Het grote Dashcam topic

kwillems

Donateur
Heb de piggyback-connector (in het Nederlands "bypass zekeringhouder"?) inmiddels gemonteerd. Die knijpverbinding heb ik niet gebruikt. Dat leek me niks. Heb het gewoon gesoldeerd en met een krimpkousje afgewerkt.

Nu uitvogelen waar en hoe ik de rear cam ga monteren.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Das mooi , dat je hem hebt gemonteerd, maar weten wij nog niet waar je op kerstavond die piggyback hebt gescoord.
 

rwin

Lid
Heeft iemand hier al eens uitgevogeld of je de af-fabriek gemonteerde achteruitrijcamera en de camera achter de voorruit (voor oa lane assist) af kan tappen en zo kan gebruiken als dashcam?
 

HarrieSkoda

Forumguru
In het (zwarte) stekkertje van de dashcam zit al een zekering. Weet even de waarde niet.

Als je de waarde weet kun je een zekering met dezelfde waarde verwijderen en het stekkertje van de dashcam hiervoor in de plaats steken.

Help me even @kwillems , waarom een piggy nog wat?

Er zit al een zekering in de bekabeling van je dashcam. En als het goed is staat de waarde van deze zekering (A) in de dashcam handleiding.

71BFAC56-93E4-4B28-9CD9-B55176112066.jpeg

Daarom snap ik montage van zo’n ‘omweg’ niet...?
 

kwillems

Donateur
Ik heb geen vrije zekeringpositie meer waarop geen spanning staat met het contact uit en wel spanning met het contact aan. Jij gebruikt de vrije positie 37 daarvoor, maar die is bij mij dus bezet. Dat komt omdat ik Xenon-verlichting heb.
Dus ik moet stroom aftappen van een reeds bezette positie. Ik koos voor positie 47, de achterruitenwisser. Daarvoor gebruik je een "piggy back fuse holder" oftewel een "zekering bypass".

Wat zo'n bypass doet wordt uitgelegd in het filmpje een paar posts terug.
In wezen had ik de zekering van de rode draad kunnen afknippen en de rode draad vervolgens verbinden met dàt pootje van zekering 47 waarop de spanning binnenkomt. Vervolgens had ik de rode draad dan nog moeten onderbreken met een zekering van 15A (=blauw). Op deze manier zouden dus de achterruitenwisser en de dashcam elk hun eigen zekering hebben gehad.

Dit had prima gewerkt, maar is natuurlijk een beetje houtje-touwtje.
Zo'n "piggy back fuse holder" is dan een nettere oplossing.
Let er daarbij op dat je de juiste maat aanschaft. In de zekeringkast zitten namelijk zekeringen van verschillend formaat.
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Ik probeer even mee te denken, maar zie het nut even niet in van zo’n piggy back.

Je wilt een bepaalde plek in je zekeringkast gebruiken die inschakelt bij contact aan, begrijpelijk.
Vervolgens knip je de kabel van de SinoSmart dashcam stuk, waar al een zekering in zit....!?

Of het stroompje nu vanuit de zekeringkast (bijv. plek 37 of 47) komt én vanaf de bovenkant bij de zekering zelf (dashcam), maakt toch niet uit? Dan worden beide apparaten gezekerd op die ene zekering.

Zelfde principe als bij een stopcontact. Op 1 stopcontact kan ik meerdere stekkers/apparaten aansluiten middels een stekkerblok of iets dergelijks.

Je hebt nu dubbel werk verricht, snap je wat ik bedoel??
 

kwillems

Donateur
In jouw situatie hebben we dus 2 apparaten op 1 zekering. Die wordt daarmee op zich al zwaarder belast (toch? natuurkundeles is hier alweer decennia geleden). Verder moeten de originele zekering van de dashcam in jouw geval ook nog eens dezelfde waarde hebben. Bij een piggy back hoeft dat niet.

Meer verstand heb ik er ook niet van helaas.
 

EdK

Forumguru
Dan worden beide apparaten gezekerd op die ene zekering.

Zelfde principe als bij een stopcontact. Op 1 stopcontact kan ik meerdere stekkers/apparaten aansluiten middels een stekkerblok of iets dergelijks.

FF eerst dat stekkerblok op 1 stopcontact ( wandcontactdoos) daar praat je over een 230V installatie
Hogere spanningen lage amperage's.
En hier heb je een 2,5mm² dikke bedrading die maximaal 16A afgezekerd mag worden en in een installatie die aangelegd word mag daar een x aantal wcd's / lichtpunten op worden aangesloten met een max van 2300Watt
En dan word er voor een dubbelle wcd 200W gerekend
Maar de wasmachine / droger / vaatwasser etc ( hoge vermogens) word er ook voor deze apparatuur 1 groep gerekend.
Elektrisch koken is een fornuisgroep die 2x 230V is of een krachtgroep 400V / 3 fases-N

We zijn nu met laagspanning bezig, maw 12 /24V , maar lagere spanningen is hogere amperages en derhalve ook dikkere bedrading.

Dan zo'n piggyback, het is een mooie optie voor laag afgezekerde apparaten.
En de ene zekeringhouder erin is tbv de eigenlijke zekering en de tweede in het piggyblok is voor de 2e zekering waar dus het draadje aanzit.
En ja in dit geval zitten er twee draden aan de kabelboom van de daschcam met zekeringen eraan.
in principe zijn die nu overbodig en kun je in theorie dus wegknippen.
Maar je beveiligd de camera apart met zijn eigen zekering en niet in combinatie in dit geval
 
Laatst bewerkt:

Skodadriver87

Actief lid
Heb jij later xenon ingebouwd dan?
Ik heb ook xenon en de sinosmart aangesloten. Ik had voldoende lege plekken die open waren.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

kwillems

Donateur
(...)
En ja in dit geval zitten er twee draden aan de kabelboom van de daschcam met zekeringen eraan.
in principe zijn die nu overbodig en kun je in theorie dus wegknippen. (...)
l

Dat betwijfel ik, want de draad met de constante voeding moet ook gezekerd worden lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Dat betwijfel ik, want de draad met de constante voeding moet ook gezekerd worden lijkt mij.
Ehhh, sorry was er ff vanuit gegaan dat beide geschakeld waren.
Maar als de ene juist is voor geschakeld en de ander evengoed een constante nodig heeft dan blijft de ene zekering er aan zitten...
 

kwillems

Donateur
Trouwens, over de SinoSmart ... klopt het dat het LEDje blauw blijft knipperen als de auto van het contact af is?
 

Skodadriver87

Actief lid
Ik heb geen idee. Ik heb hem destijds doorgemeten met de multimeter. Als ik de auto uitzet dat gaat het apparaat uit. Als ik hem op contact zet gaat hij weer aan.

Mogelijk heb jij meer opties op je auto waardoor die lege van mij bij jou bezet zijn?

Kon geen foto meer vinden van mijn zekeringkast.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

dhe019

Actief lid
... Die knijpverbinding heb ik niet gebruikt. Dat leek me niks. Heb het gewoon gesoldeerd en met een krimpkousje afgewerkt....
In algemene zin (want ik heb die specifieke knijpverbinding natuurlijk niet gezien): Knijpverbindingen zijn niet slecht. Mechanisch zorgen die voor trekontlasting. Je moet ze wel goed zetten.

Een ding wat je nooit moet doen: Een knijpverbinding nasolderen... Of gesoldeerd draad in een knijpverbinding. Dan vloeit het soldeer onder druk weg en wordt de verbinding slecht.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ik weet niet wat je vanavond gedronken hebt @EdK , maar ik bedoelde het als een voorbeeld om het duidelijk(er) te maken, niet als een daadwerkelijke vergelijking :jaja:.

@kwillems ; het blauwe LED'je blijft branden = niet goed! Dan blijft deze dus spanning krijgen. Wanneer springt het LED'je uit? Na ongeveer 30 seconden? Als hij dat doet, is het goed!

@dhe019 zulke knijpverbindingen bedoelt @kwillems volgens mij niet.

Je hebt van die blokjes waar je draad in legt en dicht klikt zodat ze contact maken.

De stekkertjes die jij bedoelt, knijp je met een tang samen.

Of raak ik nu het spoor bijster?

Morgen reageer ik wat uitgebreider; bedtijd!
 

dhe019

Actief lid
@dhe019 zulke knijpverbindingen bedoelt @kwillems volgens mij niet.

Je hebt van die blokjes waar je draad in legt en dicht klikt zodat ze contact maken.

De stekkertjes die jij bedoelt, knijp je met een tang samen.

Of raak ik nu het spoor bijster?

...
Dat "wat ik bedoel" heb je goed :-). Wat kwillems precies bedoelde weet ik niet precies. Misschien was het niet alleen richting hem bedoeld maar ook als algemene info.
 

kwillems

Donateur
@dhe019 Nou, ik bedoelde dus zo'n knijpverbinding.
Zie de afbeelding.

@HarrieSkoda Ik heb wat met de instellingen zitten experimenteren. Dat zal het wel zijn. Aanvankelijk ging het LEDje namelijk wel uit bij contact af. Morgen de fabrieksinstellingen eerst maar terugzetten en dan opnieuw. Ondertussen heb ik hem met de hand uitgezet om te voorkomen dat de accu leeg wordt getrokken (ofschoon ik denk dat dat enorm zal meevallen).

ato-zekeringhouder-bypass-om-een-extra-12v-accessoire-aan-te-sluiten-max-20-ampere.jpg
 
Bovenaan Onderaan