Het grote Dashcam topic

HarrieSkoda

Forumguru
Best leuk om in te bouwen hoor!
Ligt er natuurlijk wel aan hoe je hem aangesloten wil hebben.

Ik heb hem via de zekeringkast aangesloten. Wellicht heb je hier al wat beeldmateriaal van gezien.

Een dashcam van SinoSmart vind ik persoonlijk perfect. Consessies maken tussen afwerking/OEM look en beeld kwaliteit.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Nou ja, omdat je steeds wat terughoudend bent over de kwaliteit.

Ieder zijn standaard ligt natuurlijk op een ander niveau.

Zolang het beeld duidelijk is en verkeerssituaties er goed op weergegeven kunnen worden, vind ik het helemaal prima.
En dat een kenteken zichtbaar is, vind ik ook een pre.
 

ramniv

Senior Member
Ik zou graag in mijn toekomstige Superb II een dashcam willen. Ik zou deze dan ook graag in Nederland willen bestellen en dan in laten bouwen door een forumlid. Nu kom ik er niet zo goed uit welke ik het best kan kopen en dat ik dan ook zeker weet dat alles erbij zit. Niet dat ik bij het inbouwen sta en iets vergeten ben. Iemand tips voor een goede winkel/webshop waar ik alles in één keer kan kopen?

Ik wil het liefst een dashcam die ook kan opnemen als de auto geparkeerd staat. Zou het fijn vinden als iemand me een beetje op weg kan helpen. Ik kom er na alles doorgelezen te hebben in dit topic niet helemaal meer uit.....
 

kwillems

Donateur
Ik heb de Sinosmart besteld en inmiddels ontvangen, zowel een front als een rear cam. Nu heb ik aan de kabelset een video-out zitten. Op de bijgevoegde foto is dat die gele tulpstekker.
Kan ik daar iets mee in het infotainment systeem (Columbus)? Heeft iemand dat al eens geprobeerd?

20181216_213926.jpg
 

Marcooctavia

Forumguru
In 5F byte 19 bit 4 aanzetten daarmee geef je aan dat je een achteruitrijcamera hebt.
Achter op je radio module in de blauwe stekker pin 6 is video signaal en pin 12 is aarde.
Als je dan je auto in zijn achteruit zet heb je videobeeld.
Zo zou je de achter camera kunnen gebruiken.

Marco.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

kwillems

Donateur
Dank je. Maar op zich valt die tulp stekker nergens in te prikken dus?

Nou heb ik al een achteruitrijcamera. Zat al even door 5F te scrollen of daar iets voor een front cam in staat, maar dat zie ik daar nergens staan. Nou ja, zou ook eigenlijk nergens op slaan.

Nu ik echter jou post lees had ik misschien beter eerst kunnen uitzoeken hoe de bestaande achteruitrijcam als rear dashcam kan worden ingezet.

Trouwens: mijn achteruitrijcam heeft statische belijning; zag die van jou net te koop staan.
Stond niet echt op mijn programma, maar begin nu te twijfelen. :sterretjes:
 

EdK

Forumguru
Nu ik echter jou post lees had ik misschien beter eerst kunnen uitzoeken hoe de bestaande achteruitrijcam als rear dashcam kan worden ingezet.
Je schrijft het en ik dacht het ook !
Helemaal als je al een OEM achteruitrij camera erin hebt zitten..
Wat was je gedachtegang bij de vooruitrij camera ?
Dat je bij inparkeren je voorganger zou kunnen zien ?
 

kwillems

Donateur
Ik kan inmiddels melden dat de front cam van SinoSmart gemonteerd is. Staat hartstikke mooi.
Daarvoor ben ik veel dank verschuldigd aan @HarrieSkoda voor de tips en de aanmoedigingen !!!

Zit alleen nog wat te zoeken naar een positie bij de zekeringen die alleen spanning geeft als het contact ingeschakeld is. Daar moet de stekker van het rode snoer op. Het ziet er naar uit dat alle vrije posities ook bij het contact af spanning hebben.
Ik voeg daar gelijk maar aan toe dat ik voor het eerst in mijn leven met een multimeter in de weer ben geweest. Kortom, hier moet ik nog even induiken.
 

kwillems

Donateur
Ben net bezig dit topic door te ploegen. Ik heb zo'n piggy back-ding nodig geloof ik.
Toch?
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Mooi dat alles gelukt is @kwillems ! En een beetje hulp bieden is nooit weg. Zodoende heb jij nu een mooi cameraatje :D.

Vwb. voeding/spanning; even een plekje zoeken inderdaad waarbij de spanning na verlaten van de auto wegzakt.

In het (zwarte) stekkertje van de dashcam zit al een zekering. Weet even de waarde niet.

Als je de waarde weet kun je een zekering met dezelfde waarde verwijderen en het stekkertje van de dashcam hiervoor in de plaats steken.
 

kwillems

Donateur
Zwart is bij mij de aarding. Geel heeft een zekering en heeft constante voeding nodig. Die heb ik op positie 4 gezet (net als jij hebt gedaan). Voor de rode (ACC) heb ik momenteel geen vrije zekeringspositie die alleen maar spanning geeft als het contact aan staat. Jij gebruikt daar 37 voor, maar die is bij mij al bezet (ik heb Xenon-lampen).

<edit1>
Voor wie ook geïnteresseerd is: ik vond een erg duidelijke en begrijpelijke uitleg over zo'n piggy back fuse, zie

</edit1>

<edit2>
Hoe kom je op Kerstavond aan een piggy back fuse?
</edit2>
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan