea voorbij komen met usb draadjes eraan redelijk in het “zicht”. Ik zou nooit iets op m’n ruit in het “zicht” willen. Ben blij dat we uit dat Tom Tom tijdperk uit zijn met een kermis aan apparatuur op de ruit.

De mooiste die ik gezien heb is onder een plastic kap vlak onder je spiegel zonder dat je bedrading ziet. Alsof het origineel af fabriek is gemaakt.

Bovenaan Onderaan